Herfst! Ardennen & Ardeche - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu Herfst! Ardennen & Ardeche - Reisverslag uit Albufeira, Portugal van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

Herfst! Ardennen & Ardeche

Door: Marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

15 November 2018 | Portugal, Albufeira

November 2018, Ardennen - Ardeche.

Vandaag 11/11, ik vertrok 10/10 met mijn camper naar t zuiden.
Het lijkt of ik al maanden onderweg ben, zoveel kwam er al op mijn pad.
Inmiddels heb ik Spanje al gehad en sta in Portugal, op de camping Miki’s Place to stay.....waar ik 2-1-2016 kwam en 6 weken bleef hangen
Nu eerst mijn reiservaringen in Frankrijk:

De eerste afspraak was bij het byzantijns klooster in Chevetogne, daar trof ik om 5uur Marijke en Pieter. We mochten in de campers overnachten op de parkeerplaats, in een herfstgekleurd bos.
Spoedig riepen de klokken ons naar de vespers, met byzantijnse zang..... prachtig!!
Daarna nog lang buiten gezeten, onder een schitterende sterrenhemel.
Mooie gesprekken, altijd weer spannend hoe het klikt met nieuwe reisgenoten. Uiteindelijk zijn we allemaal solo’s en hebben onze eigen reiswijze en ons levensverhaal.

Ons doel is de Ardeche, maar geen haast.......
We spreken af door de Ardennen te rijden, voor mij onbekend terrein.

Prima camping in Berdorf, dan met de fiets naar Echternach.
Mooie fietstocht berg af....... oeps...... straks terug?? Dat werd afzien, maar dat weten we nu nog niet.
Mooi stadje, we lunchen en lopen.
Al gauw blijkt dat Marijke&ik elkaar kunnen vinden in stadsbezoek: straatjes, pleintjes, kerken..... Pieter trekt z’n eigen plan.
Happy Hour ontmoeten we elkaar weer bij de campers.
Na een verfrisssende douche pakt Marijke haar gitaar, de buren komen met een vuurschaal met haardhout, borrel erbij...... genieten!

Langzaam naar t zuiden.
Metz heeft een prima CP aan de Moezel, op de fiets de mooie stad in met kerken, terrasjes, musea....... ik heb in Marijke een prima partner gevonden!
We bekijken het museum La cour d’or, alleen de entree, met een prachtige wenteltrap, net als in het Groninger Museum, maar dan van roestvrij staal.
We fietsen door naar le Centre Pompidou, waar een paar mooie exposities.
Peindre la Nuit, nachtschilderijen. Het mooie van een thema is dat je zeer uitlopende kunstenaars kunt zien. In de 1e zaal een prachtige Jan Sluyters.
Dan ‘avontuur van de kleur’ mooie en bizarre presentaties op zeer uiteenlopende wijze. Kleur!! Daar word ik altijd blij van.
Achter een gordijn een bijzondere verlichte zaal, argenta lux, grote kussens op de grond, een video over de hele wand met een pianist die mantra achtige muziek speeelt. Heerlijk relaxed op de grond liggen, heel meditatief, totdat kinderen gaan lopen&lachen.
Fijn om weer eens in een mooi museum te zijn, ik kom af&toe Marijke tegen, we wijzen elkaar ergens op en dan is ons hoofd vol.
Op de fiets terug, Metz heeft fietsroutes door de stad, aangegeven met doorlopende gekleurde strepen op de straat. Dat begrepen we later pas trouwens. Marijke fietst terug, ik geniet de laatste zonnestralen op een terras bij de kathedraal. Heb net een pilsje besteld als Pieter aan komt fietsen.
Zo hebben we allemaal een verhaal te delen. Pieter maakte prachtige foto’s in een park.
Weer thuis kookt ieder voor zich zijn koelkast leeg. Koffie & reisoverleg.

Onze vrienden die we in de Ardeche zouden ontmoeten zijn inmiddels weer op weg naar t noorden, helaas. Waar kunnen we jullie dan zien?
We passen allen ons routeplan aan en zullen elkaar treffen in Vezelay.
Pieter gaat een bijzonder aquaduct bekijken, Marijke rijdt niet zo snel, ik wil naar Chablis, daar is een France Passion wijnboer (wijn proeven en gratis parkeren voor de nacht)
Goeie reis! tot later! In Vezelay dus.

Ik geniet van de prachtige route.
Reizen in mijn camper, wat een vrijheid!
Een heerlijke stoel, breed uitzicht op adembenemende natuur in herfstkleur, cruise control, sturen gaat bijna automatisch, ipodje met goeie muziek, een keuken & een bed binnen handbereik...... wat een weelde..!!
Wanneer ik lunch pauze houd komt een berichtje van Marijke: zij staat op parkachtige plek aan riviertje, in de zon, gratis CP, er staat nog 1 camper.......
Het is 3 uur, zij heeft genoeg gereden, morgen meer.
Ik kijk op de kaart: 20 minuten verderop...... ik kom eraan! Dan maar niet naar Chablis vandaag.
Pieter dacht er blijkbaar ook zo over, hij komt een half uur later.
Haha! Dus weer gezellig samen eten.
Marijke vertelt dat ze deze route ooit gelopen heeft, als pelgrim op weg naar Santiago de Compostella, begonnen in Brabant. Een half uur verder is het stadje Tonnerre, met een oude romeinse waterbron/wasplaats.
We besluiten daar morgen koffie te gaan drinken, van daaruit ieder voor zich naar Vezelay. Maar ik dus eerst naar Chablis!

De wijnproeverij was eenvoudig,
Chablis is ‘delicaat’ van smaak, ik hou wel van wat ‘meer’.
Ik proefde er 3, en kocht er 1, voor een speciale gelegenheid, ooit.
De CP is mooi, maar het is pas 2 uur, ik rij verder. Dan blijkt Vezelay niet ver meer te zijn, ik rij om 4 uur de camping op, bijna gelijk met de vriendjes vanuit het zuiden. Wat een leuk weerzien!
Om 5 uur Happy Hour met 7. Dan bericht van Nel: zij staat nog bij Antwerpen maar het ‘probleem’ is bijna opgelost, morgen gaat ze rijden.
We drinken heerlijke wijn uit de Ardeche en delen onze verhalen. Zij hadden een mooie reis&verblijf in het zuiden, maar er kwam regen en de camping is dan zompig. Helaas zijn zij dus vertrokken voor de kastanje feesten beginnen.
Er komen allerlei borelhappen, dus een maaltijd? Vandaag niet meer.
Laten we morgen samen eten, Marjolijn maakt wel weer de beroemde zuurkool!!

Op de fiets naar Vezelay, de berg op dus!
Wij nemen de lange route en komen door mooi artiesten-dorp Saint Pere.
De glaskunstenaar heet ons welkom, wij schrikken van de prijskaartjes.
De beeldhouwer is op vakantie naar zijn thuisland Burkino Fasso maar zijn werken staan te kijk & te koop..... mooi maar... kassa!
Een pottenbakster is aan t werk, mooi sjiek winkeltje, sjieke prijzen.
De NL klompenmaker Willem was er niet.
De kerk wordt mooi gerestaureerd, er komt een kruiwagen met een beeld erop langs, er hangt een poster dat een koor uit Groningen hier binnenkort een concert geeft.
We komen nog een paar NL fietsers tegen, zij hebben een leuk boekje&kaart van de omgeving. We fietsen verder, de berg op, naar de kathedraal van Vezelay.
Voor Marijke een heel andere ervaring dan wanneer je hier kreunend, op je pelgrimsschoenen, uitgeput boven bent gekomen.
Nu ik met Marijke kerken in ga weet ik dat er meestal een crypte is. We kruipen een smal trapje af en komen in een prachtige grafkelder. Net als in Tonnerre testen wij de akoustiek met het 2stemmig zingen van het Ave Maria uit Lourdes. Kippevel!!
Dan de berg af, dat gaat hard..... de korte route... in 10 minuten thuis.
Ik ga een grote pan Hongaarse Zuurkool maken.
Wie heeft aardappelen? Wie heeft worst? Wie brengt wijn?
Als alles klaar is.... toettoet! Daar is Nel, 600km achter de rug, welkom!
Nu zijn we met 8, samen solo.

De groep splitst weer: Bianca & Pieter rijden naar NL, Nel wil een dag rust en Vezelay zien, ik blijf ook. Marijke rijdt vast naar de Ardeche.
De ander 3 hebben ook geen haast, vanavond happy hour & hapjes met 5.
Ik vind dit een mooie formule: ieder voor zich, soms samen.

Ik rij t liefste alleen, niemand voor/achter mij waar ik op moet letten.
Maar Nel dus niet! Omdat Marijke al onderweg is blijven wij samen.
Spannend, want ik ken Nel eigenlijk niet en wij zouden elkaar nooit uitgekozen hebben. Dat maakt het interessant!
Afspraak met samen reizen is: de voorste bepaalt de route. Zelfs 2 dezelfde navigatie apparaten geven vaak verschillende routes, dus...... geen discussie.
We nemen wel de walkietalkies erbij, Nel stelt kanaal 4 voor.
We willen opschieten, dus tolweg, ik google een Aldi maar t duurt lang voor we daar zijn. We moeten tanken (Nel heeft kleine tank) en vinden een goedkope pomp bij een supermarkt. Ik wist nog niet dat Nel dezelfde verslaving heeft als ik: buitenlandse supermarkten. We genieten van vreemde fruiten, vissen, vlezen, maar worden gelukkig geremd door een medewerker: on va fermer....??
Het is 1 uur, we gaan dus dicht..... oeps.
Kan nog net een grote fles drinkwater pakken, de kassa wacht.
Dan komen we op de tolweg, het schiet lekker op.
Marijke is al bij Le Puy-en-Velay en zal op ons wachten. Mooie CP, je kunt met een PARKkaart betalen.
Ten zuiden van Clermont Ferrand gaan we de snelweg af, de route is mooi. We gaan het precies redden voor donker, ik word slaperig maar nu ff doorpakken!
Overal waarschuwing voor radar controle, maar hoe snel mag je hier eigenlijk? Ik neem aan 90. Dan word ik geflitst...... ik rij 83.
In de stad stuurt mijn navigatie mij door smalle straten, ik zou er NU moeten zijn maar.....? Inmiddels belt Marijke, ik snap niet waar ik ben. Ben Nel kwijt. Later blijkt dat zij de helling niet haalde en de motor afsloeg. Marijke stuurt mij naar t station, daar is t ongeveer. Dan ziet ze mij (we zijn aan de telefoon) maar ik haar niet...... uiteindelijk kom ik bij de slagboom, mijn parking-pas van vorig jaar doet t nog. Ik rij naar binnen, Marijke gaat nu Nel naar binnen praten. Goed dat de roaming kosten voor mobiel bellen afgeschaft zijn !

We hebben een heerlijke avond met veel lekkers & kaarsjes op de grote picknick tafel. We staan op stroom, de dames willen mijn shiatsu massage kussen wel f proberen, in de luie stoel op ligstand. Mmmmmm... lekkerrrrrr!!

De volgende ochtend ben ik vroeg wakker, er is tv ontvangst, zaterdag, herhaling van VPRO, vrije geluiden&boeken. Ik geniet met pot thee bij de buis.
Marijke&Nel lopen naar de markt, ik maak grote pan gele bloemkoolsoep (met kurkuma, uien, knoflook, verse gember) voor vanavond.
Marijke moet vertrekken, ze was hier gistermiddag al om 2 uur, je betaalt €12 per 24 uur. Ga jij maar kijken of die camping onder water staat!
Nel&ik haasten ons niet.
Het is niet ver naar Rosieres, de camping is open, het heeft maar weinig geregend.

De Ardeche !! Zaterdag 20 oktober.
Dit is mijn 11e reisdag, zie ik op Polarsteps.
Bianca staat ieder jaar op deze camping en vertelde dat je ‘s avonds wordt uitgenodigd door Jean Luis voor kastanjes&wijn.
Wat een gezelliheid! Kastanjes insnijden, roosteren in een grote draaiende trommel op gasverwarming, 5liter doos Ardeche wijn en stang plasic bekers. Vooral: veel leuke mensen, we spreken alle talen door elkaar, we zitten tot laat onder de sterrenhemel.
Heerlijk aangeschoten, met de slappe lach lopen drie 60+ meiden naar de camper terug. 3Ladies on tour :)

Volgende dag op de fiets naar Rosieres.
Onderweg komen we de eerste kastanjes al tegen. Nel&Marijke kruipen onder het prikkeldraad door, want daar liggen de dikste natuurlijk.
Gezellige drukte in het stadje, overal markt, terrasjes, muziek, concert in de kerk. Nel&Marijke doen een vilt-workshop. Ik sta in de rij voor een crepe-kastanje puree (valt tegen). We bezoeken het kastanje museum, interessante uitleg. Een MARRON is eigenlijk een paardenkastanje, de eetbare kastanjes zijn CHATAIGNES. Maar als je er dan wat van maakt (gedoopt in chocola en gouden papiertje eromheen) heet t weer marron !!??
Ik koop een tube kastanjepasta (voor op de pannenkoek) voor €2,50 (later in de supermarkt voor de heelft) en een potje kastanjes in zeezout&kruiden. Niet erg lekker, en de volgende dag al beschimmeld.
Het kastanjefeest is dus vooral erg leuk!!

Ik was ooit in de Ardeche,
in 1972 met Gijsbert op de motor, een prachtige Triumph Bonville, met een heel klein tentje. We stonden bij Fons&Mies, de huisarts waar ik ooit assistente was, zij kochten daar een stuk grond met een riviertje.
in 1975 met vriendin/collega Marieke, in mijn nieuwe Renault 4. Met een grotere tent, op doorreis naar Italie.
Mijn geheugen laat me in de steek, ik kan op de kaart geen herkenningspunten vinden, alleen Aubenas en de Gorges. Waar was het precies?
Ik vind Marieke op facebook en stuur haar een bericht. Zij weet ook alleen dat riviertje nog. We schreven een dagboek, daar staat t wel in.
Ik zoek op internet naar de huisartsenpraktijk in Hengelo en bel op.
Praktijk is verhuisd, zoon JanJoost nam de praktijk over maar werkt al 5 jaar niet meer. Ze zal mijn nummer doorgeven.
Laatste avond Ardeche, met bubbels onder de volle maan.
De 3Ladies genieten!
Wij besluiten de mooie route over/door de Gorges te rijden. D290 dus en spreken af op de parking bij Pont dArc.
Adembenemend!
Dan verder naar t zuiden.

Marijke zou met Nel de Spaanse kust afzakken, ik wil naar mijn kleindochter Elisabeth die nu in Gijon woont. Voor mij een slechte locatie voor OV: vliegen naar Bilbao, dan nog 3.5 uur met de snelle bus.
Ik besluit dus helaas afscheid te nemen, en met de camper naar de noordkust Spanje. We spreken een overnachtingsplek af in Meze, voorbij Montpellier, bij een France Passion oesterfarm. Daar zou je gratis mogen staan, volgens info.
Dat is dus niet waar: je betaalt een tientje (parkeerplaats zonder voorzieningen) maar dat wordt verminderd met wat je in de winkel uitgeeft.
Goed bedacht...... dus koop je een fles wijn voor een tientje. Of een guiche.
Ik kocht een kilo mosselen voor €3, en een fles bubbels voor €12.
We zagen een prachtige sunset over t water, lekker eten&drinken in de camper van Marijke. We nemen afscheid, helaas, het was zo leuk met elkaar !!
Dit was reisdag 15, 24 oktober 2018.
Op PolarSteps is mijn route te volgen, met foto’s. Als je dit wil lezen moet je blijkbaar een account openen.
Ik ga morgenvroeg rijden....... 900km voor de boeg.




  • 15 November 2018 - 19:53

    Marijke:

    Heerlijk Marjolijn door jouw verhaal weer even terug naar het begin. Het was genieten en ging allemaal zo vanzelfsprekend. Verheug me al op Portugal! Tot over een week.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 179457

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: