HEET!!! - Reisverslag uit Akka Irene, Marokko van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu HEET!!! - Reisverslag uit Akka Irene, Marokko van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

HEET!!!

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

13 April 2013 | Marokko, Akka Irene


gisteren, 10 april, genoten van een vrije dag, zónder programma! in Ouarzazate.
men ruimde de camper, deed de was (in een emmertje), zat in de schaduw want het liep op tot 32 graden. Ik was van plan nog naar het stadje te lopen, maar met het versturen van blog&foto's moest ik me nog haasten voor het diner om 7 uur.

Leuk restaurant op de camping, en bij de ingang trof ik Abe H. één van de solo's die ook al vanaf november door Marokko reist. Hij leest mijn blog, blijkbaar, en wist dat ik hier was.
Het diner was besloten voor onze groep, maar toen er muziek&dans was zag ik Abe in prachtig Berber blauwe jurk staan, met een camera! Abe, stuur je me de plaatjes door?
We aten de bekende salade en daarna Pastilla, bekend lokaal gerecht, we hadden het eerder op 1 april in Fes. Grote pastei (voor 4 personen rúim voldoende), met vlees en suiker/kaneel.
achteraf werd verteld dat het duivenpastei was! Ik vond het heerlijk.
Er liepen jonge meiden flitsend te bedienen, met name een pittige tante van een jaar of 9? zij kwam ook regelmatig vragen of we bier wilden? maar wij hadden onze wijn mee. Hier dus bier te koop, €2 per flesje, waarschijnlijk een heel mooie (klandestien?) bijverdienste.

Er waren vanmorgen aanzienlijk minder duiven op de camping! ik stelde voor de volgende keer naar een camping te gaan nádat ze vliegensoep geserveerd hebben. Ik had al 50 vliegen in mijn slaaphelft van de camper.............

11 april
na de gebruikelijke rituelen van water lossen&laden reed ik met Corrie naar de beroemde Kasbah Touarirt, vroeger verblijf van de Pascha van Marrakech.
Het staat op de wereld erfgoed lijst en wordt groots gerestaureerd. Het is mooi, we nemen geen gids, we klimmen vele trappen op en komen in prachtig betegelde kamers, een mooi doolhof.

Dan rij ik de stad uit en schrik van de eindeloze hoeveelheid rotzooi langs de weg.
De plastic beschaving heeft hier ook zijn weg gevonden.
Om toch te kunnen blijven genieten probeer ik er met andere ogen naar de kijken:
Ken je de fantastische kunstenaar Jean Tinguely? die maakt van afval ijzer de prachtigste dingen (kinetic art), oa een schitterend bewegend fontijnen complex op Barfusserplatz in Basel.
Of Christo? die voorwerpen inpakt in wit laken en plastic, ik herinner me de Pont Neuf in Parijs. Eer staat een stoel van hem in het Van Abbemuseum.
Ik probeer me nu voor te stellen dat een verrassend kunstenaar met alle kleuren plastic tasjes die voorhanden zijn metersbrede 'bloembedden' langs de weg heeft gedrapeerd. Net zo kleurig als in de zomer de bermen vol wilde bloemen in Nland.

Reden we gisteren nog door de brede Dades Vallei, lange rechte weg die golvend rechtdoor naar de verte gaat,
vandaag slingert de weg zich tussen de bergen door, een pas op 1300m hoog, en dan eindelijk een open plek om te genieten van uitzicht en lunch.
Maar dat vond niet alleen ik, er stonden al 6 campers, later bleek dat bijna iedereen daar gestaan had. Zich vergapend aan deze overweldigende natuur.
Het wordt nog indrukwekkender, nog hoger, tot 1700m de berg Tizi-n-Tinififft op.
Ik zit achter een grote truck die het in de 1e versnelling nét haalt. Ik kan gelukkig een poosje niet inhalen en heb dus tijd om om me heen te kijken. In deze streek zijn nogal wat films opgenomen, ben benieuwd of professionele filmmakers deze sfeer in beeld krijgen.
Het lijkt een verlaten maanlandschap, zwart geblakerd alsof is er een vlammenwerper over heen gegaan,
maar veel sporen van de mensheid: goed geasfalteerde weg, bermbescherming, hoogspanningsmasten.

En dan komen we in Agdz, camping La Palmeraie, ik vind een plek onder een boom en duik direct het zwembad in.
KOUD! en helder is het water, heerlijk als je erin bent, ik zwem 20 baantjes! (een klein zwembad dus).
Om 4 uur hebben we rondleiding door de oude Kasbah, door Asnour die goed&snel engels spreekt. Hij laat ons eerst het verschil tussen mnl en vrl palmen zien, en vertelt dat de bomen kunstmatig bestoven worden. Speciale mannen komen daarvoor en klimmen met het stuifmeel en kwastjes in de hoge bomen. Palmen hoef je maar 2x per jaar water te geven! vandaar dat op droge plekken de palmen overleven, als er maar 2x per jaar een flinke bui valt.
Dan een interessant verhaal, over de Kasbah, dat is een huis waar één familie woont., Ommuurd, met binnenplaats, veel kamers voor de groot-familie.
In tegenstelling tot de Ksar, daar wonen meerdere families. Ook ommuurd, van leem&stro gebouwd.
Een medina is een ommuurde stad, van steen.

We strompelen de smalle trapjes op&af.
Dan wordt de groep gesplitst in mannen&vrouwen, om de buurt naar de bovenste etages, tot op het dak.
Mooi duidelijk uitzicht over oude en vervallen,nieuwe en vernieuwde woningen.
Wanneer de mannen aan de klimtocht beginnen willen wij wel naar huis, maar nee, we moeten blijven wachten. We maken een leuke groepsfoto van het harem dames, anno 21e eeuw.
Het loopt tegen borreltijd, het is warm, we zijn moe........ het duurt lang.
We moeten nog thee drinken? maar dat gebeurt dus achteraf niet.

Om 6 uur zit ik bij de camper van Ab aan de Beerenburg! ik heb dadels gevuld met fetta in kruiden olie, mmmmmmm

Morgen moeten we vroeg gaan rijden is het advies. De eerste 50km is ERG slecht. Dus vroeg gaan slapen?
Ik loop een rondje camping, er staat een 'rollend hotel' dat is een grote bus, waarin de passagiers in een soort laden (3 boven elkaar) slapen. Lijkt ons zeer spartaans, en vergeleken bij onze campers is dat ook zo.
Ik kwam langs de Concorde van Jos&Coba, daar zat nog een hele club.
Ik kreeg een stoel en een biertje aangeboden en het was héél gezellig.
Veel camperverhalen, want ik zit ik bij een groep die al heel lang campert, hoor ik wel. Begonnen in zelfbouw campers, hier zit veel technische kennis! Willy&Bernadette (onze Belgen) kochten en verbouwden ooit een (afgeschreven) bedrijfsauto, waarmee ze reden tot ie 'opgeroest' was.

En nu is het bedtijd, de temperatuur is heerlijk, de hitte is uit de 'slaapkamer'
weer een mooie dag (21) voorbij.

vrijdag 12 april,
al vroeg wakker na een nacht in korte stukjes. Om 7 uur ben ik er uit en direkt het zwembad in! wéér 20 baantjes. Ja........ ALS je dan een keer een zwembad hebt, met helder bronwater..........
om 8 uur rijden de 5 solo's al weg. Ik zit aan het zwembad nog even op wifi, tussen een grote groep NLanders van de leraren opleiding aardrijkskunde.
Om, half 9 ga ik ook rijden.

Ongeveer 50 km steenslag?
een prachtig nieuw rood geasfalteerde weg, in de kleur van de omgeving, met een stralend witte streep in het midden.
De omgeving is 'ongerept' zoals in het boek staat. De mooie rondingen van de bergen hebben een zweem van groen, veel 'woestijn bomen' . Beetje schrale bomen met een wijds bladerdak, mooie schaduwbomen dus.
Heel rustig, 80 in de 5e versnelling, geniet ik.
Na die 50km zouden we weer op asfalt komen. Ja, maar dit asfalt zit vol gaten, de grootste gevuld met steenslag. Een 'goede weg' is een relatief begrip!
Ik kom over een lengte van ongeveer 25km nauwelijks boven de 2e versnelling, 25-30 km per uur.
Een pijpleiding slingert bovengronds met me mee. Water? dat wordt dus lekker warm!

Na een spannende bocht, smalle weg, rechts de diepte, staan daar de 5 solo campers.
Na de volgende bocht zie ik in de verte een vrachtwagen aankomen, mooi moment te stoppen op een breed stuk. Even plaspauze en weer verder tot ik ineens een fabrieksgebied in rijd!
De koper en zink mijnen. Wat kan de mens de natuur verpesten als er iets te winnen valt! Maar ja, de economie vaart er wel bij. Veel anders is er ook niet in dit land.
Daarom probeert Koning Mohammed het toerisme te bevorderen en met het aanleggen van mooie wegen lukt dat ook best!
Ik vind het een mooi en interessant land, smaakt naar méér....en het gaat nog verder........
Het is half 11, koffiestop . De melk was zuur, dus géén café au lait. De joggurt was ook zuur, maar dat is lekker, met een zakje nescafé erdoor.
Ik schrijf vast een stukje blog, want er is zoveel te vertellen, zoveel te onthouden, even mijn hoofd leeg maken.
Ben inmiddels door vrijwel alle campers ingehaald, straks dus tóch weer de laatste?

Ik draai scherp linksaf de R111 op, de omgeving wordt weer wat ruiger. Ik kijk op de kaart en besluit in Foum Zguid te stoppen. Wanneer ik in dat plaatsje aankom stoppen er vóór mij net 2 campers: Jaap&Anja, Gerrit Jan&Jantien. Zij zagen een terras met een grote mand sinasappels!
Met z'n 5en aan grote glazen vers geperst sap, het dochtertje van de baas had de schoot van Anja (en de snoepjes) ontdekt en was niet weg te slaan!
Ik koop bij een groentestalletje aan de overkant:
een grote zak met sperciebonen (herkansing: ik had de boontjes aan laten branden dus weggegooid en probeer al 2 dagen mijn zwart geblakerd pannetje weer bruikbaar te krijgen),
zak perssinasappelen,
5 meloenen voor het 'italiaans diner' (ik heb nog 4 pakjes ham in mijn vriesvak),
daarvoor moet ik betalen 32 dirham, ik geef 40 en krijg 10 terug!
nog géén 3 euro dus.
Wat een vakantie land!!! je moet er even voor rijden maar dan heb je ook wat!

Ik leg de boodschappen in de camper, en inmiddels staan er nóg 7 campers.
Ik besluit aan te sluiten voor een lunch. De jongen staat een krat sinasappelen leeg te persen, er wordt eten besteld: brochettes en lamskoteletten voor de vleeseters, omelet voor de vegetariers, salade, patat............ en het duurt..........en het duurt.........
Het is vrijdag, 12 uur, mannen verdwijnen de moskee in. Die is blijkbaar vol want ook buiten worden de bidkleedjes uitgespreid. Blijkbaar een Iman met een goed verhaal, we horen het maar kunnen het niet verstaan.
Als de preek afgelopen is zien we hoevéél mannen daar binnen waren! De straat stroomt vol met mooie wite jurken
en daar zat de kok waarschijnlijk ook bij, want pas nú gaat er voor ons gebakken, gegrild en gekookt worden.
Het duurt lang, het was lekker, afrekenen duurt ook lang, maar dan heb je ook gegeten voor een paar euro.

Het is 2 uur, we moeten nog 140km, zijn op de helft dus van de dagtrip.
Het wordt érg warm, ramen open, aan beide zijden, dus er waait van alles door de camper. Zie ik later wel.
De omgeving wordt desolaat, we rijden langs de laatste bergrug van de Atlas, de sfeer van de Sahara: hete wind, zand, lange rechte weg,
ik kom 2x een bus, 1x een taxi tegen en word 1x ingehaald door een 4Wheel Drive. Hier woont dus helemaal niemand!
Een kudde kamelen, een paar bedouinen tenten..........
Eindeloze leegte vóór mij.........
wat een ruimte, wat een uitzicht...........
tot ik één van onze campers inhaal.
Ik rijd in zijn slip(zand)stream, dat bevalt me niet. Ik wil VRIJ uitzicht! Bovendien mag je hier 100
ik vind 90 OK, 85 ook nog, maar onder de 80??? NEE, ik ga er dus langs! ik zie ze mopperen, maar dat hoor ik vanavond wel.
En ja hoor:
Jos had net z'n Concorde laten wassen en nu reed hij in míjn stofstream........... haha!!

Het is erg warm, lijkt of de verwarming op hot en blower op high staat!
en dan is daar ineens Tata !!! ja zo heet deze stad.(ten NO van Akka)
een grote stad, riant binnen komen: brede wegen, rotondes, grote huizen, winkelstraten............ hier wonen héél veel mensen die hier waarschijnlijk nooit weg geweest zijn.
Wij rijden honderden kilometers door dit land, de meeste bewoners hebben geen fractie gezien van wat wij zien. Een onvoorstelbaar leven wanneer je daar met Nlandse ogen naar kijkt.
we hebben hier en daar in groepjes Happy Hour genoten, met de nodige hapjes erbij, ik heb mijn buik wel vol.
Mooie sunset, roze luchten,
als ik naar mijn camper loop kom ik de andere solo's tegen die op weg zijn naar koffie in het stadje. Ik loop mee, en Corrie die net haar hondje heeft uitgelaten sluit ook aan.
Alle 7 solo's! maar op straat ontdekt Corrie dat ze te schaars gekleed is. Met de sjaal van mijn hoofd om haar schouders lopen we naar het gezellige marktplein. Helemaal vakantie! geuren en sferen, karren, schapen, mannen, ook vrouwen, winkels, alles is anders dan thuis.

We drinken koffie op een terras, daar komen Klaas&Jelma ook aan, even later Willy&Bernadette. Ab trakteert. We beloven Klaas dat hij volgende keer mag trakteren: bij de Wolthoorn, zijn stamkroeg in Groningen. Haha, dan ben je duurder uit !

Het is middernacht, ik zit in de camper, sta op stroom, dus de ventilator staat te blazen.
Dat maakt veel lawaai, maar de hitte moet de camper uit vóór ik kan slapen. Als ik m even uit zet hoor ik het geluid van kikkers, maar het wordt ook direkt weer heel warm. De buitentemperatuur zal hoog blijven vannacht. Dit wilden wij toch? naar de hitte in Marokko?

Morgen maken we een 'gezamenlijke italiaanse maaltijd' .
Er zijn lootjes getrokken en zo kookgroepjes gevormd:
Ron gaat erwtjes doppen om de funghi porcini saus op te leuken, Joke kookt de farfalle (strikjes) en verzint nóg een sausje, ik heb genoeg ham mee genomen en 5 meloenen gekocht.
Ben benieuwd: eten met 37 mensen!
het wordt in ieder geval leuk! zoals tot nu toe alles leuk is.

Zaterdagmiddag 13 april, wat is het heet!!!
de termometers varieren van 38 tot 41 graden.
We drinken met de solo's thee bij Ab, hij heeft tompoucen gehaald.

Happy Hour
Het is zover! iedereen zit in de groepjes, onder luifels en nu zijn we allemaal aan het koken. Ik lekker koel, want ik had bij de visboer mijn koelbox met ijs laten vullen en heb net de koude meloenen gesneden. Plakje ham, prikkertje.............. klaar!

ik ga nu weer met de filmcamera rond maar probeer eerst dit verhaal weg te sturen, hebben jullie wat te lezen op zondag!

Morgen rijden we 300km naar Abeinou, dus langs de Sahara richting de oceaan.
Daar ontspringt een bron van 40 graden, om 7 uur gaan we baden in het thermaalbad.
Een week geleden zou ik hier naar gesnakt hebben, maar nu wil ik wel een koud dompelbad!
gelukkig was de douche koud vanmorgen.

  • 13 April 2013 - 20:19

    Madelon:

    Lieve Lijn, ik hoop dat je geniet; ik kan nog niet warm worden van je verhalen en de viezigheid die ik zó weer voor me zie. ik ben wel heel benieuwd naar je films en foto's, misschien wordt ik er iets enthousiaster van. Ik ben jaloers op de warmte maar hier wordt t nu eindelijk beter. De bomen, t gras en al het andere in de natuur zijn/is nog grauw. Nog 10 dagen (de 23e) dan ga ik op weg naar Sicilië waarvan ik - oa van vele solo's - hoor dat het een heerlij, leuk en prachtig land is en alsof je door een museum reist. Ik ga eerst een paar dagen naar Turijn waar nog heel veel te zien is van de paleizen en grandeur van de tijd dat het nog de hoofdstad van het rijk was. T 'is hier wel 'stil' zonder jou en mijn reis zal toch wel een beetje eenzaam worden. Ook wel weer goed, want ik kan dan alles wat ik mooi vind twee - of meer - keer gaan bekijken. big hug e ciao ciao ...

  • 13 April 2013 - 20:31

    Margriet Bijker:

    Heerlijk je verslag weer te lezen. Geniet ervan. Heb samen met Frans 2x door het zuiden van Marokko getrokken.Een flye drive reis, dus niet met eigen camper. Kan me de kleuren, de natuur, de mensen nog zo goed herinneren!! Wij hebben destijds op verzoek een pakje gebracht naar de broer van iemand die ons langs de kant aan hield. Dom, dom, we kwamen terecht bij een tapijthandel!! Wat een sufferds, het had een heel andere boodschap kunnen zijn en dan zaten we nu in een Marokkaanse gevangenis. Kan me niet voorstellen om er met eigen camper rond te rijden. Stoer hoor. Kijk uit naar je volgend bericht.Grappig dat je Abe ontmoette, als of je ergens in het midden van Nederland samen een kopje koffie drinkt. Heel veel plezier en goede reis verder, lieve groet, Margriet

  • 13 April 2013 - 21:55

    Gea:

    Het was weer fijn om te lezen hoe het gaat. De hitte lijkt me vreselijk, de rotzooi ook (leuk wat je er in gedachten van maakte) maar de natuur daar, de bergen, de uitzichten... prachtig. Heel veel plezier, sterkte met de lange reis morgen, alle goeds en de hartelijke groeten aan mijn vader, warme groet, Gea

  • 13 April 2013 - 22:43

    Grè :

    Wat schrijf je beeldend geweldig ,ik heb de link via Regie en Frots doorgekregen ! Geniet er van mijn Camper staat nog binnen te wachten tot....Helaas nog even werken maar eens is het zover!Mei komt eraan!!!

    Groet en goede fijne vielige Reis gewenst vor jullie allemaal .

    Grè

  • 14 April 2013 - 10:08

    Iet:

    Dag Marjolein,

    Alles komt bij mij weer terug als ik je verslagen lees. Ik ben immers ook in Marokko geweest en heb vrijwel dezelfde route afgelegd. De lemen constructies zijn mij geloof ik nog het meeste bij gebleven.
    En de houding ten aanzien van vrouwen en sexualiteit...niet zo fijn.
    Maar een werkelijk schitterende natuur, onvergetelijk mooi, indrukwekkende bergen, groene valeien, bebouwde vruchtbare gebieden in een soms totale woestenij. Toearegs en herders met stokken en kuddes, dat zie ik allemaal weer opdoemen.
    Prachtig verslag, blijf genieten!
    Ik hou het museum wel overeind! En gisteren opende het Rijksmuseum, een ware happening, maar dat is voor veel later, als je weer thuis bent.
    Tot horens,
    Iet

  • 14 April 2013 - 10:10

    Robert:

    Via camperforum.nl deze blog ontdekt , schitterend verwoord en doet me snakken naar het einde van het jaar want dan gaan ook wij deze kant op.
    Maar eerst morgen of overmorgen starten met onze camperreis van 4 tot 5 maanden Griekenland en een beetje Italie.

    nog veel en onbezorgde / gezonde kilometers.


    Robert

  • 15 April 2013 - 11:11

    Wiljanne:

    Hier ook hoog zomer in Portugal. Ik geniet van je leuk verhaal, wat een reis jullie hebben gezonde darmen. E moet wel verder rijden, anders zit je wel vast maar dat is jullie wel toe vertrouwd. Wacht op jullie volgende bericht.

  • 15 April 2013 - 13:57

    Jannie Van Hemmen:

    Hoi Lijntje, volg al een tijdje je verslagen,ben jaloers, zijn wel in Marokko geweest, Marrakech en Fes, wou wel verder, maar is er niet van gekomen; zijn net terug van een heerlijke vakantie op Gran Canaria;
    hier wordt het weer iets beter, maar de natuur schiet niets op; vogels beginnen wel te nestelen nu.
    die hitte die jij beschrijft doet me denken aan Vietnam vorig jaar; kan er slecht tegen.
    ik geniet van jouw reisverslagen en blijf je volgen, heb het nog leuk verder en blijf genieten!
    Jannie

  • 16 April 2013 - 14:31

    Riny Penning En D`r Zus Marga:

    Ook ik marga en ook riny hebben u verslag weer gelezen.Wat ken u mooie verslagen maken. Van een reis verslag ,als of je zelf erbij bent.En wat voor avontuur jullie mee maken daar in de vreemde.Warm tikt u en houden alle honden het wel uit.Ja zal u zeggen de meeste hebben Arco,datmoet wel.Leuk dat jullie elkaar zo weer opvangen, door met elkaar de dag van ervaring door te nemen,en een drankje drinken geweldig zeg.Als ik u was zou ik boek schrijfster worden.Endeze verslagen kunnen zo in het ANWB blad!!!!!Doe Anne en Gerard de groetjes van ons. En een aai over de twee honden kopjes,die zij bijzig hebben GROETJES UIT NEDERLAND !!!!!!

  • 16 April 2013 - 15:59

    Marjolijn Hendriksen:

    IK VROEG ME AL AF HOE IK AAN ZOVEEL BLOG-VOLGERS KOM......
    maar ik ben dus te vinden op www.camperforum.nl ???

    groet uit Tiznit, kom net van de zilversouk in een bloedhete camper.
    RAMEN OPEN en naar de camping in Tafraout.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 995
Totaal aantal bezoekers 179652

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: