solo door Spanje - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu solo door Spanje - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

solo door Spanje

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

04 Mei 2013 | Spanje, Sevilla

solo?
nou, nog niet dus!

Na 40 dagen met een groepsreis door Marokko (www.vagebondreizen.nl ), met 37 reizigers in 22 campers,
kwamen we 29 april weer aan vaste wal in zuid Spanje (Algeciras, bij Gibraltar). Op de boot hadden we afscheid genomen en ieder ging weer zijn eigen weg.
Met 5 solo's reden we naar Ronda. Wéér een mooie weg, wéér een berg op: het was KOUD!! 2 graden toen we bij de camping kwamen. MET stroom graag: kacheltje aan!
Lange broeken en truien aan en te voet naar het mooie stadje. Corrie was hier eerder en wijst de weg. Gapende kloof verdeelt de stad in 2 delen, verbonden door een hoge brug. Hoe kregen ze dat in die tijd voor elkaar?
Het begon te miezeren, te regenen, we doken een kroeg in voor een Tapas-menu. Even wennen dat we nu maar met 5 zijn. Gelukkig nog niet helemaal solo.......

30 april, we vierden de Kroningsdag:
Bij Ab in de camper, bij de tv, met oranje-achtige tompoucen, oranje sap (van verse Marokkaanse sinasappels) en advokaat&slagroom. We hadden ons aangepast gekleed: oranje en rood/wit/blauw. Het was een prachtige dag, de oranje ZON scheen en we genoten van de televisie beelden.
Het diner was: oranje pompoensoep!!
en nog een afzakkertje bij de koffie: Corries fles Brandy ging uiteindelijk helemaal leeg.
Fijne gesprekken, over het solo-leven, tot laat, met Ab en Corrie. Deze intieme gesprekken waren we tijdens de drukke mooie reis nauwelijks aan toe gekomen. Hier kwam het gevoel van verbondenheid, wat bij de solo-groep hoog in het vaandel staat, weer boven.
We hebben zo'n mooie reis gemaakt, met elkaar, dat we er tegen aan hikken weer solo verder te gaan.

We willen eigenlijk allemaal wel naar Cordoba (en we willen het afscheid nog even uitstellen?), dus we spreken af elkaar op een camperplaats daar weer te treffen.
Op de afgesproken tijd was ik op de afgesproken plek, maar............. VOL was de parkeerplaats.
Het was één mei en dat is FEEST in Cordoba. Ik besloot naar de camping te rijden. Daar was wél plek: € 26 per nacht....... tja...... Ik moest wel héél erg omrijden om bij de camping te komen, het centrum was volledig afgesloten, duizenden mensen op straat, praalwagens, terrassen, FEEST dus.
Inmiddels kreeg ik sms van de anderen: er was naast de P plaats nog wél plek, zij stonden daar, met 4 campers, kom je ook? Maar ik zat inmiddels aan de verkeerde kant van het centrum.... Ik volgde TomTom, en zat ineens vast in een loup. Kon alleen steeds rechts, rechts, rechts...... en dan ben je terug bij AF. Dit heb ik 3x gedaan en toen een paar agenten aangesproken. Er was blijkbaar een smal straatje om het cetrum uit te komen, maar.......... daar kon ik waarschijnlijk niet door.....
Toen kreeg ik toestemming om via de BUSbaan naar de Mesquita te rijden....... daar hangen camera's maar ze zouden doorgeven dat er een niet-geautoriseerde camper aan komt!
Uiteindelijk vond ik een (gratis!!) parkeerplaats op een braakliggend terrein. Ik had inmiddels bericht van Corrie: om 4 uur bij de Mesquita, hoofdingang.

Dan loop je dus, SOLO sinds lange tijd, door een prachtige stad. Over de Romeinse Brug, naar de wereldberoemde Mesquita. Dit was ooit de eerste moskee in Europa, waar later een kathedraal IN gebouwd is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mezquita
op een pleintje kwam ik Corrie al tegen: verrassing! de anderen waren de Moskee in gegaan.... maar die kwamen we in een straatje al tegen.....
Zó is solo reizen erg leuk: als het borreltijd is kom je je vrienden tegen.
Maar.... zij stonden op een 'dure' parkeerplaats dus we zijn de campers op gaan halen en die op mijn 'gratis' plaats neer gezet.
Daarna gauw naar een terras: BIER!! en de prachtige stad in, en in een leuke tent www.bodegasmezquita.com een tapasmenu gegeten. Op verzoek werd er ook een vegetarische variant samen gesteld.
Toen we bij de campers kwamen bleek het (voorheen volle) terrein redelijk leeg en beetje unheimisch..... er stond een camperbusje uit Zweden vlak naast ons. Wij besloten wél hier te overnachten, maar op te schuiven naar voren. De Zweden schoven met ons mee, en zo stonden we met 6 campers, op een braak veld, er liepen wat schooiers rond, maar we deden de gordijnen dicht en ik heb héérlijk geslapen. Gratis!

De voldende ochtend: het uur U.... :
Joke wil richting Toledo, Heleen naar het strand en Ab rustig aan naar huis.....
dat wordt dus afscheid nemen!
We hebben zo'n mooie tijd met elkaar gehad, even slikken dus.

Ik heb nog 10 dagen om in Gijon bij zoon Floris te komen. Corrie wil naar Sevilla, ik eigenlijk ook wel. Maar ik ben nog helemaal niet klaar met Cordoba!! we spreken 'in principe happy hour' af op een camperplaats aan de jachthaven bij Sevilla (Puerto de Gelves). Als ik dat niet haal stuur ik bericht.
Ik stap om half tien in de hop-on-hop-off -bus, de bekende rode dubbeldekker, waar ik mezelf meestal op trakteer als ik weinig tijd heb in een onbekende stad. Ik ben de enige passagier, zit als een vorst op de eerste rij balkon en laat de stad aan me voorbij komen. Ik herken straatjes waar ik in de drukte met de camper door reed, gisteren.... Het is een prachtige stad! ik stap na een uur uit bij de vóórlaatste stop: nu koffie&toillet op één van de patio's, waar deze stad beroemd om is.
Ik zwalk in mijn eigen tempo met een gidsje door deze waanzinnig mooie stad. Wat een steegjes, straatjes, patio's, bloemen.......... Hier wil ik nog uren lopen.
Dan naar de Moskee. Bij de kassa een enorme rij..... maar ik zie ook een kaartjes automaat. Voor € 8 heb ik een ticket. Nu in de nog veel langere rij om naar binnen te komen. Veel groepen, veel scholieren, daar hoor ik niet bij.... dus ik sluit aan bij een groepje touristen, bijna vooraan.
Ik kom binnen in een indrukwekkend grote moskee, met het inmiddels bekende stucwerk en mozaiek en honderden pilaren. Te vergelijken met de Grote Moskee in Damscus. Prachtig.
en dan is er in het midden een kathedraal IN gebouwd.
De tegenstelling: al het goud, beelden, schilderijen........ ik moet even slikken.
Bekijk het zelf http://nl.wikipedia.org/wiki/Mezquita en google wat verder.

Ik sjouw weer door wat straatjes, probeer de lokale specialiteit: paste cordobes (pompoen taart): niet te eten! alleen maar suiker!! en een glas Montilla (dat is wel lekker, wijn die op sherry lijkt). Ik loop verder en bezoek het paleis Alcazar, met onvoorstelbaar mooie tuinen, met een kleurenpracht, waarschijnlijk alleen in deze tijd van het jaar. Ik beklim de toren en kijk uit over de stad. Kramp in mijn benen als ik de tap af moet.
ik stuur Corrie een bericht dat ik nog láng niet klaar ben met kijken, geen Happy Hour in Sevilla dus.
Krijg bericht terug: ik ben ook laat, om 7 uur pasta met groene asperges?
Ik loop nog een uurtje en ben dan ook wel erg moe van het gesjouw. Ik loop naar de camper, het is 30 graden zie ik op een paal. Het is half 5, ik ben moe en warm en ga rijden.
Om 10 voor 7 ben ik bij de jachthaven Puerto de Gelves, bij Sevilla. Wat een plekje!! uitzicht over de Quadalquivier, bootjes, veel NL campers, Happy Hour!!!
er komt een dame langs lopen, klaar voor een praatje. Zij is 82, woont hier al 7 jaar, op een boot. Zij heeft 50 jaren met haar man gevaren. Toen hij hier ziek werd en uiteindelijk overleed is ze maar gebleven. Waar moest ze heen? Geen familie, ergens nog een nicht in Engeland waar ze de zomermaanden verblijft. Levenslustige dame, bleef maar staan babbelen, ik gaf haar mijn stoel en vroeg of een wijntje wil? Ja hoor! stukje kaas erbij. Ze vertelt dat je hier best lekker kan eten en we stellen de asperges uit tot morgen.
We bestellen wat tapas (teveel want het zijn grote porties), zitten aan de bar met nóg een wijntje en Corrie en ik genieten van het feit dat we nog niet helemaal solo zijn.
Morgen rustdag?

ja, het werd morgen rustdag, aan de was en zo.
Corrie maakte heerlijke past&asperges in roomsaus,
de lucht trok dicht en in een enorme onweersbui aten we binnen, in mijn camper. Uitzicht over de rivier waar een complete regenboog op 2 plaatsen in het water voor onze voeten verdween.
Nu is het zaterdag 4 mei, half tien in de ochtend.
Ik deed om half 8 vanuit mijn bed het gordijn omhoog, raam open en heb me nog een uurtje laten koesteren in de toenemende warmte van de zon.
We lopen zo naar de bus en gaan de stad in. Corrie was hier al, dus ik laat me leiden.



  • 04 Mei 2013 - 12:35

    Sandra:

    Wat een geweldige reisheb je gemaakt. En super stoer , een beetje solo en toch niet altijd alleen. Ik heb genoten van je verhalen , veel plezier bij Floris !
    Liefs van ons , Sandra

  • 05 Mei 2013 - 09:21

    Anneke:

    Lieve Marjolijn,

    wat een heerlijke reis maak jij!
    Zou willen dat ik zoiets ook zou durven...
    Goede -verdere- terugreis gewenst,
    liefs,
    Anneke.

  • 05 Mei 2013 - 11:22

    Wiljanne:

    Wat leuk dat jullie ook in Sevillia zij geweest ik ben gaan staan in een dorpje er voor,tussen appartementen . En toen 3 dagen met de lijn bus naar de stad het was Pasen. Het was om nooit te vergeten met al die prosessies ook met de open bus overal kunnen uit stappen Het was voor mij een grote belevenis. groeten Wiljanne.

  • 07 Mei 2013 - 00:58

    Dita Glas:

    Marjolijn, ik heb genoten van je reis verslag, ben dus het lief van Simon, waar ik aan twijvelde, waar ik wel een opkikker van kreeg toen jij dat vermeldde. Ik kwam veel dingen tegen van vorig jaar, ben je dankbaar voor dit verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1146
Totaal aantal bezoekers 179652

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: