morgen solo - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu morgen solo - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

morgen solo

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

07 Mei 2013 | Spanje, Salamanca

Sevilla, zaterdagochtend 4 mei.
we komen met de bus aan en lopen het centrum in, de oude joodse wijk Santa Cruz.
De Kathedraal is duidelijk te vinden, de minaret steekt overal boven uit. JA, een minaret!
In de 12 eeuw begonnen als Moskee en in de 15e eeuw herbouwd als Kathedraal, maar hier hebben ze de prachtige minaret laten staan.
Volgens Guiness Book of Records is dit de grootste kathedraal, volgens touristen info zijn St.Pauls in Londen en de St.Pieter in Rome groter...... wie gaat meten?
Er staat een lange rij voor de kassa en de ingang, dus wij lopen door naar een gezellig straatje vol tapas-bars voor koffie&wc.
We trekken een plan:
Corrie was hier al eerder en gaat lopen, ik koop weer een kaartje voor de rode dubbelbus en laat mij rijden. Deze keer weer plek op het bovendek, maar behoorlijk vol! Gelukkig heb ik een grote witte hoed op, de zon rijdt mee.
Bij stop 2: Plaza de Espagna in het enorme park Maria Louisa staat een rij mensen die óók nog in de bus willen. Ben ik blij met mijn plekje! Er is zelfs NLandse gesproken info in mijn koptelefoon. Hier veel prachtige paviljoens uit de grote Spaans-Amerikaanse Tentoonstelling in 1929. Eveneens indrukwekkend de oude tabaksfabriek. Lange tijd het grootste gebouw van Spanje, gebouwd olv de Nlander Van der Borcht. Inspiratie bron en decor voor de opera Carmen. Sinds 1952 in gebruik door de universiteit.
Dan de brug over naar de wijk Triana. Vroeger de armenwijk, met kleine huisjes, kroegen, zeelui, hoeren en zigeuners, bakermat van de flamenco. Tegenwoordig een gewilde (dus dure) wijk om te wonen. Op het bovendek van de bus door de smalle straatjes heb je mooi zicht op de balkonnetjes. Waarvan één met een fiets! en volgehangen met NL vlaggetjes, haha!
Ook aan deze kant van de rivier het grote gebied van de wereld tentoonstelling in 1992. De gebouwen bieden nu onderdak aan het grootste techno park van Europa.
Dan door de wijk Macarena, ziet er gezellig uit! maar ik heb met Corrie een lunch afspraak en blijf dus in de bus zitten. Ik krijg een mooi globaal beeld van de stad en weet al waar ik wéér heen wil. Mijn kaartje is 2 dagen geldig en ik heb morgen ook nog!
Na 5 kwartier stap ik uit de bus en slenter naar het straatje waar we koffie dronken. Het is half 2 dus alle terrassen vól, heerlijke lunches komen in mijn blikveld, ik vind een plekje onder bomen, koop een spaans magasin vól foto's van de Kroning en alle prinsen/prinsessen die te gast waren. Stuur sms naar Corrie en 10 minuten later genieten wij een drankje en heerlijke tapas en delen onze verhalen. Wat gezellig, samen solo!
We lopen samen naar de kerk van San Salvador waar zóveel 'schatten' staan opgeslagen dat het pijn aan de ogen doet. Hier word je dus niet goed van! lazen we later ook in een gidsje.
De straatjes zijn leuk en smal en mooie winkels met heel veel bruidsjurken. En ja hoor, een grote bruidsauto wurmt zich naar een luxe hotel, mooie bruid, chique gasten, applaus!
Het is warm, we zakken op een terrasje en dan is het al laat: Corrie gaat met de bus terug om hondje Wibi uit te laten, ik ga naar Museum Bella Arte.
Nog niet veel musea gezien deze reis, en het staat als 'heel rijk aan prachtige schilderijen' beschreven. Na Prado het belangrijkste museum in Spanje.
Maar wel allemaal religieuze schilderijen, met zeer droevig en smartelijk kijkende heiligen, martelaren en gelovigen. Ook een paar Rubens-en en romantische 'landlevens' uit de Lage Landen noord en zuid. Maar misschien was ik te moe? het kon me niet raken (misschien ben ik in Groningen verwend geraakt).
Zoekend op mijn plattegrond zoek ik een weg terug en hoor 2 jonge vrouwen zeggen: maar ik wil wél naar flamenco! Ik ook! en samen lopen we naar Casa de la Guitara, waarvan ik een flyer had gekregen. Daar begint een voorstelling om half 8, dat past mij wel. Onderweg komen we nog een processie tegen, die had ik nog gemist!!!
Ik koop een kaartje voor €15 euro (€5 goedkoper dan aangekondigd, en ik vroeg niet eens korting...), bijna uitverkocht, dus ik zit op de laatste rij. Maar er is nog één stoel op de 2e rij: ik kom naast 3 NLandse zussen, mijn generatie, samen op stap. Gezellig en genieten.
Niet commercieel toeristisch, maar authentiek. Een jonge danseres, een prachtige jonge man met gitaar (doet mij erg aan zoon Floris denken) en een forse 40er zanger met een stem die een kerk kan vullen. In een vrij klein zaaltje, volgepakt met 80 klapstoeltjes.
Na afloop stap ik stevig door en haal de bus van 21.15u terug naar Puerto de Gelves.
Maar op de heenweg niet goed opgelet, en nu is het donker, dus ik vraag waar ik eruit moest. Ik stap dus té vroeg uit en moet nog een heel eind lopen vóór ik bij de camper ben. Met Corrie nog een drankje en de verhalen uitgewisseld.
We besluiten morgen, zondag dus, de vroege bus te nemen: 9.15u
De kathedraal gaat nl pas om half 2 open voor de toeristen, maar er is om 10 uur een kerkdienst.
5 mei,
wij in de nette kleren, zonder camera of rugzak worden de Kathedraal in, worden bij het hek tegen gehouden, ' we can go to the service?' O yes! en het hekje gaat open.
Corrie kan zelfs mee zingen, we verstaan de mis niet, maar veel Sanctus Spiritus begrijpen we wel. Mooi om de grootste kathedraal van de wereld (?) actief te ervaren. Inderdaad erg indrukwekkend.
En dan is het tijd voor koffie&lekkers. Op een terras, in de zon (nog niet te heet), uitzicht over het plein. Veel paard&koetsen, veel toeristen, mooie stad!
Corrie gaat terug naar de camping, het is te warm voor hondje en de buren klaagden gisteren over geblaf. Ik stap weer in de bus en stap uit bij Macarena. De basiliek schijnt prachtig te zijn, dus...... mijn 2e kerkdienst op één zondag. Deze kerk overvol!
Na de dienst liepen veel mensen naar vóren, je kan nl omhoog lopen achter langs het prachtige beeld van de heilige maagd, het meest aanbeden beeld van Sevilla.
Inderdaad erg mooi en groot en goud en zwaar..... en daar lopen ze tijdens de processies mee te sjouwen..... Hoe krijg je het alleen de kerk al uit?
Ik loop door de sfeervolle wijk, niet gerestaureerd voor de toeristen. Gewoon 'lokaal volk' op straat en op de terrassen.
Ik kom bij Alameda de Hercules, het lange plein met terrassen en fonteinen dat ik gisteren vanuit de bus zag. Hier volop zondagsvertier: veel kinderen, honden, muziek, eten&drinken. Ik koop een plastic beker bier en zak op een stoel voor een podium waarop jonge meisjes (en één jongen van een jaar of 10?) aan het dansen zijn. Alles zo soepel, zo vanzelfsprekend, zo natuurlijk elegant..... En iedereen klapt mee, in de maat.
kleine meisjes van jaar of 4/5 in mooie Spaanse jurkjes met stroken, rode schoentjes mét hakken, waaiertje in de hand, dansen in het rond op het plein.
Het is een prachtige show, leuk gepresenteerd. En dán wordt het publiek opgeroepen mee te doen!! er staan al een paar vrouwen uit: Italia, Argentinia, Deutschland........ en dan kan ik niet achter blijven.
We krijgen les van een allerliefste mooie Spaanse 'man' , soepel in de heupen, wij leren de pasjes en doen ons best. heerlijk! om lekker te bewegen, ben blij dat ik solo ben, geen commentaar dus!
Maar na afloop: .....punta com....... versta ik, YouTube....... de gastvrouw schrijft het voor me op, ik sluit me aan als facebook vriend en gisteravond online, verrassing: bericht met link naar het filmpje.
Ja hoor, verscholen onder een grote witte hoed, in mijn blauw gestippelde jurk (echt Andalusisch) dans ik mee, in het archief van El Roeta.
http://www.youtube.com/watch?v=Tcj_VSHZQ-Y&feature=share

Het is kwart over 3 geworden, ik wil nog naar het Real Alcazar. Daar aangekomen: lange rij voor de kassa. Ik loop door, terrasje panoramique, in sjiek hotel, lift omhoog, water-gekoeld terras............. Uitzicht en vers sinasappelsap.
Uurtje later géén rij meer, en dit Koninklijk Paleis schijn je niet te mogen missen. Aangezien ik Sevilla erg mooi vind, maar genoeg voor één keer voorlopig, moet ik wel naar binnen!
Geen spijt van !!! wat een indrukwekkend gebouw, Moors, Mudejar stijl, eindeloze mozaieken dus en het bekende pleisterwerk. Schijnt mooier te zijn dan het Alhambra.....
en dáár moet je 2 maanden tevoren een kaartje kopen, hoorden we gister van onze ex-reisgenoot Ab. Hij was in Granada en kon niet naar binnen!
Mijn ogen uitgekeken dus, ook de tuinen zijn prachtig, maar minder dan ik in Cordoba zag. Dat is persoonlijk, natuurlijk.

Het was half zeven, naar huis?
maar ik besloot nog even mee te lopen met een wandeltour door Triana. Onder leiding van een leuke gids, een studente. Een groep van 15 ongeveer, allen Spaans, dus ik kreeg privé vertaling in Engels. Erg leuk en interessant te voet door deze wijk te gaan. Wéér een kerk met een groots beeld: de maagd van de hoop, grote concurrente van de maagd van macarena. Wordt ook tijdens de processie in de Semana Sancta (heilige week) op Goede Vrijdag in Processie op de schouders genomen, ware het niet dat het meestal regent, en dan mag ze niet naar buiten.... dat lees je niet in de folders !
Ik loop met de gidse terug naar de brug, zij studeert en gidst om haar studie te betalen. Zij heeft gesolliciteerd naar een baan in Polen, want daar hebben ze teachers Spaans nodig, in Spanje is nauwelijks betaald werk te vinden.
Ik geef haar een extraatje en heb mazzel: de bus van 8 uur is te laat, ik haal em nog nét. Weet nu waar ik uit moet stappen en schuif om kwart voor 9 bij Corrie op het terras, met een wijntje en een Tapas.
Op onze prachtige camperplaats aan de jachthaven, de stagen klepperen tegen de masten, het water gaat van eb naar vloed.......
ik ga slapen met mijn raam open.

maandag 6 mei
Om half acht in de ochtend schuif ik vanuit mijn bed het gordijn omhoog en zie de zon opkomen tussen de bomen. Ik blijf lekker liggen en ineens is het half 10!

Corrie is al bijna klaar om te vertrekken, we hebben afgesproken : Happy Hour in Malpartida, vlak onder Plasencia. Daar is een camping vlakbij natuurpark. Vandaaruit 'birdwatching tour in 4wheeldrive car' . Corrie heeft dit eerder gedaan en ik wil dit ook wel!

Ik vertrek pas tegen 12 uur, vermaak me een uurtje bij de Aldi (€71 voor wijn en food), tanken, de eerste keer ná Marokko (€ 76 voor diesel), zoek in Merida tevergeefs 3 kwartier naar LPG en kom om 17.10 bij de camping.
2 minuten later Corrie ook. Wij vinden mooie plekjes op een camping met vnl NL nummerborden. Direct aan de borrel dan maar, onder de luifel, het begint te spetteren?
en diner: een gazpachio (koude soep) en maaltijdsalade.
dan voor koffie&wifi naar het restaurant.
Daar dus volop NL publiek! wifi is er on/off maar we babbelen wat, heerlijke koffie en Spaanse Brandy.........
dan ineens komen mijn kinderen online: ff skype?
ik praat uitgebreid bij met zonen en schoondochter, in beeld, in Groningen, gezellig thuis op de bank!

Dinsdag 7 mei,
om half tien stappen we in een 4wheel-drive-car, met 4 passagiers en chauffeur/gids Albert.
We genieten prachtige uren door een onbeschrijvelijk mooi gebied. Verrekijker, en aanwijzingen: arenden, gieren, nesten in gaten in de rots, kurk-eiken............
een groots stuk natuur, een info centrum met video, teveel om te benoemen.
EN-RUTA reizen door Monfrague.
Een aanrader! een plek om wéér eens te bezoeken.

vanavond maakte Corrie kaasfondue! we hebben een 'laatste avondmaal' genoten en gaan nu ff naar het restaurant: koffie en online?
morgen scheiden onze wegen zich: Corrie gaat noord/oost naar haar broer in Frankrijk , ik ga langzaam noord naar mijn zoon.
Het was geleidelijk aan steeds meer naar
Solo door Spanje
morgen Salamanca?







  • 07 Mei 2013 - 22:46

    Marjolijn Hendriksen:

    haha, wéér de aantekeningen er onder laten staan.....

  • 07 Mei 2013 - 22:46

    Marjolijn Hendriksen:

    haha, wéér de aantekeningen er onder laten staan.....

  • 08 Mei 2013 - 11:43

    Jelma :

    Wat weer een heerlijk verhaal over je belevenissen.Wij zijn al bijna weer een week thuis en jullie genieten nog volop.
    Geweldig filmpje van de flash mop in Sevilla.
    Liefs van mij voor Corrie en Marjolijn.

  • 08 Mei 2013 - 17:08

    Charlotte:

    Mooie perfomance als flamenco danseres,erg leuk.
    Geniet van je verhalen van de mooie reis Marokko en nu Spanje.
    liefs Charlotte

  • 11 Mei 2013 - 21:55

    Ab:

    Ik heb weer internet en nog wel op een camperplaats in Murcia. Je ziet ik ga heel rustig naar boven, maar je verlengde blog heb ik weer met heel veel plezier gelezen. En zoals ik van anderen hoor: het is net of je er bij bent. En dat ben ik dus niet meer. Geweldig!!!
    Ik weet niet waar je nu ondertussen zit, maar ik wens je een goede reis!
    En ga jij ook naar de Solo's in Koudum? Ik kan alleen door de week. Misschien zie ik je dan nog en kunnen we met hopelijk veel anderen een heleboel uitwisselen.

    Groetjes, Ab

  • 13 Mei 2013 - 11:08

    Iet:

    Nou nog even elegante hakjes aan en je wordt voor Spaanse versleten tijdens die Flamencoshow op straat!
    Iet

  • 17 Mei 2013 - 18:18

    Jantien:

    Oh wat heerlijk die verhalen van je. Wij zijn ook in Sevilla geweest en hebben daar ook zo genoten.
    Blijf nog maar even in Spanje, want hier is het nog koud.

    Veel liefs, Jantien

  • 25 Februari 2014 - 12:35

    Anja & Cas:

    Beste Marjolein,
    Heb vol bewondering je reisverslag van Marokko, welke je met Vagebondreizen gemaakt hebt gelezen. We zijn bijzonder benieuwd en wel om de volgende redenen. Volgende woensdag 5 maart vertrekken ook wij voor de zelfde reis van Vagebondreizen. Onze reis is een week vroeger als die van jou. Wij verzamelen op 13 maart in Tarifa. Aangezien we al jaren met de camper op stap gaan (onlangs nog een ronde Scandinavië) maar altijd op ons zelf, zijn we erg benieuwd hoe dat in een groep gaat bevallen. We hebben uit jou verslag veel informatie kunnen halen waar we dankbaar gebruik van zullen maken.
    Alvast bedankt
    Groeten Anja & Cas uit Veldhoven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 913
Totaal aantal bezoekers 179652

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: