zand, veel zand - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu zand, veel zand - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

zand, veel zand

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

06 April 2013 | Marokko, Erfoud

4/4
we reden dus vroeg in de morgen (8.15 uur!) opgepropt in een paar campers naar het nabijgelegen klooster 'Notre Dame d' Atlas' , beroemd om het borduurwerk.
als ik het goed begrepen heb:
Er was in Algerije een Trappisten klooster, daar werden in 1996 een aantal monniken ontvoerd en ge-executeerd; 2 overleefden.
Deze 2 monniken vonden 'asyl' bij de Fransiscanen in Fes.
In het jubeljaar 2000 werden deze 2 monniken overgeplaatst naar 'couvent des Soeurs franciscanes de Marie' in Midelt.
Dan een heleboel verhaal over moeder Theresa, Muzelmannen......... maar terwijl ik stond te filmen werd ik ineens ontzettend beroerd. Maag/darm in opstand, misselijk, duizelig...
Ik heb het verhaal niet meer mee gekregen maar een boekje gekocht, wie het wil lezen..... (oui, en francais).
De nonnen vangen alleenstaande (berber) vrouwen en meisjes op, zij leren borduren (en niet zómaar borduren!!) het beroemde Fes borduurwerk, dubbelzijdig: de vóór en achterkant zijn gelijk. Prachtige fijne steekjes, mooie patronen, fantastische kleuren).
Zo kunnen de vrouwen in hun levensonderhoud voorzien (en ook een beetje in dat van het klooster, denk ik). Het is flink aan de prijs, maar ook erg mooi!
Ook wordt er (in de bergen) wol geschoren, gewassen, gekaard, geverfd en geweven tot de prachtigste kleedjes en tapijten.
Een artikel verscheen onlangs in het tijdschrift 'handwerken zonder grenzen'.
Gelukkig voor de nonnen werd er redelijk gekocht, door mij 2 boekenleggers als souvenir.

Het zou een lange reisdag worden, en ik voelde me goed beroerd!
Kreunend de camper geruimd, toiletpot leeg, watertank vullen, vuilnis weg, kasten dicht, koelkast op slot (anders vliegt alles onderweg open)
om half elf vertrokken Corrie en ik als laatsten.

Corrie was weer opgeknapt, ik dus afgeknapt.
We rijden vandaag weer samen, maar realiseren ons: als je ziek wordt kan je als solo niks....... Je kunt beter samen rijden met een 'stel' waarvan de partner óók kan sturen...... dan kan men 'het stuur overnemen'.
Sóms is een partner wel handig..........

Eerst vind ik de route saai (net Syrie, een dagreis door de steen woestijn), maar dan komen we door de Hoge Atlas!!!
Wáánzinnig mooi. Ik probeer zelfs al rijdend wat te filmen.
Letterlijk niet te beschrijven, dus dat sla ik maar over.
Ik roep Corrie door de walkytalky dat ik even stop voor plaatjes.
Ik film wat, maar als jullie het ooit zullen zien zullen jullie toch nóóit de sfeer zien.
Door de 'Tunnel de Legionaire' die tijdens de franse kolonisatie door het legioen is aangelegd. Dan door de Gorge du Ziz, één van de natuurlijke doorgangen (noord/zuid) door de Atlasketen. Moooooooooooooooi !!

We komen bij een grote parkeer ruimte: bedouinen tent, de camper van Henk&Winnie en we stoppen. Ik voel me een stuk beter en heb honger!
We maken een broodje en er stoppen méér campers.
We zitten met elkaar onder het genot van een ijskoude cola (goed tegen allerlei stoornissen!) op het terras en vergapen ons aan het uitzicht.
Ik sta even met Teun te praten en dan komt de charmerende cola-verkoper: bonjour! is dit uw zoon? Ik ben regelmatig met mijn zonen (32&30) op stap, dus ik moet even bedenken wat ik van dit compliment moet vinden.......
We rijden verder. Het moois houdt niet op! mijn voorraad superlatieven is uitgeput.

In Errachidia wil ik even geld wisselen, ben door mijn Dirhams heen.
Bij een bank zijn er nog 15 wachtenden vóór mij, maar als er een loket even leeg is vraag ik of ik hier wel kan wisselen? en ben direkt aan de beurt.

we volgen het reisboek: Erfoud, Rissani, Merzouga.....
we naderen steeds meer het 'eind van de wereld'
en dan verwijsborden naar auberges en campings.......
begint een nieuwe wereld:

de asfaltweg houdt op,
door een dorpje van lemen huizen achter lemen muren,
zandduinen in de avondzon, kamelen liggen te wachten op gasten voor de sunset tour,
4x4 auto's en Quads komen terug van stoere tours,

Camping l'Ocean des Dunes
waar de meeste van onze campers al staan.
Men zit aan Happy Hour.
Half zes, een half uur te laat, schuif ik aan met een groot glas (rum)cola om het onderweg opgedane stof weg te spoelen.
Als de laatste solo's ook aangekomen zijn gaan we 'thee drinken' in het huis van de camping beheerder. Weer erg mooi om te ervaren en te horen hoe het leven hier is.

Om 7 uur gaan we (reisboek): ' genieten van een woestijnmaaltijd in de Auberge. Waarschijnlijk zullen we worden vermaakt door tromgeroffel' .

we 'wassen en kleden ons voor het diner' (ik doe mijn zwart-met-gouden arabische jurk weer aan. De goede gewoonte (idee voor NL?): we nemen onze flessen wijn mee.
Weer een heerlijke salade vooraf, daarna Tajines met vlees, groente, kikkererwten, enz. Toe: geschild&gesneden vers fruit en joggurtjes.
Het is lekker en aan de lange tafels heel gezellig, en dan komen de trommelaars.

Klaas stopt midden in zijn verhaal en gaat ook achter een trommel zitten.
Zoals bekend (?) kan ik niet lang stil zitten en zéker niet als dit soort ritmes door de zaal gaan.
Gelukkig staat Hanny ook te wiebelen en wij gaan de 'dansvloer' op . Héérlijk! om na een lekkere maaltijd even te bewegen. Uiteindelijk staat de helft van de groep op de vloer.

Het was weer een heel leuke avond en buiten worden we overvallen door de pracht van de sterrenhemel, in dit redelijk donkere stukje van de wereld.
Ik wil nog wel even de poort uit, in de schaduw van de verlichting van de camping en zoek 'een waakhond'. Mijn wens wordt vervuld: daar komt Rob aanlopen met Birka......... maar Birka was stout!! heeft de kast open gebroken, haar bak voer te pakken gekregen en op haar manier ook een heerlijk diner genoten!
maar nu moet ze veel drinken (en veel plassen). Geen knuffel dus voor Birka, maar gelukkig kwam ik Ab tegen!
we hebben (haha) een donker plekje opgezocht omdat je dan zo ontzettend veel meer sterren ziet dan 'thuis' in NL !! We vinden Orion, Grote Beer en zoeken de Melkweg...
de stilte van de woestijn, lang geleden.

Met een mooi muziekje ben ik in slaap gevallen,
morgen rustdag:
om 9 uur vertrekken we met 7 jeeps naar de zandduinen.

5 april, vrijdag.
Waarom, ben ik toch altijd zo vroeg wakker?
Deze keer omdat de zon naar binnen scheen, ik was het gordijn vergeten te sluiten.
Iedereen ontwaakt, de bakker komt langs maar ik had 'niet' besteld.
Ik pak wat zaken (anti-zonnenbrand faktor 20, flesje water, wc papier, foto toestel) in mijn rugtas. Ik herinner me woestijntochten dus ben ik gekleed in een rok (dat plast makkelijker onderweg) en lange mouwen, sjaal&hoed tegen zon&wind.
Ik zie dames met blote armen, gaat dat goed? Door de wind heb je de kracht van de zon niet in de gaten. Anne heeft in een ongemerkt moment haar benen flink verbrand, daar kan je goed beroerd van zijn! ik hoop dat de goudsbloemen creme (calendula) haar helpt.

We zijn met 35 man, er staan 7 leuke 4x4 auto's klaar: Landrover, Landcruiser, Pajero.......... ik denk terug aan mijn Nissan Patrol in Qatar. Maar die had géén goeie vering en extra schokbrekers! dit was een stuk comfortabeler!
we stopten bij het meer van Dayet Srji met flamingo's en méér (de vogelaars onder ons stonden te kwijlen achter hun verrekijkers). Direct kwamen er een paar bromfietsen aan: handel werd uitgespreid, de locale economie: souvenirs ! Ik maakte foto's van de mobylettes uit de jaren 70, als ze die nu zouden verkopen.....
Volgende stop: zandduinen. Wéér handelaars! één van de jongens liep met 2 jonge woestijnvosjes.
Toen naar het 'zwarte dorp' waar afstammelingen van Senegalese slaven wonen. Hier dronken we thee, met muziek door mooie zwarte mannen in mooie witte jurken, trommels en dansen, maar ze keken zo bedroefd! geen lachje kon eraf. Toch maar cdtje gekocht, voor de herinnering. Toen we weg gingen stond de volgende groep toeristen alweer klaar.
Het kleuterklasje had net drinkpauze. Prachtige zwarte kindjes in opperste discipline in de rij voor een glaasje water, juf hield ze met één hand volledig onder controle, met de andere hand liep ze mobiel te bellen.
Weer de woestijn in, nu werd het leuk!! OFF the road!!
washboard, zand, stof, lekker cruisen met elkaar, naast elkaar, de chauffeurs maakten er een mooi spel van. Rammel de Rammel! ben blij dat het míjn auto niet is!
Veel deuken in de weg! zei iemand.
Ik herinner me de ritjes in Qatar naar Inland Sea, Kerstfeest aan het strand in Bir Zirkrit, in Egypte met BBQ party in de woestijn............. mmmmmmmmmmmemories.
We stopten wéér, nu om zélf fossielen te zoeken en vinden.
Volgende stop bij een oude loodmijn, nu kwarts. We zien in de verte Algerije.
We genieten lunch in een Berber tent: de chauffeurs toveren grote dozen met Berber-pizza tevoorschijn. Flessen water (plat&spat), fruit, cakejes.........
wat een feestje!
één van de chauffeurs doet mijn sjaal op de juiste manier om mijn hoofd: zie mijn nieuwe profiel foto op facebook!
We hebben een geweldige dag, zijn om half vier weer terug, moe en zanderig.
In de camper is het 35 graden, denk ik. Ik had mijn pakje roomboter op het aanrecht laten liggen...... Dakraam open, als door een schoorsteen trekt de warmte weg.
Velen gaan douchen, maar ik wil om 6 uur op cameltour naar de sunset!
en dan begint het te regenen, heel even maar.
Maar dan begint het te waaien en in No Time zie je niks meer: zand storm! ook dat kan ik me nog goed herinneren! Dan is er dus geen sprake van sunset tour.....helaas.
ramen&deuren dicht, maar dat helpt niet. Dan moet je alles wat je dierbaar is in een plastik zak doen, maar ik wil mijn blog bijschrijven. Overal zand: in je laptop, in je camera, in je eten, in je drinken, nou ja...... schuurt de maag toch?
Geen sunset tour dus, ook het restaurant was 'vol geboekt' nu ik heb een avond 'vrij' om te schrijven.
Winie heeft mooie foto's gemaakt, maar het is een hele toer om die op mijn stickie te krijgen. Het lukt!
en de wifi verbinding is ook weer gerepareerd, dus we versturen foto's, maken vriendjes op facebook, beantwoorden mails, skypen........ weer even helemaal terug in de wereld.

Middernacht,
alweer een prachtige dag voorbij, dit was 'rust'dag 15, gelukkig nog niet op de helft dus!
Morgen om 10 uur bezoek aan de stenen slijperij, fossielen. Om 16 uur rondleiding in een museum, tussendoor 140km rijden.
is dit vakantie? het is hard werken! en hard genieten!
Ga nu kijken of ik online kan komen






meer mensen maag/darm problemen: vroeger de inlegluiers van de kods
nu Tiny voor senioren, voor man&vrouw

camel die uitfles drinkt, tv opnames Jos
Cochlea-schaaltje gekocht

aankomst camping half6
borrel in kring,
thee in het Berber familie huis
eten in de auberge (salade, tajine, fruit&jochurt)
trommels
gedanst met Hanny
later ook Klaas en de rest

  • 06 April 2013 - 02:24

    Marjolijn Hendriksen:

    haha, zie nu dat mijn 'aantekeningen' er ook nog op gekomen zijn.
    Zie nu ook wat ik vergeten ben: die camel die uit een flesje drinkt

    bewaar ik voor een volgende keer

  • 06 April 2013 - 09:00

    Dorotique:

    weer 'n geweldige beschrijving van jullie belevenissen. kun je er ook foto's bijdoen ?

  • 06 April 2013 - 10:06

    Jolanda:

    Blijft leuk om de belevenissen te lezen.
    En inderdaad ik mis ook wel foto's of lukt dat niet om die erop zetten.
    Groetjes aan Jos en Coba en dikke kus van de kinderen aan hun.

  • 06 April 2013 - 15:42

    Rob Gerritsen:

    Lieve Marjolijn,

    Volg je blog meet interesse.
    Ook genieten wij van o.a. 2 prachtige jazzconcerten.
    Wanneer ben je weer thuis?
    Veel groeten ook van Mia.

    Rob.

  • 06 April 2013 - 19:06

    Gea:

    Hee Marjolijn,
    Wat jammer van de tocht op kamelen! Ab's kleinzoon, Sindre, riep gelijk dat hij mee wilde :-)
    Flamingo's in Marokko, dat wist ik niet, wat leuk. Fossielen gevonden, wauw. En dan het adembenemende van het Atlas gebergte... soms (vaak!) zijn er inderdaad geen woorden te vinden als iets zo intens mooi is. Super dat jullie de sterrennacht in de woestijn hebben bekeken! Heel veel plezier gewenst, bij jullie wordt het nu mooi weer (geen regen meer volgens internet), bij ons ook. Eindelijk...
    Hartelijke groet,
    Gea

  • 08 April 2013 - 10:51

    Jaap En Corry Pol:

    Beste Marjolijn
    We genieten van je reisverslagen. Wij zijn vrienden van regi en frits en die hadden ons geattendeerd op je site zodoende vinden we het leuk om een beetje mee te genieten van jullie reis. Verder wensen we jullie een goede reis toe. De foto's zijn goed over gekomen.
    Jaap en Corry Pol

  • 09 April 2013 - 09:24

    Charlotte:

    Wat maak je toch mooie dingen mee. Door je verhalen geniet ik op afstand met je mee.
    liefs Charlotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1149
Totaal aantal bezoekers 179652

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: