bijna in Algerije - Reisverslag uit Saïdia, Marokko van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu bijna in Algerije - Reisverslag uit Saïdia, Marokko van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

bijna in Algerije

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

29 Maart 2013 | Marokko, Saïdia

vrijdag 29 maart,
in NL witte pasen, kouder dan kerst, zie ik op de facebook,
hier stralende zon, warm (érg warm zelfs in de zon, ik zit binnen).

We ontbeten met een vers stokbrood: te lekker, teveel dus. Daarna liepen we met elkaar naar een patisserie om koffie te drinken.........
Wat een keuze !!! en wat lekker! en wat goedkoop:
een mille-feuille (tompouce) voor 4 dirham, choco taartje 3, verse jus 12, koffie 6, stokbrood 1.2........... en een drirham is 9 cent!!! reken maar uit.
met een te volle buik werden de ochtend rituelen afgesloten: plee leeg, tank vol, schone droge was binnen halen en weer op stap.

het is 12 uur, er is net opgeroepen tot het middag gebed. Allah Achbar (Allah is groot).
De hele camping voor mij alleen, iedereen is onderweg.

we kwamen hier woensdag, langs de prachtige 'Route Corniche' . Mooie nieuwe weg, ik volgde de sliert solo's omdat ik niet wéér door mijn Tom om de tuin geleid wilde worden. We maakten een koffie pauze, net te vroeg, want later (60km vóór Nador) volop grote parkeer plaatsen aan de zee kant. Daar zagen we menig camper staan!

Camping l 'Amazone in Saidia ligt aan de kustweg, even oversteken naar een prachtig zandstrand. Hondjes worden uitgelaten.
Het is borreltijd en de gemiste verjaardag van Nans wordt gevierd: tafels vol met de bekende tap-dozen wijn en heerlijke hapjes. We zingen en feliciteren en toasten.
Veel verhalen,
onderweg hadden we de Concorde stil zien staan met politie erbij???
Jos had zijn veiligheids riem niet om: 300 dirham!!! direct betalen.
Ook Frits&Regi kregen een print: te hard gereden: ook 300 dirham (dat is dus € 27).
Je kunt kunt in 'discussie' hebben we begrepen: als je 100 cash betaalt (dat verdwijnt dan in die mooie grote manchetten aan het politie uniform) krijg je geen schrijftelijke bekeuring, maar een mondelinge waarschuwing.
Zijn er nog meer verhalen: ja, Jan heeft zijn bumper eraf gereden. Maar dat probleem is onderweg onderling opgelost door een klusser. Handig als alle kwaliteiten in de groep aanwezig zijn.

Het wordt donker en koud, men verdwijnt in de campers. Ik informeer bij de solo's wie welke restjes heeft: ik maak er een lekkere ratjetoe van, Corrie een fruitsalade en we zitten met 6 in de camper van Ab.
Morgen pauze dag met excursie. Welterusten.

Dit kust stadje Saidia heeft de uitstraling een riante badplaats te worden. Er wordt veel gebouwd, mooi ook. Veel 'resorts' , appartementen voor de Marokkaanse emigranten die op verlof komen. Er is een prachtig mooi modern vliegveld ruim een half uur hier vandaan bij Oujda. Rijan Air vliegt hierheen.
Nu al die toeristen nog! het is nog erg rustig, maar het is ook nog geen seizoen? De koning doet alles om toerisme te bevorderen, want inkomsten uit olie zijn er niet. Kinderen en ouders worden opgevoed niet te bedelen.
Aan deze kant van het land hebben we daar ook nauwelijks last van, in de souk zijn we ook erg welkom en mogen foto's maken, de vrouwen werden zelfs geroepen om IN de hammam te komen kijken.
Dat schijnt straks in de toeristische gebieden wel anders te worden!

Er is een 'conflict' met Algerije om een omstreden stuk woestijn waar olie zou zijn, daarom veel militair vertoon hier vlak aan de grens. Onlangs een protest mars door een half miljoen Marokkanen.
Ik liep gisteren met Birka langs het strand, aan de andere kant van de grensrivier wapperen de Algerijnse vlaggen. Er is uitgebreide smokkelhandel in benzine (die in Algerije nóg veel goedkoper is): langs de weg en bij de vele marktkramen staat dit in de bekende 'water'flessen te koop. Slechte kwaliteit zegt men, wij tanken gewoon bij de grote pomp.

Gisteren met een bus naar Oujda, daar door de Medina gelopen. Erg leuk en voor mij heel herkenbaar. Veel mooie stoffen en jurken, je komt in de verleiding, maar......... in NL draag je het niet. Ik heb nog wel één en ander in mijn kast en later vind ik mijn goudgeborduurde lange zwarte jurk die ik ooit in Qatar kocht (1986 ongeveer) in de camper. Die had ik dus gisteravond aan naar het couscous diner. NEE, niet vanmorgen gekocht!
Tijdens de heerlijke couscous maaltijd (ja, met véél groenten) en zelf mee gebrachte wijn besloten Corrie en ik na het eten een flimpje te kijken.
Ik haalde een tv/cd speler uit mijn schuur, onder mijn bed, en Corrie kwam met ruime keuze films en een fles famous grouse........
Dat werd gezellig en laat, we zagen 'the Kings Speech' Goeie film! mijn logopediste-verleden borrelde boven.
Om half twee nog volop disco bij de buren, de haan is hier de hele nacht wakker, maar de hondjes waren vanmorgen rustig. Ik werd en om 8 uur wakker geklopt door de warme bakker.

en nu is het alweer één uur in de middag,
ik ga rijden anders ben ik zéker niet met Happy Hour op de volgende plek. Het wordt bochtig. We staan vanavond op een parkeerplaats, met niks, maar er is een restaurantje? Anders heb ik ook nog genoeg in mijn kelder, want bij de supermarkt Marjane kan ik mij nooit beheersen.........
Hoop dat dongel dit bericht nog even overschiet,
veel plezier met sneeuwruimen, en je kunt je niet eens warmen aan de paasvuren? (code oranje, hoorde ik)..............

  • 29 Maart 2013 - 15:49

    Gea:

    Hi Marjolijn,
    Wat klinkt hoe goed allemaal, zeg. En wat leuk dat jullie zo dicht bij Algerije zijn! En dat het eten zo lekker is, en zo goedkoop, mmm. Ik geniet ervan om je verhalen te lezen en op deze manier met jou, jullie en natuurlijk mijn vader, mee te leven. Hier is het nog steeds koud, inderdaad. Ik denk dat we chocolade-eieren moeten verstoppen in plaats van echte (daar krijg je zo'n bevroren prutje van). Een paasvuur is een goed idee voor dit weekend. Geniet van alle indrukken, de kleuren, de stoffen, bezienswaardigheden, de natuur en de zee en natuurlijk ook van de warmte daar! :-)
    Hartelijke groet,
    Gea

  • 29 Maart 2013 - 17:06

    Pieter:

    Ja, vannacht 10 cm sneeuw in Jirikov gevallen, kan ik m'n net aangeschafte snowbuster uitproberen (en die doet het goed). Ik hoop dat ding snel in de garage te kunnen plaatsen en de camper eruit te rijden!
    gloeten en een mooie dag maandag!!

  • 30 Maart 2013 - 05:23

    Dorotique:

    zorg maar dat je geen bekeuring krijgt, 'n rib uit je lijf !

  • 30 Maart 2013 - 12:10

    Margriet:

    Weer genoten van je verslag. Ben zelf 2x in Marokko geweest, maar niet met de camper. Kan me de prachtige blauwe en bruine kleuren herinneren.Hier vanmorgen wakker in een witte wereld. Camper staat op de parkeerplaats en ben druk bezig met het voorbereiden van het soloweekend volgende week. We verwachten ong 190 campers!
    jullie weer veel plezier, gr. Margriet

  • 30 Maart 2013 - 16:09

    Magrietha:

    Leuk alles weer van je te lezen. Ik geniet ervan en warm me eraan.
    Ik heb je een fotoalbum van onze breakfastrun vanochtend op de mail gezet.
    Dat van die paasvuren is gedeeltelijk waar. In Hardenberg zijn ze rigoreus, zoals altijd, en mag niet gefikt worden. Andere gemeenten zijn wat soepeler, dus we gaan ff uitzoeken waar we morgenavond,
    als we mijn moeder na een high Easter tea weer naar huis gebracht hebben, langs kunnen rijden.
    Ik zal foto's maken en die mail ik je dan wel.
    Geniet jij maar lekker daar, zelfs mij begint nu de sneeuw ook enigszins te vervelen. ;)

  • 30 Maart 2013 - 16:50

    Tineke Caspers:

    Dag (bijna) jarige Marjolijn!!

    1 April, geen grap, Marjolijn van harte gefeliciteerd .
    Weer een jaartje ouder....weer een jaartje wijzer !!!
    Wens je een heel goed en gezond nieuw levensjaar toe.
    En een goede voortzetting van de reis.
    Blijf je volgen!!!!
    Groetjes
    Tineke



  • 31 Maart 2013 - 15:41

    Iet En Tineke:

    Hiephiephoeraaaaaa vanuit het museum.
    Het is hier stervens druk en stervens koud.
    We drinken straks een wijntje op je gezondheid en kijken uit naar je
    volgende verslag! Doeiiiii
    Iet en Tineke

  • 31 Maart 2013 - 18:18

    Margriet:

    Hallo Marjolijn, ik zal me even voorstellen. Ik ben Margriet de jongste dochter van Ab. Leuk om jou reisverhalen te lezen. Het is hier erg koud maar dat had je al begrepen denk ik uit alle verhalen.
    Aan de reacties te zien ben jij ook op 1 april jarig. Mijn vader ook. Wel origineel om je verjaardag in Marokko te vieren.
    Heel veel plezier en een goeie reis nog. Doe mijn vader de groeten van ons.
    groeten Margriet

  • 31 Maart 2013 - 23:52

    Frances:

    Lieve Marjolijn,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik kwam graag langs om een wijntje met je drinken en op je
    gezondheid te toasten,nu doe ik het maar aan het
    eind van de middag met Lucky.Wij werken nl in Museum.

    Nog een grote genieten-tijd gewenst en tot ziens,
    Frances

  • 01 April 2013 - 12:32

    Gea:

    Hi Marjolijn,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Wil je Ab ook van harte feliciteren, namens ons?
    Hartelijke groet en een fijne dag gewenst, Gea

  • 01 April 2013 - 13:28

    Charlotte En Jan Karel:

    Leuk om je verhalen te lezen. Je maakt geweldige mooie dingen mee.
    Wij wensen je alvast een fijne gezellige verjaardag.
    Mijn feestje was top. Goed georganiseerd, leuke sfeer en heerlijke high tea.
    liefs JK en CH

  • 01 April 2013 - 22:48

    Lies:

    Lieve Marjolijn,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Vandaag een wat late felicitatie,we zijn in W'wijk geweest i.v.m. de opening van de praktijk van H.J Dit was eigenlijk vorig jaar op 1 april,maar is door omstandigheden toen niet feestelijk geopend.Wat is het toch gezellig om je reisverslagen te lezen. Eigenlijk reizen en geniet ik met je mee.Ik kijk uit naar je volgende bericht. Pas goed op jezelf, ik drink er hier een op je en wens je een mooi jaar toe! Liefs Lies

  • 02 April 2013 - 18:35

    Marja Bom:

    Hoi Marjolijn,
    Heerlijk om jouw verhalen te lezen.
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Knuf, Marja Bom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1782
Totaal aantal bezoekers 179504

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: