pauze dag is géén 'rust'dag - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu pauze dag is géén 'rust'dag - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

pauze dag is géén 'rust'dag

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

25 Maart 2013 | Marokko, Chefchaouene

zondag 24 maart, pauze-dag
nadat ik mijn blog verstuurd had zijn we met de solo's 'de trap' naar benden gelopen, naar de oude stad. We kwamen langs mooie uitzichten, langs een begraafplaats, in het stadje van blauw geschilderde huizen. Het was weer gaan regenen en de 'plattegrond' was niet erg duidelijk. We liepen door straatjes, op zoek naar de 'medina' en de 'kasbah' maar als je niet weet wat je zoekt is het toch lastig.
We krijgen wel een goeie indruk van een Marokkaans stadje, komen op een overdekte markt met vlees, vis en groente en gaan lunchen in een café waar ook veel ingezetenen zitten. Zoals vaak hangt er een groot tv scherm, jaaaaaaa!! met voetbal!
Het bekende commentaar bij een wedstrijd kunnen we gelukkig niet verstaan. We bestellen munt-thee, 5x sandwich ei en 2x tajine vis. Het is erg lekker en erg goedkoop.
Veel geklap en getrommel wanneer het favoriete team een doelpunt maakt.
Wanneer we betalen (tientje voor 7x lunch) en besluiten weg te gaan komen we door een aangrenzend zaaltje waar jongelui met veel trommels de wedstrijd gevolgd hadden en nog enthousiast aan het trommelen en dansen zijn. Ik kan bij dit geluid nooit stil blijven staan, en spoedig staan Ab en ik in de kring te dansen. De Marokkaanse jeugd heeft ook smart phones, dus we zijn uitgebreid in beeld gebracht!
Het regent nog/weer en 4 van ons besluiten met een taxi naar de camping te gaan. Discussie over de prijs: wij weten nl dat overdag een rit 10 dirham kost (max 3 personen).
We zijn met 4, dus 2 taxi's. Simon en ik, in een Dacia Logan! worden vóór de poort afgezet, Corrie&Ab moeten de laatste 50m omhoog lopen. En dat voor 10 dirham (nog geen euro).
Ik ga met laptop in het steenkoude restaurant zitten, log in en heb direct mijn broer vanuit Tsjechie aan de skype: daar sneeuw ruimen en -10 !! Ik lees mijn emails en de leuke reacties op mijn blog. Meer reisgenoten komen inloggen op wifi, Corrie laat de foto's uit de Volkskrant zien: schaatsen in Friesland en prachtige ijspegel foto's op de Afsluitdijk.
ik loop even bij Klaas&Jelma binnen, dan blijkt dat zij op hun camperplaats ook wifi-bereik hebben. Ik verplaats mijn camper, maar........... daar komt de campingbaas: NO NO NO, er is gereserveerd, er komen nog 10 duitse campers! dus ik weer terug naar mijn plekkie, maar sta nu iets minder schuin en kan 'liggend' slapen straks (vannacht moest ik een beetje zitten).
De 3 solo's die vanmiddag géén taxi genomen hadden kwamen enthousiast terug: wij hebben de Kashba en de Medina gevonden, allemaal nauwe blauwe straatjes en winkeltjes! Prachtig! Heleen had al een leuke leren tas gekocht.
Dus via die route gaan we om half zes weer naar beneden lopen, naar het afgesproken restaurant. Daar zullen we een uitgebreide maaltijd krijgen, wijn wordt uiteraard niet geserveerd maar mag je wél mee nemen. Dus met 2 flessen rood in mijn jaszak ga ik naar de verzamelplek. Ab vind dat geen gezicht (?) en draagt mijn flessen in een tas, Heleen heeft een kurkentrekker!
Onderweg komen we op straat een groepje dansende en trommelende mensen tegen, ik doe natuurlijk weer even mee.... KlapKlap, maar wel een lastig ritme, ik moet nog leren....
We lopen door een indrukwekkend mooie oude stad, wat een spijt dat ik de video camera niet mee heb! Smalle straatjes, kriskras, kronkel-kronkel, trap-op/trap-af, een blauw doolhof.... Deze kleur, typisch voor hier blijkbaar, staat in mijn geheugen gegrift.
Een doolhof dus, maar alle wegen leiden naar de moskee, dus we komen er.
Op het grote plein, met de oude Kasbah, de grote Moskee, veel winkeltjes, terrasjes, grote oude bomen kom ik overal reisgenoten tegen. Iedereen heeft op zijn manier deze dag doorgebracht. Helaas is één van ons onwel geworden. Het zag er ernstig uit en is met ambulance naar ziekenhuis gebracht. Nog geen bericht hoe het afgelopen is, maar ik realiseer me ineens dat het toch wel héél fijn is als je met een groep op reis gaat....
We treffen elkaar in het restaurant, de flessen water staan al op tafel, de flessen wijn zetten we ernaast. We krijgen grote schalen héérlijke sla, daarna de lokale soep (Ramadan soep omdat ie zeer voedzaam is), en het gekozen hoofdgerecht: ik dus vegetarische tajine. Ik proefde de rund&pruimen en de kip&citroen van mijn dis genoten, allemaal erg lekker. En vooral gezellig!
Ineens kwam er een tassen-verkoper (ik had gezocht naar een GROTE leren rugtas voor mijn zoon) met veel rugtassen. Helaas niet wat ik zocht, maar hij bleef komen met nieuwe voorraad. Hij zag handel in de grote groep toeristen die lekker gegeten hadden en inderdaad.... Uiteindelijk verkocht hij, o.a. aan mij een rode rugtas. Vervanging voor de versleten tas die ik nu gebruik waar de video camera niet in past.
Dus vanaf nu heb ik altijd de camera bij me! en zal mooie avonden als deze vastleggen.

Morgen een (relatief) lange reisdag: 175km, volgens Tom bijna 4 uur rijden. Maar dat is dan zonder foto- en koffie stops (en volgens Tom....)
Volgens het reisboek is deze route 'ronduit spectaculair'
ik citeer: slingert zich door de bergen tot 1600 meter hoog met eiken-, cederbossen en olijfbomen. Je komt dwars door het gebied dat beroemd, nee berucht is vanwege de productie van 'kif', de lokale naam voor wiet. Katama is het hart van deze regio.

Onze overnachtingsplek zal zijn aan het strand van Torres de Alcala. Er zijn geen voorzieningen, dus morgen vóór vertrek de plee leeg en de watertank vol.
De dag erna wéér een plek zonder voorzieningen, dus zéker geen wifi.
Ik ga morgen mijn dongel activeren, maar voor het geval er geen ontvangst is stuur ik dit verhaaltje maar vast.
Het is inmiddels 25 maart,
welterusten en tot later.

en het is nu 25 maart, bijna 9 uur in de ochtend.
Wakker van de zon door het raam!!
ik film de camping en haal de sleutel voor de warme douche. Er is één warme douche, dus er vormt zich al gauw een rij. Je kunt de douchekop niet ophangen, dus met één hand haren wassen.
Weer heerlijk schoon, mijn voet nog even in de soda, mijn teen doet bijna geen pijn meer. Maar we hebben een chiropodiste in de groep, zij zit al klaar met haar tangen in de aanslag!! heeft me al gewaarschuwd dat ze geen zachte heelmeester is, maar als de nagel niet 'even' weg gesneden wordt zal dit probleem blijven......

voorlopig gaan we maar weer een dagje sturen,
tot later!




  • 25 Maart 2013 - 10:18

    Madelon:

    goede reis. ik was net te laat on line je zag me net niet meer verschijnen. leuk verhaal ! ga zo door ! morgen camper APK en inpakken en dan : yeah !!! liefs M

  • 25 Maart 2013 - 10:31

    Christa ( Vriendin Van Take):

    Hoi Marjolijn, Zit weer helemaal in de rondreis van Marokko die wij in 2011 hebben gemaakt. De indrukken waren al lang blijven hangen, maar die komen nu weer helemaal terug. Het is een heel andere wereld, maar zo leuk!! Je verhalen zijn heel leesbaar en voor een ieder die de reis niet maakt wel boeiend.
    Het zal je duidelijk zijn dat we uitkijken naar nieuwe verhalen.
    Fijne en veilige reis verder.
    Groetjes Christa.

  • 25 Maart 2013 - 19:58

    Gea:

    Wat leuk, jouw verhalen! En dan Ab die de flessen in jouw jaszakken geen gezicht vindt... grijns! Vertel hem maar eens over paarse ochtendjas, gele pyamabroek, woeste haren plus baard en een verdwaalde, voor onze huisdeur staande, verliefde vlam van mij (toen ik nog jong was en thuis woonde). Ik denk dat hij in de lach schiet... En dansen, wat leuk! De blauwe straatjes hadden we al op internet bekeken, prachtig, net een sprookje. Beterschap met je voet! En veel plezier met dansen, wijnflessen in jaszakken en je rode rugtas. Ook beterschap gewenst voor degene die met ambulance naar het ziekenhuis is gebracht, ik hoop dat het meevalt! Hartelijke groet, Gea

  • 26 Maart 2013 - 12:20

    Magrietha:

    Hoi Marjolijn,
    Eindelijk kom ik ertoe om je verhalen te lezen. Van de eersten heb ik een aantal gemist, dus ik ga nu trouw iedere dag een leesmoment inlassen. Ik geniet wel ontzettend van alles wat je beschrijft, ik krijg ook wel zin om op stap te gaan.
    Het weer is hier fabuleus, ik kan nu nog de diepvries schoonmaken, de laden naar buiten, want die ontdooien toch nog niet, het is wel door, 3 graden boven nul en 's nachts vriest het nog zo'n 4 graden.
    De tuin loopt natuurlijk ook achter nu, dus dat wordt echt aanpoten als het beter tuinweer wordt.
    De zon schijnt hier volop en er staat een ijzige koude strakke wind uit het oosten of noord-oosten, dat
    wisselt. Ik heb gisteren 5 km hard gelopen, de laatste kilometer pal tegen de wind in, was lekker om af te koelen, maar wel ploeteren. Donderdag moeten we naar Epe om te hockeyen en zaterdag loop ik met mijn groepje de Breakfastrun (5 km) in Gramsbergen. Afgelopen donderdag hadden we het landelijk toernooi in Oss. Woensdagavond vertrokken en met z'n allen overnacht in een hostel in Uden.
    Disndags had het nog heftig gesneeuwd in Brabant en er lag ook nog wat. Maar donderdag hadden we hartstikke lekker hockeyweer, dus we hebben veel lol gehad. Vrijdag was het in één keer weer hartstikke koud, ijsdagen met Pasen, belachelijk. Zondag zijn we naar een schietwedstrijd van Berend geweest. Zijn derde wedstrijd ooit en gelijk zesde, heel goed resultaat. Was een leuke gezellige en leerzame dag.
    Ok. Ben je weer op de hoogte van ons, geniet ;lekker daar in Marokko en het beste met je teen.
    Liefs, Magrietha en Rinze natuurlijk.

  • 26 Maart 2013 - 17:52

    Iet:

    Ha Marjolein,

    Het wordt beslist een verslaving om samen met jou op avontuur te gaan, elke dag kijk ik gauw of je weer wat opgeschreven hebt, zo leuk vind ik het om met je mee te reizen. Volgens mij heb je er ook echt lol in om te beschrijven wat je zo'n dag beleeft, alsof je het dan nóg intensiever meemaakt.
    Ik ben zelf ook in Marokko geweest, heb er een paar jaar gelden een rondreis gemaakt, maar alles zeer bedaard en veilig, alles was geregeld, ik hoefde alleen maar mijn mond open te doen om te eten en te drinken en mijn benen op te tillen om vooruit te komen ( bij wijzevan)
    Daarom lees ik wederom met bewondering hoe je dat allemaal voor elkaar bokst.
    Ik herinner mij vooral Fez en Meknes, heel erg mooi, en ook in het zuidOosten van Marokko de woestijn en de lemen kleinoden in de vorm van huizen en paleizen. Er staat je nog veel moois te wachten.
    Maar dat lees ik vast wel.
    Hoop, dat je voet geen problemen gaat opleveren en dat je voet aan de beterende hand is( wat een leuk woordgrapje!)
    Geniet en film ze!
    Iet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 752
Totaal aantal bezoekers 179538

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: