de laatste tour, naar west SUriname - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu de laatste tour, naar west SUriname - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

de laatste tour, naar west SUriname

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

29 Maart 2014 | Suriname, Nieuw Nickerie

zondag 23 maart 2014

gisteravond gezellig bijgepraat met Sandra&Cees, ik zag ze voor het laatst bij het afscheid van Annemiek, 3 jaar geleden.
Zij reizen Curacao, Suriname, Cuba, hebben vrienden hier dus geen tijd om samen met mij te eten en ik sluit aan bij een paar van mijn groep bij Zus&Zo. Heerlijke pindasoep en een flesje wit (dat kost 70 SRD!! Een liter bier kost 15).

We zijn nu op weg naar Nickerie, west Suriname. Net een koffie stop gemaakt in Groningen, wéér een foto, want deze keer zijn er 3 Groningers in het gezelschap.
Ik zit vooraan in de bus, verscholen achter mijn handdoek, het is koud in de airco wind, slecht voor het lijf! Ik voel me steeds beroerder worden. Onze gids Jurgen, doorgaans een tornado vol informatie is ook niet fit: kiespijn.
Wanneer de 2 ADHDers zich stil houden wordt het ineens een heel rustig in de bus!

Deze route reed ik in november ook, ik word dus niet meer verrast door het soms Hollandse Landschap: weidse velden, landbouwgrond, zelfs een grote akker vol koeien! Als je zelf geen gras heb kan je hier je koe stallen. Er wordt hier een dijk gebouwd om de verhogende zeespiegel te weren.
In Wageningen eten we weer een heerlijke javaanse lunch bij Carla’s eet&drinkhuisje. Hier maakte ik vorige keer een heel mooie foto van Carla en haar allerliefste (nu blijkt pleeg-) dochtertje. Ik laat haar de foto op mijn laptop zien in zij schiet in tranen. Dit meisje heeft 2 jaren bij haar gewoond en is precies vanmorgen!! door de moeder weer opgehaald. Wat een timing! Ik ga haar de foto mailen, een mooie herinnering.

Aan de overkant van de straat (Hoofdweg) het standbeeld van miss Alida, de slavin met één borst. Een bloederig verhaal, nu symbool van de emancipatie. Daarnaast de verroeste resten van de grote rijstfabriek. Hier is de rijstschuur van Suriname. We bezoeken een pellerij, interessant, veel lawaai (geen gehoorbeschermers voor het personeel), héél veel rijst. Heel andere sfeer dan in Paramaribo. De stad is minder rommelig, bredere straten, maar wel een beetje saai?
We checken in bij het hotel Residence Inn, ik zet de airco uit en ga even op bed liggen. Gammel!! Krijg steeds minder lucht. Helaas, het is zondag, de apotheek is gesloten.
Tegen sunset rijden we naar de Zeedijk, daar staat een enorme Hindoestaanse tempel met levensgrote beelden van de bekendste goden. Verderop een belangrijke crematie plaats. De bevolking is hier vnl Hindoe, we gaan straks dan ook roti eten, een Hindoestaanse pannenkoek, met aardappel, groente, vlees, lekker gekruid!!

We lopen langs de zee, ‘backtrack’ heet het hier. De officiele clandestiene oversteekplaats naar Brits Gyana, de algemeen geaccepteerde smokkelroute. Wanneer je ‘volgens de regels ‘ naar Gyana wil moet je 25km naar het zuiden rijden, bij South Drain kan je via de douane. Lastig.

Ik lig om half 9 in bed, eigenlijk meer zitten, met 3 kussens in de rug, als ik lig krijg ik geen lucht. Morgen ochtend om 7uur ontbijt, dan naar de prachtige markt. Vorig jaar heb ik daar genoten en gefilmd, nu sla ik dit bezoek over en loop naar de apotheek voor een ‘stevige’ hoestdrank. Fluoriscerend rood, blijft staan van de suiker, smaakt naar chemo…… gaat het helpen?

We rijden met de bus langs de Nickerie Rivier en stappen met onze spullen in 2 bootjes, op weg naar de ‘Overtoom’ . Dat is een helling met rollers, waarover de boten ‘gekluund’ worden.
Aan de andere kant van deze dijk ligt het natuurgebied Bigi Pan, waar we zullen slapen bij
http://stephanieslodge.com/index-en.html
bekijk deze site, zeer de moeite waard, ik heb dit avontuur vorig jaar al beschreven.
Een giga natuurgebied, met geregistreerd 122 soorten vogels. Slangen, apen, rode ibissen, kaaimannen en……… bij de oceaan MODDER. Ik ga mee voor het modderbad, een indrukwekkend en lachwekkend spektakel, spannend ook, want je hebt geen houvast, maar Stephie is een goede gids.
Alleen ik en 2 NL jongetjes durven het aan, de rest blijft met camera’s op het droge!
Na een stevige koude douche, een Borgoe rum en een heerlijke maaltijd gaat de groep later wéér het water op, zaklantaarn mee: kaaimannen en slangen spotten. Ik blijf op ons slaapeiland, en spreek met een Surinaamse vrouw die mij leert kalebasstroop te nemen tegen die bronchitis. Mijn rode drankje werkt nog nauwelijks, ik heb de nacht half liggend/zittend/hoestend in de hangmat doorgebracht.

Dit was de laatste tour van ons programma, we rijden langs de kust terug in oostelijke richting. Veel kokospalmen, verse gekoelde noten te koop, kop wordt eraf gekapt, rietje erin……. Mmmmmm . Dan het verse zachte kokosvlees eruit lepelen.
Ook hier te koop de beroemde parwa honing en verse kokosolie. Ik hou me in, koop alleen flesje olie voor Arnold&Madelon.
Precies vóór winkelsluiting zijn we in de stad, ik koop 3 flesjes Kalabas Syrup en dit werkt inderdaad goed! Binnen een paar uur komt het slijm los: ik rochel, reutel, piep en hoest en voel me snel beter.
Ik eet aan de bar van hotel Krasnapolskie een cassave soep en haal mijn slaap in.

Woensdag, laatste dag, vrij te besteden.
Ik loop naar Zus&Zo en huur een fiets, ik heb nog teveel programma voor één dag. Om te beginnen naar de Mahonylaan, waar Frans (die ik op een terras ontmoette) een appartement huurt voor € 100 per week. Dat wil ik bekijken, voor mijn volgende reis.
Ik wil hier zéker weer komen, maar niet in een groep, niet in een programma, niet in een hotel.
Een flinke stortbui overvalt me, ik loop langs bij de NL Ambassade voor info over langer verblijf en werkvergunning. Een aardige man geeft mij uitgebreid deskundige inlichtingen. Wilt u hier langer verblijven dan 3 maanden op een toeristenkaart? Dan trouwt u toch een Surinaamse man!!!
Ik leg uit dat ik dat trouwen al een paar keer gedaan heb en nu graag solo van mijn weduwen pensioenen wil genieten, haha!!

Bij Frans op het balkon, uitzicht over echt Surinaams leven:
auto’s, bromfietsen, ‘authentieke’ woningen, verderop de Combé Markt, eind van de straat op zondag Tourtonne Markt, loopafstand van het centrum, de rivier en bushaltes. ROY, een chinese winkel altijd open, voor een zak ijsblokjes, bananenchips of djogo. Onder mij 3 straat-open-gravers die in bedaard tempo een geul graven, kijken en hem weer dicht gooien.
We drinken cola ipv koffie. Het is vast wel ergens 5uur, dus we doen een scheut Borgoe in de cola.
het leven van een pensionado, die andere plannen kunnen ook wel later.

Het appartement (4 stuks, ieder grote AC slaapkamer&grote badkamer), gezamenlijke keuken met voor ieder app eigen kasten (op slot), gasstel, magnetron, wasmachine. Tafels&stoelen op het balkon, bankstel & tv in de gezamenlijke zithoek, wifi…..Wordt iedere dag schoongemaakt.
Ziet er prima uit, als ik langer dan 2 maanden blijf krijg ik korting.
Iets om me op te verheugen dus, wanneer ik morgen weer in de wolken ben, op weg naar mijn verjaardag, in Groningen NL.

Maar eerst vanavond nog een ‘afscheidsdiner’ met de reisbegeleiders en de reizigers uit de ‘andere’ groep. Er is nogal wat kritiek verzameld deze 3 weken, maar de hoofdverantwoordelijke Pieter Nijdam, die ons deze reis verkocht, is niet aanwezig. Het bekende doorschuif-systeem: ieder pakt zijn provisie en draagt zijn verantwoordelijkheid over…….
Maar ik heb een geweldige reis gehad, ik heb weer héél veel van dit heerlijke land gezien, geroken, geproefd….. swietie Sranang, me kon baka.
Ik zal nu een maand in NL zijn, dan met de camper een stukje Europa, te beginnen bij de tandarts in Praag. Dan Italie……. We zien wel.
Als de blaadjes gaan vallen ben ik van plan mijn wintervlucht naar Suriname te nemen.

Vrijdag 28 maart.
Dit was voorlopig mijn laatste verhaal,
Ik ben na een oncomfortabele vlucht door JanKarel van Schiphol gehaald, mijn auto staat nog hier. Even bijkomen en bijpraten over onze gedeelde passie: Suriname.
Met kerst een groot familie feest daar? JK & Charlotte hebben 4 dochters&aanhang. Ik 2 zonen&aanhang…..dat moet een heel groot huis worden!!
Morgen rij ik naar Bergentheim, het wordt zomer. Ik ga de camper inpakken en dinsdag in Groningen mijn 65e verjaardag vieren. Eerst in de ochtend koffieNOORD voor de campersolo’s, vanaf 4 uur schenk ik een glas wijn ++ in de bekende feestlocatie: de recreatie ruimte van mijn flat. Ik heb mijn flatje onderverhuurd, maar jullie één etage lager van harte welkom, Schoolholm 10 dus.

Dit was voorlopig
Liefs van lijn

  • 29 Maart 2014 - 07:36

    Madelon:

    wat een andere, bijzondere wereld, je vertelt heel beeldend dus ik zie het bijna voor me. nu weer terug in het redelijk strakke keursleven ... ik verheug me op dinsdag !! c u there en voor nu fijn weekend met je campervriend.... de cochlea. ik g nu mijn campy halen ...

  • 29 Maart 2014 - 09:58

    Wiljanne:

    groeten uit alanya vele vrienden wonen daar leuk was het om weer te lezen. Wiljanne

  • 29 Maart 2014 - 18:46

    Bernadette En Willy:

    he Marjolijn we blijven jou nog altijd volgen,in uw verhalen weer een toffe reis achter de rug nu weer even camperen
    we wensen jou al zeker een zeer leuke verjaardag
    groetjes W en B

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 833
Totaal aantal bezoekers 179547

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: