deel 2, van Hosta naar Kras - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu deel 2, van Hosta naar Kras - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

deel 2, van Hosta naar Kras

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

08 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

ontbijt: geroosterd bruin brood met sla, komkommer, tomaat, spiegelei...
verse ananas, swingende muziek. Op het balkon, bij het raam, kan ik mijn taxi aan zien komen.
mijn voeten gepakt in mijn stevige zwarte wandelschoenen, lange broek in de rugtas...... ik ben er helemaal klaar voor! We gaan naar de Brownsberg.

Zondag ben ik dus gaan fietsen. Ik kwam langs de kathedraal, de mis zou zo beginnen , maar ik koos toch voor de rondleiding door het museum.
Geen spijt van! een deskundig verhaal door een NLandse vrouw, woont hier al járen. Van huis uit Neerlandica maaar inmiddels Historica geworden.Uiteraard een grote groep Nederlanders, hier op vakantie of op stage.
Ik ben wat blijven fietsen, orienterend, zoekend op de kaart, wat een leuke plek zou zijn om langer te verblijven. Op mijn briefje stond Costerstraat. Geen nummer, geen beschrijving, maar ineens zag ik een groot huis met uithangbord
"un Pied a Terre".
Ik klom de trap op, op het grote balkon franse gasten. Een heerlijke plek, echt Surinaamse straat, authentiek huis, inclusief de hier&daar losse planken en oud verfwerk.
Leuke eigenaren, goeie prijs voor langer verblijf....... staat met stip op mijn lijstje.
Op het balkon trof ik Helen. Paar maanden jonger dan ik en reiziger. Zij schrijft een blog www.grietjebie.reismee.nl . Ik heb het net gelezen en genoten van haar schrijfstijl en herkenbare verhalen. Leuke aanvulling voor de lezers die aan mijn blog niet genoeg hebben.

en toen kwamen op dinsdag Jan Karel en dochter Jenneke.
JK ken ik sinds 1970, wij hadden in Twente een leuke vriendenclub: de heren van de (toen nog) TH Twente, de dames veelal uit onderwijs&verpleging. Feesten o.a. in mijn ouderlijk huis in Hengelo.
Onze club groeide, we kregen partners, kinderen, vierden vaak oud&nieuw in het grootste huis, bij JK dus. De kinderen worden groot, krijgen partners, wij verliezen partners dus de groep wordt weer klein.
JK heeft voorouders in Suriname (overoverover....grootmoeder was vrijgekochte slavin, voorvoorvoor...vader zette vele kinderen op de wereld. Vraag is nu: wie? wat? waar?
We lopen nu al dagen, onder begeleiding van een Surinaamse nicht de roots te zoeken&vinden, wat leuk!!! zo kom je op niet touristische plekken.
Vandaag ga ik met JK en zijn dochter Jenneke de Brownsberg op, met gids Gerrit (indiaan) die ik ken van mijn tour in november.

mijn koffer staat gepakt, ik ben hier uitgecheckt, als we vanmiddag terug komen verkas ik naar hotel Krasnapolski, waar vanavond mijn nieuwe reisgezelschap komt: 22 VOEKSleden, dat is de activiteiten club voor Shell gepensioneerden.
Dan ga ik 3 weken een prachtig reisprogramma doen, hoop jullie op de hoogte te houden, in de spaarzame vrije uren.
Nu komt mijn busje over 5 minuten,
ik ga genieten van het oerwoud, ik deed deze tour in november ook.

Voor jullie ook een fijn weekend,
ik hoor dat het lente wordt?

tang boeng

  • 08 Maart 2014 - 12:59

    Sandra:

    GENIETEN,!,!!

  • 08 Maart 2014 - 13:02

    Madelon:

    Jouw programma klinkt fantastisch. Ik hoop straks/onderweg veel te zien en te horen. Het is hier nu ca 16 grC met zon dus heerlijk. Als t zo blijft ga ik met nog meer plezier camperen.... Ik heb al bergen spullen klaarliggen omdat ik miv morgen ca 3 weken + weg ben. heel veel plezier verder in Suriname !!

  • 09 Maart 2014 - 09:20

    Margriet:

    Klinkt geweldig! lees met plezier je verslagen.Geniet ervan en heel veel plezier. Goeie reis.Wij zijn druk met de voorbereidingen voor het Solo weekend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 180041

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: