deel 2, van Hosta naar Kras - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu deel 2, van Hosta naar Kras - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

deel 2, van Hosta naar Kras

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

08 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

ontbijt: geroosterd bruin brood met sla, komkommer, tomaat, spiegelei...
verse ananas, swingende muziek. Op het balkon, bij het raam, kan ik mijn taxi aan zien komen.
mijn voeten gepakt in mijn stevige zwarte wandelschoenen, lange broek in de rugtas...... ik ben er helemaal klaar voor! We gaan naar de Brownsberg.

Zondag ben ik dus gaan fietsen. Ik kwam langs de kathedraal, de mis zou zo beginnen , maar ik koos toch voor de rondleiding door het museum.
Geen spijt van! een deskundig verhaal door een NLandse vrouw, woont hier al járen. Van huis uit Neerlandica maaar inmiddels Historica geworden.Uiteraard een grote groep Nederlanders, hier op vakantie of op stage.
Ik ben wat blijven fietsen, orienterend, zoekend op de kaart, wat een leuke plek zou zijn om langer te verblijven. Op mijn briefje stond Costerstraat. Geen nummer, geen beschrijving, maar ineens zag ik een groot huis met uithangbord
"un Pied a Terre".
Ik klom de trap op, op het grote balkon franse gasten. Een heerlijke plek, echt Surinaamse straat, authentiek huis, inclusief de hier&daar losse planken en oud verfwerk.
Leuke eigenaren, goeie prijs voor langer verblijf....... staat met stip op mijn lijstje.
Op het balkon trof ik Helen. Paar maanden jonger dan ik en reiziger. Zij schrijft een blog www.grietjebie.reismee.nl . Ik heb het net gelezen en genoten van haar schrijfstijl en herkenbare verhalen. Leuke aanvulling voor de lezers die aan mijn blog niet genoeg hebben.

en toen kwamen op dinsdag Jan Karel en dochter Jenneke.
JK ken ik sinds 1970, wij hadden in Twente een leuke vriendenclub: de heren van de (toen nog) TH Twente, de dames veelal uit onderwijs&verpleging. Feesten o.a. in mijn ouderlijk huis in Hengelo.
Onze club groeide, we kregen partners, kinderen, vierden vaak oud&nieuw in het grootste huis, bij JK dus. De kinderen worden groot, krijgen partners, wij verliezen partners dus de groep wordt weer klein.
JK heeft voorouders in Suriname (overoverover....grootmoeder was vrijgekochte slavin, voorvoorvoor...vader zette vele kinderen op de wereld. Vraag is nu: wie? wat? waar?
We lopen nu al dagen, onder begeleiding van een Surinaamse nicht de roots te zoeken&vinden, wat leuk!!! zo kom je op niet touristische plekken.
Vandaag ga ik met JK en zijn dochter Jenneke de Brownsberg op, met gids Gerrit (indiaan) die ik ken van mijn tour in november.

mijn koffer staat gepakt, ik ben hier uitgecheckt, als we vanmiddag terug komen verkas ik naar hotel Krasnapolski, waar vanavond mijn nieuwe reisgezelschap komt: 22 VOEKSleden, dat is de activiteiten club voor Shell gepensioneerden.
Dan ga ik 3 weken een prachtig reisprogramma doen, hoop jullie op de hoogte te houden, in de spaarzame vrije uren.
Nu komt mijn busje over 5 minuten,
ik ga genieten van het oerwoud, ik deed deze tour in november ook.

Voor jullie ook een fijn weekend,
ik hoor dat het lente wordt?

tang boeng

• 08 Maart 2014 - 12:59

Sandra:

GENIETEN,!,!!

• 08 Maart 2014 - 13:02

Madelon:

Jouw programma klinkt fantastisch. Ik hoop straks/onderweg veel te zien en te horen. Het is hier nu ca 16 grC met zon dus heerlijk. Als t zo blijft ga ik met nog meer plezier camperen.... Ik heb al bergen spullen klaarliggen omdat ik miv morgen ca 3 weken + weg ben. heel veel plezier verder in Suriname !!

• 09 Maart 2014 - 09:20

Margriet:

Klinkt geweldig! lees met plezier je verslagen.Geniet ervan en heel veel plezier. Goeie reis.Wij zijn druk met de voorbereidingen voor het Solo weekend!