nu wordt het weer leuk ! dag 3,4 en 5 - Reisverslag uit Gijón, Spanje van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu nu wordt het weer leuk ! dag 3,4 en 5 - Reisverslag uit Gijón, Spanje van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

nu wordt het weer leuk ! dag 3,4 en 5

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

14 Maart 2013 | Spanje, Gijón

reisdag 3
dinsdag ochtend, le Havre,.
Ik word wakker van geronk van grote boten en forse wind doet de camper schudden. Met mijn dubbele dekens was het warm genoeg, goed geslapen !
Thee gezet en een stevig ontbijt: we zijn er weer helemaal klaar voor.
Buiten hoge bulten stuifsneeuw, dus het lijkt erger dan het is.
Het meeste van de bevroren sneeuw van de camper gebikt met mijn rubber hamer en in de warme Knauss overleg met Henk & Minnie: zij willen zo snel mogelijk naar het zonnige zuiden en besluiten naar de tolweg (proberen) te rijden. Ze willen ook wel bij mij blijven.....? nee hoor, ik moet mijn solo plan nog trekken....

Allereerst sms met Joke, Heleen en Marian: zij staan helemaal vast en wachten tot hulptroepen hen kunnen bereiken. Ze hebben en houden steun aan elkaar.

Dan op zoek naar wifi.
ik glibber door de sneeuw het stadje in, op zoek naar de Mairie, waar wifi zou zijn.
Ik kom over een plein waar architect Oscar Niemeyer 'une renovation spectaculaire' gaat neerzetten: Le Vulcan, une forme urbaine exceptionelle.
Ik hou wel van dit soort bijzondere architectonische hoogstandjes en heb een paar foto's gemaakt. De parkeerplaats en de bibliotheek zijn tot 2015 gesloten (of verplaatst?). Minder grote operatie dan in Groningen voor het Forum, daar wordt de hele oostwand Grote Markt afgebroken.

Het Hotel de Ville ligt aan een eveneens groot plein, vol fonteinen en beelden, heel bijzonder in deze ijstijden. Nog meer foto's (hoe krijg ik die geplaatst? even geduld dus nog).
En dan vind ik, aan de achterkant de ingang van het stadhuis: een ruime binnentuin met metalen bankjes (koud! aan de bips) met wifi en toiletten. Hier vermaak ik me ruim een uur en verstuur mijn blog.

Terug bij de camper: zal ik het erop wagen? Ik sta hier goed en kan hier wachten tot het lente wordt......
Maar ik wil proberen richting Tours te komen.
Ik instrueer mr Tom en verzoek hem dringend géén binnendoortjes door te geven.
Ik kom redelijk goed de stad uit, op weg naar de snelweg richting Parijs/Rouen.
Regelmatig krijg ik van Tom bericht: vertraging, er is een kortere route gevonden.......... Ik krijg de kans om op NEE te drukken. Dit heb ik de laatste dagen wel 20 keer gedaan!
Van alle mannen in mijn leven is TOM degene die mij bevestigt in mijn overtuiging: naar mannen moet je NIET luisteren, je moet NADENKEN en je EIGEN ding doen !!!
Ik kwam bij een héél grote brug. Van te voren werd al aangekondigd dat ik €2.50 moest gaan betalen: hou je geld gereed (toch handig als je op school frans geleerd hebt). Maar..... er waren poortjes met van die hekken erboven..... en ik weet dat ik méér dan 2.5m hoog ben. Dus nam ik het vrachtwagen-poortje, maar...... daar kon ik niet betalen? Ik dus gratis die enorme brug over. Goedkoop? misschien ligt er straks een stevige bekeuring op de mat.

Het rijden ging prima! de weg was schoon en verlaten, érg verlaten.... spookachtig leeg, deze snelweg. Al spoedig werd de weg wit. Ik kwam in een file, die 40 reed, achter een sneeuwschuiver.....
Na héél veel langzame kilometers komen we bij een tankstation. Ik sla af (heb mazzel, de sneeuwschuiver slaat ook af) maar het tankstation is 'bezet' door honderd(en) vrachtwagens. De hele weg, ook de overkapte plaatsen waar je kunt tanken, staat VOL vrachtwagens. De hele wereld economie op een halve vierkante kilometer geparkeerd. Alle talen worden gesproken, er is nog wél koffie te koop, maar tanken? nee, de pomp is 'bezet' .
Ik vind de route terug naar de 'snelweg' richting Tours. Op deze manier lijkt de TOLweg een stuk goedkoper: voor 200km betaal je ruim € 50.- Maar als je er ruim 5 uur over doet....
Bij le Mans is de weg sneeuwvrij, ik rij zelfs weer 100 ! Ik heb een camperplaats uit het NKC boek: Neuille Pont Pierre (blz 116). Ik rij er voorbij en kom op een rotonde met benzine station: diesel voor €1.35 !!! Gazol+ ? ik vertrouw het niet, misschien 'rooie' diesel?
De camperplaats is goed en gratis. Lawaai? om 7 uur beginnen de gemeente-reinigings wagens te rijden, maar ik wilde toch vroeg op. Ik deed mijn gordijntje omhoog: ZON!!!
wel érg koud, maar met de rubber hamer weer grote brokken ijs verwijderd, de wc geleegd en óp naar Bordeaux.

Onderweg tanken & koffie. De camper in de zon, het ijs begon te smelten. Ik inspecteerde mijn 'home' en zag dat aan de voor-onderkant iets los hing: dat kan ik met een Tie-rapje wel vastmaken...
Er stonden 2 heren ook aan hun camperbus te klussen: 'do you speak english?' ja hoor!
zij hadden hun panne gerepareerd maar: accu leeg, zij moesten nu een 'doorstart'. Of dat op mijn accu kan?
Zij kwamen ook uit le Havre en hadden de sneeuwstormen doorstaan.
Ik heb mijn camper ernaast gezet en de accukabels lieten de vonken overspringen! Als dank ging de heer op de knieen onder mijn camper en constateerde dat er 3 schroeven los (weg) waren. Met een TieRap zit de zaak nu vast.
Ik keek door hun schuifdeur naar binnen: grote dozen gereedschap, slaapzakken en gitaren. Dat is pas écht campéren! Ik ben blij met mijn riante Cochlea (slakkenhuis) met verwarming en een lekker bed!
en toen bleek dat ik voor €2.- bij het tankstation kon douchen.....
Met lekker gewassen lijf&haren ging ik weer op weg, naar Bordeaux en verder.

Uiteindelijk ben ik vandaag (woensdag) nog in Spanje gekomen. Zoon Floris vertelde dat San Sebastian een mooie stad is, met een mooie camping (maar die is nog dicht).
Ik sta nu op de camperplaats uit het NKC boek: hoog boven de stad, een grote lege parkeerplaats bij sportcentrum. Er staan een paar lege tour-bussen, het regent............
Ik heb de deuren&gordijnen goed dicht, lekker gegeten, kachel aan, muziekje aan........
morgen ga ik bedenken of ik deze mooie stad ga bekijken of dat ik naar Gijon rijd. daar woont Floris. Gijon is een leuk stadje, ik ken de weg naar de studentenkroeg (met wifi) en een mooie camperplaats aan de boulevard.

Donderdag 14 maart, vroeg wakker, vannacht regen en hágel op mijn dak!
ik lig nog een uurtje wakker in mijn warme bed en besluit te gaan rijden. Dit is geen weer voor een stadsbezoek, bovendien is er geen bushalte vinden.
ik toets de route 'geen tolweg' omdat ik tijd genoeg heb. In 5 1/2 uur zal ik in Gijon zijn, een mooie route langs de kust.
Eerst tanken (€ 1.42 !! haha) en ik wordt door Tom de stad uit geloodst. Daar zie ik een sneeuwschuiver rijden.....daar word ik niet blij van...... Dus snel wijzig ik mijn route: MET tolweg graag, geen mooie kustwegen voorlopig.

Onderweg zon, regen, zwarte luchten, hagel, zon..... en wit besneeuwde bergen. Ik ben in Spanje! eindelijk komt het vakantie gevoel een beetje, maar ik maak me zorgen over mijn reismaatjes, die nog steeds op redding wachten.

Om 10 uur stop ik voor ontbijt, stuur een verjaardagsgroet naar Madelon, een sms naar de 3 dames. Er komt antwoord: 'ze zijn bezig ons te bevrijden, hopen vanmiddag te rijden' .
Dat is een opluchting,
fluitend rij ik verder, over de Spaanse snelwegen. Bij Villaviciossa besluit ik de N632 te nemen, de Camino de Santiago de Compostella. Ik rijd in de voetstappen van Floris, die hier 22 maanden geleden liep, met rugzak en gitaar. Toen had ie nog nooit van Gijon en Alicia gehoord..... Nu heeft hij zijn lieve leven hier.

Ik rijd naar de afgesproken plek, Camino Camping, had ik vorig jaar al gezien, en als ik parkeer belt Floris. Even later zitten we aan een Spaanse lunch uit moeders camper-keuken met een blikje Grolsch. Het leven is weer goed.

Boodschappen bij de Lidl, een pilsje in cocktailbar Capote, waar een vriend van Floris werkt.
Een capote is de 'rode lap' van de stieren gevechten. Laat nu LIVE vanuit Valancia de stierengevechten 2013 op groot scherm te zien zijn........... Dat is dus iets wat wij héélemaal niet leuk vinden, maar je kijkt toch. Nu weten wij dus dat wij dit écht niet willen. Het zal dan wel traditie zijn, maar daar moeten ze maar gauw iets anders voor bedenken.
Al met al was het wel een echt 'welkom in Spanje'!

Inmiddels zit ik bij Alicia&Floris aan de wijn&wifi.
ik heb via facebook de campersolo's op de hoogte gebracht van het laatste nieuws en Floris heeft een schaal lof/ham/kaas in de oven staan. Straks met een taxi terug naar de camper, want de auto heeft een parkeerplaats gevonden, en die moet dus blijven staan.
Dit was dus dag 5, morgen gaan we ons voorbereiden op Floris' 30e verjaardagsfeestje in de stijl 'jaren 60' waarvoor ik een gepaste jurk in de kast heb hangen, een ZOMERjurk.....!

voorlopig vermaak ik mij,
wordt vervolgd
liefs van lijn

  • 14 Maart 2013 - 21:52

    Madelon:

    lieve Lijn, dank voor je felicitaties. fijn dat je bij jouw floris bent, op losse schroeven maar zonder verdere schade. t was hier vanochtend ook een beetje wit: dat had ik nog niet meegemaakt op mijn verjaardag maar mijn moeder zei dat het sneeuwde toen ik geboren ben - om 07u10. het einde van een strenge winter en een paar dagen later begon de warmste zomer van de vorige eeuw ( en het beste wijn - en bouwjaar). ik kreeg pas tegen november echte kleren aan; verder alleen maar buitengelegen in de luren; ik was donkerbruin. Daar is de basis gelegd voor mijn snelkleurendvel. heel veel plezier bij de kids, goede, veilige, voorspoedige reis en veel zon en warmte. keep us posted !! ciao

  • 14 Maart 2013 - 22:48

    Ankie:

    Hallo Marjolijn ,
    Wat een avonturen! Helemaal leuk om te lezen. Wat is mijn leven dan maar saai! Morgen een leuke dag met je zoon en vast gefeliciteerd.

    Liefts,

    Ankie

  • 14 Maart 2013 - 22:56

    Marja Van Straaten:

    Wat een avontuur met die sneeuwstormen! Ik heb dat met mijn ex ook gehad in Normandië in 1996. Geen winterbanden, wielen slipten door en we konden pas na 80 km op tolweg.
    Veel plezier en een behouden reis verder!

  • 14 Maart 2013 - 23:57

    Diny Vierhoven Uit Roden:

    Hoi Marjolijn.

    Ik heb met veel plezier je prachtige reisverslagen gelezen.
    Veel plezier bij je zoon en een geweldige tijd verder en later in Marokko.

    Groetjes

  • 15 Maart 2013 - 08:09

    Flo Gimbel:

    Hoi Marjolein,
    wat heerlijk dat je nu in Gijon bent. Het is er zo mooi, ik heb er fijne herinneringen aan met Ollie op het strand. Mijn camper had ik geparkeerd bij het stadion, overdag. Je kunt in San Sebastian ook op een camperplek midden in de stad staan. Vlak bij de universiteit. Je moet officieel betalen maar de parkeermeter is stuk. Je bent dan zo in de stad. Voor de terugweg evt. Ik hoop dat je een fijne verjaardag met je zoon en vriendin beleeft, een duik in de zee?? ik zag ze het doen in januari! ik hoop dat de anderen snel zich bij jou kunnen voegen of in ieder geval door kunnen rijden. Is het nog een beetje warm daar?? Marokko is al een stuk dichterbij, dus het zal niet lang duren tot je het warm hebt.
    Hele fijne vakantie en geniet ervan,

    hartelijke groet, Flo

  • 15 Maart 2013 - 15:19

    Charlotte:

    Nou, je hebt heel wat doorstaan en nu gelukkig op je plek. Geniet samen met Floris en Alicia van sixties party.

  • 17 Maart 2013 - 22:55

    Iet Goedkoop:

    He Marjolein,
    Wat een ongelofelijk verhaal! Je bent er, maar vraag niet hoe. Spannend om te lezen en ik bewonder je enorm, dat jij dat allemaal voor elkaar krijgt.
    Alleen al die rubber hamer boezemt mij ontzag in.
    Hoop, dat het in Spanje beter weer wordt, je hebt het volledig verdiend!
    Veel plezier en ik kijk uit naarje nieuwe verslag!
    Collega Iet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 624
Totaal aantal bezoekers 180034

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: