reisverslag dag 1&2 - Reisverslag uit Le Havre, Frankrijk van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu reisverslag dag 1&2 - Reisverslag uit Le Havre, Frankrijk van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

reisverslag dag 1&2

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

12 Maart 2013 | Frankrijk, Le Havre

reisverslag dag 1&2
10 maart half 10 vertrok ik dus vanuit Tiel, na een uitgebreid zondagochtend ontbijt, uitgezwaaid door Jaap.
Binnen een uur was ik op de afgesproken plek: Parkeerplaats Galgewaard bij Breda.
Even later arriveerden Marian en Joke, later ook Heleen. Zij had nog flink moeten sneeuwruimen en krabben! In Drente echt winter, later hoorde ik op de radio dat de 'tour van Drente' geannuleerd was.
Maar wíj gingen dus op weg naar Marokko! voorzien van zonbeschermers en voorbereid op hittegolf en zandstormen ......
Met mijn nieuwe TomTom ingesteld op 'geen tolwegen' ging ik op weg naar Antwerpen. Tot mijn verbazing zag ik Marian links aanhouden, ik moest naar rechts......... Ja hoor: ik werd richting Rotterdam gestuurd en mocht door de Liefkenshoektunnel. Omdat ik hoger ben dan 2.75m kost dat 19 euro!!! Is dat korter? nee, wat ik haalde daarna Joke&Marian weer in.
Wat een rust&ruimte op 's Heeren wegen dankzij het zondags rijverbod voor vrachtwagens. Om 15uur was ik als eerste op de camperplek in Arques, west van Lille, 500km vanaf Groningen. We maakten onze plek en hebben lekker gewandeld met de 2 honden. En toen kwam er ineens nóg een camper met een NL nummer: Henk&Winnie uit Rotterdam, reisgenoten. Zij hadden in de email van Joke haar aanrij-route gelezen en sloten graag aan.
Zij hebben een mooie ruime Knauss dus daar dronken we met elkaar koffie en maakten een reisplan. Joke is een zeer bedreven TomTom docent en toen ieder de goede routes ingevoerd had gingen we 'op eigen honk' .
we zullen elkaar morgen treffen op Parking de la Plage, iets voorbij Dieppe. De route gaat langs Tréport, de mooie kustweg, langs krijtrotsen en zo..... Om 12.30 op PdelaP voor koffie en vervolgens naar le Havre, de beroemde brug, ook even kijken in Honfleur en dan de overnachtingsplek bepalen.

maandag 11 maart Goedenmorgen! wat een verrassing: wit!! sneeuw!! Snel op weg naar het zuiden.
Maar direkt al een 'wegwerkzaamheid' met omleiding en vervolgens sneeuw! en dat plakt dan als een klont aan je ruitewissers, dus regelmatig stoppen en ijs-bikken.
Vele kilometers rij ik 40-50 per uur, in een file achter de strooiwagen. Als die afslaat nóg langzamer, veel respect voor de sneeuwschuif/strooiman die we dan ineens missen......
Vlak vóór Abbeville maak ik pauze en sms naar Joke: ik heb al een uur vertraging en rij wel rechtstreeks naar le Havre. Maar Joke antwoordt: ben op weg naar Tréport, de weg is hier sneeuwvrij. Dus ik besluit tóch naar Dieppe te rijden. Na een half uur ontspannen snelweg zonder sneeuw stuurt TomTom mij 'binnendoor'? Ik rijd stapvoets tussen witbesneeuwde weilanden, wegen vol stuifsneeuw, waar is de berm? grijze sneeuwluchten, geen horizon te bekennen. Uiteindelijk kom ik in Dieppe, hele stad door, een brug over, een jachthaven, scherpe bochten omhoog om bij de kustweg te komen, sneeuw, wind..... Uiteindelijk volgens TomTom nog een kwartier tot de Parking de la Plage.
Een tegenligger: camper met NL plaat...? Even later stop ik en stuur Joke sms: ben jij nog op die P plaats? Dan staan daar ineens Henk&Winnie naast mij, zij waren bij die P plaats maar die is dicht en niemand te zien. Wij besluiten met elkaar naar le Havre te rijden en ik stuur sms naar Joke.
een uur later krijg ik bericht van Joke: wij zijn met 3, staan vast in sneeuw en sneeuwstorm in the middle of nowhere. We bellen alarmcentrale.
Henk&Winnie en ik rijden stapvoets door open velden, we hebben contact via de walkie-talkies die ik uit de nalatenschap van Jan had mee genomen. Wegen vol stuifsneeuw, regelmatig een auto op z'n kant in de berm. De wind krijgt geen vat op onze 3.5 tonners gelukkig, we blijven in het midden van redelijk brede 'sporen' en komen uiteindelijk in een stadje met supermarkt en benzinestation. We kiezen voor de 'snelweg' naar le Havre.
Terwijl TomTom voortdurend vertragings minuten weergeeft bij wegwerkzaamheden lees ik nu: geen vertraging op de route!! wel een sneeuw-waarschuwing....
Een barbaarse tocht, uiteindelijk komen we bij de Péage. We hopen dat een weg waar je flink voor betaalt toch minstens begaanbaar is. En dat is ook zo: ik rij zomaar ineens weer bijna 100 !!! Volgens TomTom (een slechte raadgever tot nu toe) zullen we om 5 uur op de (gratis!) camperplaats in le Havre zijn. Ik stuur sms naar Joke, haar antwoord: Het ziet er zeer slecht uit. Hulpdiensten mogen niet komen, vóór en achter de camper een meter sneeuw. Weerbericht: morgen nog slechter. Met ons OK, we hebben steun aan elkaar.
Wij waren inderdaad om 5 uur op de camperplaats aan de haven van le Havre. Mooi uitzicht, een giga schip kwam binnenlopen, het waait enorm, de camper staat de schudden. Ik maak een pan zuurkool, dat past wel in deze omstandigheden. Winnie kookt aardappelen en we zitten even later met z'n 3en in de comfortabele Knauss, met een glaasje wijn erbij.
We zijn in gedachten bij onze reismaatjes: 3 stoere vrouwen, 2 honden, 2 Hymers en één busje, ergens in een witte woestijn.

verslag dag 3 volgt spoedig! wanneer ik wifi gevonden heb
ik zie dat ik de titel van mijn reis nog moet veranderen in Marokko

  • 12 Maart 2013 - 12:17

    Tineke Caspers:

    Ha, die Marjolijn, eindelijk op pad ?? .En hoe?? Slechte timing wat het weer betreft. Wens jullie sterkte en plezier op weg naar Marokko en kijk uit naar je volgend verslag. Stoere meiden hoor!!!
    Tineke

  • 12 Maart 2013 - 12:17

    Tineke Caspers:

    Ha, die Marjolijn, eindelijk op pad ?? .En hoe?? Slechte timing wat het weer betreft. Wens jullie sterkte en plezier op weg naar Marokko en kijk uit naar je volgend verslag. Stoere meiden hoor!!!
    Tineke

  • 12 Maart 2013 - 12:25

    Riaweinans:

    Hoi Lijntje!
    Wat spannend allemaal!! Ik heb wel met jullie te doen.....want met een camper ga je vaak naar zonnige oorden en hij/zij is niet berekend op zulke barre sneeuw/winterse toestanden.
    Wat ik vooral lees is " het slechte advies" van de Tomtom!! Ik herken dat want die van ons " denkt ook altijd slimmer te zijn" dan de wegenbouwers!! De tomtom stuurt je bijna altijd over de " kortste" weg.......ja, mn hoela....op papier misschien maar in realiteit kom je dan vaak over ongeschikte wegen voor de camper!!! Als je eens wist op wat voor KLOTE wegen wij al gereden hebben!!! Absoluut ongeschikt voor een camper of caravan. Mijn advies is: LUISTER NIET AlTIJD NAAR DE TOMTOM!!!BLIJF ZELF LOGISCH NADENKEN!,!!!!zomaar ergens afslaan betekent een binnenweg !!! Dus niet doen!!! Wij probeerden onze gram te halen bij de verkoper van onze tomtom en die adviseerde ons: stel m in op extreme maten bv. 10 meter breed en 20 meter lang!!! En probeer m dan eerst even in een bekende omgeving uit.....kijken of ie nog binnendoorweggetjes aangeeft!!!! N. B. Wij hebben de tomtom altijd al op vrachtwagen ingesteld!! Ik wens jou en jullie groepje heel veel sterkte en zie met spanning uit naar het volgende verslag!!!

  • 12 Maart 2013 - 15:01

    Magrietha:

    Tjee, dat was wel ff puffen toen je eindelijk geparkeerd stond. Sterkte verder. Ik las dit deel pas na je stuk over de ijsberen. goede reis.

  • 12 Maart 2013 - 19:47

    Madelon:

    jakkes wat een barheid ..... wij hebben in de zon de kasteeltuin van t Nijenhuis bekeken en in de serre in de zon geluncht. het was er meer dan 30%, maar buiten is nog wel de ijskoude NO wind. ik ben blij dat ik lekker thuis zit en hoop dat het snel lente wordt. Jullie zullen morgen wel in de zon komen .... goede reis verder en groeten ook aan de anderen die t willen horen liefs M

  • 14 Maart 2013 - 08:35

    Jan Verdam:

    Wat een toestanden. Wat heb ik dan geboft toen ik uit Portugal terug kwam en alleen maar zonnige reisdagen beleefde. Sterkte voor jullie allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 992
Totaal aantal bezoekers 180043

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: