wijnreis, 2e week - Reisverslag uit Riquewihr, Frankrijk van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu wijnreis, 2e week - Reisverslag uit Riquewihr, Frankrijk van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

wijnreis, 2e week

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

18 Oktober 2012 | Frankrijk, Riquewihr

wijnreis 2e week: Elzas
Maandag morgen hebben we Heleen en Wim uitgezwaaid, maar helaas ook Joanna en Gerrrit Achterhuis. Joanna wegens een ziek familielid en Gerrit kreeg teveel last van zijn kapotte knie. En toen waren er nog zes.......
eerst langs de Lidl om in te kopen voor de geplande hazepeper. Het werd dus hertepeper, want haas was er niet. Het geknal dat we op de camping hoorden waren niet de jagers, maar kanonnen die de vogels bij de druiven weg moeten houden. Dus diepvries hert, wijn enz gehaald en langs de Deutsche Weinstrasse naar het zuiden.
Helaas wil TomTom en consorten ons steeds weer naar de snelweg toe hebben en zijn de routebordjes met druiventros blijkbaar door toeristen gejat (erg leuk souvenier, inderdaad), maar we hebben het gevonden. Ik reed samen met Theo, wij hebben een bakkie. Theo volgt mij trouw, wáár ik ook heen ga, zelfs de verkeerde kant op..... en zo maakten we een prachtige omweg over de berg Kalmit, 600 meter hoog!!! prachtig!!!!!! heerlijke haarspeldbochten, schitterende uitzichten, oogstrelende herfstkleuren. Ik waande me in Italie, Theo zich in Spanje en Sardinie.
We kwamen weer door Edenkoben, en door heel veel meer schilderachtige dorpjes. Soms door straten waar je met een camper eigenlijk niet door moet willen. Ik was blij dat we niet met 15 campers waren en zeker niet met Wim in z'n grote Concorde!
Het route rijden is mooi, maar het schiet niet echt op en we moeten op HappyHour op de camping zijn. Dus bij Klingenmünster besloten we toch maar de TomTom te gehoorzamen en in no time waren we in Schweigen bij de Deutsches Weintor, het begin/eind van de Weinstrasse. We hebben de campers op de 'niet parkeren' plek gezet en gauw een foto gemaakt, een kwartier later reden we in Frankrijk.
De eindeloze wijnvelden werden maisvelden, het wijnpad werd een snelweg en de franse rijstijl, een afknapper dus.
Een sms van Madelon: zij was op de camping en Jan ook al.
Wij kwamen om half 5 aan, gelijk met sms van Gerrit: wij zijn wat later. Om 5 uur zaten we dus met z'n 4en aan de borrel, in de ZON!!! half uur later Gerrit en Ankie ook. Theo had 'resten' pasta saus uit de vriezer gehaald, Madelon maakte een grote schaal rucola salade, Jan had in zijn camper de kachel aangezet en zo genoten wij met 6 man aan tafel een heerlijke maaltijd. Een intiem clubje ineens, vorige week maandag waren we met 15.
Dinsdag, om 10 uur koffie, in de ZON. We besloten naar het centrum van Molsheim te fietsen, naar de VVV. Een stadswandeling door het prachtige uitgestorven stadje gemaakt, nergens een café open, geen terrasjes, dus in een restaurant slappe dure koffie gedronken. Toen bleek dat de patisserie ook koffie en stoeltjes had ..... we hebben heel lekkere gebakjes gekocht en zijn naar de camping gefietst.
De heren aan het werk gezet: aardappels schillen, spruitjes schoonmaken, kastanjes pellen. Ik ging mijn keuken in om te stoeien met het hert, dat ik gister al in de marinade had gezet. Ankie op de fiets de stad in om 'bloem' te halen, want de saus binden met pannenkoekmeel leek mij niks. En zo werd het weer een feestmaal. Weer bij Jan in de camper, aan de tafel waar je riant met 6 kan zitten. Ankie nam weer de afwas op zich en met een volle buik nu even de laatste minuten internet opmaken.
Morgen rijden we over der 'route du vin' naar Riquewihr. Volgens TomTom 51km, maar als je de mooie route neemt schat ik toch wel 80km. Bovendien is er onderweg veel te zien, dus uitstappen en kijken. Om 5 uur treffen we elkaar, ik hoop weer in de zon.

het is inmiddels donderdag 18 oktober, het zou vandaag 23 graden worden. Dat was het misschien niet helemaal, maar morgen wel!
We reden dus woensdagochtend vanuit Molsheim de Route du Vin op. Madelon had uitgezocht dat ze naar de Mont Ste Odile wilde. Een indrukwekkend klooster boven op een berg bij Ottrott. Ik volgde, Theo ook, de berg op... en op... en op... en........ fantastische natuur, haarspeldbochten. Je hoopt niet op tegenliggers, maar we kwamen niemand tegen. De hele berg voor ons alleen, 10km kronkelend omhoog. Uiteindelijk een grote parkeerplaats: VOL. Héél veel bussen. Gelukkig een stukje lager nóg een P plaats. Theo genoot van het uitzicht, Lon en Lijn klommen omhoog en we sjouwden een uur door en rond het klooster. Indrukwekkende uitzichten, veel mensen, er is een hotel en conferentie oord en een restaurant waar we een welverdiende Café&Tarte namen.
Theo had zijn video camera op het dashbord geinstalleerd en dat geeft een prima indruk van de stadjes, smalle straatjes, wijnvelden waar we door reden. Met het commentaar van 'Eva' uit de navigatie en van Lon en Lijn uit 'het bakkie' . Vele hectares wijnstokken, wat krijg je daar een dorst van!
Toen we langs de zoveelste 'degustation et vendre (proeven en kopen) du vin' kwamen, mét parkeerruimte moesten we toch even stoppen voor een fles Riesling minstens. We stapten net uit toen er nóg 2 campers aankwamen: Gerrit en Ankie. We kochten Gewürztraminner en Riesling, en toen gauw naar de camping, waar we om 3 uur waren. Jan was er ook al, er waren inmiddels mooie plekken in de zon gevonden. We hadden 86km gereden. Te vroeg nog voor Happy Hour dus Madelon en ik sprongen op de fiets om lekkere kazen te kopen in het stadje Riquewihr.
Wat een schilderachtig stadje! héél erg touristisch, de prijzen ook. We proefden en kochten Tommes en haalden bij de VVV wat fiets kaarten. Je wordt ongelovig aangekeken als je zegt dat je naar Ribeauvillé wil fietsen..... na vandaag weten we waarom.
We zaten heerlijk in de ondergaande zon met toastjes, wijntjes, nootjes......... prima! We aten restjes: spaghetti met een overheerlijk potje saus dat Madelon ooit bij een Italiaanse bioboer kocht. Door de rest van de hertensaus een pak zuurkool van Theo. Smullen weer.
En weer heerlijk geslapen, tot de 10 uur koffie met vers stokbrood en parelkandij koek.
Donderdag. Het plan vandaag: we fietsen met z'n allen naar het stadje Riquewihr. Madelon, Theo en ik wilden 10km verder naar de supermarkt. Dat is dus heuvel op-en-af, zelfs de trap-ondersteuning kon het nauwelijks (of niet) aan. Madelon trapte stoer door, hele stukken met de fiets aan de hand! Jan, Ankie en Gerrit gingen (toch maar met de auto) naar Kaysersberg.
Op deze camping is wifi, gratis! dus ongelimiteerd en in de camper te ontvangen, dus het borreluur begon met iedereen de laptop op schoot. Mails gelezen, laatste nieuws uit NL, en lekkere toastjes met kaas en zalm. Vanmiddag hadden wij een verrukkelijke Quiche Lorraine met salade gegeten, dus na de borrel ging ieder zijn campertje in, een avondje 'huiswerk' in de vorm van sudoku of blog schrijven of boek lezen.
Morgen is het alweer vrijdag. Gerrit gaat richting huis, wij gaan met de bus naar Colmar. Om 9 uur de bestelde verse croissantjes ophalen bij de receptie en direkt door op de fiets naar 'la Poste' waar de bus vertrekt en een half uur later in Colmar is. De volgende bus gaat pas om 13.15 en dan zijn we te laat voor een lekkere lunch. Om 5 uur kunnen we terug, dat wordt dus een laat happyhour.....

• 19 Oktober 2012 - 07:30

Madelon :

bonjour Leine, dank voor je delicieuse verslag; eel andig alse daggeboek.
    volgens mij zijn de 3 anderen met de auto naar de hoge koningsberg geweest maar de keizer zou ook kunnen. ik heb geen verhalen gehoord. ik ga ze zo vragen wat en hoe het was. a bientot !!

• 19 Oktober 2012 - 22:19

Dorotique:

was weer 'n gezellig verslag of ik er zelf bij ben=genieten !