nog steeds route du vin - Reisverslag uit Eguisheim, Frankrijk van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu nog steeds route du vin - Reisverslag uit Eguisheim, Frankrijk van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

nog steeds route du vin

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

21 Oktober 2012 | Frankrijk, Eguisheim

vrijdagochtend gingen we dus met de bus naar Colmar. wat relaxed!!! om je door deze prachtige omgeving te láten rijden. Kleurige dorpjes, met 3 bushaltes waar niemand in- of uit stapt, maar wij kunnen uit het raam kijken zonder op het verkeer te letten. Luxe voor een solo-camper-rijder.
In Colmar eerst op zoek naar de VVV voor een stadsplattegrond met wandelroute. Toen we die hadden een terrasje in de zon? nee dus.
na de koffie liepen we het stadje door, met open ogen en open mond, want het blijft práchtig wat je ziet! Ik kocht een heerlijk 'coton uit Nepal' vest, kleurig zoals mij past!
Je komt ogen tekort, je kijkt alle kanten op om foto's te maken en............ dat gaat dus fout. Ankie zag de duiveltjes op de kerk, en dus niet de stoeprand...... AU...!! Het leek eerst mee te vallen (stug doorlopen), maar later toch behoorlijk gekneusd.
We kwamen in 'petit Venice' waar je je met een bootje kunt laten varen. We reserveerden 5 kaartjes en smulden tijdens het wachten een crémant d'alsace (sekt, champagne, prosecco), een tarte flambée en een ijsje. We genoten van een stil half uur in een fluisterboot, langs de achterkant van mooie huisjes en tuinen, onder ons vissen (en ratten?) in een betonnen sloot, waarschijnlijk historisch het riool.
We vervolgden onze wandeling en kwamen in de 'overdekte markt' waar veel lekkers te koop. Ik kocht een emmertje met een kilo bio-zuurkool. Zal er volgend weekend (bij de palingboer) mijn beroemde zuurkoolgerecht van maken. We kwamen langs het museum van Bartholdi, de creator van HET vrijheidsbeeld in New York, een kleine replica hadden wij al gezien vanuit de bus. Het museum was niet interessant genoeg (voor €5) , met dit mooie weer blijven we liever buiten. We blijven ons vergapen aan de prachtige gevels, kleurig vakwerk, antiek winkels en marktkramen.... en zakken neer op een terrasje vanwaaruit we dit mooi kunnen aanschouwen.
Om 4 uur waren we voldaan genoeg om ons met de bus terug naar Riquewihr te laten brengen. Weer een half uur genieten van de wijnvelden en omgeving. Met de enkel van Ankie ging het niet goed! Zij had beloofd voor ons pannenkoeken te bakken, maar thuisgekomen op de camping kreeg Ankie arnica, reiki, een zwachtel en 2 stoelen ..... en hebben Jan en Marjolijn de pannenkoeken gebakken. Met appels, met spek, met stroop, te lekker en teveel dus. En toen óók nog een super toetje: Vanille Yoggurt met Pepernoten (en drank, uiteraard). Ankie, je mag volgende keer wéér mee!
Zaterdagochtend 10 uur: koffie. Met de enkel van Ankie gaat het gelukkig goed genoeg, zodat zij zelf (volgens haar plan) naar huis kan rijden. Wij vertrekken met (nog maar) 4 campers richting Eguisheim. Volgens TomTom 17.8km, maar wij rijden de Route de Vin........
Ik heb mijn 'bakkie' op een andere antenne aangesloten en ben 'goed verstaanbaar' dus Madelon en Theo volgen mij...... Bij het 2e dorp al een Route Barré (wegopbreking), maar toch komen we in Kayserbourg. Een perfecte grote camper parkeerplaats, maar helaas: €7 . Weliswaar voor 24 uur, maar wij willen een uurtje de 'oude stad' bekijken. Dat doen we dus de volgende keer.
We rijden weer door adembenemende landerijen. 'Golden Oktober' noemt men dit, de druivenbalderen zijn alle kleuren goud/geel gekleurd. Prachtig! Wat mooi! roepen we door onze bakkies. Het houdt niet op mooi te zijn. Gelukkig is deze reis bijna ten einde...... mijn superlatieven zijn uitgeput.
Wij komen om 13.38 uur aan bij de camping Trios Chateaux in Eguisheim. Helaas: gesloten van 13.30 tot 14 uur. We zetten onze 3 campers op de oprit en bellen Jan. Hij was er 5 minuten eerder en dus binnen de poort! We lopen met elkaar dit schitterende stadje in . Dit is echt autentiek, in tegenstelling tot Riquewihr dat klein en toeristisch is. We lopen de kleurrijke straatjes en gaan op een terras met fontein uitgebreid lunchen: de heren Tarte Flambé Forestierre, de dames (eindelijk) aan de Elzasser zuurkool. Met een Gewürztraminer, een Muskat, een Pression..... en toen óók nog een toetje: caramel flambée en een 'drijvend eiland'. Helemaal voldaan laten we ons in een toeristen treintje rijden door het stadje en de omliggende wijngaarden. Met info in het nederlands op de hoofd telefoon! We lopen terug richting camping. Even de kapel van het kasteel in. Even de kerk in, waar een koor aan het oefenen was (er moet nog veel geoefend worden!). Bij de camping staan onze campers nog op de oprit (tot ongenoegen van de receptioniste), wij checken in, zoeken een plek en vinden op de overvolle camping 4 plaatsen naast elkaar, in de avondzon!!! Om 5voor5 staat mijn tafel, om 5 uur zitten we met glazen en flessen en toastjes en kazen: Happy Hour!!!
We hebben al betaald, kunnen morgen zó de poort uit, nu weer richting huis. Maar wel via eerst nog de mooie route: Vogezen.

• 21 Oktober 2012 - 10:43

Riaweinans:

In vele opzichten.........smullen, Marjolijn!!! Dankjewel

• 21 Oktober 2012 - 10:58

Dorotique:

leuk dat je jullie reis met ons deelt, weer genoten.....goeie terugreis marjolijn, see you !

• 21 Oktober 2012 - 12:01

Peter:

Kan ik jullie nog in de armen sluiten of zijn jullie ondertussen zo vierkant (rond) geworden dat dat niet meer mogelijk is?

• 21 Oktober 2012 - 22:13

Janneke.:

LEUK LEUK LEUK!!!!!ik zie jullie vrijdag.

• 22 Oktober 2012 - 14:13

Madelon:

ik ben net weer thuis na ruim 2 geweldige gezellige, lekkere, mooie, warme, culturele en culinaire weken. Dank voor het organiseren en de hele boel aan de gang houden. u're simply the best

• 23 Oktober 2012 - 20:06

Tineke Hornstra:

Wat een prachtig reisverslag heb je gemaakt Marjolijn! Ik zie je vrijdag groetjes Tineke

• 24 Oktober 2012 - 20:25

Ankie:

Eindelijk eens het hele verslag gelezen. Prachtig be- en geschreven Marjolijn! Ook ik heb genoten van deze fantastische reis en ga een volgende keer graag weer mee. Dan zorg ik natuurlijk weer voor een blessure want de Reikibehandeling was heerlijk en ik loop niet het risico dat de pannenkoeken mislukken.

Ik loop nog met een zwachtel (mijn enkel is aan 2 kanten blauw) mijn knieen zijn ook nog blauw en geschaafd maar dat zie ik maar als een "souvenir de vacances"!

Allemaal bedankt voor jullie aangename gezelschap!
    Heel veel liefs van Ankie