zondagochtend, Chefchaouen Marokko! - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu zondagochtend, Chefchaouen Marokko! - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

zondagochtend, Chefchaouen Marokko!

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

24 Maart 2013 | Marokko, Chefchaouene

zondagochtend,
na een uiterst natte nacht is het nu even droog, en in de verte zelfs blauwe lucht!
met 7 solo's in de camper van Simon, veel makke schapen... heerlijke hollandse koffie, nog steeds met de gekregen cake.
We lopen zo met elkaar de berg af, langs een lange trap naar de Medina.
Hieronder mijn verhaal over de laatste dagen.
Ik hoor dat ik steeds meer lezers heb, leuk! geniet van de verhalen zoals wij genieten van de ervaringen.
kreeg een sms van mijn zoon: gevoels temperatuur -10
haha!!!


vrijdag 22 maart,
vanmorgen vóór half zes al luid geklop op de deuren! het is nog pikdonker.
Ik moet mijn plee nog leeg gooien en wat water vullen, beker koffie in de hand en rijden.......
bij de uitgang van de camping stopt men, we staan in de rij, ik probeer op de tast te filmen, het is nog helemaal donker.
Dan zet de stoet zich in beweging, in de bochten een mooi gezicht: lange rij rode achterlichten. Ik probeer al rijdend te filmen, ben benieuwd?
Van Tarifa (Punta Marroqui) naar Algeciras, na 25km komen we bij dageraad bij de haven en worden in 3 rijen opgesteld. We zijn vroeg, staan vooraan, 22 campers. Men wordt wakker, loopt wat, babbelt wat, er worden koppen koffie en foto's gemaakt, de zon komt op maar niet mooi genoeg voor een foto.
..... en dan ineens mogen we rijden! Gewoon vóóruit de boot op, ruimte zat.
Maar dan komen er héél veel héél grote vrachtwagens..... en die gaan voor. Klaas krijgt de verzekering dat we écht állemaal mee mogen... maar niet dus.
De grote Concorde van Jos&Coba, en ook Ron&Hanny en onze bezemwagen: Rob&Inge (in hun prachtig splinternieuwe Hobby)...... blijven achter.
We verspreiden ons over het schip: koffie in de lounge, of bij een raam met uitzicht, of buiten op het achterdek. Adios Europos!! wij varen naar Afrika.
We ontschepen in Ceuta, dat is nog Spaans en rijden in 6km naar de grens.
Daar zijn we om 10.20 uur, maar de klok mag een uur terug, dus het blijft vroeg. En dan begint het douane spektakel:
formulier, loket, volgende loket, nieuw formulier, invullen adhv het voorbeeld dat wij kregen
een man pakt resoluut mijn papieren en paspoort, gaat invullen en brengt mij naar het volgende loket. Tot mijn verbazing vraagt hij hier geen geld voor!?
We kunnen kiezen tussen 2 rijen, even lang, en.......... je begrijpt het al:
de andere rij had 2 ambtenaren,
onze rij slechts één dame achter een pc, zij werd vervangen door een leerling, die het niet goed begreep, die even weg liep, het 'systeem' was uit.....
na anderhalf uur konden wij terug naar onze campers, met de helft van ons formulier in de hand. Dat moeten wij goed bewaren!!! want wij willen ooit dit land weer uit, mét onze nu ingeklaarde camper.
Nog één controle......... en om 11 uur WELKOM IN MAROKKO.

Met de perfect door Heleen uitgewerkte route beschrijving (voor solo's die géén kaartlezer naast zich hebben) rij ik naar Tetouan.
Dit is dus Marokko, Noord Afrika........... :
een heel eind rijden vóór ik Ceuta uit ben,
brede weg, veel rotondes, max snelheid 60/40! dus gelegenheid om rond te kijken. De mannen in lange jurk met capuchon, de vrouwen zoals wij ze in NL kennen: lange jurk en hoofddoek. De jongelui net zo modern als in NL.
Vierkante witte huizen: riant en armoedig, villa's en hoogbouw, fris in de verf en afgebladderd, maar wit.
En veel blauw: een balkon, een poort, een hek, de lantaarnpalen, de taxi, de stoeprand, de rotonde, de ballustrade van de minaret, alle accenten zijn prachtig helder blauw.

De weg gaat vlak langs de kust, als ik eenmaal de stad uit ben is het niet druk. De weg is goed en breed. Voor ik het in de gaten heb ben ik in Tetouan, waar een grote Marjane Supermarkt. Ik zie al een hele rij campers staan. Ik sluit aan en ga eerst geld wisselen: voor € 200 krijg ik bijna 2150 dirham. Om het makkelijk te houden ga ik een dubbeltje voor een dirham rekenen, valt het beetje mee, achteraf.
Allereerst voor 229 dirham een 'dongel' gekocht, die mij (na 1e inlog) 30 dagen internet verschaft (indien er bereik is!!).
En dan kom je iedereen tegen met boodschappenkarren.
Heerlijk! om in een buitenlandse supermarkt te lopen, te kijken, te proeven en (toch maar) te kopen. Grote bakken olijven, tientallen soorten, maar je kunt proeven. Ik kies 2 soorten, voor door de cous-cous salade die ik maakte.
Ik kom solo Corrie tegen die vraagt of ik een vers gebraden kip wil delen, ik kom Ab tegen en vraag of hij bij mij couscous komt lunchen, ik zie croissantjes: 10 in een pak! Grote gekleurde bergen verse kruiden, mmmmmmmm
Deze winkel in ingesteld op grote families, niet op solo's.
Ik heb dan wel veel eten, maar niet veel ruimte, dus op de parkeerplaats lunchen we in de Hymer van Ab. Gezellig en lekker en heel wat te praten. Dan zien we Ron&Hanny zwaaien, zij zijn met een volgende boot naar Tanger gevaren en hebben de vertraging deels ingehaald omdat de douane daar efficienter werkt. Zij helpen ons door het restje couscous heen, en met een lege pan vertrek ik naar mijn camper en naar Oued Laou. We horen van Rob dat de geplande camping 'under construction' is, maar we zullen ter plaatse worden weg-gewezen.
Eerst tanken: diesel voor € 0,80 per liter !!
en dan een mooie brede weg, slingert zich omhoog omlaag langs de kust. Bij flinke helling omhoog een extra (kruip)spoor voor trage mobielen. Handig, maar als een tegenligger op weg naar beneden de middenbaan neemt...... Het gaat goed.
In Oued Laou dus de verrassing: de camping is closed. Een aardige jongeman wacht mij op en loodst me naar een plek waar 'my friends' staan. Als hij mij parkeert, op een braak veld naast nog 5 campers wil hij geld hebben. Maar ik ga eerst 'my friends' ontmoeten. Er staan duitse en franse campers, niet 'my friends' dus. Hij wil geld en zal me naar een andere plek brengen......... Nee dus, ik rij weg, dwars het dorp door en vind aan de andere kant, langs een prachtige boulevard 20 NL campers. Het is droog, temperatuur prima en ik ruim de camper op met de deur wijd open. Jongetjes komen kijken en ik test mijn arabische woordjes: het werkt!! margaba!
Simon loopt langs en het is 5 uur: Happy Hour, dus een borrel. Heleen brengt een half stokbrood en ik heb paté en blauwe kaas.
Om half zeven lopen we met de hele groep naar een café in het dorp. Geen pilsje dus, maar mierzoete munt thee. Het wordt druk in het café, want ruim 30 toeristen is het bekijken waard.
We lopen door het dorp, een visboer (die NLands spreekt), wat kraampjes en winkeltjes, terrassen en café's vol thee drinkende mannen. De minaret roept weer op tot gebed, bij de slager hangt buiten een koe aan een spijker, veel herinneringen komen boven.
We komen om 8 uur weer bij de campers, ik bekijk de video die ik maakte en schrijf de belevenissen. Heerlijke temperatuur buiten, maar veel jongens met fietsen, dus ik hou de deur toch maar dicht. Met een lekker muziekje en glaasje wijn is het prima vol te houden!
Morgenochtend om 8 uur komt Klaas brood brengen, daarna rijden we via een drukke weekmarkt naar Chefchaouen. Dat is slechts 55km door geweldig berglandschap, zegt het reisboek.
Zondag hebben we een rustdag in Chefchaouen, waarschijnlijk tref ik daar mede-campersolo Wil die al maanden solo door Marokko reist.

Het is 11 uur geweest, dat was een lange dag: om half 6 wakker én een uur extra, dus ik moet maar eens plat.
Toch even lekker de deur open gezet: stille oceaan, nieuwe boulevard, palmbomen, mooie lantaarnpalen, halve maan...
komt er een 'bewaker' langs die vraagt of alles OK is? en wenst mij goedennacht.


zaterdag,
ik hoor een camper weg rijden en doe vanuit mijn bed het gordijntje omhoog:
Rob&Inge, het is nog geen 7 uur !
Ik lig nog een beetje maar besluit op te staan en de rij campers op de film te zetten.
Ik doe de deur open en vóór mij in het gras ligt onze 'bewaker', gewikkeld in een kleurige warme deken. Hij heeft tot zonsopgang gewaakt, blijkbaar.
De Middellandse Zee kabbelt het strand op, de zon schijnt, de mensen worden wakker. En daar komt Rob, vers van de warme bakker: 22 stokbroden. Ontbijtservice voor de Vagebonders!!!
Steeds meer mensen en honden laten zich zien. Boxer Birka wil wel even met mij mee langs het strand! ik maak foto's en geniet.
En dan beginnen we te vertrekken naar de markt.
Wat een pracht aan geuren en kleuren, aan mensen en dieren.
Alles is te koop,
het bekende 'plasticware' wat je overal op alle wereldmarkten ziet: emmers, teilen, schalen, stoelen, alles verpakt in plastic zakjes, made in China en overal verkrijgbaar. Niks niet biologisch afbreekbaar, dat moet nog komen.
groenten en fruit om van te watertanden, in alle kleuren en maten uitgestald over de straat. We mogen (meestal) foto's maken, zelfs van de kleurig geklede vrouwen, met hoeden op (ik heb die hoeden niet te koop gezien, helaas). Maar ik kocht wel een kilo doperwten!
Dieren, vers van het mes, de kippen worden geslacht waar je bij staat. Daar moet menig reisgenoot even van slikken! Wij staan niet meer zo dicht bij de natuur, wij halen de kip schoon en verpakt bij de supermarkt.
Ik heb ik mijn buitenland-jaren heel wat gezien, maar de grote koeienkop, met de tong uit de bek was toch wel een foto waard. Zo ook de hele maag (ja, inderdaad pens) die in zijn pracht, als een japon uitgehangen hing. Verder alle ingewanden en organen, die allemaal eetbaar zijn! op de film.
Veel geblaat van schapen met lammetjes, ezels met flinke vrachten op de rug, af en toe een koe en een paard.
Het visaanbod was een beetje eentonig: haring, sardien, makreel, een paar red snappers, mooi zijn de pijlstaartroggetjes (is dat lekker?)
Een markt om een film van te maken! en dat schijnt de Marokkaanse VVV ook gedaan te hebben.

Wij vervolgen onze weg, nadat we ons met de campers door het dorpje geworsteld hebben. Volgens het reisboek door een geweldig berglandschap; inderdaad indrukwekkend!
Ik probeer al rijdend wat te filmen maar dat valt niet mee. Ik zie 4 campers langs de kant van de weg staan: de andere solo's maken een foto-stop. We genieten van de uitzichten en van de kilo aardbeien die ik kocht en gaan weer verder. Het is een prachtige route!
Het begint flink te regenen, ik maak een koffiestop en wordt ingehaald door 6 campers, géén NLanders, allemaal op weg naar de camping Azilan?
Kleine camping, Marokkaans sanitair, elektriciteit.......... in Chefchaouen omhoog blijven rijden.....
heel veel omhoog, met hier/daar een haarspeldbocht..... maar ik kom er, in de stromende regen. Baas Klaas komt me tegemoet: beetje dicht bij elkaar gaan staan, er moeten er nog véél bij! Ik sta beetje scheef, slaap dus vanavond met het kussen aan de andere kant. Ik sta doorgelust op de stroom aansluiting van de buurman, dus de koelkast hoeft niet op gas.
Naast mij hebben Jaap&Anja een Friesche Vlag aan de camper, dus ik besluit mijn grote vlag van Groningen uit te hangen!!! die klappert in de stromende regen tegen mijn ramen.
en dan zie ik ineens in de verte Wil Dollekamp! zij reist al vanaf november door Marokko, nu in gezelschap van Margot , een NL vrouw, die al vanaf oktober onderweg is. Zij zijn hier gisteravond aangekomen. We praten uitgebreid bij over allerlei belevenissen, ik had al veel mee gekregen via facebook en email. Wil is zo ongeveer op de terugweg, het is haar 3e reis door Marokko en heeft dus veel te vertellen.

en toen ben ik met een lekker muziekje in de camper gaan zitten, met mijn zere voet in een bakje biotex, gekregen van Ab. Ondertussen mijn ruim een kilo erwten doppen, das lang geleden!! ik herinner me pine-apple curry van Annemiek (met aardappel en doperwten), of doppers&worteltjes met vis? Of als capucijners met spekjes & chutney?
en wie vraag ik dan te eten? want het is natuurlijk weer véél te veel voor een solo.
Dan zie ik dat het 5 uur is: Happy Hour! ik loop met mijn doos wijn naar buiten op zoek naar iemand met een glas (en kachel). Met mooi weer zit altijd iedereen buiten, nu moet ik er meer moeite voor doen! Ik klop aan bij Anne&Gerard, die hebben 2 flinke honden (een Berner Sennen!) dus daar is vast nog wel plek. Dat werd een heel gezellig borreluur, met verrassende gesprekken.
Toen het 'hele huis' afgezocht naar de krop sla die ik kocht. Ik vond em in de 'schuur' onder mijn bed! Ik geniet een grote bak 'gezond' met nootjes, tomaatjes, olijfjes, mmmmm.
Morgen hebben we een pauze dag. Dit stadje ChefChaouen heeft geschiedenis, dus als het droog is......... loop ik naar beneden. Kasbah uit de 17e eeuw, folkloristisch museum, veel handwerk. Ik denk dat ik mijn bedouinen rok aan trek! die Magrietha voor me vermaakt heeft. Om 18.30 zijn we met de groet in de stad voor een gezamenlijk diner.

Er schijnt op de camping een koud restaurant te zijn, geen koffie te verkrijgen maar wel wifi. Ik zal morgen even proberen, want dongel ontvangst is hier (nu) niet, misschien ligt dat aan het weer?
het is inmiddels elf uur en stil op het dak. Als ik een hond had zou ik em nu gauw uitlaten . Ik zet de kachel laag en ga onder het dons.
Sweet dreams! dat weet ik niet meer in het arabisch

  • 24 Maart 2013 - 12:28

    Madelon:

    hoi Lijn, Nog geen lekker verhaal tot nu toe, hopelijk wordt t snel beter. Zit je alleen als solo ? waar zijn al die anderen dan ?? verdwaald ? of zit iedereen 's avonds in zn camper....
    t is hier zonnig maar vreselijk koud door de ijzige wind. in het zuiden en zw- en sneeuwt het aardig. Paasweekeind zal boven de 10gr worden, behalve 's nachts.
    gisteren paleis op de dam, v gogh en peter de grote 'gedaan'. prachtig. nu kasten leegmaken en kleding wassen, uitzoeken, opvouwen om dinsdag in de camper te pakken. t keline kamertje loopt aardig vol. Nu eindelijk ook maar de werkkleren wegdoen. goede reis en veel plezier en mooie verhalen voor ons om te volgen. Liefs Madelon


  • 24 Maart 2013 - 12:59

    Jolanda:

    Hoi lijn, Ik ben de dochter van Jos en Coba.
    Leuk om zo te volgen wat jullie allemaal beleven.
    We wensen jullie nog een mooie reis en voor ons nog veel lees en kijkplezier.
    Gr aan Jos en Coba.

    Gr

  • 24 Maart 2013 - 14:30

    Tineke Caspers:

    Hoi Marjolijn,
    Ik voeg een trefwoord toe aan je museum afscheid gedicht. REIS VERSLAGGEEFSTER. Wat kan die meid schrijven, zo beeldend dat je het gevoel hebt dat je het ziet, voelt en ruikt. Lees het met plezier.
    Doe de groeten aan mijn nicht Heleen zie uit naar het volgende verslag.
    Tineke

  • 24 Maart 2013 - 14:42

    Pieter:

    Leuk die markten maar laat die pijlstaartroggetjes maar liggen. Ze zijn eetbaar maar de vin is errug giftig!
    Niet gaan mee lopen sollen, eet maar een harinkie!

    Reis klinkt goed, zeker als je weet dat het hier min 10 is (gevoelstemp aanzienlijk lager door de harde wind)

  • 24 Maart 2013 - 14:53

    Els Van Aalst:

    Hallo Marjolijn,
    Heerlijk je verhalen! Ik heb vorig jaar deze reis gemaakt o.l.v. Rob en Inge. Nu is ook Klaas erbij. Is Jelma ook mee? Doe ze in ieder geval mijn hartelijke groeten.
    Blijf a.u.b. zo uitgebreid schrijven, dan zie ik het weer helemaal voor me.
    Veel plezier. Je gaat nog zulke mooie dingen zien.
    Groet,
    Els van Aalst

  • 24 Maart 2013 - 15:03

    Martijn En Linda:

    Zo leuk om mee te kunnen genieten :-)
    Onze vrienden Anne en Gerard (en de hondjes) reizen met jullie groep mee.We wensen jullie allen een hele mooie reis. GENIET er van. Groeten uit een ijskoud Amsterdam.

  • 24 Maart 2013 - 15:21

    Geerhard Gras:

    Moi Marjolijn
    Gieny stuurt mij je belevenissen toe
    Mooi e verhalen
    Helaas geen foto's
    Maar ik heb het gevoel dat ik toch een beetje met je mee reis
    en dat is leuk en spannend
    groet joachim geerhard gras

  • 24 Maart 2013 - 15:28

    Marja Van Straaten:

    Leuk verslag! Ik mag dat graag lezen en zie het helemaal voor mij!

  • 24 Maart 2013 - 15:53

    Ab Knol:

    Zo lijn, ik geef mijn dochter Gea groot gelijk:je schrijft ontzettend leuk, to the point en gezellig! Ik hoop dat mijn andere familieleden deze blog ook lezen.
    En dat we met z'n allen nog heel veel fijne dagen zullen meemaken.
    De 7 solo's zijn al in het stadje geweest en Marjolijn en ik hebben gezellig met een stel jongelui op de muziek van trommels gedanst. Succes verzekerd!

  • 24 Maart 2013 - 17:27

    Jeannette Kelder:

    Alsof ik er zelf bij ben. Geniet van je verhalen.

  • 24 Maart 2013 - 17:30

    Dorotique:

    even je rustdag verstoren...alhoewel rustdag jij ?
    maar 'n dag van 'alles mag en niets moet'
    was er alleen papiergedoe aan de grens of gingen ze ook je auto in/onder/op/door ?
    zijn Simon en Margot 2 nieuwe campersolo's in spé ?
    7 solo's lees ik van ab, kennen we er nog meer niet ?
    ja vrachtwagens gaan voor bij de boot, zij mogen geen tijd verliezen, de handel moet doorgaan toch ?
    zo'n jurk met capuchon (moest ik wel om lachen) heeft 'n naam lijntje. ik zag er de vaders van mijn schoolkindertjes altijd in lopen als er iets in de moskee te doen was en dat was vaak.
    geniet van je uitvoerige verhalen, groetjes en rij voorzichtig

  • 24 Maart 2013 - 20:51

    Pandabeertje:

    Hey ik ben de dochter van Willy & Bernadette (de enigste Belgen in jullie groep).

    Bedankt dat we op deze manier de reis kunnen volgen !!!
    Ik wens jou en de rest van de groep een leuke en vooral veilige reis.

  • 24 Maart 2013 - 20:58

    Gea Knol:

    Dag Lijn,
    Wat kun je leuk schrijven, ik zie de kleine details helemaal voor me, een blauwe lantaarnpaal, de koeienkop, het bakje biotex van mijn vader :-) Zijn kleinzoon Sindre heeft ook meegelezen. We wensen jullie een goede reis morgen, tot de volgende keer!
    Groetjes,
    Gea

  • 27 Maart 2013 - 14:08

    Gerda:

    Via via op je blog gekomen. Leuk om mee te lezen! Wil je Anne & Gerard de hartelijke groeten van mij doen en de hondjes Goya & Beer een knuffie geven van collega Berner Yinka en kleine hondjes Guppie & Dotje?

    Have fun!

    Groetjes
    Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1068
Totaal aantal bezoekers 179509

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: