de tweede week (pas), in Italie nu. - Reisverslag uit Marina di Castagneto, Italië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu de tweede week (pas), in Italie nu. - Reisverslag uit Marina di Castagneto, Italië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

de tweede week (pas), in Italie nu.

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

10 Mei 2014 | Italië, Marina di Castagneto

Dinsdagochtend nog een keer naar de tandarts.
Hij was nog niet helemaal tevreden over de kleur, met nog een weekje in de bleek zou het mooier worden. Nou, ik ben helemaal tevreden en ik wil weg. Dus extra witte vulling erin en klaar!
Nog even een speurtocht langs de rest van het gebit, maar niets te vinden wat behandeling behoeft.
Tot volgend jaar! Ik kom in de lente graag weer naar Praag, misschien wil er wel iemand mee?

Op de valreep nog even mijn beide zonen op skype. Een groepsgesprek, dat kan ook! Maar wel verwarrend om met z’n 3en met (door) elkaar te praten.
Alexander heeft in Bergentheim gras gemaaid en bomen gesnoeid, en de auto mee genomen naar Groningen. Groots bevrijdingsfestival gevierd, met 90 duizend mensen? oefffff
Floris heeft het helemaal af in Australie, die indruk had ik al eerder. Ze hadden 2 dagen niet kunnen werken wegens regen, vanmorgen gewerkt en toen zei de boerin: geen werk meer voor jullie, of ze morgenochtend de kamers maar wilden verlaten….. tja, zo wordt er met seizoenarbeiders omgegaan. Ik moet denken aan die aardige Poolse jongelui die mijn asperges uit de grond halen in de buurt van Bergentheim.
Floris&Alicia flink de pest in, hoewel het werk helemaal niet beviel, maar je moet toch wat…. Dus direkt maar besloten terug te vliegen naar Europa. Maandag 17 uren in een vliegtuig, dinsdagochtend op Schiphol!! Kan Alexander ze mooi ophalen, die heeft de auto…..
Die gezelligheid mis ik dus, maar Floris&Alicia willen zich gaan settelen op Malta. Of ik maar ff door wil rijden als ik tóch in Italie ben……
Met zo’n zoon kom je nog eens ergens! Maar niet meer in Australie dus.

Ik koop nog wat groente& fruit en rij om 14uur Praag uit.
Over de autobaan naar Pilzen, mooie weg en rustig. Zoals al sinds Maagdenburg vorige week: koolzaad, overal! Lijkt me leuk in deze bloeitijd laag over deze landen te vliegen. Ik denk dat een kwart van het bouwland geel is. Wanneer het bewolkt of miezerig is een ingetogen geel, maar als de zon de grauwsluier weg trekt: oogverblindend. En het ruikt! Ook langs de wegen veel blauwe seringen, je rijdt langs blauw-paarse wanden, maar die ruiken niet. Lente is een goede tijd om hier te reizen. Volgend jaar weer.
Nog even tanken (bij de dure snelweg pomp diesel €€1.41 per liter) en om 4uur rij ik weer in Duitsland.
Makkelijk, zo’n open Europa, ongemerkt ga je over grenzen. Weekend in Jirikov (Tsjechie), boodschappen doen in Ebersbach (Duitsland), tanken bij Zittau (Polen).
Tsjechie heeft (nog) Kronen, Polen (nog) Zlottys, maar overal kan je met euro-kaart betalen.

Om 6uur was ik München voorbij en ben op een grote Rastplatz gestopt om een potje te koken.
Uien, champignons, hertenworst van de boerenmarkt, restje camembert, scheut basilicum/tomatensaus….. en dat dan zónder pasta maar met een bak veldsla.
Naast mij staat een overvol gepakte Renault Kangoo met 3 jongemannen uit Polen, zij eten een broodje. Wat heb ik het goed !! geen beter leven dan …. Jawel.

Ik vind in het Acsi boek: Kiefersfelden 4 camperplaatsen, waarvan 2 gratis. Dit is vlak vóór de grens bij Kufstein. Daar rij ik heen. In de verte begint Oostenrijk, hoge bergen. De kale toppen, nog met sneeuw, glimmen goud in de avondzon. Mooi!
Kiefersfelden. De straat bij het gemeentehuis, de eerste camperplaats, ligt open gebroken,
iets verder een grote camper-parkeerplaats waar één Duitse camper staat, in het donker. Mooi uitzicht op de bergen, wanneer je langs huizen en schuur kijkt. Toch een beetje afgelegen.
Ik loop het dorpje in, maar de kerk (ook een camperplaats?) ligt een stuk omhoog lopen, ik heb geen telefoonbereik en loop weer terug. Ik besluit toch die 4e camperplaats te zoeken, volgens TomTom 3.7km.
In het stikdonker rij ik door een bos, kom op een grote parkeerplaats, veel auto’s rijden net weg. Een sporthal of zoiets. Er staan 3 campers, één NL. Ik vraag en ja, je moet dáárginds betalen maar er is niemand meer. Volgens het boek €5, maar het is €8 geworden.
Ik sta prima, potje thee, boekje, muziekje erbij, veel lawaai buiten?
De boer heeft de buienradar gezien en haalt met grote wagens achter zware traktoren zijn hooi binnen, tot middernacht is hij bezig. Bovendien ligt vlak achter de bomenrand de spoorlijn. De hele nacht goederen treinen. Wat een herrie! Geen aanrader deze plek.
Maar het uitzicht is prachtig!! zag ik vanmorgen toen het licht was. Toch ben ik weg gegaan zonder een beheerder te zoeken, zonder te betalen dus.
Ik had op TomTom bekeken hoe de route is mét en zónder tolweg. Het verschil tot Oppeano : 4 of 7 uren rijden. Dus toch maar een vignet. Ik rij naar de snelweg, bij een Tankstelle kijk ik op een kaart: ik moet ruim 100km door Oostenrijk, maar kan de parallelweg nemen. Helaas, de laatste afslag was 1km terug. Ik betaal dus € 8,50 voor een uurtje Oostenrijk. De snelweg is regelmatig ‘in Baustelle’dus ik hang achter vrachtwagens, max 80 of 60. Schiet lekker op! Bovendien regent het vreselijk hard.
Dan klimmen we omhoog, naar de Brenner. Wéér MAUT, gelukkig heb ik mijn credit card gevonden, zonder pin of handtekening wordt €8,50 afgeschreven (neem ik aan).
Maar de lucht klaart op en nu sta ik 10km vóór de Brenner op een Rastplatz. Ik heb lekker lunch gemaakt en zie de sneeuw op de bergen. Er staat een vrij grote oude camper, met een héél klein caravannetje erachter. Foto gemaakt, voor áls ik ooit logees mee wil nemen is dit een prima idee.
Inmiddels klatert de regen weer op mijn dak. Henriet neemt de telefoon niet op, dus ik neem de tijd om te schrijven. Heb de verwarming aan en mijn bodywarmer. Bericht van Madelon: wij wachten op je in Castagneto. Ik verheug me op een zonnig italiaans terras met mijn maatjes. Hoop dat ik me nog een beetje aan mijn die-eet kan houden dan.
En dan neemt Henriet de telefoon wél op: ze is met schoonmaak bezig, maar ik ben welkom.
Om 6 uur ben ik in Oppeano, een schitterend huis aan een helaas drukke weg. Er is weer veel verbouwd sinds mijn laatste bezoek. Er is weer veel bij te praten.
Even schuiven en mijn camper kan op de oprit, welterusten onder een prachtige italiaanse maan.

Donderdag
Na een gezellig ontbijt ‘even’ de hond trimmen. Dat is een hele klus, we komen niet verder dan de staart en 2 achterpoten, dan heeft Dédé er genoeg van (en wij ook). Ik moet nu snel gaan rijden, heb nog meer dan 4 uren te gaan (het worden er 5) tot Marina Castagneto, waar ik verwacht word op Happy Hour. Eerst een uur achter een hooiwagen voor ik bij Mantova de snelweg weer op kan.
Het is stralend weer, ik begin een airco (nu al) te missen. Ook Italie is een prachtig land, vooral als je Bologna voorbij bent. De autostrada kost een paar centen, maar daarvoor krijg je dan ook een panoramische route, slingerend langs de bergen. Druk!!! Volgende keer toch maar liever op zondag? honderden vrachtwagens rijden met me mee.

Om 6 uur wordt ik ontvangen op de mooie camping Belmare in Donoratico, door Madelon, Ria en Chris, die al 5weken onderweg zijn.
Helemaal achteraan, onder de pijnbomen, naast de stoep naar het strand is een riante plek voor mij vrij gehouden. We drinken een wijntje, eten een heerlijke combinatie van restjes, zien om kwart over 8 een schitterende zonsondergang op het strand en zitten tot 11uur buiten.
Omdat de Italianen in het weekend veelal naar de camping gaan besluiten we tot zondag op deze mooie plek te blijven.

Vrijdag. Bij de koffie komen kaarten en boeken op tafel, waar willen we na zondag heen?
Het wordt schiereiland Orbetello, (porto Ercole), daarna Rome, is nu het plan. Zondag dus, nu nog een paar dagen rust.
Het strand wordt geveegd, geharkt, rijen parasols keurig op één lijn, ligstoelen…. Helemaal klaar voor een druk weekend? Voorlopig is het hele strand voor ons. Ria en Madelon duiken de zee in, Chris en ik bekijken het. We Jeu-de-boulen in het zand.
Bij het restaurant is wifi, dus we delen reisinfo op facebook. Er zitten méér solo’s in de buurt, gaan we elkaar nog treffen?
Ik ga op de fiets het dorpje verkennen, niet meer dan riante vakantiehuizen met de luiken gesloten, hotels, restaurantjes en barretjes aan het strand (ook de enige manier om op het strand te komen) en heel veel gelatteria’s. Italiaans IJS….. mmmmmmmmmm…… suikers! koolhydraten…….. NIET dus.
Chris heeft spekkies&worstjes, Ria aardappelpuree, ik maak een heerlijke pan ‘hongaarse’ zuurkool. Madelon heeft lekkere witte wijn.
Toch maar een goddelijke zonde bij de koffie: voor mijn verjaardag kreeg ik een doos Marc de Champagne chocolade truffels. Vurrukkulluk!!! Met z’n vieren is zo’n doos snel leeg, gelukkig.
We duiken in onze campers, ik schrijf mijn blog, Madelon komt nog even buurten en we praten over o.a. Napels. Ik zie ernaar uit! Met Madelon ben je zeker van vele kilometers en vele musea e.d. Ik ben nu 65 dus mag gratis naar binnen!
Ik lig om half twee plat, in mijn vóórverwarmde bed. Ik ben erachter gekomen dat ik het ’s nachts wslk zo koud heb omdat ik geen koolhydraten te verbranden heb?

Zaterdag, om 9 uur wakker, wéér stralende zon en vogels. Madelon stapt op haar scooter, ziet er stoer uit, die blonde krullen onder de helm vandaan. Chris probeert een krant te kopen, Ria zit in haar boek, ik begin wakker te worden. Straks gaan we fietsen.

En toen werd het een strand-dag!
Het is weekend en duidelijk drukker op de camping. Families met kinderen, het ruikt naar eten en het klinkt naar ruzie. Zo praten italianen, niks aan de hand.
We nestelen ons op het strand, factor 50 komt tevoorschijn en ik waag me in de golven. Het lijkt koud maar is lekker als je ‘door’ bent, het bekende verhaal. De zee trekt behoorlijk, als ik eindelijk in een diep water ben moet ik krachtig zwemmen om terug te komen. Het is heerlijk!
Madelon en ik lopen nog een eind langs het strand, er staan mooie oude huizen, met de luiken dicht. Woont daar een rijke oude prins die op ons zit te wachten? We lopen toch maar weer terug. Ik haal mijn leesboek, een doosje olijven en een fles water, lunch dus.
Om 2uur wordt het te warm, ik ga douchen. We fietsen naar de Conad voor wijn en bleekselderij, om 5uur Happy Hour met Spritz (Aperol&Prosecco), dan weer een heerlijk samengestelde maaltijd. Groene sla, Waldorf salade, rijst&chiwapsisi….

En nu is de zon onder. We gaan ff op internet en blijven tot laat in de avond met de doos wijn (5 liter voor 8 euro en ook nog lekker) buiten zitten.
Morgen verder naar het zuiden, dus NU dit verhaal de lucht in.
Groet van Madelon, Ria, Chris en
Liefs van lijn




  • 12 Mei 2014 - 17:33

    Joke:

    Marjolijn, je maakt weer leuke dingen mee.
    Gr. Joke

  • 12 Mei 2014 - 19:12

    Yvonne:

    Lijkt mij geweldig om ook eens te doen. Heel veel plezier daar met z'n allen en de groeten uit een regenachtig Holland waar het na "morgen" volgens mij altijd beter wordt.
    Groetjes Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 744
Totaal aantal bezoekers 179818

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: