einde wijnreis - Reisverslag uit Bergentheim, Nederland van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu einde wijnreis - Reisverslag uit Bergentheim, Nederland van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

einde wijnreis

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

31 Oktober 2012 | Nederland, Bergentheim

zondag 21 oktober, laatste dag van deze fantastische solo-noord-wijnreis.
Ik had vannacht nog tot laat buiten aan internet gezeten, werd pas om 10voor9 wakker, toen men al bijna klaar stond te vertrekken. Binnen 20 minuten douchen-kleden-met een appeltje achter het stuur. De verscheidene navigatie apparaten waren ingeschakeld, elk gaf een andere route, ik volgde.
We reden om kwart over negen Eguisheim uit en kwamen uiteindelijk weer op de Route Du Vin, nu de andere kant op. We volgden de borden Epinal, want we hadden besloten de 'Ballons' te bewaren voor een volgende keer en nu de Col de la Schlucht te rijden.
De Elzas in zondagsrust: ontwakende stadjes, kerkgangers en gesloten winkels. Deze keer rijden we met 4 campers achter elkaar, samen koffie drinken op grote hoogte: 1192 m. Wederom onder de indruk van de prachtige natuur. Omdat er veel naaldhout op de berg groeit vallen de loofbomen in herfstkleur destemeer op, staan in lichterlaaie in het zonlicht tussen het groen. De weg kronkelt zich de berg op, wij kronkelen mee. Af en toe even aan de kant om te genieten van het uitzicht en de auto's achter ons voorbij te laten. Zij hebben haast, wij hebben vakantie.
Omdat het op deze hoogte koud kan zijn en bij 4graden de 'vorstbeveiliging' de schoonwatertank automatisch leeg laat lopen, hadden we de boilers aan gezet. Maar........ toen we boven op de berg uitstapten..... was het warm!!! We zetten onze eigen koffie, in de zon, op de parkeerplaats, met Eguisheimer Kugelhopf. Je kunt je nu niet voorstellen hoe druk het hier in wintersporttijd is, de stoeltjeslift schommelde al de berg op. Helaas geen tijd, maar we hebben flink sneeuw(suiker) op de Kugelhopf gestrooid. Lekker, een beetje tussen cake en brioche in. Toen in de stralende zon de berg weer af. Theo heeft een video camera op zijn dashboard, dus ik heb gisteravond in Bergentheim, de route nog eens na genoten.
en toen nog even voor de lange afstand: doel was dóór Luxemburg te rijden (goedkoop tanken!) en naar een camping vlak onder Luik. Daar kwamen we om 10 over 5, de receptie was al dicht, plek zat, dus SNEL de stoeltjes buiten en aan de borrel. Aan een snelstromende en klaterende rivier, onder indrukwekkende bomen in herfstkleed, de buren stookten vuur in de grote vuurpotten die klaar staan. De restjes opgegeten, kaas, worst, toastjes, grote bak sla. Het werd al gauw fris en we doken onze campers in, morgen weer een lange rit naar NL. Ik had met Peter&Anny afgesproken bij de camper beurs in Utrecht, Madelon naar Zwolle, Jan en Theo naar Harlingen. Ik ben nog even in het donker om het 'kasteel' heen gelopen, prachtige plek met oud bos. De rivier overstemde ruimschoots het geluid van auto's en trein in de verte.
ik vertrok op tijd en was om 12 uur al in Utrecht bij de jaarbeurs, gelijk met Peter&Anny. Eerst samen lunchen en wat reisverhalen uitwisselen. Zij kwamen net terug van een lange reis door Australie. Op de beurs was ik eigenlijk snel uitgekeken, want ik wil helemaal geen andere camper, alleen wat handige snufjes. Met elkaar aan de borrel in de zon op de ongezellige parkeerplaats, daarna in de gezellige camper van Anny heerlijke maccaroni, met veel wijn en veel verhalen. Wij hadden een overnachtingskaart bij de NKC gekocht, maar toen bleek dat we de volgende ochtend al om 10 uur vertrokken moeten zijn. Na een croissantje van de Hymer-broodjes-service vertrok ik eindelijk weer richting Bergentheim, ik had er ruim 1600km op zitten. Bij Holten even een koffie-stop, met hotspot internet! dus de post bijgewerkt en toen ik weg reed stond daar een lifter die naar Polen wilde. Op deze plek kom je nóóit weg, dus ik heb em afgezet bij een truck-stop aan de A1 vlak voor Oldenzaal, daar stond het vol met Poolse vrachtwagens. Zo kwam ik langs de mooie route door Twente weer thuis, met een flinke barst in de voorruit. Die harde tik was dus toch op het glas terecht gekomen. Helaas.
Deutsche Weinstrasse, Route de Vin........wat een prachtige reis, wat een leuke en enthousiaste groep mede-reizigers, zéker voor herhaling vatbaar, maar nu eerst even in de winterrust.
Die winter begon dit weekend al bij de palingboer in Loozen, waar we traditie getrouw met een groep camperaars staan om de tipi (grote wigwam) af te breken. Met 18 campers, bij het grote vuur in de tent, LEUK!!! Ik moest zaterdag 'even' op en neer naar Groningen om in het Museum te gaan werken, gelukkig bood Frances aan mijn zondagsdienst over te nemen. Erg koud, volle maan en einde zomertijd. Na het afbreken van de tent op zondagmiddag waren we met 12 mensen over. Ik maakte een grote pan Hongaarse Zuurkool, en nu we geen 'binnen' meer hadden hebben we tot na middernacht met Gluhwein buiten gezeten, heerlijke gesprekken en steeds weer nieuwe mensen leren kennen. De camperpassie verbindt ons, we smeden veel nieuwe warme plannen: Spanje, Portugal, Marokko.
Daarom heb ik nu definitief besloten te stoppen met mijn werk bij het Groninger Museum. Ik heb dit 12 jaar met ontzettend veel plezier gedaan, maar het kost me nu teveel 'vrijheid' . Ik werk november en december nog zoveel mogelijk, zondag 6 januari is mijn laatste werkdag. Ik ben van plan een week later te vertrekken voor ruim 2 maanden naar het zuiden. Ik hoop Floris' 30e verjaardag bij hem in Spanje te vieren en met mijn verjaardag (2e paasdag) weer terug te zijn.
Dat was op de valreep mijn laatste nieuws, morgen weer naar Groningen, daar heb ik ook nog een leuk flatje en veel lieve mensen die ik ga zien!!
dit was liefs van lijn, tot later ............

• 31 Oktober 2012 - 18:44

Peter: