Oostenrijk >>>>> Tsjechie - Reisverslag uit Jiříkov, Tsjechische Republiek van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu Oostenrijk >>>>> Tsjechie - Reisverslag uit Jiříkov, Tsjechische Republiek van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

Oostenrijk >>>>> Tsjechie

Door: liefsvanlijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

26 Augustus 2010 | Tsjechische Republiek, Jiříkov

maandagochtend met een kop thee en een (nog echte!) beschuit op een bankje aan de Donau. Grote, nog lege, cruise schepen (goed voor 1000 toeristen) kreunen stroomopwaarts richting Wenen.
Toen ben ik binnendoor naar Tsjechie gaan rijden. De berg op, tot 800 meter hoogte, prachtige uitzichten, eindeloze wijngaarden tegen de heuvels. Uiteindelijk geen bomen meer, maar groene ski-weiden. Mooi en stil, maandagochtend. Af en toe een tractor met giga hooi-rollen. Klaar voor de winter. Mijn 2.8 turbo diesel kreunt genoeglijk omhoog en omlaag.
In al die dorpjes vanuit mijn ooghoeken op zoek naar een bordje 'Arzt' want mijn kuchje begint toch op een bronchitis te lijken!
Die Arzt vond ik uiteindelijk, heel gedoe om, met internationale medische verzekeringspas het formulier in te vullen, maar voor 10 euro had ik een kuurtje en een drankje.
Richting Freistadt en daar naar het noorden, de grens over naar Ceske Budejovice. Eerst nog even (goedkoop, 1.07!) tanken dacht ik, maar geen tankstation te vinden. Direkt over de (vrijwel onmerkbare) grens: welkom in Tsjechie! diesel 1.22 euro!! Nou ja, op dit vakantie budget........
Het was nog 'slechts' 300 km naar Jirikov, maar je moet door of langs Praag. En daar 100 weg-werkzaamheden en dus files. Ik besloot naar een camping te gaan uit het NKC boek: gerund door Nederlanders (dus: schitterend mooi en schoon sanitair).
Daar stonden we met 3 caravans en 3 campers, allen nederlands. Ik ben het dorp (Protivin) in gelopen, naar de lokale supermarkt (altijd iets te koop wat Appie Heijn niet heeft), en terug op de camping met de laptop aan een tafel op de wifi mezelf bijgelezen op Hotmail en Facebook.
Een fantastische douche en vroeg naar bed.
dinsdagochtend
Nu toch maar rechtstreeks naar Jirikov (broer&schoonzus), met een flinke bocht links om Praag heen. Vlak voor Ceska Lipa even stop bij tankstation om op de kaart te kijken, wordt er aan het raam geklopt: weet u iets leuks hier? wij willen wandelen maar vinden niks leuks!
2 jongelui uit Amsterdam, staan met tent in Melnik, willen eigenlijk naar Doksy (daar kan je mooi lopen). Nou, dan rij ik toch naar Doksy! Ik heb ze de wandelkaart gegeven van het mooiste wandelgebied in Tsjechie: Saksischer Schweiz. Daar liep in 2005 de Vrije School (100 kinderen uit Groningen) en waren Hans en ik met de camper 'home camp', soort opvangcentrum.
Ben benieuwd of ze daar de volgende dag met de bus naar toe zijn gegaan, ik hoor inmiddels van mijn familie hier dat dat gebied enorm door regen en overstromingen geteisterd is.
Al met al was ik keurig op tijd (familie traditie: 5 uur, borreltijd) in Jirikov.
Hier was ik zaterdagochtend 7 augustus weg gereden, vlak daarna noodweer, ik zie nu de foto's van wateroverlast en schade!!
Dat is geheel aan mij voorbij gegaan, ik ben op vakantie! nu begrijp ik waarom mij vraagt: hoe is het met je? nog droog?
Het is inmiddels donderdag. Er is 2 dagen geklust: zon en wind dus wassen gedraaid, haren geknipt, Pieter verbetert van alles aan mijn camper. Ondertussen wordt hier in huis een vloer gestort. Heerlijk, die hyper-actieve mensen!
Vanmiddag boodschappen gedaan, eindelijk van die grote tuinkabouters gekocht. Te kitscherig om lelijk te zijn, echt Tsjechisch!!
Eigenlijk zouden we het bos in gaan om paddenstoelen te zoeken, maar de buurvrouw kwam (alweer) met een mandje vol. Dus nu beperken we ons tot het drogen van de paddenstoelen. Binnenkort dus welkom op een verrukkelijke ragout!
Voor morgen staat op het programma: professionele schoonmaakbeurt voor de koelkast van de camper, dat is nog nooit gebeurd, overmorgen cleaning en wax van de camper. De uurtarieven zijn hier een paar euro, dus........
en misschien komen we dan nog aan een flinke wandeling toe? Ik ga hier altijd de 'berg' op, maar het was vandaag miezerig en bovendien is de hond Sandy vorige week 'ingeslapen' zij had een snelle agressieve tumor, kon niet meer plassen en was dus ineens aan het einde van een goed leven. Ze heeft een mooi graf achter de rhododendrons, die Mila als stekkies uit Bergentheim meegenomen heeft.
Het is mijn bedoeling tot zondag hier te zijn, dan weer verder, richting Dusseldorf.
Het hele huis ruikt naar drogende paddenstoelen, en nu nog even een 'slaapmutsje'?
tot later,
liefs van lijn


  • 28 Augustus 2010 - 19:18

    Lies:

    Hoi Marjolijn,
    Weer met veel plezier je verslag/reis gevolgd.Ga voor 1 week naar Winterswijk, lees dus verslag wat later. Nog vele/veilige km en tot horens/lees`s Groeten aan Pieter en Mila.Liefs Lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Jiříkov

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 179538

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: