Slowakije, Bratislava - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu Slowakije, Bratislava - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

Slowakije, Bratislava

Door: liefsvanlijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

23 Augustus 2010 | Hongarije, Boedapest

21 augustus
Slowakije, Bratislava.

Vanmorgen eerst nog even met de kabelbaan naast de camping de berg op, om Buda van bovenaf te bekijken.
Omdat ik nogal kort van adem ben, heb ik toch maar een retourtje genomen, ook al was het 'maar 20 minuten' lopen naar beneden.
Nou, dat was maar goed ook!
20 is hier blijkbaar een geliefd antwoord: de bus gaat iedere 20 minuten (niet waar), het is 20 meter lopen naar de bushalte (helemaal niet waar), en die berg af doe je ook zeker 3 kwartier over.
Maar de kabelbaan naar beneden had ik ook niet willen missen om het prachtige uitzicht.

Toen nog even op internet ge-faceboekt en lekker bijge-skypt met Wips (het is in Groningen dus ook warm en leuk met Noorderzon) en al met al om 2 uur reed ik Budapest uit. Kwam weer langs OBUDAI SZIGET, ons feest eiland, waar het nu doodstil was.
Ik wilde langs de Donau en dat is een prachtige route. Toen ik met de camper op de pont wilde kostte dat omgerekend 12 euro! en zoveel forinten had ik niet meer, een paar km verder was een brug. Veel mooie uitzichten, dus mijn reis schoot in kilometers niet op. Heerlijk!! om solo te reizen, je kunt stoppen waar en wanneer je wilt!
Toen reed ik Esztergom binnen, mijn blikveld werd volledig gevuld door een gigantische basiliek. En de voorruit van mijn camper is heel breed!
Ik heb een foto gemaakt maar niet de tijd genomen om informatie te gaan halen. Volgende keer.
En toen een prachtige brug over de Donau:

welkom in Slowakije, nog nooit geweest (nou ja, in 1965 in Tsjecho-Slowakije).
Binnendoor naar Bratislava, door mooi glooiend landschap, mais, hooibalen, groen, wijds uitzicht. Een beetje nederlands, vooral toen het vlak werd. Door veel dorpjes, langs de weg fruit te koop (40 cent voor een giga watermeloen. Ja! Hier weer euro's!) maar ik had van mijn laatste forinten al perziken en nectarines gekocht bij een oud tandenloos mannetje. Die mij een kushandje toewierp toen ik weer stoer achter mijn camperstuur zat.
O, W AT HEERLIJK, die camper.

Ik had uit het 'camperboek' een adres van camperplaats bij Bratislava ingetoetst op mijn navigator (hoe deden we dat vroeger?) er kwam er probleemloos. Er zat een ongeinteresseerde man achter de balie. Geen informatie over de stad. Tram? Nou ja, daar. Ik moest maar een plekje zoeken. 11 euro.
Het was erg warm (ik was die berg Buda nog gewend) en veel muggen. Het sani gebouw deed aan een oostblok kazerne denken (wat ik me daar dan bij voorstel). Er was een kroeg met veel lawaai (verderop) en vanmorgen bleek het een giga recreatie terrein te zijn, met veel water, blokhutten te huur, veel entertainment.
Vroeg gaan slapen, veel wakker van de hoest, en vanmorgen op tijd weg.
Na nog even leuk gesproken te hebben met een jong duits stel met prachtig kind van een jaar. Zij hadden een gewone Kangoo omgebouwd tot slaapbus!! Alles erin: bed van 195 lang, slimme kasten en kisten, tafel.stoeltjes, alles mee.
Ik kreeg een stapel brandhout, want zij gingen weer naar huis. In het noorden mag je vuur maken! Geruild voor een rol beschuit!

22 augustus, zondag.
Dus GEEN autobaan ingetoetst, en op weg naar Wenen.
Bij Hainburg zou ik de Donau, dus de grens over. Ik stop in het dorp om een kaart van Nieder osterreich te kopen, maar de winkel was dicht? 10 uur, wat raar.
Even later ontdekte ik dat het zondag is!! dan had ik dus mooi naar een kerk kunnen gaan.
Ik heb diesel getankt voor 1.11 euro, LPG getankt (voor het eerst in 5jaar had ik de adapter nodig: het gas spoot er harder uit dan in; rubber ringetje kapot!), een kaart van Nieder Oostenrijk / Wien.
De grens met Oostenrijk ging bijna ongemerkt aan mij voorbij, ineens kan je de opschriften weer lezen. En de diesel nog goedkoper: 1.07 euro!!
Ik had een adres van een camperplaats in Wenen bij een Wijnboer, met uitzicht op de wijnvelden. Helaas: zondag gesloten. Toen (toch maar voor 13 euro!) met de camper op de pont naar Klosterneuburg. Een naam die ik van mijn ouders ken, en ik kan me er nu iets bij voorstellen. Vlak bij Wenen (waar mijn vader veel was voor zijn studie), prachtig natuurgebied en veel WIJN. Weer een indrukwekkend Klooster, maar dat bezoek ik (ook)de volgende keer. Mijn reis gaat al langzaam genoeg. Het is genieten door al die dorpjes en de mooie omgeving. Ook als het niet mooi is, is het in ieder geval echt vakantie! Laag tempo, sneller dan lopen, sneller dan fietsen, maar vooral veel zien en ervaren.
Bij Tulln weer een Donau brug over en langs de linkeroever (de noordkant dus) door het Wachau wijngebied. Veel parkeerplaatsen langs de Donau, meestal vol (en ik zag ze te laat), veel dagtourisme (het is zondag), erg warm, dus ik wilde wel graag zwemmen. Toen ik bij Wiessen....... een parkeerplaats vond en in zwempak naar de rivier, gelukkig plestic schoenen, veel scherpe stenen en stroming!! een vrachtboot kwam kreunend voorruit, terwijl klein moterbootjes als een speer de andere kant opstoven. Ik kon mezelf nauwelijks staande houden in het O ZO KOUDE water.
En toen vond ik vlak voor Melk een camperplaats aan de Donau. Prachtige plek, al 9 campers (zijn er inmiddels nog 3 bijgekomen), faciliteiten (ik hoef geen elektra) voor 5 euro.
Hier zit ik naast de camper op het grasveld, uitzicht op een stille Donau, aan de overkant boven de berg komt de (weer bijna volle) maan. Veel gezellig geklets aan de lange banken van het terras van Susi's Donaustueberl. Achter me staat op de berg één van de vele kastelen in de schijnwerpers, de kerkklok slaat in het dorp...............
het leven is mooi!
Nu komen de muggen en de batterij is bijna leeg. Ik loop een stukje langs de Donau,
tot later, liefs van lijn





  • 26 Augustus 2010 - 15:53

    Juul Idema:

    Niet lek gestoken op je wandeling langs de Donau?
    de camper is toch maar een heerlijke investering geweest, waar je nu al tijden van geniet. Houden zo.Ik had al een reactie kant en klaar naar je toe een paar dagen geleden, toen ineens, door wat voor oorzaak ook (foute toets?) het naar de e-mail hemel verhuisde en niet meer teruggehaald kon worden. Intussen zul je wel bij je broer gearriveerd zijn. Wanneer ben je weer thuis? Het is hier de hele dag al snertweer en in het hele land hebben de mensen er veel last van. Ik wens je voor de resterende tijd nog veel genoegen. Veel liefs Juul.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1273
Totaal aantal bezoekers 180038

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: