Capadocie, adembenemend - Reisverslag uit Nevşehir, Turkije van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu Capadocie, adembenemend - Reisverslag uit Nevşehir, Turkije van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

Capadocie, adembenemend

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

09 Oktober 2014 | Turkije, Nevşehir


vervolg....
woensdag 1 oktober kwam ik dus op camping Kaya in Capadocie
na een spannende finale.
Het zweet in mijn handen is inmiddels opgedroogd, de adrenaline spiegel weer normaal, de verbijstering blijft.
We krijgen een drankje en het programma voor de komende dagen voorgeschoteld. Is dit vakantie???

donderdag 10 uur bustocht, we kunnen de omgeving nu beter bezien dan wanneer je zelf moet sturen.
Een sprookjesachtig gebied met rotsen in bizarre vormen, in tufsteen en basalt.
We bezoeken één van de 36 ondergrondse steden, Derinkuyu, in 1963 bij toeval ontdekt. Niet te beschrijven...... Google maar als je het echt wilt weten.
Vermoedelijk 1400 jaar vóór Christus gebouwd.
Luchtschachten van 70-80 meter diep,
leefruimten 18-20m verdiepingen........
en dat allemaal dus ONDERgronds....
huizen in/uit de rotsen gehouwen,
kerken met fresco schilderingen,
waanzinnig!
echt ff Googelen dus.

Al dit moois kun je het best bekijken vanuit de lucht:
wie wil een ballonvaart?
vrijwel iedereen!
donderdag dus eerst héél vroeg op. We worden om kwart over 5!!!! met een busje opgehaald. Tientallen busjes verzamelen bij een giga tent waar 'ontbijt' (koffie, thee, sap, stoffige koekjes, droge broodjes) geserveerd wordt voor honderden gasten.
Er gaan vanmorgen 145 ballonnen de lucht in. De meeste met plaats voor 16-20 personen, wij hebben een grote: 28 man in het mandje.
De ceremonie van het 'vullen' van de giga ballonnen mag je niet missen.
Om bijna half 7 gaan wij de lucht in.
Perfect georganiseerd, goede info, een webcam (later kan je de dvd kopen), een indrukwekkende vlucht van ruim een uur.
Langs de toppen van bomen (ik plukte een blad!) in de Rose Valley, rakelings langs de rotspunten van de fallusvormige rotspunten in de Love Valley,
om nooit te vergeten.
In de verte komt de zon op.
Niet te vergelijken met mijn ballonvaart in 1999.
Over het TT spectakel in Assen, naar het Dwingelerveld. Kadootje voor mijn 50e verjaardag, ik heb 15 jaar geroepen dat ik dit wéér wilde......
maar dit overtreft mijn stoutste verwachtingen.

Vrijdag maken we een wandeling vanaf de camping door de Soganlikloof.
Met een grote groep, honden mee, dus eigenlijk te weinig aandacht voor de schoonheid om me heen. We zullen ruim een uur lopen en dan door een busje opgepikt worden.
Ineens komen we langs een 'open air galerie' en wat een verrassing!
een NL vrouw, Charlotte van den Akker, maakt en verkoopt prachtig keramiek. Zij woont met haar vriend in zo'n 'rotshuis' en we mogen (max 4 tegelijk) binnen komen kijken. Wat een bijzondere plek, wat een bijzondere ontmoeting.
Ik loop door de 'tuin' en zie overal mooie beelden.
Dan ineens.... onder een druivenstruik, een beeld van een godin? Veilig, in zichzelf gekoesterd, beschermd door druivenranken, ik ben gegrepen.
Charlotte vertelt van haar leven hier en ik vraag of dit beeld te koop is?
Ze pakt het voor me, want het heeft ook een achterkant. Een schelp... mijn cochlea... ik zeg dat zij niet weet dat ze dit beeld ooit voor mij gemaakt heeft?
Ik zeg haar morgen terug te komen, ik moet dit even tot me door laten dringen, maar ik ben al verkocht!
We lopen verder, overweldigende route, onder natuurlijke poorten door. Veel 'grot-woningen' en uitgehouwen duiventillen. In deze rotsige omgeving kan je alleen iets verbouwen met duivenmest.
Ik laat de groep een beetje voor gaan, ik wil de stilte ervaren. Ab loopt ook langzaam. We drinken een NAR (vers geperste granaatappel) en halen de groep weer in. Daar staat de bus. Een paar die-hards zijn nog doorgelopen, een uurtje verder de berg op.

's Avonds gaan we naar een folklore avond, met lokale muziek, eten en dans.
Een groots toeristen spektakel maar goed georganiseerd en leuk.
De buikdanseres haalt wat mensen uit het publiek, voor sommigen een (niet bewuste) afgang, maar onze Hans met soepel, slank, sportlijf bracht het er prima af. Compliment!
Er moet uiteraard mee-gedanst worden en daar hou ik wel van! Met z'n allen op de dansvloer. Ineens begint de muziek pop te worden. Ook leuk, maar het busje wacht.
Thuis gekomen nog één afzakkertje? Het wordt laat dus, maar morgen is vrij.

Ik had al een paar keer Quads zien rijden en dat heb ik nog niet gedaan in dit leven. Dat wil ik!!
en met mij dus meerderen. Ik bel Yasser en regel 6 Quads om 12 uur.
Dan kan ik vóór die tijd nog bij het atelier van Charlotte langs, want ik kan dat mooie beeld niet uit mijn hoofd krijgen, dat hoort bij mij! Het is maar een half uurtje lopen, herinner ik me.
Adrian had onze wandeling niet meegelopen, want zijn accu was inderdaad overleden en kon nog net in de garage terecht voordat het 'offerfeest' (4 dagen alles dicht) om 11 uur zou beginnen.
Wij lopen dus samen om 9 uur van de camping. Ik heb gisteren niet goed opgelet maar weet dat we straks rechtsaf moeten......
Je begrijpt het al....... na een kwartier zeg ik: dit is niet goed.
....We lopen gewoon nog ff door, we komen er wel.....
nee! jij was er niet bij gisteren, jij weet de weg helemaal niet!
Ik eigenwijs, hij ook, ik loop terug, verdwaal, het wordt heet, ik ben mijn hoed vergeten, die godin is misschien toch niet voor mij bedoeld?
ik kom een groep met gids tegen, hij wijst.... maar ik kom weer overal en nergens.
Na bijna 2 uur lopen besluit ik dan maar terug naar de camping te gaan.
En dan.... vlakbij de camping een bordje, linksaf galerie en theehuis.
Het pad loopt stijl naar beneden. OEFF, ik moet straks ook weer terug!
Toch roept die godin mij, ik loop door.
Charlotte wist het, het beeld stond al schoon gepoetst vooraan.
We praten wat, soms komen er mensen op je pad die je wat te melden hebben, veel herkenning! wat een mooie ontmoeting!
Charlotte loopt met me mee, de berg op, ik kreun, steun en hijg, maar we komen er!!
Bij de camping is Adrian nog niet terug, dat voelt wel heel k....
Mijn beeld wordt bewonderd, het is prachtig! Ik heb er wel wat voor moeten doen, maar het is nu bij mij.
Dan komt Adrian, helemaal stuk, nog veel verder verdwaald dan ik. Boos??
Over 5 minuten worden we gehaald voor de Quad tour, dan kunnen we 2 uren zitten!
Ik neem afscheid van Charlotte, tot ooit? ergens? vast wel.

De Quad tour is ook weer een geweldige ervaring. Wij zijn met 6, maar de groep is wel 20? denk ik.
Een gids (zo'n jonge hond die stoer allerlei kunsten uithaalt) gaat ons voor. Wat mooi om op deze manier deze omgeving te verkennen. Corrie was niet mee geweest met de ballonvaart en geniet dubbel, zij heeft de valleys nog niet gezien.
Gerrit wordt steeds wilder, zijn grijns steeds breder, zijn ogen schieten vuur. Een echte blije motorrijder herken je aan de vliegjes tussen zijn tanden.

En we zijn ook nog met 6 naar de Hamman geweest. Lekker zweten in een mooi betegelde ruimte, op de hete stenen bijna de billen verbrand, je moet er iets voor over hebben.
En dan de 'schrob-beurt' want dat is hamman.
Het werd een uitgebreide heerlijke massage met flink zeepsop. Geweldig!
Hoewel de dames lyrischer waren dan de mannen.
JA! maar jullie vrouwen krijgen meer aandacht! zeggen de mannen
(of ervaren wij vrouwen het gewoon anders?)

wat een land, Capadocie, een hoofdstuk apart, een boek apart.
Plaatjes zeggen veel, maar ik kan geen foto's maken die laten zien wat ik zag.
Ik heb dus 2 boeken gekocht, in het nederlands.
Lijkt een Google vertaling te zijn, maar ja, het gaat toch om de plaatjes, nietwaar?

aanrader dus
kijk op wikipedia of Google Capadocie
Er is hier nog zoveel meer te zien, maar.....
groepreis,
morgen naar Konya




  • 10 Oktober 2014 - 09:46

    Madelon:

    lieve lijn, heb je al foto's gepost van je beeld? het moet écht zo zijn.... things happen for a reason,.
    zo ben ik gisteravond ontsnapt aan een dodelijk ongeval op weg terug van Kampen. Kostte me een uur omrijden.... zou zonde geweest zijn van de operatie.

    ik vond vorige maand een fotoboek van Cappadocia hier in de bestuurskamer, om mee te nemen en dat heb ik natuurlijk gedaan. Ik hoop dat het een beetje op de werkelijkheid lijkt als jij t bekijkt.

    liefsvanlon

  • 10 Oktober 2014 - 12:55

    Sandra:

    Geweldig , denk er echt over om die kant op te gaan !

  • 10 Oktober 2014 - 16:33

    Jan Verdam:

    Ben eerder in Capadocië geweest en geen balonvaart gemaakt, was nu wel van plan geweest om het te doen. Jammer, maar jou verhaal was zo beeldend dat ik toch tevreden ben. Dank je!
    Jan

  • 14 Oktober 2014 - 10:55

    Jannie Van Hemmen:

    lieve Marjolijn, wat een adembenemend verslag van jouw reis in Turkije; je geeft het zo beeldend weer, dat de foto's op Wikipedia van Derinkuyu me bijna bekend voorkomen; mijn broer heeft een dergelijke reis gemaakt en heeft er uiteindelijk de hele zijderoute aan vast geknoopt! Wij zijn net terug van 3 weken Baltische staten met de auto, heel interessant, prachtige steden met veel cultuur; hadden 4500 km. op de teller, waren dan ook bijna in St. Petersburg.
    blijf nog genieten, groeten, liefs Jannie van Hemmen

  • 16 Oktober 2014 - 12:26

    Gea:

    Ik had al van dit verhaal genoten maar reageer er nog even op. Wat mooi, het spannende verhaal over je beeld! De ballonvaart, de rit met de Quad's. De volgende zin van jou heeft me doen brullen van het lachen, die hou ik erin! "Een echte blije motorrijder herken je aan de vliegjes tussen zijn tanden." :-)

  • 29 Juni 2018 - 07:16

    Charlotte :

    Wat leuk om dit opeens te lezen! Ja, het was een speciale ontmoeting, alsof we elkaar al jaren kenden..
    Helaas woon ik niet meer in de vallei, maar weer in m'n atelier in Avanos, met het voordeel dat al m'n materialen onder handbereik zijn.
    Als je wilt zien wat ik de afgelopen jaren gedaan heb, kijk dan op Facebook.
    Ik hoop dat het goed met je gaat en dat je nog steeds dat levendig vuur in je ogen en ziel hebt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 846
Totaal aantal bezoekers 179652

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: