nog tegoed: Gijon, 14 mei - Reisverslag uit Gijón, Spanje van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu nog tegoed: Gijon, 14 mei - Reisverslag uit Gijón, Spanje van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

nog tegoed: Gijon, 14 mei

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

21 Mei 2013 | Spanje, Gijón

dinsdag 14 mei, Gijon.
geen zon vandaag? dan maar eens een dag binnen, met uitzicht over Mar Cantabrico, de oceaan boven Gijon dus.

Vrijdag (10 mei)
ben ik bij Leon naar het NO gereden, naar Bonar, waar een mooie camperplaats zou zijn. 13 plaatsen, aan een rivier, bij een speeltuin en wandelroutes. (ACSI gids blz 767)
Het was al tegen 6 uur dat ik in de buurt kwam. Weekend met mooi weer voor de deur, dus ik hoopte op een plekje. Er stonden 2 campers! even later zat ik met een glas Montilla aan de bruisende bergstroom, onder ruisende bomen die tikkend zaadjes op mijn dak strooiden. Ik kon nog 2 uur genieten van de zon.
Gegratineerde courgettes gemaakt, mmmmmmm glaasje wijn en een mooie route voor morgen uitgezocht: langs de Picos de Europa.
zaterdagochtend (11 mei) eerst nog een eindje een mooie wandelroute op gelopen, maar mijn darmen stuurden mij snel terug....
wat een mooie streek hier, de plattegrond en natuurfoto's lokten mij, maar 8km lopen berg op.....? toch maar weer achter het stuur.
Bij Riano langs een enorm stuwmeer, dan slingerend omhoog naar 1280 meter: Punto del Ponton. Prachtig weer, schitterende omgeving, weekend, ik heb me 3x laten inhalen door een auto en een keer een bus. Wat een rust&ruimte.
Het zou 200km zijn, in 3 uur zou ik in Gijon kunnen zijn, maar ik ben héél vaak gestopt.
Bij de kust stuurde Tom mij natuurlijk weer de snelweg op, maar deze is ook erg mooi en ik mocht wel even opschieten. Bij Villaviciosa heb ik weer, net als in maart, de N632 genomen. Dit is de Camino naar Santiago de Compostella. Pelgrims in zware wandelschoenen, stokken, grote rugzakken met een schelp eraan. Ik zag er een paar, allemaal van mijn leeftijd!
wij zijn de generatie die daar tijd&geld voor heeft.
Lui zak ik achterover in mijn riante stoel en geef gas...... Tijd&geld is niet genoeg, je moet het ook doen!

Floris belt dat ie wakker is, dus ik rij in Gijon het centrum in. Ik pik hem op en we gaan eerst LPG tanken. De coordinaten klopten niet, we gaan de hele stad door, maar Floris vindt het wel leuk even te sturen in die grote bak.
Tóch gevonden ( Repsol, Av del Transporte). Nu kan de koelkast op gas, bier koud.
Muziek vrienden van Floris bellen dat ze in het park gaan oefenen. Leuk! lang geen jonge mensen gezien. Floris heeft zijn gitaar mee, ik heb wijn&snacks in de camper. We nemen ook mijn accordeon mee want Rodrigo speelt ALLES.
Een groot park, één grote honden speelweide, ballende kinderen en wij met 2 zangeressen, gitaar, joekelille (schrijf je dat zo?), accordeon, blaas- en ritme instrumenten.... Genieten!!!
Het is in Gijon eindelijk weer mooi weer, er wordt overlegd: morgen BBQ? direkt op facebook een oproep geplaatst.
Floris&ik rijden naar de Lidl, koelbox vol vlees en ijsblokken, ik zet Floris af in de stad. Er is om half 9 iets te doen in het theater, Rodrigo&Floris hebben vergunning om daar op straat te spelen, dus kunnen ze vóór die tijd even geld verdienen?.
Ik rij de camper naar de bekende camperplaats en loop met mijn laptop in een half uur langs de boulevard, naar café Blue Sky. Het is nog leeg, ik word door Beatrice hartelijk ontvangen met bier en een heerlijke salade. Ik log in en doe mijn online administratie, dan komen Floris, Rodrigo, Ffion en Danielle binnen: ze hebben 20 minuten gespeeld op straat en € 38 gevangen!! Dat wordt dus bier!

een gezellige avond, veel bekenden (ik was hier met Floris' verjaardag in maart, een muziekfeest toen), en later nog even in de club Es Collection langs om Alicia dag te zeggen. Een overheerlijke wodka en toen met een taxi naar mijn bed.

Heerlijk geslapen tot de bakker mij luid toeterend wekt. Een verse croissant, beker thee, stoel in de zon op het gras. De zondags joggers komen voorbij. Opa's met kleine kinderen achter op de fiets. Honden met baasjes (en plastic poep-zakjes). Moeders met kinderen die op fietsjes het fietspad omlaag racen. Skateboards.
Ik heb gauw een superplek ingenomen: een stuk vlak gras waar we met velen en de BBQ kunnen zitten straks. Uitzicht over het park en de golven in de verte, gratis.
Iets verderop is de camping, daar betaal je per nacht € 14.40 voor uitzicht op een muur.
Vlakbij een bushalte, een openbaar toilet (super mooi: voor 30 cent gaat de deur open, na ieder gebruik wordt alles automatisch gereinigd en gedroogd).
info voor camperaars: parking de El Rinconin (ACSI blz 764). Geen voorzieningen, daarvoor moet je naar Av Eduardo Castro (op dezelfde blz), ook aan een strand.

Zondagmiddag,
Floris komt mij halen, we halen de BBQ op bij Tom, en lopen dan een rondje stad. Zondagmiddag, lunch/siesta tijd, dus alleen wat touristen op straat. We lopen langs de jachthaven en maken een foto bij de grote rode letters GIJON . Ik lees dat ze per stuk! ruim 2 ton wegen!!! massief staal, dat waait niet om.
We lopen een rondje zeewind, de zon schijnt maar de wind is fris. We praten een beetje bij. Floris heeft genoten van 2 weken Groningen maar is blij weer terug te zijn.
Ik kan het me voorstellen, Spanje is een heerlijk land. Floris heeft hier inmiddels een leuke vriendenclub, maakt muziek en ontmoet mooie mensen. Deze week gaan we kijken bij een project perma-cultuur. Ook gaan we kijken bij een stuk grond te koop, om eventueel zélf iets te beginnen? Samen met broer Alexander (die milieukunde studeert en dus precies hier mee bezig is) hebben ze leuke plannen bedacht. Wat is te verwezenlijken?

Om 6 uur steekt Floris de BBQ aan. Ik heb inmiddels een grote pan nasi goreng en pindasaus gemaakt. Er beginnen mensen te komen, met eten&drinken. Ik heb één luie stoel (en één rechte), maar een heleboel borden&bestek. Badlakens op de grond, chips, wijn, muziek, vlees op het vuur, hondjes komen snuffelen. Collega's van Floris : Nuria en Marjolijn (ja, ook met een lange IJ!) zijn Nlands, Ffion en Michel Engels, verder Spaans.
De zon gaat onder aan de andere kant van de baai, veel foto's, het wordt kil maar we blijven zitten tot het écht donker is. Nog één drankje in de kroeg van Ricks' ?
Nee, ik ga afwassen (de boiler had ik al aan gezet) en na-genieten.
Wat leuk weer in de energie van jonge mensen te zijn.
Ook al geniet ik mijn leven tussen pensionado's met een camper. Op deze manier heb ik het allebei.

Maandag, 13 mei.
Floris had het goede voornemen weer te gaan sporten, bij de fitness is ook een zwembad, dus ik heb 20 baantjes gezwommen en daarna heerlijk gedoucht en mijn haren gewassen.
Ffion en Michel (uit UK) zijn hier een jaar en spelen een theater. We hadden nog niet goed begrepen hoe, maar vanmiddag 13 uur zullen ze een voorstelling geven op een middelbare school. Floris en ik erheen, met de camper want ik moest toch naar de sani plaats om water te lozen en vullen. Wat een verrassende voorstelling: het is een 5 kwartier durende 'engelse les' in theater vorm. Een flitsend gebeuren, waar het publiek (13-15 jarigen) bij betrokken wordt. Wat een energie!! Ffion en Michel lopen te springen en rennen en zingen over het toneel, en krijgen de zaal uiteindelijk mee. De meiden zijn wat bleu maar de jongens spelen hun rol met passie.
Totaal bezweet moet nu snel (de school gaat sluiten) het decor afgebroken worden.
Uiterst geroutineerd (maar ze deden dit al 150 keer) wordt alles afgebroken en in 3 grote rollende kisten gepakt. Die worden over oprij platen de Berlingo (een soort Kangoo) ingereden, past zuigend, vastgesjord en KLAAR, deur dicht. Wat een team, die twee.
en nu lunch! Ik heb nog véél eten in de camper en we rijden naar de camperplaats
waar ik soep maak, brood met de resten salade, een verse pizza in de pan, een picknick tafel&banken in het park aan het strand...... wat gezellig!
Van hier rijden Ffion en Michel naar Madrid, dan Sevilla, dan......
zij rijden met hun show heel Spanje door, soms 3 voorstellingen op een dag. Voor onderwijs aan jonge kinderen, pubers, volwassenen.... een flitsende manier om het geleerde engels te oefenen.

De wc en afvalwatertank leeg, schoonwatertank vol, we zetten de camper weer op zijn plek en Floris en ik gaan met de bus naar zijn huis. Daar op internet, de digitale post en administratie gedaan, met Alexander&Anna in Groningen geskypt en om middernacht ik weer met de taxi naar mijn bed.

dinsdag
Dit leven is heel goed vol te houden! vanavond PUB-QUIZZ in Blue Sky, morgen weer zwemmen, donderdag het perma-cultuur project van Tim bekijken, vrijdag naar het stuk grond-te-koop. Zaterdag weer weekend en dus muziek maken en zo............
wanneer ga ik weer rijden? hoeveel haast heb ik? niet dus! alle tijd aan mezelf, wat een rijkdom. Ik heb met A&A afgesproken dat ik ze het weekend 1 juni ontmoet op een familie weekend bij Deventer, daarna ga ik naar de Solo-Week in Friesland, en dan ....?
Dan weer in Groningen? zal ongetwijfeld ook weer heel gezellig zijn. Begin juli viert Wips haar verjaardag en dat wil ik niet missen!
maar ik hou jullie wel op de hoogte.

voorlopig liefs van lijn, nu heet dat dus
http://marjolijn-op-stap.50plusser.nl
want waarbenjij.nu is door mij niet meer te bereiken voor nieuwe reisverslagen.








  • 21 Mei 2013 - 16:43

    Marjolijn Hendriksen:

    zoals je ziet ben ik weer toegelaten tot waarbenjij.nu

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 610
Totaal aantal bezoekers 179381

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: