nog tegoed: Salamanca, 9 mei - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu nog tegoed: Salamanca, 9 mei - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

nog tegoed: Salamanca, 9 mei

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

21 Mei 2013 | Spanje, Salamanca

donderdag 9 mei, Salamanca
gistermiddag hier aangekomen, na mooie rit over de N630, parallel aan de Autovia A66 . Kwam me een bus tegemoet: Gijon Sevilla, dat is precies mijn route, maar ik doe daar dus een week over, met een aantal mooie tussenstops.
Vorig jaar was ik hier even met de jongelui. Op terugreis van BOOM festival in Portugal gingen we eerst Floris naar huis (Gijon) brengen. Toen was het bloedheet en hebben we alleen boodschappen gedaan voor lunch. Boven op de bult zagen we toen al 2 knotsen van koepels: de Nieuwe Kathedraal dus.
Nu sta ik op een prima camperplaats: aan de rivier Tormes, tussen de bomen uitzicht op de Kathedraal.
Er stonden 6 campers, waarvan 4 NL.
Ik ben in de avond nog even de brug over en omhoog geklommen, naar de Kathedraal en door naar Plaza Mayor (de Grote Markt dus). Ik kocht een gidsje, dronk een glas wijn op een terras met muzikant, maar ik was niet op de kou gekleed.
Nu had ik een plattegrond: en ben over de Puente Romano (enige restant uit de Romeinse tijd, 1e eeuw!) terug gelopen. Kwam langs de kerk waaruit véél lawaai: daar was een enorme band, jongelui, veel koper, grote trommels en paukens aan het repeteren. Waarschijnlijk voor een processie: heel zwaar en langzaam, heel indrukwekkend. Jongelui met dreadlocks en spijkerbroeken, bijzondere combinatie.
Heb heerlijk geslapen, vanmorgen de camper geruimd, geen brood dus pannenkoeken gebakken. De laatste bacon opgemaakt, want ik sta zonder stroom, dus zonder koelkast. Gelukkig is het niet warm. De vloer gedweild met het vriesvak-smelt-water dat over de vloer lag.
Er reden al een paaar campers weg, nu sta ik op de mooiste plek: de deur aan de stoeprand bij de kerk. Voor het geval de zon nog komt....... een speelplaats waar gisteravond veel jonge vaders met kindjes op de schommel, jongelui met bier&chips op het muurtje, skate boards over het wandel/fiets pad langs de rivier........... Vakantie!

In het gidsje lees ik dat er sinds de 13e eeuw een universiteit is, die heel wat beroemdheden afgeleverd heeft. Er zijn 2 grote kathedralen. Waarom twee? omdat er zóveel studenten op deze stad af kwamen! Je zou zeggen: dan maar meer studentenflats en kroegen, maar in 1513 bouwen ze dan een 2e kerk. De Nieuwe Kathedraal was pas in 1733 helemaal klaar.
Omdat ik zo langzamerhand wel genoeg kerken gezien heb ben ik door het Anaya College gelopen (nu faculteit Letteren & Filosofie). Niks te zien, een paar studenten die heen en weer lopen met boeken onder de arm, gewoon een school dus.
Dan zie ik het 'huis met de schelpen' . Niet te missen: meer dan 300 schelpen sieren de wanden, in 1493 gebouwd door Rodrigo die ridder was in de Orde van Santiago. De route die ik gisteren reed (de N630) is voor een groot deel de Camino naar Santiago de Compostella, dus ik zag al veel schelpen op mijn pad.
Dan een mooi gebouw: Clerecia. Je mag naar binnen voor € 3,50 een audio tour (in het spaans) voor nog eens €3
Geen info in het engels, net als in de kathedraal. Nog niet zo toerist-vriendelijk dus.
Aan de overkant een mooi gebouw, nu Bilioteca Publica, dat begrijp ik. Dus naar binnen. Vól met studenten achter computers en laptops. Vol dus. Maar ik zie een bankje en inderdaad: free wifi!
Er is gelukkig ook een WC. Met een briefje aan de wand: papier niet IN het toilet gooien. Daar ben ik al aan gewend (ik doe het in de camper ook niet), maar grappig hier is: er staat een pijl die naar beneden wijst. Dáár hoort waarschijnlijk de prullenbak te staan, maar die is opzij geschoven. Heel braaf gooit dus een ieder zijn papiertjes op de grond, náást de prullenbak. De prullenbak stond nu ónder de handen-droog-blazer, dus.......... de papiertjes die wél IN de prullenbak lagen........... jawel.

en dan ga ik weer lopen, ik heb zin in koffie. Veel barretjes, broodjes zaken, take away, desayuno (? ontbijt dus), verse sapjes, echte studentenstad. Ik zie een uithang bord met lekkere broodjes, koffie € 1.10 en ga naar binnen, Eramus Café.
Een tafel met een dubbel glazen blad waaronder allerlei toeristische frutsels, opvallend veel NL: centen, klompjes, NL luciferdoosjes. Ik kijk om me heen en zie steeds meer NL. Oranje Tshirts te koop €5. NL vlaggetjes. BRUIN CAFé !! Ik denk dat hier veel Erasmus studenten zitten.
Er is wifi, wachtwoord CERVEZAS, dat betekent dus BIER, haha, hier zit ik goed voorlopig.
Er komt een studente met ouders langs: leuk hé? zegt ze, zij zal hier wel studeren en ouders op visite. www.erasmuscafe.com
ik zie nu op een groot scherm (waar ongetwijfeld de Kroning en de voetbal bekeken werd) leuke promotie filmpjes HOLLAND en de eet/drink info: heerlijke pizza's, dagmenu, huiswijn 'Orgasmus' disfruta un gran vin.
Ik schrijf nog ff door en ga hier zo lunchen.
De kerken heb ik wel gezien voorlopig. Het 'rijke roomse leven' schittert me voor de ogen. Hemel&Hel uitgebeeld in beelden, schilderijen, kruizen, altaars...... Veel goud wat er blinkt. Met de goudprijzen van tegenwoordig kan ik me voorstellen dat er cultuurbarbaren zijn die zeggen: omsmelten....
Veel gebeeld hout ook, héél mooi. Hoewel ik wel eens een trapje op wil met een busje pledge en een stofdoek, want het goud blinkt wel, maar de houten beelden zijn letterlijk&figuurlijk nogal stoffig.

ik heb inmiddels een groot glas vers sinsap leeg en lunch besteld:
ik heb tóch iets gevonden wat niet op de kaart stond:
ik wil wel salade (keuze uit: polder, dam, molen.......) maar ik wil de beroemde Iberische Ham. Die schattige zwarte varkentjes die vrij&blij door de wei mogen lopen. Heel gelukkige varkentjes dus, slechts één jaar.

en wat was dat LEKKERRRRRRRRRR !!!! een groot bord vol gemengde salade, met een echte asperge, (op verzoek)halve portie Jambon Iberico, mandje brood. Flesje Balsamico azijn en olie in een Grolsch Beugelfles!!
wat een feestje. Met een volle buik kijk ik nog eens goed om me heen:
het lekkers komt uit de keuken, die is een trapje op. Verstopt achter een etalage: de Wallen! peeskamertjes met 2 mooie etalagepoppen in opwindende lingerie.
Aan het plafond hangen ouwe fietsen.
De wanden vol lijsten, met foto-collages van feestende studenten, krantenartikelen (Spaans en Nederlands), een paar keer de Erasmus Brug, sinterklaas gedichten, oproep voor de Eramus Monologen Avond (lullepotten waarschijnlijk), ingelijste molens, bier reklame Grimbergen..........
Floris, wilde jij niet ooit in Gijon een kroeg beginnen? lijkt goeie formule (hier), het is behoorlijk bezet. Er staan zelf kroketten op de borrel kaart!

Lekkere lunch, genoten van een glas heerlijke wijn erbij (zelfs nu aan een 2e glas, vóór 5 uur.....)
de naam van huiswijn in café Erasmus: Orgasmus
hoe bedoel je? maar wel héél erg lekkerrrrrrrrr .......!

Het is inmiddels 4 uur geworden. Zou het buiten nog regenen? hier in het bruine café is het warm, goeie muziek, ik ga een café solo bestellen en dan verder de stad door. Uiteindelijk ben ik hier toerist! en ik krijg pijn in mijn k.nt van die mooie harde houten bank, met inscriptie ERASMUS bruin café, met de bekende Erasmus kop met die alpino pet.

Al met al was mijn eerste volle SOLO dag zeer geslaagd. Ik kán het nog.
Kreeg een sms van Corrie dat ze gister 400km is doorgereden tot Soria, die zal snel bij haar broer in Zuid Frankrijk zijn.
Ik rij morgen noordwaarts, in Gijon kan ik LPG tanken, de camping is inmiddels open, ik weet het Blue Sky couch-surfers café met lekkere koffie en wifi.
Het schijnt in Italie en Marokko ook te miezeren,
waar zit je dan beter dan in een Bruin Café??
liefs van lijn uit Salamanca, Meléndez 7

Vervolg:
liefs vanuit de camper.
met een glas wijn, salade peer/blauwe kaas, kaarsjes aan en Global Sounds op de Bose......
thuis is het ook maar behelpen, zei mijn vader altijd....

Het lukte dus niet om mijn blog verstuurd te krijgen, tijdelijk probleem bij waarbenjij.nu hoop ik.
Ik ben de stad in gelopen, heb de VVV gevonden (slecht aangegeven), plattegrond en op zoek naar het museum Art Deco. Toevallig vond ik het mooie fresco 'Salamanca Sky' in een afgelegen paviljoen in een tuin. Ik liet mij uitleggen waar ik de Art Deco kan vinden. Niet danzij maar ondanks..... vond ik het. Prachtige dingen hebben ze daar te laten zien, maar de manier waarop..... Een schriftelijke cursus etaleren zou al heel wat verbetering kunnen brengen. Maar ja, misschien ben ik in Groningen wel verwend?
Onderweg toch maar even de Kathedraal in, het regende. Daar ontdekte ik in een hoekje de ingang naar de OUDE Kathedraal. Kaartje kost € 4,95 maar het regende, dus.....
Wél heel erg oud en mooie fresco's en veel graftombes. Op mijn kaartje stond (in het engels!!) dank voor uw bijdrage aan restauratie&onderhoud. JA, daarom moeten ze wat toerist-vriendelijker worden, wij hebben geld te spenderen.

Ik had ook nog gratis gitaar concerten op mijn lijstje, maar het was genoeg.
Naar de camper, over de Roman Bridge. Woeste wolken in de verte maar het is droog en de zon schijnt!
Het is stil in de kerk naast mij, ik maak een salade met de peer die half kapot is, glaasje wijn erbij, muziekje aan.....
en dan ineens weer véél geluid uit de kerk. Ik loop erheen en er oefenen 3 groepen: trommelaars, blazers en nóg een groep blazers. Wát een akoestiek! wat een herrie!
Een koperblaas groep van meisjes (met één jongetje van 10?), een slagwerkgroep aangevoerd door een klein vrouwtje, en aan de andere kant een blaasgroep die de hoge tonen nog niet kan vinden.
Duidelijk begeleiding voor een processie: langzame 4kwarts maat, maar de 1e maat begint vertraagd, begint met een halve tel rust. Heel bijzonder, heb ik nog nooit gehoord, maar het stapt wel plechtig.
Ondertussen staat de groep die niet speelt te klieren, te telefoneren, sjekkies te draaien en een stel staat op de maat te disco-dansen.......... Geweldig!! daarvoor heb ik mijn wijntje graag in de steek gelaten. Tóch nog een gratis concert vanavond.

Ik heb inmiddels het laatste beetje wijn aangelengd met heet water, suiker en een zakje 'gluhwein' . Uit de Bose komt een rumba, ik word weer warm en ga zo slapen.
Morgen weer even de brug over, ik weet nu wifi te vinden: in een bruin café met goedkope lekkere koffie! Dan probeer ik een Spaanse telefoonkaart te kopen en begin aan de 350km naar Gijon.

• 25 Mei 2013 - 12:13

Lillian:

jij bracht me er toe om je reis verslag te gaan lezen, wat gebruik je de camper waar die voor is. wat heb je veel te vertellen. het lijkt me leuker om dit in je eentje te doen geen rekening met andere te houden
    zie je spoedig groeten Lillian