de tweede week in - Reisverslag uit Sigulda, Letland van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu de tweede week in - Reisverslag uit Sigulda, Letland van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

de tweede week in

Door: liefsvanlijn

25 Juli 2011 | Letland, Sigulda

zondagavond (nog net), in de camper, het is stil buiten.
Nee, ik ben niet gaan zwemmen, muggen en te koud en ik wil nog even onze laatste week verslaan (varslag-en, verslag schrijven dus)
Time Flies......... ook al zijn we pas een week met de 'reis' bezig, we zijn al 2 weken onderweg, en het lijkt meer. We beleven zoveel met elkaar, zijn al zo'n hecht 'reisgezelschap' geworden, ik kan (en wil) me het leven thuis even niet voorstellen. Regelmatig komt er iemand met een bericht van het thuisfront: herfst! ellendig voor jullie, onvoorstelbaar voor ons. Wij hebben af en toe noodweer, maar niet op ongeschikte momenten. Heerlijk om 's morgens wakker te worden van ruisende regen op je dak, of binnen te zitten met elkaar met een wijntje en een tropische bui buiten.
Maandag zijn wij dus in Litauwen aangekomen op camping de Harmonie. Ik schreef er al iets over, Wim Brauns is een bijzonder mens, lees zijn website www.Harmonielitauwen.nl
Om ons verblijf in de Baltische landen mooi te beginnen heb ik (met hulp van Piet en bijval van de rest van de groep) een geluksballon opgelaten. Zo'n grote papieren warmelucht ballon (eerst aan baas Wim gevraagd, het was goed). Het was een prachtig gezicht, de ballon ging heel hoog en heel ver, een veelbelovend begin! Maar de volgende dag dag was Wim door de brandweer gebeld: DIT MAG NIET !!! we zullen het nooit meer doen........
Dinsdag hebben we dus Vilnius bezocht. Binnen komend door de 'Poort van de Dageraad' een veelheid van mooie huizen, kerken, doolhof van straatjes, galerietjes, terrasjes, lekker dwalen. Regelmatig kom je elkaar tegen en om 4 uur bij de Kathedraal. De bus bracht ons weer over het 'washboard' naar ons happy hour. Napraten over deze mooie dag en de dag van morgen (een vrije dag!): wandelen? fietsen? niksen?
Zoals verteld houdt camperbaas Wim zich bezig met kansarme jongeren, hij doet dit dmv sport en heeft een leuk team jonge wielrenners. Er werd een stevige fietstocht uitgezet voor de campinggasten met als beloning voor de 5 Litauwse jongens: pannenkoeken!!! Ik heb dus niet gefietst, maar de was gedaan, de camper opgeruimd, lekker rondgelopen en praatjes met de buren gemaakt en ........ pannenkoeken gebakken!! heel veel, teveel bleek later. Het was een prachtige dag die tijdens een 'happy hour' ge-evalueerd werd. Deze keer bij de tent van Henk, ik heb heerlijk mee-gegeten van de pasta van Koos, want solo's koken altijd teveel!!!
Donderdag met de bus naar Trakai, voor een lunch en een bezoek aan het Eiland Kasteel Museum, in 2008 ook door koningin Beatrix bezocht. Het waterkasteel (op een eiland dus) is 'perfect' gerestaureerd, er was niet veel middeleeuws meer aan, behalve dan het 'schandblok' waar Jaap en Piet braaf hun hoofd/handen in lieten slaan voor de traditionele foto. Het was verschrikkelijk warm, dus de museale uitstallingen van heel veel van alles hebben we bekeken omdat het in die super-gerestaureerde gangen zo lekker koel was!! en toen gauw naar de lunch, die prima was! soepje, omeletje, biertje... maar Jaap en ik aan de cola want wij gingen nog rijden. Jaap had zijn camper vol spullen voor een 'pleegkind' van zijn nicht, die moesten afgeleverd worden in Kaunas. Hij had gevraagd of ik mee ging om deze 25jarige jonge dame te ontmoeten. Ik ben in een buitenland liever gast dan tourist, dus had ook het nodige aan vrouwen-frutsels ingepakt en dit aanbod graag aangenomen! Wij met onze campers naar Kaunas, de camperplaats was een des-illusie: grote geasfalteerde parkeerplaats, geen bomen, geen schaduw, maar ............. een groot blauw plastic zwembad in het midden (als bij die Amerikaanse Motels). Het was tropisch heet en vochtig en binnen een kwartier lagen wij in het verkoelende water. Toen jonge dame Eglin om half 6 op de camping kwam vielen de eerste druppels, binnen 5 minuten een totale wolkbreuk en onweer. En daar zaten we, een beetje onwennig met een onbekende mooie jonge Litauwse vrouw (die uitstekend Engels spreekt), met een drankje een aftastend en kennismakend gesprek, zang in afwachting van het einde van dit noodweer. Ze studeert klassieke zang, wil muziek lerares worden, vertelde over studie financiering in dit land, over werk(eloosheid) en inkomen. We kregen een beetje beeld. We zouden de dozen naar haar huis brengen, het was heel veel, maar ze weet het overschot wel te verdelen.. Het werd droog, we hebben de spullen naar haar kamertje gebracht, foto's gemaakt van alle dozen en dingen, bed vol! het lijkt wel Christmas! en zijn met elkaar met de bus de stad ingegaan en hebben 'local food' gegeten. We wenden aan elkaar, het eten was lekker, erg gezellig en we maakten een afspraak om de volgende ochtend met elkaar Kaunas te bekijken en te lunchen.
en toen was het vrijdag, Jaap en ik om half 10 met de bus naar het centrum waar wij Egli troffen. Een beetje met elkaar bekend nu, het jurkje was vervangen door een strakke spijkerbroek en Tshirt en de gesprekken werden meer ontspannen en persoonlijk. We liepen door het stadje, ze liet ons mooie plekjes en een stukje van zichzelf zien. Ze bracht ons naar de bus en met een Big Hug namen we afscheid. Een prachtige vrouw, met passie, die gaat voor wat ze wil. Mooi om zo'n jong mens te ontmoeten.
en toen vervolgden wij onze route naar Siauliai om ons weer bij de groep te voegen, op camping Angely Svetainé. Inderdaad engelen, overal engelen!! Hier werd voor ons gekookt 'Domanty Kaimas' : een grote ketel met houtvuur gestookt, daarin wordt een grote pan gehangen, daarin super gevulde soep. Het was erg lekker, maar niet genoeg, het zoete brood kwam helemaal niet en het gemberbier was niks bijzonders. Het regende dus we zaten heel knus tegen elkaar aan de overdekte bar en we hadden enorm plezier! Het was heel gezellig en (voor mij en nog 3 anderen) was het grote genieten een houtgestookte sauna en een heerlijke vijver om in te zemmen.
vlak voorbij deze camping ligt de Kruizenheuvel, ik had daarover al gelezen in ons reisboek en wilde daar zeker heen. Dus na het lekker eten, gemberbier en sauna daar naartoe gelopen. INDRUKWEKKEND!!!. Een heuvel in het landschap waar (las ik) sinds de 14e eeuw mensen een kruis plaatsen, er staan er inmiddels honderdduizenden (las ik), Paus Johannes Paulus was er in 1993 (weet ik, hij plaatste ook een kruis). Ik heb de website nog niet gelezen www.siauliai-r.sav.lt
en toen was het zaterdag, slecht geslapen, vroeg het bed uit en nog een keer naar de Kruizenheuvel gelopen. Ik had een eigen kruisje in elkaar gefrutseld en op een mooi plekje mijn eigen herinnering achter gelaten. En als je je dan bedenkt dat ieder kruisje daar een intensie heeft....... krijg je kippevel
we reden weer om half 10, binnen een uur de grens over: LETLAND, de resten van een grensovergang, tijd voor een foto. Om 11 uur rondleiding in Kasteel Rundalé, dat was voor mij vandaag in alle opzichten teveel. Het mooiste Barok Kasteel van de Baltische Landen, 138 kamers, oorverdovend, oogverblindend gerestaureerd, drommen mensen, rondleiders, benauwd......... lag het aan mij? een voorzichtige voorbereiding op de Hermitage?
Via een iets kortere route waren we iets eerder op de camping in Sigulda, aan de rivier, in een National Park, een groene oase, naast een stoeltjeslift, rodelbaan, katapult, EN: KAMPVUUR !!! ook overdekte picknicktafels gelukkig want het begon al spoedig te regenen. Happy Hour! ik werd uitgenodigd voor een captains dinner, daarna hebben we heerlijk gezongen onder begeleiding van mijn accordeon!! we hebben 3 echte mannenkoorzangers in ons midden, dus het kleine café en Ede Staal en nog veel meer !! Toen wij stil hielden klonk er naast ons gitaarmuziek: 2 broers uit Utrecht, 2 gitaren en een ouwe oranje VW bus, 8 weken op stap: Scandinavie, Baltics, ze hopen Istanbul te halen voor de colleges weer beginnen. Het leven kan mooi zijn.
en toen werd het zondag, rustdag. Vorige week ging ik in Polen naar een kerk, 2 weken geleden reden we weg uit Eelderwolde, TIME FLIES..........
om een uur of elf zijn we met 16 man in de stoeltjeslift geklommen, boven wilde ik natuurlijk in het reuzenrad (niet zo reuzig trouwens), koffie op een terrasje, met de kabelbaan naar de overkant van de rivier, weer koffie (o nee, pilsje) pannenkoek met ham&kaas, beetje lopen, en toen zijn Jaap en ik doorgelopen op zoek naar die grot. Prachtige wandeling door het bos, we werden een paar keer ingehaald door mountainbikers, maar die grot? Over een loop/fiets brug de rivier over en vanaf de andere kant zagen we grotten!! je kan er niet bij, maar de camera wel. Na 2 uur lopen kwamen we weer op de camping, waar al een kring gevormd was, met thee drinkers. Lekker! even uitblazen, bijpraten en sperciebonen schoonmaken. Een eindje verder nog een kring, daar al aan het bier (tja, bijna 5 uur toch?). Ik had zoveel boontjes gekregen, genoeg voor 4 ! dus breng je stoel, je bord&bestek en schuif aan. Het was lekker en gezellig. Iedereen buik vol, de afterparty is hier!! het restje nasi en boontjes naar de 2 NL jongens gebracht, borden aan de kant, alleen nog glazen op tafel. Uitzicht (visueel & acoustisch) op de Katapult en mensen die tentjes opzetten. Ik ben met Piet nog even met de stoeltjeslift omhoog gegaan want ik had de rodelbaan nog gemist. Geweldig!!! had wel 5x naar beneden gewild! En toen werd het ineens fris en nam een ieder zijn stoel en glas en vertrok. Nog even naar het terras waar de wifi straalt en met z'n allen bijpraten met dochters en zonen in een miezerig Nederland. Vervelend voor jullie! maar wij hebben even geen tijd om ons daar druk over te maken..........

Maandag: Goede Mooie Morgen!! het wordt vandaag weer een Happy Day.
we rijden straks Estland in, vanavond om 7 uur diner in Tartu. Eerst even tanken, de diesel wordt weer duurder (Litauwen 1.11, Letland 1.21, Estland 1.27)
Ik wens ons weer een mooie week, woensdag stappen we in de bus naar St. Petersburg

• 25 Juli 2011 - 08:03

Floris:

goed bezig moeders! waar zijn de foto´s?

• 25 Juli 2011 - 09:09

Anneke:

met plezier je laatste verslag gelezen!
    Het is hier nu droog, wel bewolkt.
    Zojuist de katten van dochterlief verzorgd: zij zit lekker in Toscane met niet te warm weer. Leuk begin vd week, kattenbak verschonen...
    Woensdag komt Maarten weer met zijn zo charmante gezinnetje: kleindochtertje Anna is een uiterst charmant en leuk mini-dametje! Ze begint nu -17 maanden jong- in 3 talen te praten
    Liefs,
    Anneke.

• 26 Juli 2011 - 08:34

Balou:

Marjolijn leuk om de reis zo te volgen
    jammer dat ik (Willem) nooit deze reis hebben gemaakt. stond op verlanglijst
    om die te maken
    blijf je volgen,
    reis voorzichtig Balou

• 26 Juli 2011 - 11:38

Tineke En Sonja:

Hoi Marjolijn,
    We zitten achter de balie in het museum jouw verhaal uit ter pluizen. Uiteraard tussen de bezoekersvragen door. Het is hier goed museumweer., dus lekker druk.
    Volgens ons hebben jullie het heel gezellig en jij hebt je rol ook gevonden. Hapje en drankje op z'n tijd . Ik ( tineke) kan jullie reis goed volgen en hoop dat je er net z.voveel van geniet als ik vorig jaar. En.... ook
    wij zien graag foto's Marjolijn!!!!
    Groetjes van ons..

• 29 Juli 2011 - 10:34

Ria Weinans:

spannend ( geschreven) Marjolijn!!!! Ik wil ook 'n single zijn!!!!