nog in der Schweiz - Reisverslag uit Sankt Gallen, Zwitserland van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu nog in der Schweiz - Reisverslag uit Sankt Gallen, Zwitserland van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

nog in der Schweiz

Door: liefsvanlijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

25 Oktober 2010 | Zwitserland, Sankt Gallen

en toen was deel 1 ineens al de lucht in gegaan, blijkbaar.
De reis naar Zwitserland ging door de Bernardino Tunnel, want ik moest richting Sankt Gallen. Ik was al gewaarschuwd dat het een mooie route was en terecht. Adembenemende uitzichten! ik wilde bij ieder uitzichtpunt wel stoppen! maar helaas was daar geen tijd voor, de familie in Zwitserland verwachtte mij met een verjaardags-eten. Zo viel ik in een huiskamer vol oude bekenden en heel veel nog onbekende kleinkinderen. De ventilator van de camper deed weer moeilijk, maar ik heb daar verder geen aandacht aan besteed.
Mijn vrienden hebben, na jaren voorbereiding, een woongemeenschap opgezet, waar nu 27 volwassenen en evenveel kinderen wonen. Zij hebben met elkaar een oud sanatorium gekocht, en van de honderd kamers verschillende appartementen gemaakt. Om dit te bekostigen hebben ze de laatste jaren sponsoren verzameld en zondag waren die allemaal uitgenodigd om te komen zien wat er van geworden was.
Zaterdag was er een tuin dag, deze keer werd er flink gesnoeid, gerooid, gemaaid, gehakseld....
Er komen dan ook mensen van 'buiten' meehelpen, die eens willen zien hoe het hier allemaal werkt. Een gezamelijke lunch en vooral veel plezier.
De dag was miezerig begonnen (het had de hele nacht geregend), maar het bleef droog en in de middag zon! Ik heb genoten en hard gewerkt, het resultaat is geweldig.
Zondag hadden we rondleiding door het huis, dus weinig last van de regen. Mooi te zien hoe verschillend je kunt (ver)bouwen door een wandje anders te plaatsen. Alles duurzaam, eco, heel doordacht. Kijk maar eens op www.oekodorf.ch
Leuke ideeen en leuke mensen, afsluiting met een indrukwekkend taarten buffet. En de lunch was ook al riant! zo komen de kilo's wel weer terug!
Toen ben ik nog maar even de berg opgelopen en heb de voor mij nieuwe omgeving verkend. Ik was nog nooit aan deze kant van Zwitserland geweest, in de verte is de Santis te zien en de Bodensee (als het helder is, maar dat is het vaak niet). Koud, want het is hier 850 meter hoog.
En dat bleek vanmorgen ook wel: toen ik vannacht om 4 uur dacht dat de regen was opgehouden........ bleek dat ie over was gegaan in sneeuw!
Alles wit! een flink pak is er in de loop van de dag nog gevallen.
Het was mijn plan om hier een Flyer (een elektrische fiets) te huren en een dagtocht te maken, maar dat heb ik dus maar veranderd in een dagje met de trein. Eerst naar Sankt Gallen, maar vanonder de paraplu zie je weinig van de prachtige gevels en straatjes (wereld erfgoed) en na 2 uur glibberen in de kou door de natte sneeuw ben ik toch maar weer in de trein gestapt, naar de Bodensee. Ook daar niet gezellig met
dit weer, maar wel genoten van de omgeving vanuit mijn riante stoel.
Toen ik thuis kwam lag de camper accu aan de stroomkabel, want doordat de ventilator bleef doordraaien (wslk thermostaat kapot) had ie de accu leeg getrokken.
Nu heb ik weer stroom onder de motorkap en de ventilator hebben we afgeschakeld. Dat wordt dus gauw naar de garage, want komend weekend heb ik een afspraak met de camperclub in de buurt van Hardenberg.
En dat is dan voorlopig het laatste camper gebeuren, ik ga voor de winter een overdekte stalling zoeken, want ik heb geen winterbanden (mag dus Duitsland niet in) en naast het huis in Bergentheim is wel plek, maar in het bos wordt alles groen! Bovendien hoop ik dat er in Bergentheim de komende maanden af en toe vakantie-huurders zitten. Binnenkort hoop ik op een website te staan: www.boekjebungalow.nl

En dan nu maar eens kijken of al die kleine kinderen al naar bed zijn. Wat een drukte !! kleinkinderen lijkt me leuk, maar 20 tegelijk.......
Binnenkort ben ik dus weer in Groningen, heb al afgesproken met Kerst in het Museum te werken, dus het 'normale' leven kan weer beginnen.

voor nu: tot later,
liefs van lijn

• 26 Oktober 2010 - 07:25

Charlotte:

wat een mooie verhalen. Je geniet wel van al het moois. Als je weer in Groningen bent dan gauw afspreken? liefs