nu in Turkije - Reisverslag uit Eceabat, Turkije van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu nu in Turkije - Reisverslag uit Eceabat, Turkije van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

nu in Turkije

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

15 September 2014 | Turkije, Eceabat

de zesde reisdag (11 september) rijden we naar Bulgarije.
Ik heb slecht geslapen, ben niet fit, beetje koortsig en besluit in te gaan op de uitnodiging van Marian om met elkaar te rijden (ik rij nl meestal solo) en moet me dus ineens haasten. Stap in mijn 'ochtendjurk' achter het stuur.
Maar de verschillende TomTommen hebben verschillende routes...... dus we zijn elkaar in de drukte van de stad al snel kwijt. Uiteindelijk rij ik met Gerrit over de route die ik op de heenweg miste.
Ruim buiten de stad komen we de andere 2 campers tegen.
De grensovergang gaat snel. Je moet de bon laten zien dat je een vignet gekocht had (voor het geval je niet gefotografeerd bent), je betaalt €6 voor de brug en dan mag je Roemenië uit.
Over een enorme brug, inderdaad, over de Donau.
En dan ben je in Bulgarije! Kon ik het Hongaars en Roemeens niet verstaan..... Bulgaars kan je ook niet lezen!
paspoort controle...? rij maar door... wordt er gewapperd.
tolvignet kopen, €6. Dit schrijven ze wel in het Europees.
Als je in locale valuta betaalt ben je een stuk voordeliger uit, bleek later. De heren achter dat loket houden er flinke wisselkoers aan over. Later bleek dat Adrian €5 betaald had. Willekeur troef, dat hadden we al vaker ervaren.

We willen boodschappen doen, dwz DRANK kopen, want Turkije is 'alcoholvrij'.
Veel campers op de parkeerplaats van de Metro.
We staan allemaal met winkelwagens vol flessen, dozen, blikken bij de kassa, dan wordt er een 'pas' gevraagd..... Haha! we zijn bij de Makro! maar van alle kanten worden passen aangeboden en we kunnen pinnen.
We verspreiden onze voorraad 'voor 4weken eigen gebruik' in onze campers.
Het is heet, we rijden verder.
Bulgarije is mooi! De onleesbare opschriften geven je het gevoel echt op verre reis te zijn. De snelheids-aanduidingen niet altijd duidelijk en vaak in tegenspraak met TomTom.
Het is hier ruim, wijds, uitzichten over gemaaide akkers, weer veel zonnebloemen in alle stadia van groei&bloei. De weg is prima.
We rijden dus met 4 campers achter elkaar, dat is aanpassen, dat valt mij tegen. Gezellig allemaal met een WalkiTalki, ook dat kost energie. Ik weet weer waarom ik liever solo rij. Op mooie plekjes zou ik willen stoppen, op lange stukken wil ik sneller.
We zijn vøør 5 uur op de camping, de zon schijnt op de bergen, ik loop met hond Birka naar een klaterend riviertje waar iemand zit te vissen. Birka loopt direct de ondiepe beek in, bek wijd open, neus net boven de waterspiegel. Heerlijk, zo'n leuke boxer, maar gelukkig niet NAT in mijn camper !
We staan allemaal dwars in een lange straat, het is borreltijd, dus ik kom langs een aantal tafeltjes. Praatje hier&daar, een slokje, een zoutje, dat is het leuke van een groepsreis!
Met een aantal solo's wat smoezen want Gerrit is morgen jarig maar wil 'er niks aan doen'. Maar wij wel! we smeden een plan.
We kunnen eten in het vlakbij gelegen klooster maar dan moet er van te voren besteld worden. De menukaart gaat rond, ik kies voor lamsvlees en daar heb ik geen spijt van gekregen!
We lopen dus met elkaar de berg op, en na een voortreffelijke maaltijd de berg af.
Ik sta naast Gerrit, op ons 'terras' drinken we met 6 man een slaapmutsje: de kruik Pettummer Slokje die ik nog in de camper had staan.
Bedtijd! morgen verlaten we de EEG..... we hebben een uitgebreid protocol op papier voor deze grensovergang.
Maar eerst moet Gerrit verrast worden, sssssst.... hij krijgt een obade&ontbijt.
Ik kook jam van pruimen, voor op een beschuit. Ik wacht tot middernacht, hoor hem snurken en hang dan een vlaggenlijn aan zijn camper.
Wekker op half 7, Marian maakt verse koffie, Nol kookt een ei, we kloppen op ramen: sssst! wakker worden, we gaan zingen...!
VERRASSING!! een slaperig hoofd doet de schuifdeur open....
hieperdepiep HOERA

vrijdag 12 september, reisdag 7.
De grensovergang naar Turkije is een heel gedoe, dus ik rij samen met Corrie. Ik ben niet zo snel in de ochtend, maar het lukt om half 10 weg te rijden. Als laatsten, dat wel, maar we hebben afgesproken geen 'sightseeing' te doen.
De route is prachtig! bossen, bergen, bochten....... genieten.
We moeten nog wel tanken, want Bulgarije verkoopt de goedkoopste diesel!
bij de pomp ontmoeten we Rob&Inge, zij zijn net bij de Lidl geweest.
Dat moeten wij ook maar even doen want achteraf hebben we misschien toch niet genoeg borrels? Gelukkig staat Lidl in de TomTom geprogrammeerd bij Places Of Interest.
Helaas, de straat van de Lidl is open gebroken. Geen probleem, we volgen de bordjes Kaufland, ook goed. En daar is wifi! dus flink geshopt, lunch in de camper, laatste bericht naar facebook en rijden maar.......
maar...... behalve de straat van de Lidl is er meer opgebroken.
Tom stuurt ons naar snelwegen die nog niet bestaan, we rijden voor ons gevoel heen&terug, de routekaart 'Balkan' geeft weinig info, Tom blijft roepen 'omkeren'...
We horen andere solo's op 'kanaal 6' die ook de weg kwijt zijn. Gelukkig kan ik (in Europa) nog goedkoop bellen naar Marian. Zij zit op de 8 naar de grens.
Uiteindelijk, met anderhalf uur vertraging, komen we bij de grens, waar de anderen het wiel al uitgevonden hebben. Het protocol is (uiteraard) weer gewijzigd.
Na een boel gedoe ben ik uiteindelijk de snelste die met de streepjescode code op het raam door de laatste controle heen is, nog een half uur tot de camping!!!
Happy Hour....... we halen het vøør donker.
en op de camping.... stonden er al velen, geen enkel probleem met de route gehad,
Volgens mij heeft TomTom een hekel aan eigen-wijze solo's.
We zijn in Turkije!
morgen met de bus naar Edirne. Geld pinnen, telefoonkaart kopen, bezoek aan de 'grootste' moskee........

zaterdag,
ik heb weer slecht en koortsig geslapen, nu al 3 nachten badend in het zweet, ik zie een wasmachine en haal mijn bed af. Schone lakens vanavond!
We gaan met de bus dus, naar de stad, en kunnen op eigen gelegenheid terug naar de camping.
De moskee is groots, de regels zijn veranderd dus de dames moeten allemaal een hoofddoek! gelukkig heb ik, als altijd, een hoed op.
We lopen de stad in, gaan pinnen bij de ING bank (handig, tekst ook in NL), drinken koffie, ik koop een vodafoon-kaart.
Ik loop solo door de bazar, maar je komt elkaar toch steeds weer tegen.
Memories!
ik herinner me de bazar/souk van Doha, Dammam, Damascus, Aleppo, wat leuk weer!!
ik koop een groene pet.
De oude Moskee vind ik nog mooier dan de Selimiye Camii, bovendien begint net het gebed, dus het stroomt vol mannen.
De oude Karavanserai is nu hotel.
Op een terras krijg ik thee aangeboden, heerlijke Turkse muziek, luie stoel, waterpijpen....
Mooie stad, maar ik ben moe en loop terug naar de bushalte.
Ik heb de bus samen met Rob&Inge en we rijden een enorme omweg. We zien veel zo! oa een stuk Universiteit.
Bij de camping is de was klaar, ik hang mijn laken aan de handige haken die ik op de camperbeurs kocht. Velen komen even kijken....Fiamma, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.....

Ik zou hier wel een dag extra willen blijven, maar het programma gaat door.....
Ik zat vanmiddag met Nol&Marian op het koffie-terras te praten met Jan&Jen. We besloten samen te eten. Nol kookt een pan aardappelen, ik maak Hongaarse Zuurkool, J&J nemen wijn mee.
Het is weer een mooie avond.

zondag, ik treuzel, we hoeven vandaag niet ver, ik vertrek pas na 11 uur.
Een brede weg, dubbelbaans, weinig verkeer maar wel af&toe op de rechtse rijbaan een paard&wagen!
weer heel veel velden met zonnebloemen.
We hebben van Turkije een gedetailleerde wegenkaart, dus ik kan van de route afwijken en dat doe ik ook.
Ik rij over landwegen en door dorpjes. Veel mannen die op terrassen thee zitten te drinken. Nu is het jammer dat ik alleen rij, als alleen reizende vrouw in een camper ga ik toch niet makkelijk op zo'n terras zitten.
Ik maak foto's en geniet van de omgeving, van het gewone leven, weg van de snelweg.
Dan ineens een bocht... en de zee doemt voor mij op!
De Middellandse Zee, aan de overkant Griekenland.
Ik ben moe, ik neem pauze, het is erg warm, met gelukkig een flinke bries.
Koffie! ik ben gaar! en ga Madelon bellen. Mijn internet doet het prima, ik lees dat zij het ziekenhuis alweer uit is.
Nog een uurtje naar de camping.

Dan ineens de zee aan de andere (linker) kant: de Dardanellen, met aan de overkant Aziatisch Turkije.
De route is echt fantastisch, ik koop bij een kraam langs de weg pruimen en uien.
Ik ben om 5 uur op de camping, waar velen al met natte haren: gezwommen in het zwembad of de zee. Dat doe ik ook!
Heerlijk schoon zout water, prima temperatuur! en dan opdrogen in de zon. Ook hier wil ik wel een dagje blijven!
maar nee, morgen verlaten we Europa!
Vorig jaar op de boot naar Marokko, noord Afrika.
Nu op de boot naar Azië, daar was ik met de camper nog niet.

• 15 September 2014 - 06:59

Madelon:

een flitsend verslag alsof je even door de wereld scheurt maar dat is natuurlijk niet zo. Ik voel dat je helemaal in je element bent. ik reis een beetje mee. ook met het verhaal van M&N die 1001 foto's maken.

• 15 September 2014 - 08:53

Sandra:

Wat een geweldig verhaal , ik vind het ook heel erg stoer van jou ! Nog heel veel reisplezier !

• 15 September 2014 - 10:16

Fera:

Wat schrijf je leuk. Ik proef je positieve inslag, de sfeer en zie voor mijn geestesoog een beetje van wat jij in het echt ziet. Ik zou zo een paar dagen met je mee willen reizen. Namasté

• 15 September 2014 - 20:09

Jan:

Het is net of ik ook mee reis met jou gezellige verhalen. Dank Marjolijn dit maakt weer veel goed.

• 15 September 2014 - 20:48

Martin En Martje Abrahams (buurtjes Van Heleen):

We volgen jouw verhalen weer met veel plezier. Weten dan hoe de buurvrouw het vergaat.
    Delen dit met de andere buren. Groet Heleen van ons en veel plezier voor jullie allen.

• 19 September 2014 - 13:05

Nynke:

Het blijft leuk om te lezen waar jullie ongeveer zijn en wat jullie zoal meemaken. Blijf genieten!
    Leuk ook om te lezen dat jullie mijn vader op zijn verjaardag toch een beetje in het zonnetje hebben gezet!
    Doe 'm de groeten, ook van Nico en de kids

• 19 September 2014 - 14:49

Gea:

Dankzij jouw verhalen lees ik ook meer details over wat mijn vader (ongeveer) meemaakt, super. Grappig dat er deze keer weer iemand jarig was, in Marokko vierden jij en mijn vader gezamenlijk jullie verjaardagen. Gelukkig hebben we deze keer ook vaker contact met hem. Doe hem de hartelijke groeten! Enne, ik hoop dat je je weer wat beter voelt en niet langer koortsig bent. Voor alle zekerheid: beterschap!