juni in NL - Reisverslag uit Groningen, Nederland van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu juni in NL - Reisverslag uit Groningen, Nederland van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

juni in NL

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

03 Juli 2013 | Nederland, Groningen

HOME?
home is where the heart is..........
en mijn hart is altijd dáár waar ik ben, ik leer al aardig in het HIER en nu te leven.

Mijn laatste bericht kwam uit Ecolonie, ik heb het net nagelezen.
Dat was eind mei....... wat lijkt het al ver weg....
ik vroeg de kosmos een heldere avond....
Mijn gebed werd verhoord: een blote hemel, geen maan, geen ster, geen wolkje aan de lucht. Het kampvuur brandde, maar de sfeer van voorheen (veel mensen, muziek, wijntje) was er niet. Ik liep naar mijn camper, kwam langs de energie-pyramide, stond een poosje stil, liep door en werd aangesproken door 2 jonge mannen: did you feel the energy?
No, I did not....
maar we raakten in een mooi gesprek, Mikel (NL) is hier al maanden, Damien (Fr) twee dagen. Hij komt net uit Plum Village, net als ik toen ik hier in 2008 kwam.
Wat fijn nog even de energie te delen van mensen op zoektocht door het leven. Of je nu 20, 30 of 60 bent....
Het was een windstille avond, we hoorden het kampvuur knetteren in de verte, een avond om een wens-ballon op te laten.
Windstil. De omgeving was kleddernat, dus geen brandgevaar. Ik haalde de grote papieren heteluchtballon uit de camper. Samen ontstaken we de lont, hielden vast, lieten los........
De ballon ging hoger en hoger en verder en verder................ wij dachten onze wensen..... wat een prachtige afsluiting van mijn reis,
morgen weer naar Nederland.

Donderdag, vroeg wakker, dus rijden maar!
een uurtje vroege ochtendzon over de glooiende landwegen, dan SNELweg.
In Luxemburg 'goedkoop tanken', ineens ben je in Duitsland. Héél veel windmolens en velden vol zonnepanelen, héél veel grote auto's die héél hard rijden.
Dat de afrit Enschede afgesloten was waren ze vergeten aan te geven, dus binnendoor langs nostalgische plaatsen Bentheim, Overdinkel, Losser, Oldenzaal....... naar Bergentheim, waar het gras en de paardebloemen kniehoog stonden.
Wat een groot en mooi huis heb ik hier!!! maar helaas, in drie maanden géén één huurder.
Ik dronk een wijntje met mijn 'huisbeheerder' , we vragen ons af hóe het huis in de markt te zetten.

Vrijdag, goed geslapen in een ander eigen bed.
Ik ga vandaag de tuin maar eens in. Maaien, snoeien, genoeg te doen. De natuur is laat dit jaar: nog volop geurende Lelietjes van Dalen, de sering is net uitgebloeid, veel lijsterbes (mijn boom, volgens de Keltische boomhoroscoop), en véél rhododendrons.
Ik krijg de motormaaier niet aan de praat, dus ik maai één verlengsnoer lang elektrisch. De oprit ziet er weer netjes uit en rond het terras. Buurman Willem zal de motormaaier nakijken.
Zoals bekend: ik heb geen rem. Als ik in de tuin bezig ben weet ik niet van ophouden, maar gelukkig heb ik een afspraak! Ik moet om 5 uur onder de douche en me 'kleden voor het diner' . Maria verwacht mij en buurvrouw Veronica op Happy Hour.
Ik haal een paar flessen lekkere witte wijn uit de kelder en loop naar Maria, die een goddelijk diner heeft gemaakt: asperge-salade met coquille St Jaques, en verse asperges uit Diffelen........ smullen!!! en bij praten.

en toen werd het juni,
zaterdag, 'schoondochter' Anna had familie reunie in de buurt van Deventer. Omdat ik zo langzamerhand een beetje 'familie' ben was ik welkom. Op de parkeerplaats volop plaats voor de camper, een paard, een koe in de avondzon en dikke hazen op het voetbalveld.
Ook NL is mooi, als de zon schijnt.
Een groot deel van de heel grote familie ontmoet, en zondagochtend vroeg op weg naar het campersolo gebeuren in Koudum.
De auto radio op radio 2: goedemorgen! ga je nog wat leuks doen vandaag?
Ik stuurde dus een sms en was even later live op radio 2!!! met mijn enthousiaste verhaal over de camperreis Marokko en nu naar Koudum. Een pleidooi gehouden voor de SOLO club, waar alleengaande camperaars met elkaar lief&leed en vooral veel reisplezier delen.
Een heerlijke week gehad: fietsen, wandelen, praten, plannen, eten&drinken.......
Ik maakte voor 'ons straatje' rijsttafel en met zeker 80 man hadden we een veld vol BBQ's. Het weer was goed, vrijdag had menigeen geen zin om te vertrekken, maar ik kreeg een berichtje uit Groningen dat ik om 5uur in de stamkroeg verwacht werd. Dus de camper bij Ikea op de Pplaats, op de fiets naar de kroeg en na 4 maanden weer in mijn flat. Wat een ruimte! vergeleken bij de camper, maar dat went snel.
Zaterdag naar het AOW feestje van Frances in Baflo, daarna met de camper naar het Scandinavisch Dorp. Wat geweldig dat je je bed overal neer kan zetten.
Zondagochtend mijn musuem-maatje Kees bezocht, die ligt te revalideren na een gebroken heup. Dat bedoel ik dus: geniet van je gezondheid, met één uitglijder kan het over zijn.
In het prachtige museum de Buitenplaats in Eelde was een zondagmiddag concert. Lang niet geweest, daar afgesproken met Wips. Gelukkig was dat gezellig, want het concert was adembenemend slecht.
Vandaar weer naar Bergentheim om de rest van het gras te maaien en bij te praten met de bos-buren. Sinds de nieuwe burgemeester het 'uitzettingsbeleid' heeft stop gezet voorlopig (ongeoorloofde permanente bewoning van recreatie woningen) is de sfeer weer wat ontspannen. Wel héél veel TE KOOP bordjes. Ik blijf hopen op vakantie huurders, ik heb flink geinvesteerd in bedden&beddegoed, de schotel antenne staat weer recht, takken gesnoeid, dus er kan zelfs tv gekeken worden! Ik adverteer op www.boekjebungalow.nl , sta op www.marktplaats.nl maar nietsssssssss................
WELKOM ! Ken je het Vechtdal nog niet? je weet niet wat je mist!

Bergentheim, mooi, maar na een paar dagen krijg ik heimwee naar mijn Groninger Museum, dus woensdagavond naar de 'vrienden-avond' met een inleiding op de expositie van Ai WeiWei. Heerlijk weer in deze vertrouwde omgeving tussen veel bevriende collega's.
Bovendien begint Swinging Groningen, dus ik geniet met volle teugen, tot laat in de nacht dansen op straat..... er gaat niets boven Groningen.
Home is where the heart is... gelukkig heb ik een beweeglijk hart.

en toen bleek dat ik me had ingeschreven voor het NKC weekend: SAIL in Den Helder.
Donderdag eerst koffie bij solo Theo in Harlingen, ja! in de tuin in de zon.
Toen over de Afsluitdijk naar Noord Holland. Letterlijk schitterend, in de zon. Kan me voorstellen dat buitenlanders onder de indruk zijn van onze dijken en bruggen.
Dankzij TomTom, die deze keer niet de kortere tussendoor route nam, stond ik een half uur in de file, maar om half twee in Den Helder werd ik ontvangen door tante Cor met heerlijke hollandse nieuwe. We stonden met 40 campers (2 solo's en 2 solexen) aan de jachtwerf.
Op de fiets naar de havens, waar Koning Willem al langs was gevaren (stond niet in het programma, NKC), waar we op grote schermen de opening van de Marine Dagen konden zien. Er lagen al een paar Tall Ships en er kwamen er steeds meer. In grote koepeltenten veel geweldige koren, maar helaas nauwelijks publiek. Het ging miezeren, maar ik had een capuchon en hield vol. Toen zag ik de Belem binnenlopen. Ik had van museum maatje Kees vd Hoek gehoord dat zijn zus daarop mee gevaren was, vanaf le Havre (daar waar ik in maart in de sneeuwstorm stond). Men hing over de reling en ik riep of Vrouwien aan boord was. Ja hoor! daar kwam zij, wie ik was? ik kom de groeten van je broer en je moeder doen, haha! Leuk te horen dat je als vrijwilliger mee kan varen (als je de goeie contacten hebt) en later ben ik nog aan boord geweest en gezien hoe dat leven dan is. Met een 'onderdek' met 40 of meer hangmatten, tegen elkaar aan, hard werken op zo'n boot. Een keukentje waar voor de staf en voor 75 vrijwilligers maaltijden gemaakt worden. Interessant, maar niets voor mij! geef mij maar een camper.
Toch ben ik op een aantal schepen aan boord geweest, toen het nog niet druk was. En 's avonds naar het vuurwerk, dat halverwege letterlijk de mist in ging.

Vrijdag de hele dag stromende regen en koud. Dus lekker in de camper, kachel aan, koffie bij Cor, naar Appie voor boodschappen en wifi: met de laptop en een bekertje koffie op het bankje. Er kwamen nog 3 senioren aan, met Ipads. Het bankje was te klein. Toen kwamen er 2 jongelui in het blauwe AH uniform: mogen wij een foto maken? 4 grijze koppies aan de koffie&wifi. Lachen!!
Na mosselen eten met/bij Cor ben ik de camper in gedoken, mijn dvd-speler uit de kast gehaald en heb mij in de kussens genesteld met 'moeder ik wil bij de revue!' Toen ineens luid geknal buiten: het vuurwerk ! gewoon vanaf onze kade te zien!

Zaterdag ben ik in regenkleding de stad in gegaan. Ik kom hier voor SAIL en ben niet van suiker, dus............. veel gezien. Veel campers op de parkeerplaats midden in het haven gebied, idee voor volgend jaar? Toen ik erg nat&koud was ging ik het Reddingsmuseum in, waar je in de windtunnel kan ervaren hoe hard 10 beaufort is. Nou, toen was ik ook weer bijna droog!
Om 6 uur met de camperclub een gezamelijke BBQ in de loods.
Op weg terug naar de camper kwam ik langs de marine schepen en besloot 'even' een fregat te bekijken. Met een fregat was ooit mijn marine vriendje Bas in Suriname, maar in mijn herinnering was die niet zo groot! er stond geen rij, maar........... eenmaal binnen bleek je in een file door het schip te schuivelen, anderhalf uur!! Het was 6 uur voor ik weer bij de uitgang was. Als ik dat geweten had......

De BBQ was gezellig, maar om goed 10 uur wilde ik weer naar de havens, voor het vuurwerk. Het was droog! de TallShips bleken nog open voor bezichtiging, dus ik de valreep op. Ik heb vooraan gestaan, aan de steven van een giga Portugees Schip, prachtig vuurwerk! en toen nog een 'juttertje' in de camper van de solexen Gerard&Geesje.
Wat een gezellige avond.

Zondag om 11 uur gezamelijk koffie (40 campers, 2 solo, dus 78 stoelen!) in de grote loods. Grappig te zien: 2aan2 gelijke stoeltjes, echtparen naast elkaar, ik met mijn krukje schuif hier&daar aan: mag ik er ff bij komen zitten? op de SOLO weekenden zijn we gewend juist met de mensen die je níet kent te praten.
Ik had een afspraak met een vriendin uit Suriname, 1976. Onze mannen waren destijds allebei vliegeniers, zij woonden in West Suriname, wij ten zuiden van Paramaribo. Wij vlogen daarheen, een rondje boven hun huis, dan stapte Dick in de auto om ons van de airstrip te halen en Marjan maakte lunch.
Zij kwamen terug in NL (1986) toen wij in het Midden Oosten woonden, uiteindelijk verlies je contact. Ik kwam vorig jaar een kennis van haar tegen, op een camperplaats (waar wonen jullie? Julianadorp? ken je toevallig.....)
We hadden elkaar 20(?) jaar geleden nog eens gezien, maar de herkenning was er direkt. We hebben uren gelopen door de havens van DenHelder, aan de dijk gezeten om de uitvarende TallShips uit te zwaaien, eindeloos herinneringen ophalen aan 'toen' . Bijzonder dat je geest zo flexibel is dat je zo maar weer in die tijden van weleer bent. Toen jonge moeders met kleine kinderen, nu rijpe vrouwen met grote zonen, dertigers!
wat een mooi weekend werd het!

Maandag door de noordhollandse weilanden terug. In Enkhuizen koffie gedronken in het oude huis van Nol, wagen vol geladen met verhuisdozen, over de dijk naar Lelystad, en thee in zijn nieuwe huis in Zwolle.
en toen naar ...... Gasseltenijveensemond ...... dat is in Drente. Daar had ik in februari een oude accordeon achter gelaten. Mét een verhaal, uiteraard. Deze accordeon stond meer dan 40 jaar op zolder, bij Joanne. Deze accordeon was van Johnie Jordaan, gekregen, maar nooit meer bespeeld. De mot zat erin en alle leertjes verdroogd. Maar mooi!
Ik heb deze accordeon volledig laten restaureren en vanmiddag heb ik mijn stijve vingers geoefend. Er moet nog veel geoefend worden! de schuifdeuren dicht, niemand die mij hier in het bos kan horen. Heerlijk! ik kocht een boek 'smartlappen&levensliederen' .
Misschien komt het ervan dat ik bij het kampvuur, bij de camperSOLOclub het misschien aandurf? Voorlopig speel ik alleen voor mezelf! Alle oude boeken zal ik weer tevoorschijn halen, ze zeggen dat je het nooit verleert?

en toen was het alweer juli.
Wips wordt 75 !! niet te geloven, wat een vitaliteit, wat een levenslust! dat gaan we vieren. Dochter uit California komt, zoon uit Frankrijk komt, met vrienden een feestelijke lunch.
Dat wil ik niet missen, ik heb mijn reisplannen daarop afgestemd.
op deze verjaardag, in 2005, hoorden wij dat Hans een 'dingetje' in zijn hoofd had. Ons leven leek een sprookje toen: zomer, een camper, verliefd, reisplannen..... en ineens.... staat je leven op z'n kop. Nu zijn we 8 jaar verder, veel ervaringen rijker.
Daarom Plukken wij de Dag, zolang het kan:
ik ga met de camper naar Deventer op Stelten? Brabant, Limburg, André Rieu in Maastricht, quatorze juillet in Frankrijk?
dan door Zeeland terug,
naar het Groninger Museum waar ik me aangemeld heb als 'vliegende keep' en al 5x gevraagd ben om in te vallen.

Wat maak ik toch mooie dingen mee,
en wat vind ik het leuk dit allemaal op te schrijven,
dan kan ik later, als ik oud&moe ben terug lezen hoe leuk het was.

en toen kwam er een telefoontje van een vriendin uit Bergentheim:
een gezin in crisis, per direkt woonruimte gezocht.
Na wat heen&weer rennen zit nu een gezin met honden&katten in mijn Klein Weusthag.
Eindelijk huurders, voor hoe lang?

• 03 Juli 2013 - 21:46

Madelon:

lieve lijn, een indrukwekkend verhaal, groot stuk voor je autobiografie !

• 03 Juli 2013 - 22:53

Heleen Caspers:

Mooi geschreven Marjolijn.
    Doet me denken aan onze avond in Marokko toen we het over je blog hadden.
    Marian moet dit maar eens lezen!!
    Hartelijke groet,
    Heleen

• 03 Juli 2013 - 23:25

Ria Weinans:

Wat n leuk verhaal.........niks niet " last van het lege nest syndroom".......moeders heeft n eigen leven......

• 04 Juli 2013 - 09:06

Renate Va Zanten: