morgen ' thuis' ? - Reisverslag uit Darney, Frankrijk van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu morgen ' thuis' ? - Reisverslag uit Darney, Frankrijk van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

morgen ' thuis' ?

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

29 Mei 2013 | Frankrijk, Darney

woensdag 29 mei,
sssssssssssssssstil in Henezel,
behalve een paar twitterende vogels.

Gisteren (dinsdag) in eerste instantie gekozen voor de snelle route: 65km Péage A71.
Daarna een 2baans weg naar het oosten, mét mij een lange sliert vrachtwagens. Blijkbaar de doorsteek naar de snelweg A6. Je mág daar 90 maar de voorste truck reed 75, helaas.
Moet denken aan een mopje van vroeger: wat is de snelste auto? een eend! die rijdt vóóraan in de file.....
Verboden in te halen (zou ook niet kunnen, aan de andere kant hetzelfde verhaal). Is er een alternatief? volgens mijn kaart niet, maar ik heb de 'overzichtskaart Frankrijk' zonder de kleine weggetjes.
Ik ben het zat er neem de eerste afrit en dwaal langs prachtige weggetjes richting?? ik kom over breed water: Loire ?? toch mijn topografie eens bijwerken.
Kom in een flinke stad, Digoin, met camperplaats, maar die ligt op de schop. Ik besluit binnendoor naar Autun te rijden, vlak voor Beaune. Dit is nu het verschil tussen rijden en reizen, ik geniet weer.
Dan zie ik ineens in mijn rechter ooghoek boven de bomen uit een enorm tempeldak.
Hier was ik eerder! in 2008 gebeurde hetzelfde. Onverwachts, midden in het franse land de "Tempel van de duizend Boeddha's ". Toen kwam ik net terug van een retraite bij Thick Nath Han en had mijn reis naar India/Nepal al gemaakt. Het was een verdrietige periode in mijn leven, ik weet nog hoe ik me toen voelde. Nu in 2013: blij, gezond, de zon schijnt.....
laat ik maar weer eens naar binnen gaan.
Ik ben weer onder de indruk van het grootse en de kleuren en voel me hiertoe meer aangetrokken dan tot de vele moskeeën en kerken die ik deze reis zag.
In Autun een perfecte camperplaats aan een meertje, tegenover McDonalds, er zijn voorzieningen (ook zo'n auto-clean toilet), er staan 3 campers. Ik sta scheef, moet straks mijn bed dus omdraaien, hoofd omhoog).
Ik maak een heerlijke maaltijd en beloof mezelf als toetje een McD ijsje! met de laptop onder de arm steek ik de straat over, maar helaas............... wifi werkt niet. Toch een lekker ijsje gehad!
Ga vroeg slapen en ben vroeg wakker. Doe het gordijn omhoog: ZON!! maar dan hoor ik geruis op het dak? een zacht regentje, genoeg om een prachtige regenboog neer te zetten, vóór mij in het meertje.
Ik rij al vroeg, naar het oosten, naar de zon dus, met de zwarte lucht in mijn spiegel.

Donderdagavond afspraak in Bergentheim, maar dat is me te ver op één dag, dus ik besluit een tussenstop in de Vogezen.
In 2008 was ik op de camping van Ecolonie, toen was de turbo van de camper stuk en in reparatie, ik zat daar 5 dagen vol-pension. In 2007 heeft Alexander hier een zomer vrijwilligerswerk gedaan: soort bio land&tuinbouw.
Ik verwacht niet dat er veel mensen zijn, volgende week wordt in NL het 'Eigentijds Festival' door Ecolonie georganiseerd. Bovendien is het geen kampeerseizoen (en -weer).

Ik rijd door de Bourgogne en om 8 uur in de vroege ochtend loopt het water mij in de mond bij het lezen van namen als Pommard, Meursault, Nuits St George, Gevrey Chambertin............ Een aaneenschakeling van chateau's, nauwelijks auto's op de weg, alleen 4X4 bestelwagentjes, die je ook overal tussen de wijnvelden ziet staan. De wijnboer aan het werk. Slaperige kleine dorpjes, smalle straatjes, geen mens te zien, maar dan wel van beide kanten tegelijk een vrachtwagen! Dat is krap!
Péage, ik kom weer in de wereld van vrachtwagens. De economie staat niet stil maar scheurt over het asfalt. Gelukkig 3baans, dus ze kunnen elkaar ook nog inhalen zonder mij te storen. Ik zou willen dat ik röntgen ogen had, wat zou er in al die vrachtwagens zitten? Ik zie er één uit Litauwen, één uit Spanje, wat moet waar naar toe wat ze zelf niet hebben?

dan nog een uurtje afkicken over de vriendelijke heuvels van de Vogezen. Vlak voorbij Darney heb ik ooit een kruisje op mijn kaart gezet.
Ik herken het: Henezel, bij de kerk rechts, dan de bakker. Ik koop eerst een vers croissantje (11 uur bijna, heb nog niet ontbeten) en een multi grain stokbrood, krakend vers, mmmm. Kom bij Ecolonie, rijd de camping op, niet te ver, het ziet er drassig uit.
Ik sta op hetzelfde plekje als 5 jaar geleden, Johan&Etje wonen hier nog, hebben inmiddels 3 kinderen. Ik heb genoten van het lunch buffet (hoezo commercieel? € 12.50 ) en ben door de tuinen gelopen (droog&redelijk zonnig, uiteraard) waar een aantal vrijwilligers met jampotten loopt........... slakken te vangen! dat is hier de grote plaag en als je bio bent......
Je kunt ze ook vangen met bier, maar een dronkemansdood is de slakken niet gegund.
Vanavond doe ik weer mee met het eten (€ 17), dan spreek je leuke mensen. Vanmiddag met Michiel aan tafel, een (al een jaar) werkloos timmerman uit west Friesland, die hier als vrijwilliger huisjes bouwt, vervanging van de gezinstenten die verhuurd worden in de zomer.
In de tuin een werkloos NL bio-landbouwer, ook al een jaar hier.
Verder wat 'nieuwsgierigen' zoals ik.
Ik zit in de camper te schrijven, deur open, het 'werken' is hier heel relax (en hoe efficient?), men banjert wat heen&weer langs mijn deur. In overleg wordt er gesnoeid en geschoffeld, hekjes verplaatst, slakken gevangen.
Een gast uit Senegal (hier 2 weken) vindt het leven in Europa 'stressfull'
nou, hier niet!!

een laatste vakantie gebedje naar alle moskeeën en kerken en boeddha's die deze reis op mijn pad kwamen.......... Vanavond (woensdag!)kampvuur, dus we vragen de kosmos een heldere hemel!

Morgen weer naar Bergentheim, dan is deze reis (solo door Spanje)voorbij.
Maar aansluitend ga ik naar de campersolo-week in Friesland en (was ik vergeten) van 20-24 juni sta ik met de camper in Den Helder, met de NKC naar Sail.

Blijf je nieuwsgierig?
blijf me volgen op liefsvanlijn.waarbenjij.nu







Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 887
Totaal aantal bezoekers 179489

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: