14 juli - Reisverslag uit Warschau, Polen van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu 14 juli - Reisverslag uit Warschau, Polen van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

14 juli

Door: liefsvanlijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

15 Juli 2011 | Polen, Warschau

het is 14 juli, blijft een bijzondere dag: 6 jaar geleden trouwde ik met Hans, "for better and for worse..." Ik herinner me alle quatorze juillet-s nog goed!
nu in de camper in de stromende regen op een parkeerplaats bij een kruisvaarders-kasteel in Polen. Ik blijf lekker binnen zitten, kastelen zijn er overal, ook als de zon schijnt.
de route dinsdag was prachtig. Jaap, Leo en ik hadden gekozen voor "de 20" van Szczecinski via Szczecinek (spreek het maar uit!!) naar Gdansk. In de 1e stad waren we elkaar al kwijt, omdat de verschillende navigatie apparaten verschillende routes volgen, en bij een stoplicht gaat het al gauw mis. Uiteindelijk weer op elkaars spoor en samen verder. Bij veel dorpjes staat aan de ingang een ooievaarsnest, ik heb al rijdend geprobeerd foto's te maken van een familie van 5! hoog op de paal. Je ziet onderweg zoveel mooie dingen dat je je camera wel in de aanslag moet houden. We kwamen langs veel meren, bermen vol kamille, velden vol bloemen, witte klaver, en bijenkasten. Ik denk dat Miod honing is, dat zag ik vaak op een bordje. De wegen zijn wisselend OK en zeer slecht, het serviesgoed in de kasten wordt geshuffeld en wij ook. En dan is 340km toch wel een heel eind...
Uiteindelijk raakten we elkaar weer kwijt, ik kocht onderweg langs de bosrand, van een verkreukeld oud mannetje met nog maar weining tanden: bosbessen, cantharellen en gedroogd eekhoorntjesbrood en om 6 uur kwam ik, als laatste, op de camping. We stonden bij elkaar op het asfalt, Happy Hour!
er was wifi, maar wegens ruimte gebrek stond ik 'droog' in een grote loods, dus géén ontvangst. Ik at heerlijke cantharellen-ragout (de anderen durfden dat niet aan en gingen in het restaurant aan de kip-met-patat), we liepen naar het strand en zagen een prachtige zonsondergang. Toen mijn favoriete toetje: Jaap haalde 11 ijsjes en ik stak met wodka de bosbessen in de fik. Het was donker genoeg, zag er mooi uit. 's Avonds mijn stoeltje ergens in de wifi straal neergezet en uiteindelijk lukte het dus mijn mails te lezen en mijn verslag te versturen.
woensdagochtend om half 10 met een gezellige ouwe tram naar Gdansk. Ruurd verraste ons met de mededeling dat hij jarig is (73, hieperdepiep!!) en op koffie&taart trakteert. GROTE bakken goeie koffie en heerlijke taart. De eerste aanval op ons, touristen, kwam van een grote mooie Rus in een mooi kostuum. Uiteraard ik met hem op de foto. We kwamen hem later weer tegen in een ander mooi kostuum. Ik riep hem toe: see you later in the disco!! Maar toen we hem wéér tegen kwamen (niet meer aan 'het werk') en hij een te strak gifgroen Tshirt om zijn te dikke buik had, heb ik daar van afgezien...
we bezochten het amber museum (met groepskorting!) en vergaapten ons aan al dat moois. Interessant te zien/lezen hoe amber (barnsteen) ontstaat. Het is een fossiele hars van dennenbomen. De oudste soort is wit, dan de (bekende) goudbruim, en de jongste groen (slechts 40 miljoen jaar oud). Zo leer je nog eens wat........ hoe lang onthoud ik dit? Op straat overal volop amber te koop, voor jarige Ruurd als herinnering een mooi brok met een gat erin om (bv) aan zijn campersleutel te hangen. We gingen ieder voor zich de stad bekijken, de 6 mannen kozen voor het Maritiem Museum, waar onze Piet een professionele rondleiding gaf, het was nl exact het stoomschip waarop hij 30 jaar geleden gevaren had. De vertelstijl van Piet maakte dit tot een geweldige belevenis! Ik ben op mijn manier de 'stad gaan doen' : veel gelopen door de kleine straatjes achterlangs, de kathedraal, de amberstalletjes, de bedelaars, alle straatmuzikanten op de foto/film gezet en geld gegeven (daar leeft Floris in Barcelona ook van, dus bekijk ik dat nu anders). Om 5 uur hadden we een borrelafspraak en troffen elkaar bij de Buddha Bar. Lekker bier maar chaggerijnig personeel dus we zijn ergens anders gaan eten. Eerst buiten, maar helaas werd het te koud dus we verhuisden naar de kelder (daar was het ook koud, maar geen wind). De tent werd gerund door 2 jonge meiden (één de keuken, één bediening) dus het duurde wat langer, maar we hadden elkaar veel te vertellen. Het was lekker en vooral héél goedkoop.
Terug in een overvolle tram, nieuw model deze keer die heel snel kon optrekken en remmen!! Op de camping waren Henk&Koos ook aangekomen, die hadden inmiddels begrepen dat wij er niet waren voor de BBQ. Ja, solo's zijn gewend ad-hoc te leven en zich aan te passen aan veranderde omstandigheden!
En toen werd het donderdag. Niet al teveel kilometers deze keer: 60 naar Malbork, alwaar een enorm kasteel, daarna nog 30 naar de camping in Elbing. Zoals gezegd in de stromende regen in Malbork aangekomen. Gelukkig kan je in je camper dan lekker gaan koffie drinken, lunchen, toiletten en als het blijft regenen en je hebt een laptopje bij je....... een reisverslag schrijven. Dat deed ik dus, terwijl om mij heen de parkeerterreinen steeds voller werden. Bussen met hordes mensen, dus ik ben helemaal het kasteel niet ingegaan. Hoorde van de anderen dat ik ook niet veel gemist heb. We waren allen zo vroeg op de camping dat het nog geen borreltijd was...... dus eerst een paar potten thee met koekjes.Maar gelukkig werd het half 5 en begonnen we voorzichtig met een pilsje, een prosecco, de zon was ook weer uitbundig aanwezig. Het leven van een pensionado.......... We hebben zelfs 'het kleine café aan de haven' en Ede Staal gezongen, onder accordeon begeleiding! Toen we allen onze maaltijden bereid en genoten hadden kwam er een groep oldtimers het terrein op: Trabanten, Wardburgs, en nog zo wat met caravannetjes erachter, kampeertenten op het dak, een prachtige groep jonge mensen. Heel wat anders dan onze groep ouwe mensen in comfortabele campers!!
en zo ging ook deze avond weer aangenaam voorbij, met wijntjes en koffie en verhalen. De volle maan staat inmiddels helder aan de hemel en alles is stil. Morgen is er weer veel te zien, maar ik laat maar wat van het programma vallen, het wordt nu al veel, en de 'reis' begint zondag pas. Ik heb de coordinaten al ingegeven van onze nachtplek voor morgen, begin een beetje aan mijn Garmin te wennen, maar het is nog steeds mijn vriendje niet. Morgen waarschijnlijk geen wifi, dus ik stuur dit bericht alvast uit. Zaterdag rijden we naar Suwalki, waar onze reis pas echt begint, op weg daarheen komen we langs de "Wolfsschanze" het Hittler Hoofdkwartier. Een bezoek schijnt zeer de moeite waard te zijn. Dat verhaal horen jullie dan waarschijnlijk vanuit Litauen.
voor nu welterusten, het is weer ouderwets laat geworden. Het plaatsen van een foto kostte nogal wat tijd en moeite. De foto van Balou kan ik er niet uit krijgen, maar eigenlijk mag die ook wel blijven....

• 15 Juli 2011 - 08:23

Christa Koenes:

Hallo Marjolijn,
    Ben 1 van de vriendinnen van Take uit Tolbert en zag via zijn waarbenjij.nu dat jij ook een reisverslag bijhoudt.
    Zo kun je van meerdere kanten de reis volgen. Take is iets korter van stof en zo blijven we bij met ook verhalen van een ander. Take heb ik een kaartje gestuurd met de tekst" Het leven is een feest en jij bent uitgenodigd" en als ik de verhalen zo lees klopt dit.
    Heel veel reisplezier en ook jou gaan we volgen.
    Vriendelijke groeten, Christa Koenes

• 15 Juli 2011 - 10:57

Wips En Tineke:

we zitten in het museum. Vanavond gaan we je uitgebreid verslag lezen, en reageren we opnieuw.
    Tot dan!!!!!!
    groetjes

• 15 Juli 2011 - 15:26

Charlotte:

wat een geweldig leuk verhaal. Ik kijk uit naar de volgende.
    liefs Charlotte

• 15 Juli 2011 - 15:37

Ria Weinans:

gaaf Marjolijn, om je verslag te lezen!!! crea en recreatief maar ook wel spannend! dapper van jullie om zoooo ver te gaan. klote, he, dat je niet overal bereik hebt en afhankelijk bent van wifi spots? 'k wacht je volgende verhaal af.

• 16 Juli 2011 - 07:06

Gartje :

fantastichs wat een verhaal en ervaring.
    hartelijke groet,
    Gartje

• 16 Juli 2011 - 15:20

Akky:

Dag Marjolijn,
    Ik ontlurk mij ook maar ff, ik ben ook 1 van de vriendinnen van Take en ik lees sinds jouw reactie op Take zijn log, ook jouw log.
    Ik wens ook jou een hele mooie reis toe.
    Hartelijke groet,
    Akky

• 16 Juli 2011 - 19:29

Tineke:

Hoi Marjolijn, Je verslagen met veel interesse gelezen. Een feest van herkenning, Niet zozeer de solo acties ( die lijken me trouwens ook heel gezellig) maar de bestemmngen. Wolffschanze is indrukwekkend. De bunker 13 was van Hittler als ik me goed herinner. Ben heel benieuwd hoe je straks Litauen ervaart.
    Geniet ervan maar dat is volgens mij een overbodige wens. Dat doe je wel.
    Tot de volgende keer
    Groetjes , ook van Sonja.

• 17 Juli 2011 - 17:50

Je Broertje:

nou, zo te lezen gaat het wel goed daar! Die km's over matige wegen, daar weet ik over mee te praten (terug komend van de Noordkaap).
    Wij zitten inmiddels 100km onder Stockholm en zullen jullie dus niet in één van de baltic states treffen.
    gloeten, Pieter & Mila