alweer onderweg - Reisverslag uit Rome, Italië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu alweer onderweg - Reisverslag uit Rome, Italië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

alweer onderweg

Door: liefsvanlijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

15 Oktober 2010 | Italië, Rome

Mijn kennis van de gebruiksaanwijzing van 'waar ben je' heeft me vorige keer in de steek gelaten.
Ik had in veel mooie woorden weergegeven hoe indrukwekkend
de Camper Salon in Dusseldorf was (vooral de honderden, misschien wel duizenden campers op de parkeerplaatsen),
het gezellige weekend met 150 camper-solo's in Zwolle en de nieuwe reisplannen,
de leuke dingen die ik onderweg weer tegenkwam.
Het geslaagde camper weekend in Drenthe: golfen en bruine bonen,
mijn pogingen om het huis in Bergentheim klaar te krijgen voor verhuur (de raadsvergadering in Hardenberg heeft besloten dat er, ondanks 42 jaar gedogen, NIET meer gewoond mag worden).
En hoe heerlijk het weer was om in Groningen te zijn, met zoveel activiteiten!
Helaas, de tekst kwam niet in mijn weblog terecht.

Inmiddels ben ik weer in Italie.
Dinsdagmiddag vertrokken naar Lunteren om spullen op te halen, genoten van een ontspannen sauna-avond en slapen op de parkeerplaats.
Na een rondje Albert Heijn op weg naar nicht Eva in Italie en vrienden René&Mieke in Zwitserland, met een tas vol drop, ontbijtkoek, koffie, pindakaas, komijnekaas.............. enz.
Heerlijk rustig: beetje autobaan, beetje binnendoor, maar dat schoot toch niet op.
In heel Europa moet het potje 'wegenfonds' blijkbaar nog leeg: honderden kilometers wegwerkzaamheden! AL met al tegen 9 uur in de avond bij Luzern, bijna bij een overnachtingsplek uit mijn boekje.
Maar............ een tunnel gesloten wegens werkzaamheden gedurende de hele nacht: 8.8 km file en omleiding met anderhalf uur vertraging. Handig een navigatie apparaat dat je dat allemaal vertelt!
Dus een tankstation-parkeerplaats op om op de kaart te kijken.
Klop-klop, een meneer van de gemeente Luzern die kwam vragen of ik van plan was daar te overnachten, dat mag maar dat kost 10 euro! (de camperplaats waarnaar ik op weg was ook). Parkeerplaatsen zijn altijd gratis....?
De meneer was vriendelijk, zag er officieel uit en ik was moe, heb dus betaald (of ik een bonnetje wilde? Ja graag! Zag er ook officieel uit, maar je kunt alles namaken).
Ik heb met een glaasje wijn de kaart bekeken en heerlijk geslapen, tot half 7. Om 7 uur dus weer op weg, het miezerde, mijn nav app vertelde dat er nu bij de tunnel 9.8 km file stond, nog steeds anderhalf uur vertraging!!
Geen keus en het was nog vroeg. Maar wat schetst mijn verbazing: ik kwam probleemloos door prachtige lange tunnels, en ineens was de file-melding van mijn schermpje verdwenen.
Ik reed door de Alpen, wist ik, maar met de toppen in de nevels zien die er niet zo spectaculair uit als ik me herinner.
En daar was ie dan: de Gotthard Tunnel !! indrukwekkend, 17 km lang onder een berg door. Vorige keer ben ik boven-over gegaan, maar toen was het heet en helder.
Geen file, iedereen hield goed afstand en reed 80 en na 17 lange donkere kilometers …...........
ineens was er LICHT ! Een verblindende zon scheen mij recht in de ogen, de groene berghellingen wit van de vorst, 14 oktober, half 9 in de ochtend : VAKANTIE !!
in mijn spiegel zag ik ver achter mij een kale hoge top : een ALP. Vóór mij alleen maar ZON.
En dan zak je met 5 % de helling af, zonder gas te geven 100 km p/u, op weg naar Italie. Als ik dat geweten had had ik niet zoveel dure zwitserse diesel getankt: 1.37
Maar de tunnels en snelwegen zijn in Zwitserland uitstekend! Daar heb ik best een duur vignet voor over. Ik kocht het vignet in DL voor 35 euro, aan de grens in Basel betaal je 40 swiss franc, dat is volgens mij een stuk minder! Maar in Zwitserland bij een tankstation betaal je ook 40 SF of 35 euro. Advies: gewoon aan de grens kopen.
Toen de zon over de berg kwam heerlijk ontbeten met cappucino en een croissantje, half 11, het leven van een pensionada is prima vol te houden .
En nu alweer voorbij Milaan, ook hier wordt flink aan de weg gewerkt, even pauze bij een groot 'servizzio' met WIFI.

Hier ga ik proberen of ik dit bericht weg krijg, om borreltijd verwacht ik bij Eva te zijn maar op haar berg valt internet nogal eens uit.
Zaterdag gaan we met de bus naar Rome om te demonstreren . Allen in het paars gekleed, het paarse volk dat het niet met het beleid van Berlusconi eens is. Grootse protesten die de pers nauwelijks halen, want de pers is van ….......... ja.
Voor mij een mooie manier om voor het eerst van mijn leven in Rome te zijn!!
Je hoort er meer van!
Veel liefs van Marjolijn

• 16 Oktober 2010 - 05:18

Anneke Kiestra:

Leuk om dit weer te lezen!
    Weet nog steeds niet of ik morgen mee doe aan een dag Bach in Leegkerk (Gr.)ter ere van de 50e verjaardag van dirigent Andre Cats.
    Vandaag hele dag repetitie van m'n Haags Kamerkoor, in Maassluis.
    Veel plezier in Italie; doe het de groeten.
    Liefs,
    Anneke.

• 17 Oktober 2010 - 11:56

Charlotte:

ja, het leven van een pensionada is zoals ik lees heerlijk. Je maakt zo nogal wat mee, heerlijk.
    Geniet van Rome, het is een geweldige stad.
    liefs Charlotte & JK

• 18 Oktober 2010 - 14:04

Lies:

Weer lekker op pad en vol met verhalen! Geniet ervan en Rome is een prachtig openlucht museum! Pas op voor de carabinierizijn ook leuke /mooie mannen! Tot later Lies

• 24 Oktober 2010 - 15:39

Hennie 10-2:

nou net weer een hagelbui in Grun,dus dan weet je het wel,brrrrbrrrr.nu Alan hier want voor hem is de herfstvakantie aangebroken. Ik heb net een week de kids uit Tiel gehad en veel activiteiten met ze gedaan,de week is ook omgevlogen,ze werden 19 okt. gebracht en gister in Zwolle opgehaald.Dat waren schatten van kinders,ze sliepen op Alan,s kamer/logeer gedoe.9 en 11 jaar!!! Mis ze nu al.Maar ik heb Alan hier en dat is ook heel fijn.Probeer in Rome de metro en ga ook naar de kust daar : Lidia da Osta of zo iets,strand en zee.....Heerlijk in deze tijd van het jaar. HART GROETEN UIT HET WESPENNEST DE hOLM...bEN NOG BIJ NINA GEWEEST DIE TIJDELIJK IN INNERSDIJK ZIT OPEEN GESLOTEN AFDELING,OOK JIJ MOET DE GROETJES HEBBEN VAN HAAR. LIEFS EN GENIET VOOR 10!!!!!