na Zwi nu taly - Reisverslag uit Rome, Italië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu na Zwi nu taly - Reisverslag uit Rome, Italië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

na Zwi nu taly

Door: liefsvanlijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

23 April 2012 | Italië, Rome

Maandag 23 april
Prachtig uitzicht over het meer van Mergozzo, met het elektrisch kacheltje bij de voeten.
Camping Continental Lido is groot en vrijwel leeg, nu. In het hoogseizoen compleet volgeboekt, ook alle bungalows en vacansoleil tenten!

Gisteren vertrok ik met wat vertraging: iemand had de uitgang geblokkeerd, toen was het even zoeken vóór ik op de autobaan was, maar eindelijk reed ik langs de enorme Bodensee, op weg naar Chur, want ik wilde over San Bernardino rijden richting Italie. Aan de bewijzering zie je dat je langs grenzen rijdt: naar Duitsland, naar Oostenrijk, naar Lichtenstein. En dan ineens afslag HeidiDorf.
Wat een prachtige route!!!
Ik voel me soms een flinke meid in mijn stoere camper, maar als je door dit indrukwekkende reuzen-berglandschap rijdt overvalt je een gevoel van nietigheid.
Heerlijk rustig, op zondag geen vrachtverkeer, regelmatig een tunnel van één of twee kilometer. Sneeuw op de bergtoppen, stralende zon. Watervallen storten de bergen af, lege meren liggen klaar om het smeltwater op te vangen. Helaas geeft deze navigator geen hoogte aan, ik kon aan mijn oren voelen dat ik flinke stijgingen maakte.
En toen eindelijk het bord: Passo del S Bernardino (hoogte 2086 meter) OPEN.
Ik reed de pas al een keer, de route en uitzichten en bochten zijn indrukwekkend. Toch besloot ik deze keer de tunnel te nemen: 6.6 km dat schiet toch sneller op en ik wilde op Happy Hour op de camping zijn.
Kom ik de tunnel uit ….... ZONNEBRIL!!! Strakblauwe lucht, oogverblindend witte bergen, waarschuwingsborden dat we 15km lang 8% naar benden gaan. Angstaanjagende plaatjes van vrachtwagens met vlammende banden.......... geen auto vóór of achter me, deze hele schitterende wereld alleen voor mij! In de 3e versnelling, zonder rem, zonder gas, zoefde ik met 60km per uur de heuvels af, genietend van het uitzicht.
Ik stopte op een parkeerplaats waar ik vorige keer ook gestaan heb, daar heb ik een heerlijke lunch en uitzicht genoten, sms gestuurd naar mijn reismaatjes dat ik Happy Hour in Fondotoce zal zijn.
Ik had op de kaart al bekeken dat ik (in tegenstelling tot de routeplanner) langs de westkust van het Lago Maggiore wilde rijden, dus niet naar Lugano maar Locarno. Afrit Bellinzona-sud was afgesloten, maar je kon via de politiepost eraf. Nog even tanken voor Zwitserse Franken (1.97 is ongeveer 1.58 euro), in Italie is de diesel een dubbeltje duurder!
De route was mooi maar langzaam: een smalle weg kronkelt zich langs de lijn van het meer, aan de andere kant huizen. Hier wil je geen bus tegenkomen en wensen dat je een fiat 500 bent (en geen Ducato van 2.5 m breed). Zondag, mooi weer, dus tal van motorfietsen..........
Ineens een bord: bienvenuto, Italia!!
Om 5 voor 5 was ik bij de camping, de anderen waren nog onderweg, zij maakten een bootreis langs 3 eilanden (die zo mooi was dat we die waarschijnlijk nog eens doen).
Om half zes met elkaar aan de borrel, buiten, met uitzicht op meer en bergen met sneeuwtoppen.
Ik verzamelde wat ingredienten en we aten rode kool met spekkies&ui, aardappelpurree en appelmoes. Toen het koud werd ben ik met een glas Irish Coffee naar de nieuwe camper van Madelon gelopen, we hebben tot na middernacht jeugdverhalen gedeeld en moeten elkaar in onze jonge jaren toch al ontmoet hebben: Hengelo, Enschede, RootieTootie, EasyBeat club, opgericht door 1e liefde=2e echtgenoot van Madelon.......... memories!! Madelon kreeg later een dochter Marjolijn (ja, met lange ij) en die kreeg een zoon Floris...... haha, dit zijn leuke verhalen met een glas wijn, in onze campers, pensionada's in Italy. Het is allemaal toch goed gekomen........

Vanmiddag zijn Madelon en ik gefietst naar Mergozzo aan de overkant van het meer, wij zagen de lichtjes gisteravond vanuit de camper.
Gelopen door de smalle straatjes, omhoog-omlaag-kronkel-kerkje-omhoog-kerkje-fresco-bochtje
Kleine huisjes, wirwar van poortjes, in hoogseizoen zal het hier druk zijn, nu uitgestorven. Oud mannetje met kruiwagen: gelukkig spreekt Madelon Italiaans. Wat LEUK!!!
een heerlijke ijs gegeten, onder toeziend oog van 3 ganzen en een paar eenden.

Terug bij de camping stond Nel met camper bij de (gesloten) ingang. Zij had een voorspoedige en snelle reis gehad, zij haakt nu aan. We hadden een mooi plekje voor haar gereserveerd, maar helaas had een Duits stel hun (prachtige!) camper vlak naast ons gezet. Met een lawaaierige standkachel! Vriendelijk iets van gezegd, kachel ging zacht en wij genoten rust en Happy Hour tot het om kwart voor 6 ging regenen. Nu dus even in de camper, om half 7 lopen we naar het restaurant waar ze heerlijke pizza's (en meer) schijnen te hebben. Het ziet er gezellig uit, wij dronken daar vanmorgen echte italiaanse cappuccino.

Half tien, nog steeds maandag.
Weer terug in de camper, na een heerlijke maaltijd.
De groep is weer iets meer in balans: Madelon was ruim 3 dagen de enige vrouw, met 3 mannen. Nu met Nel en mij erbij zijn we 3+3.
In Maserno haken Jan vV en Marga (die inmiddels ook eigen routes volgen) waarschijnlijk aan.
Morgen rijdt Marjan K vanuit NL naar Zwitserland waar Ria haar kleinzoon knuffelt. Zij komen daarna ook naar Maserno.
Tot nu toe bevalt deze formule ons goed.

De weersverwachting is: regen!
We hebben afgesproken dat, in geval van regen, we morgen gaan rijden.
Als het mooi weer is doen we hier nog wat in de omgeving.
Ieder geniet vrijheid en onafhankelijkheid en
we delen coordinaten van trefpunten........... zodat je elkaar kunt loslaten en vinden.

Ik duik nu met een heerlijk muziekje mijn bed in,
ik wens ons allen sweet dreamssssssssssss

liefs van lijn, tot later.

• 24 April 2012 - 05:35

Madelon:

veramente meraviglioso anche la tua storia ! grazie
    nu plenst het helaas en gaan we door naar t zuiden

• 24 April 2012 - 07:30

Anneke:

ja, die San Bernardino-route namen wij ook op onze eerste caravanreis naar Toscane, in 1977, en ik weet nog goed hoe ik onder de indruk was van dat prachtige landschap! Hier regent het en ik smacht naar beter weer ivm a.s. zondag!
    Liefs,
    Anneke.

• 24 April 2012 - 09:39

Tineke:

Stoere meid. Mooi verhaal. Leuke akties. Lees het met een klein beetje jaloezie.
    Groetjes
    Tineke(museum)