herfstvakantie - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu herfstvakantie - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

herfstvakantie

Door: liefsvanlijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

19 Oktober 2011 | Duitsland, Dresden

Dresden, woensdagochtend.
Maar ik zal even bij het begin beginnen:
Zaterdagmiddag, na afloop van mijn dienst, kwamen Chris en John naar het museum en genoten wij met elkaar van de opening van een nieuwe expositie: Job & Nienke, vormgevers. Weer iets wat een bezoek zeker waard is! Wij reden met elkaar naar Eelderwolde en met een wijntje bij Janneke bespraken wij het reisplan. Vooral RELAX! dus zondag de 1e etappen tot Magdeburg, 430km. Voor mij begong de zondag al vroeg: om half 8 stond de WegenWacht er, ik had een achterlamp kapot gereden!
2 aan 2 gingen wij met walki-talki op pad, doel: happy hour bij restaurant Zum Anker, bij het oude Schiffshebewerk. Hier overbrugden schepen het hoogteverschil tussen de Elbe en het Mitellandkanaal, niet meer aktief sinds de sluis in gebruik is genomen.
Om 2 minuten vóór 5 waren Janneke en ik op de plek en 5 minuten later de heren ook. Wat een timing! In de stralende zon hebben we eerst met het hondje de benen gestrekt, bekeken de aktiviteit in de sluis en genoten het prachtig uitzicht! En toen aan de borrel en heerlijk eten, gratis overnachting (NKC camperplaatsenboek blz.134).
na uitgebreid koffie te hebben gedronken vertrokken we maandag richting Dresden. Slechts 250km, maar veel drukker op de autobaan omdat alle vrachtwagen ook weer mee deden. Wij zijn een stuk binnendoor gereden omdat op deze route nog nauwelijks tankstations zijn. Onze tomtommen brachten ons probleemloos bij camping Dresden-Mockritz uit het ANWB boek van Chris. Mooie camping met restaurant en de bushalte voor de deur. We hebben buiten in de zon ons happy hour genoten en vervolgens de dagschotel (voor 9,50 !): ree met veel champignons en ijs toe. Nog een wijntje in de gezellige grote camper van Janneke en weer prima geslapen.
Dinsdag met de bus naar Dresden, wat een prachtige stad!! Onder het genot van Kafé mit Kuchen besloten we ons eerst in de dubbeldekker hop-on/off bus te laten rondrijden. Chris wist nog dat je kunt uitstappen bij de 'glazen fabriek' van Volkswagen: helemaal van glas, zodat je (weliswaar van een flinke afstand) de auto's op de lopende band ziet groeien tot ze de straat op kunnen. Vervolgens een mooie herfstwandeling door de Hortus en een paar straten verder weer de bus in, die ons door de luxe wijken langs de Elbe rijdt. Om 5 uur kreeg ik een sms van Take (die aanvankelijk met ons mee zou, maar door de liefde overvallen is): happy hour, hij moest aan ons denken.... Nou Take, we begrijpen je, maar je mist wel een heel mooi reisje !! Met een heerlijk glas wijn op het grote plein vóór de Frauenkirche genoten we van uitzichten en straatmuzikanten en besloten toch maar niet naar dat concert te gaan, maar met de bus terug naar de camping, voor wéér een heerlijke dagschotel. Energie opdoen voor de dag van morgen (vandaag dus), voor een bezoek aan de Frauenkirche en wat er zoal meer te zien is. We blijven hier totdat we uitgekeken zijn en dat kan nog wel een dag (of wat) duren.
Wordt vervolgd,
liefs van lijn, Janneke, Chris en John

• 19 Oktober 2011 - 10:23

Tineke :

Geniet van Dresden. Mijn favoriete stad, niet te groot, niet te klein, veel te zien en een bijzondere geschiedenis. vergeet vooral de Semper niet. een rondleiding is de moeite waard.
    Zie je later.
    Groeten aan Chris en John. In het museum aan hen voorgesteld.

• 23 Oktober 2011 - 08:27

Margriet Bijker:

Was graag mee gegaan. Ben nog nooit in Dresden geweest. Ik hou je reisactiviteiten in de gaten! veel plezier, Groetjes, Margriet