Budapest, Sibiu, Bucaresti - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu Budapest, Sibiu, Bucaresti - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

Budapest, Sibiu, Bucaresti

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

10 September 2014 | Roemenië, Boekarest

vrijdag 5 september, de aanloopdag in Budapest,
Bijna iedereen is in de loop van de week al op Haller camping aangekomen.

Gisteren (donderdag) zijn we met een aantal in de tram gestapt, GRATIS! als je je 65+ ID kan laten zien. Tram 2 stopt bij de overdekte markthallen, prachtige architectuur! bovenverdieping onder een glazen art deco dak, veelkleurige shops met kleding en borduurwerk, beneden kruiden, groeten&fruit, vissen&worsten en meer. Ik kocht paprika poeder voor mijn Hongaarse zuurkool en op advies van Marian een mooie bloes: lekker wijd, mooi blauw met een prachtige vlinder.
Daarna naar de synagoge (grootste van Europa?) maar die was dicht.
Als je dan met 7man moet besluiten waar nu te gaan...... schiet niet op.
Ik ging mijn eigen weg, zwierf wat links&rechts, kwam op een food-markt met live muziek. Kraampjes met eten&drinken, zoek maar uit, wijs maar aan.
Op een houten bank, lange tafel, heerlijke muziek, stads plattegrond......
glas wijn, bord zuurkool..... dit is genieten!
Genieten in Budapest, waar ik 4 jaar geleden was op het Sziget Festival (soort Lowlands&Oerol, maar dan heel veel groter). Toen heb ik te weinig van de stad gezien, dus nu....??
Ik raak aan de praat met een mooie jonge vrouw, uit Engeland. Ook alleen. Haar relatie ging uit, goeie freelance baan, nu even niet, wat doe je dan? Op reis!
We hebben een heerlijk gesprek, zij vindt mij dapper dat ik alleen reis (op mijn leeftijd!!). Dapper? ja, misschien wel, maar ik vind het leuk, dat maakt het makkelijker.
Charies, maybe you read this?
remember our talk?
if you have time, if you have money, just GO !
Start walking and your footprints will make your path.
You will meet beautiful people. You will learn life.

Het wordt al later, ik koop een cd. Sinds mijn zoon Floris door Spanje reisde heb ik een zwak voor straat-muzikanten.

Om half 9 hebben we afgesproken bij pier 9 voor een sunset boottocht over de Donau. Tram2 tot eindhalte, bij McDonalds even wc&wifi en dan ontmoet ik de groep. Na lang wachten mogen we aan boord, krijgen een glas sekt en staan boven op het dek. Overal gaan de lichtjes aan, sprookje!
We varen langs het parlementsgebouw, prachtig! en dan weer terug.....??
10 minuten? is dat alles?
dan blijkt dat er nog een stel aan boord moet.
Jonge mensen, ook van onze camping, ik had ze al gesproken want ze rijden een echte rode brandweerwagen. Zelf tot camper verbouwd. Anderhalf jaar onderweg....
ik dacht dat dat alleen voor pensionado's was weg gelegd?
Hij komt uit Groningen, zij uit Engeland. Hebben elkaar onderweg ontmoet en het klikt, als het geld op is gaan ze weer werken. Barend&Sarah goede reis, misschien tot ziens op een terras aan de Grote Markt?
We maken een prachtige boottocht van een uur, aanrader!
en dan weer met de (voor de meesten) gratis tram terug.

Vrijdag dus.
Nu is de groep compleet:
9 solo's, 1 stel solex (Nol&Marian), 7 echtparen en onze 'begeleiders' Rob&Inge.
We hebben de welkom-HappyHour in een grote kring, in de stralende zon, velen blijken al met Vagebond Reizen bekend te zijn. Ik was vorig jaar met deze Rob&Inge in Marokko, doorslaggevend voor mij was toen hun hond Birka: een prachtige boxer. Klaas&Jelma stoppen ermee, laatste Vagebond reis dus.

Na de borrel stond in het restaurant een lange tafel voor ons gedekt: grote terrines met GOULASH!
dit is een heldere soep met aardappels, vlees en groente.
daarbij natuurlijk volop bier, wijn, brood en gebabbel.
Als er buiten 2 gitaristen beginnen te spelen, flink versterkt, lekkere sixties swingers, gaan uiteraard de benen van de vloer. Bij de solo's is dat bekend, maar de rest liet zich niet onbetuigd. Toen het ging regenen gingen de parasols omhoog en de zonneschermen omlaag, wij laten ons niet verjagen.
Niet te laat naar bed, morgen de eerste etappe: 300km naar Lipova, Roemenië.
Zoals altijd ben ik de laatste die gaat slapen.

Zaterdag.
ik hoor al vroeg campers starten, ik wil me niet haasten.
Bovendien ontdek ik dat er prima internet is, dus er moeten wat mailtjes uit.
Ik spreek met Corrie af in Kecskemet, schijnt een leuk stadje te zijn.
Daar lopen we de VVV wandelroute, drinken heerlijke cappuccino &wifi op een terras, komen solo Adrian 3x tegen en ik brand in de 200 jaar oude kerk een kaarsje voor mijn reismaatje Madelon.

Hongarije, was ik nog nooit, de etiketten in de supermarkt kan ik niet lezen maar ik vind glutenfree crackers en Cornflakes. Heerlijk fruit, kefir, flessen water, wijn, ik pin bij de kassa en reken het later om. KASSA, wat is het hier goedkoop!
Ik had forinten gepind, die maak ik bij het tankstation wel op.
Corrie en ik zijn solo maar ook solist, wij rijden graag onze eigen wijze weg. Maar bij de grens moet je soms voor papieren naar een loket, staat je camper onbeheerd, en lopen er ongure types..... We spreken dus af bij de grens op elkaar te wachten.

Het landschap is niet interessant. Vlak, landbouw, akkers vol uitgebloeide zonnebloemen (dat heet afgerijpt, leer ik later), idem mais, het asfalt is prima, ik kan goed opschieten, totdat......
Bij Mako richting Ro(menia), daar stuit ik op een file vrachtwagens, maar een Ro auto gaat er gewoon langs. Ik dus ook. Ik haal (schat ik) 10km vrachtwagens in voor ik bij de grens ben. Kan vlak voor een loket parkeren, koop een vignet, en roep Corrie door mijn WalkiTalki. Zij blijkt 5 auto's achter me te zitten. Dan door de douane, ook dat valt mee. Onze wegen scheiden: tot straks op de camping!

Roemenië dus, het landschap wordt niet mooier, het is een uur later hier, de weg is smaller en slechter. Bij Lipova gaat het fout, de route klopt niet, wegen zijn opgebroken/afgesloten, TomTom stuurt mij de wei in.
Ik kom weer als laatste? nee, Adrian is nog later!
Het is nog licht, we staan op een asfalt camping, ik sta in de achterste hoek bij een vuurplaats. Leuk! lijkt me dat, maar er blijkt een bruiloft te zijn, dus een groep jongelui zit tot diep in de nacht naast mijn bed te praten, drinken, vuurtje stoken, gelukkig zonder muziek.

Zondag
ik heb heerlijk geslapen, de kerkklokken wensen mij goedenmorgen, een uur eerder dan in NL.
Met een beker thee in de hand loop ik de 'straat' op.
Overal is 'reisoverleg' : wie rijdt met wie? waar stoppen we? wat zegt jouw navigatie? doen we nog een museum? ruïnes? wat is een weerkerk?
Dit is het leuke van een groepsreis.
Campers vertrekken, solo of per 2, max 3.
Ik zwaai uit en rij als laatste, samen met Ab. Het is 10 uur geweest, 255km te gaan, door het prachtige Zuid Transsylvanië.
In het dorp zien we solo Suze stil staan. Wat is er? Haar TomTom doet het niet!
Rij maar met ons mee, de walkie-talkies worden gelijk gestemd en we genieten van de inderdaad prachtige route. Boerenbedrijven in zondagsrust, kerkgangers op straat, veel ouderwetse hooibergen.
De weg slingert regelmatig door oorspronkelijke dorpjes. Kleine huizen, allemaal verschillend, bloemen, gekleurd schilderwerk. Zondagse rust. Max 50km per uur..... (oepssss, dat had niet ieder van ons goed begrepen).
Bij bezienswaardigheden onderweg kom je elkaar weer tegen, op de snelweg raak je elkaar kwijt, uiteindelijk komen we allemaal op camping 'de Oude Wilg' in Cirta (Carta).
Een NL vrouw die hier al 14jaar woont. Zij ontmoette haar Roemeense man in NL, ze begonnen een camping, haar man staat ook nog voor de klas.
De camping is een oase van rust. De voorzieningen typisch NL met aandacht voor details: een keuken voor algemeen gebruik, met potten&pannen en een spaarpot voor vrijwillige bijdrage.
De trap op een heerlijke zolderkamer met boekenkasten, spelletjes, dvd's, luie en rechte stoelen..... voor regenachtige dagen?

Wij hebben stralend weer, Happy Hour!
breng je stoel en je glas en doe mee!
De kring wordt steeds groter, tegen etenstijd weer kleiner,
solo's overleggen: wat heb jij in huis? we maken allemaal wat en verzamelen bij Nol&Marian (de ruimste camper) voor een heerlijk Menu Composé.
Morgen vroeg op! om 8 uur verzamelen bij de poort, onze campingbaas Monette is ook reisgids, zij gaat met ons met de trein naar Sibiu.

Maandag
we wandelen door het dorp Cirta naar het station, Monette heeft veel interessante info over het leven hier.
De trein is vol, maar we kunnen bijna allemaal zitten zitten, gelukkig, want het is niet ver maar wel anderhalf uur tot Sibiu, ook wel Hermannstadt genoemd.
In de 12e eeuw gesticht, belangrijk Handelscentrum geworden, een boven- en een beneden-stad met schilderachtige straatjes en pleinen.
Een bijzonder mooi stadje, in 2007 de culturele hoofdstad van Europa geweest. Veel over te vertellen, zoek maar eens op Google.
Het is vandaag 8 september, Maria geboortedag. We gaan naar een mooie kathedraal vol muurschilderingen. Copy van de Aya Sofia. Ik zoek een plek om kaarsjes te branden, mooie dunne waskaarsen te koop, 2 voor een leu (=kwartje).
Wat een hitte! Het staat er vol! een oude man haalt de half-afgebrande kaarsen weg, stopt ze in een grote tas, die worden weer gesmolten en verkocht. Hergebruik, economisch verantwoord.
We lopen zeker 2 uren, veel interessante verhalen en plaatsen, ik wil wel meer! maar het is tijd voor een uitstekende typisch locale lunch (salade, vlees en gebakken aardappelen).
Na de koffie hebben we nog heel even tijd om het Grote Plein over te lopen.
Dan weer terug naar het station, want er gaan maar 3 treinen per dag.

Om half 6 weer thuis. Hondenbaasjes druk, wij schuiven de stoelen in de zon. Heerlijk! we hadden bij de locale winkel koude biertjes gekocht.
Ik zou morgen best een vrijde dag willen hebben, het is hier geweldig.
Monette komt nog even langs met een fles zelfgemaakte likeur. We moeten allemaal proeven, tot de fles leeg is. Nee, niet te koop, kom volgend jaar maar terug!
Zij komt ons adviseren over een alternatieve route naar Boekarest.
Over Transfagarasan, een mooie weg met duizend bochten, door Top Gear als 'the greatest driving road in the world' bestempeld.

Dinsdag
niks niet vrije dag, vandaag rijden we naar Boekarest.
we hebben dus allemaal besloten die super route te rijden, inderdaad geweldig!
Kijk op You Tube, daar is ie mee te beleven. De link (en een aantal foto's) zijn op mijn facebook pagina te vinden. de 7C naar Pitesti.

De etappe vandaag is 300km, maar de 1e 90km doe je dus minstens 3 uren over.
Minstens ja, ik was al 4 uur onderweg toen ik een lunch pauze nam met overweldigend uitzicht over het stuwmeer.
Maar toen was de 'scenic road' ook bijna ten einde.
Hoog op een berg het kasteel van Dracula, waar je naar toe kunt (1382 treden, heb ik me laten vertellen).
Terug in de gewone wereld. Eindelijk was mijn TomTom weer tevreden, hij had mij 90km lang geadviseerd: keer om! omdat de weg niet zou bestaan.

In het eerstvolgende dorp een Lidl, dus....... 6 campers op de parkeerplaats. Ik sluit me daarbij aan.
Het is stralend weer, erg warm zelfs (28 graden) dus BBQ. Doe je mee?
OK lekker, tot straks op de camping! ik koop 2 forellen en witte wijn.

Straks? we moeten nog 3 uur en de route is weer niet duidelijk.
Om half 6 kom ik aan, na veel file en een stuk door de stad.
Een heerlijke plek, in de schaduw, onder de bomen, een prachtige avond met elkaar en krekels!

woensdag, dag 5 pas!
weer op tijd wakker, we moeten om 9 uur klaar staan. Een touringcar komt ons halen voor een stadstour door Boekarest. We zullen ook een bezoek brengen aan het ' paleis van het volk' zoals het is de communistische tijd heette.
In opdracht van Ceausescu gebouwd. Zijn ze van '83 tot '94 mee bezig geweest.
Dit zijn de enige getallen die ik onthouden heb, de gids overlaadde ons met tientallen gewichten, maten, jaartallen, dollars..... Na het Pentagon het grootste gebouw ter wereld, en dat kan je zien.
Alles is groot, alles Roemeens materiaal (marmer, brons, goud, natuursteen....)
70 architecten.... en dat vind ik indrukwekkend.
Dat 70 architecten samen zoiets harmonisch in elkaar zetten.
Het is natuurlijk over de top, maar ik vind het erg mooi. Het is in balans, het is warm, het is mooi. Er hangen 4 gordijnen van 16m hoog, wegen 500kg per stuk, dat heb ik ook nog onthouden.
Als je foto's wilt maken moet je €9 betalen, ik kocht een boekje met foto's voor €5
Je moet trouwens wel je originele (geen copy) paspoort inleveren als je naar binnen wilt.
Daarna weer een heerlijke lunch in een geweldig restaurant, waarvan ik de naam niet weet.
Vergeten kaartje mee te nemen, ik raak een beetje overvoerd, letterlijk&figuurlijk.

Na een bezoek aan een openlucht museum waren we weer op tijd terug, in de schaduw onder de bomen.
Ik heb mezelf direct gedwongen achter het toetsenbord te gaan, de gebeurtenissen volgen elkaar zo snel op dat er herinneringen verloren gaan.

Morgen rijden we naar Bulgarije,
overmorgen naar Turkije, het doel van de reis.
Geen idee of daar internet is,
dag 13 zal onze 1e rustdag zijn, ik zou deze reis 2x zo lang willen maken:
één dag doen en één dag niets, maar dan zijn we 14 weken onderweg.

wordt vervolgd
liefs van lijn

• 11 September 2014 - 16:06

Ankie:

Lieve Marjolijn,

weer leuk om je belevenissen te lezen. Nog 4 jaar... dan kan ik eindelijk net zo op stap als jullie!! Heb er zo'n zin in! Doe iedereen de hartelijke groeten, speciaal Gerrit en Adrian. Voor Gerrit is het morgen (vrijdag) een belangrijke dag, maar dat mag hij zelf vertellen als hij wil.

\

• 14 September 2014 - 17:24

Jan Verdam:

Geweldig weer zo'n prachtig verslag te lezen. Zo kan ik toch met jullie mee leven. Ook dank voor jullie meeleven met het najaar-weekend bij Callandsoog

• 19 September 2014 - 14:42

Gea:

Wat heerlijk toch, hoe jij schrijft! Zoveel details en grappige anekdotes, heerlijk.