malta - Reisverslag uit Malta, Malta van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu malta - Reisverslag uit Malta, Malta van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

malta

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

14 Juli 2014 | Malta, Malta

St Paul's Bay, Malta, ik zit op het dakterras, links beneden uitzicht op de boten in de baai, rechts boven een giga grote volle maan, Superluna!
St Paul's Bay, hier zou apostel Paulus in het jaar 60 schipbreuk geleden hebben, vanaf het slaapkamer balkon kan je St Paul's Island met daarop een groot standbeeld, zien liggen.

2 juli vloog ik van Bologna naar Malta.
Na 2 uren vliegen met prachtig uitzicht: International Airport bij Valetta.
Om 4 uur haalt Floris mij op met een huurauto, om 5 uur zijn we in zijn 'penthouse' , om 6 uur gaat Floris werken bij restaurant Da Rosi, om de hoek.
Alicia werkt pas om 8 uur vandaag, in een hotel aan het andere eind van de baai. Wij lopen samen langs de boulevard, vol terrassen, toeristen, souvenirs en alles wat daarbij hoort.
Je kunt hier prima verpozen, voor redelijke prijzen wanneer je je euro's in NL verdiend hebt. Binnen een kwartier heb ik een hand vol folders. Een boottrip gaan we zeker maken, caves and lagoons.... zwemmen in Blue Lagoon.... gelukkig ben ik hier 2 weken.
Het is nog warm, Alicia is in het zwart, de dresscode voor personeel in de horeca. Iedere dag de waslijn vol zwart!
bij hotel Antonio wens ik Alicia goede arbeid en loop verder.
Ik geniet van alle uitzichten, kroegen, terrassen, muziek, ijsjes en tegen 11 uur, op weg naar huis, zie ik Floris werken. Even met iedereen kennis maken en de ' bazin' biedt me een heerlijke Maltezer witte wijn aan. Ik zit op het terras, uitzicht over de baai en op de Paulus Schipbreuk Kerk.
Als Floris uitgewerkt is lopen we samen naar huis, middernacht, Alicia komt om 1 uur thuis. Dan heeft ze honger, een lange avond werken zonder pauze. Ze verdienen hier 4 euro per uur! We eten, drinken en praten in de nachtelijke koelte op het dakterras, om 3 uur lig ik in bed.
Voor mij een logeerkamer en eigen badkamer: wc&douche formaat camper, geen warm water. Maar er is ook een badkamer met ligbad&boiler. De waterdruk is erg laag, dus een bescheiden straal water, maar als je wilt baden: aan het eind van de straat het helderste water. De Middellandse Zee binnen handbereik. Ik heb al een keer gezwommen, helder zout water, tussen de boten door, tussen de snorkelaars. Er schijnt 35meter diep zicht te zijn, veel vissen, wrakken en meer moois voor duikers.
Ik heb al snel in de gaten hoe het OV werkt: je koopt een dagkaart voor €1,50 daarmee mag je het hele eiland over. Bus 12 stopt hier voor de deur en rijdt langs de kustweg naar hoofdstad Valetta, doet daar 1uur20minuten over. Dat doe ik dus morgen.
Een indrukwekkende stad, vol historie, hier wil ik weer heen wanneer Alexander&Anna er zijn, zij vliegen 15 juli. Floris&Alicia hebben woensdag 16 juli vrij gevraagd, dan hebben we dus familie-dag! met 2 zonen& aanhang op stap, 's avonds eten bij Da Rosi.
Donderdag 17 juli vlieg ik weer naar Bologna.
Omdat er maar 1 logeerkamer is heb ik de laatste 2 nachten in het hotel vlakbij geboekt, airconditioned slapen en een riante badkamer .... voordat ik weer in mijn camper bivakkeer.
Er wonen/werken hier nog 2 vriendinnen van Alicia uit Gijon, we gaan met elkaar op stap in de huurauto. Zo krijg je een goeie indruk van het landschap: het doet me erg denken aan Qatar. Geen bossen maar wel veel groen. Arabische architectuur: vierkante huizen, platte daken, van limestone, lichtgeel dus. Ook de taal heeft veel Arabische klanken.
De wegen zijn niet zo slecht als mij voorspeld was, men rijdt links.
We gaan naar de zuid-west kust, Marsaxlokk, Op zondag markt en veel visrestaurantjes. Slippers gekocht want mijn opgezette voeten passen niet meer in mijn schoenen, en heerlijk vis gegeten. De afstanden zijn klein, dus we zijn op tijd terug voor de dames, die op zondag werken.
Thuis gekomen rijden Floris&ik naar het Compost Festival, een groep enthousiaste jonge mensen houden zich met 'groene tuinbouw' bezig, perma-cultuur dus. Iets waar Alexander en Floris zich al langere tijd in verdiepen. Het was een leuke, deels leerzame avond, Floris deed nieuwe ideeën en nieuwe contacten op.
en zo vliegen de dagen voorbij. We keken voetbal op Burgibba Square met honderden juichende mensen, veel oranje op straat! In NL heb ik niets met voetbal, maar deze sfeer is geweldig. Op het dakterras wappert onze driekleur, boven de plantenbakken waar Floris zijn perma-cultuur aan het uitproberen is. De worteltjes en broccoli komen op, de basilicum doet het prima.
We gingen met de auto op de ferry naar het volgende eiland Gozo, we maakten een boottocht naar en rondom het eiland Comino met veel grotten. Omdat wij met een niet te grote boot waren (38 passagiers) konden we redelijk de grotten naar binnen varen.
Wat een indrukwekkend zee&landschap, met hoge klif-kustlijn.
Het zwemmen in Blue Lagoon was kermis! wij zouden in de baai voor anker en aan boord lunchen (BBQ), zwemmen vanaf het duikersplatform, maar helaas. Schipper Aarnoud (ja, een NLander die hier al 13 jaar zit) heeft ons aan wal gezet omdat hij moest gaan tanken. We kwamen in een kermis terecht, ligstoelen te huur voor €7,50 klem tegen elkaar aan, strandje zo druk als Zandvoort, prachtig helder water, met kwallen!!
Toch maar een stoel gehuurd, hoewel we maar anderhalf uur de tijd hadden. Daar zat moeders: met 6 rugtassen en de (gelukkig zelf) meegebrachte lunch pakketten.
De anderen gingen eerst het water in, later ik. Als je eenmaal door de meute heen bent is het heerlijk drijven op het zoute water. Toen nog even wat foto's gemaakt, en de tijd was om.

Onze dagen beginnen dus laat, want als je tot middernacht werkt en dan nog.....
Alicia dacht misschien dat ze 2 weken haar schoonmoeder moest bezig houden..... maar ik amuseer me prima. Heb hier een perfect B&B en kan mijn eigen gang gaan.
Ik ben vandaag weer in de bus gestapt, nog een keer naar Mdina en Rabat, op mijn combi kaartje mocht ik nog de Paulus grot en de catacomben in. Indrukwekkend! Teveel om alles te beschrijven, te mooi om foto's van te maken, ik heb dus 2 boeken gekocht.
Ik hoop dat Floris het hier langer volhoudt dan in Australië, want hier wil ik zeker weer naar toe!
Een eiland met geen half miljoen inwoners en ruim een miljoen bezoekers per jaar. De hoogste bevolkingsdichtheid en het grootste aantal kerken per inwoner.....
Geprezen zij Ryan Air die je hier heel voordelig naar toe brengt.
morgen komen dus Alexander&Anna al, deze 2 weken zijn voorbij gevlogen.
Alle dagen stralend weer, zelfs erg heet soms. Maar nu, het is bijna 10 uur in de avond, loop ik nog even de kustlijn langs. Geen voetballen meer op grote schermen maar er is vast nog wel gezelligheid op de terrasjes. De voertaal is hier Engels, dat maakt het een stuk makkelijker en zoals jullie weten: ik kom altijd wel iemand tegen als ik zin heb in een praatje.

Dit is de eerste keer dat ik een verslag schrijf op mijn Ipad, even stoeien dus of ik dit op mijn blog kan krijgen.

quatorze juillet, 9 jaar geleden was het in Groningen ook 30graden, een dag om te gedenken.

Dit was liefs van Maltalijn

• 15 Juli 2014 - 19:18

Madelon:

klinkt erg mooi en leuk met alle (schoon)kinderen bij elkaar.
    ik vroeg me gisteravond al af of je wel vuurwerk had ...

• 16 Juli 2014 - 09:47

Jeanne:

Ha Marjolijn, ik zie alles weer zo voor me, ben er jaren terug geweest met het hele gezin, prachtig eiland, leuke restaurants, mooie heldere zee, allemaal goud in Valletta. Toen waren er nog allemaal hele oude bussen, nog steeds!
    Genieten voor jou met je zonen en aanhang,
    Gr