Maserno, Ferrara, Ravenna, Maserno - Reisverslag uit Ravenna, Italië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu Maserno, Ferrara, Ravenna, Maserno - Reisverslag uit Ravenna, Italië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

Maserno, Ferrara, Ravenna, Maserno

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

01 Juli 2014 | Italië, Ravenna

Dinsdag 24 juni, naar Porretta Therme, wéér die prachtige route, slingerend omhoog&omlaag, vanuit Maserno een uurtje naar het zuiden.
De camperplaatsen uit het groene boek zijn niet te vinden, maar TomTom geeft ook camperplaatsen en zo kom ik op een prima plek.
Aan het eind van de grote parkeerplaats bij superCOOP een slagboom, druk op de knop voor een ‘token’ en betaal als je er weer uit wilt. Er is stroom, water, wc dump….. 1e uur gratis daarna een euro per uur, max €12 voor 24 uur. Als je gaat lunchen bij de Bar in het park krijg je korting. Ik loop naar de Bar. De Signora komt mij wijzen hoe het werkt en geeft de struiken water uit de drinkwater slang en spuit de ‘voorzieningen’ schoon. Prima plek!
Ik ga op de fiets naar de kapper (Simona uit Maserno heeft hier een 2e zaak), dan fiets ik de berg op naar de oude Thermen. Imposante gebouwen, vergane glorie, herinnering aan een riant verleden.
De nieuwe thermen zijn vlakbij de camperplaats, naast een groot hotel waar net een groep senioren arriveerde. Zwembad, sauna, behandelingen…… ik neem een prachtige brochure mee. Mooie plaatjes, beste prijzen. Ik fiets nog wat door het park, ga op lekkere muziek af: een ‘dansant’ voor senioren. Ik hou van dansen, ik ben seniora, maar als ik dit bekijk….. nee!
Ik fiets naar het parkje met jonge moeders&kinderen in een speeltuin en bestel op het terras van de Bar een Aperol Spritz. De Signora lacht mij toe vanachter haar laptop. Ik pak mijn iPhone, is hier wifi? nee, maar zij zet google aan en wenkt mij: neem deze maar. Ik lees mijn mails, interessant bericht van mijn ‘juridisch adviseur’ over de werkwijze van incasso bureaus. Ik weet er alles van, Interim Justitia probeert mij dagelijks te imponeren, al 3 jaar.
Het is drukkend warm, ik heb hard gefietst, ik verkleed me in een maxi Tshirt en trakteer mezelf op een douche uit de slang met drinkwater. ‘NO car wash’, staat er soms, nu niet.
Woensdag, om half 9 gaat het zwembad open. Ik overweeg uit gewoonte senioren korting te vragen, maar als ik om me heen kijk ben ik bang dat je als niet-senior niet eens toegelaten wordt! Een dagkaart zwembad&sauna €15. Daarvoor krijg ik een handdoek en een badmuts (verplicht!), zo’n plastic zakje op je hoofd, haha! Open tot 11uur, dan weer van 3-5. Jaja, pranzo (lunch) is heilig in dit land.
De sauna werd voor mij aangezet, was om 10 uur 65 graden, liep later toch nog op tot boven de 80.
Ik heb wat gezwommen tussen de groepen aqua-gym voor senioren, mijn boekje gelezen, paar keer in de sauna gezeten, aan de andere kant van de ramen regen, bliksem&donder. Ik heb hier dus een prima dag voor uitgezocht, maar het is niet mooi genoeg om ná 3 uur weer terug te gaan.
Als ik later de brochure nog eens bekijk herken ik wat foto’s van het zwembad, genomen door een knappe fotograaf. De glamourous wellness foto’s zijn waarschijnlijk van internet gehaald.

Ik rij om 12 uur voor €11 onder de slagboom door en ga op de (gratis) parkeerplaats mijn eigen lunch maken: Hongaarse Zuurkool, daar is het echt weer voor. Er rijden inmiddels giga vrachtwagens met opleggers uit Roemenie de camperplaats op, vannacht had ik alle ruimte voor mij alleen. Mazzel.
Ik navigeer naar Ferrara, TomTom is totaal in verwarring want die kent de prachtige nieuwe weg nog niet. Ik geniet een groot stuk nieuw glad asfalt en dat is bijzonder hier!!
Boven Bologna kom je in de Po Vlakte, vlak dus. Het is bewolkt, druk op de Autostrada, links&rechts industrie, helemaal niet mooi!! het lijkt wel NL en daar wil ik nog helemaal niet aan denken.
Dwarsdoor Ferrara, wat volgens Madelon zo ontzettend mooi zou zijn….? dan kom ik op de Campeggio Communale (gemeente camping?) en daar mag ik een plek uitzoeken. Er staan 3 campers en een caravan, onder prachtige schaduwbomen, verharde plekken, prima!! Maar dan blijken het moerbei bomen te zijn, vol vruchten. Heel mooi, maar ik loop direct de camper vol rode kleefplekken, het gras ligt vol vruchten. Die wil ik niet op mijn dak, dus ik sta nu in de volle zon en zet de stoel in de schaduw. Ook beter voor mijn zonnepanelen, want stroom kost €3.50 per dag en mijn koelkast draait prima op gas. Jammer om je geld uit te geven aan dingen die je niet nodig hebt toch? Eindelijk draait mijn omvormer weer eens op volle toeren. Ik zit nu met een muziekje aan achter de laptop tot de stroom onder de 12V komt, dan ga ik slapen (of zet mijn solarlamp van Ikea aan).
Ik ben vanmiddag om 4 uur op de fiets gestapt, 2km naar de historische stad Ferrara, volledig omringd door oude stadswallen. Staat terecht op de wereld erfgoed lijst. Dit bedoelde Madelon! Ik had al borden gezien: favoriete fietsstad en in een folder gelezen ‘het Amsterdam van Emilia Romagna’ en inderdaad, IEDEREEN fietst hier. Geen heuvels én… er is een universiteit. Studenten op rammelbakken, moeders met boodschappen-fietstassen, kinderen met fietshelmpjes, seniore touristen met trapondersteuning en stoere NL mannen met een tentje achterop ….. een wirwar van fietsen in het auto vrije middeleeuwse centrum.
Ik dwaal wat, bezoek het kasteel, fiets een heleboel middeleeuwse stegen, met kasseien! en rust uit op een terras. Traditie getrouw een Aperol Spritz? Maar dan zie ik op de kaart vol cocktails een “Bellini’. Dat kwam ik in een leuk boek laatst tegen, daar zaten de dames iedere middag aan de Bellini’s. Laat ik dat maar eens proberen….. MMMMMMM…… verse perzikken schuimig geblenderd met prosecco! Weet niet of ze dat in NL ook zo lekker maken? Voor herhaling vatbaar.
Maar vandaag (donderdag) werd het geen weer voor een terras……
Ik ben op de fiets de andere kant op gegaan, fietsroute richting de rivier. Na 8km een bordje Destra Po, een bult op en ik sta op de dijk. Redelijke wind tegen, maar ik trap stoer met ondersteuning op de laagste stand. Heerlijk langs de Po gefietst (nee, niet langs de Po gepiest). Links de brede rivier, rechts in de verte zwarte wolken. Naar Pescara nog 3km, dat moet lukken vóór de bui mij bereikt. Maar dan blijkt Pescara alleen kerk te hebben, gesloten, en géén bar, nergens een schuilplaats. Het begint heel hard te waaien. Ik vol gas terug, wind in de rug, trapondersteuning op MAX, terug naar het vorige dorp.
Wanneer de eerste druppels vallen zie ik een overdekt terras. Een welverdiende espresso en een wc. De eerste echte italiaanse wc: hangen dus. Goedzo, wéér niet langs de Po gepiest.
Na een half uur, 2 espresso’s en een gesprek met handen&voeten, wordt de regen minder en ik waag mij in poncho weer op pad. Op de camping kom ik in de douche-ruimte verzopen verkleumde fietsers tegen. Heb ik het er toch goed afgebracht!
Het is inmiddels middernacht, ik heb nog steeds voldoende stroom en al een 2e slaapmuts ‘Vecchia Romagna’ op. De disco in de verte is stil gevallen, ik ga ook maar eens vallen. Heb mijn ‘zomer’dekbedje weer uitgepakt, het is hier ’s nachts een stuk minder koud dan in Maserno op de berg.
Heerlijk geslapen! Met mijn halve-liter glas thee en mijn boeiende leesboek nu lekker lui in de schaduw. Ik leer het al!!! Gewoon relaaaaaxxxxx, niet de mij bekende hyperactiviteit waar ik zélf ook moe van word. Zonder ritalin, gewoon AOW. De warmte helpt ook mee om het rustig aan te doen: over de 30!
Ik geef mezelf een pedicure: versleten nagellak van de tenen, knippen, schuren, sodabadje en massage met hennep voetenbalsem…..! weer helemaal klaar voor een stadswandeling vanmiddag, als de hitte voorbij is.
Er komt op het veld tegenover mij een fiets, uit grote tassen komt een mini stoeltje, een piepklein tentje, SOLO staat erop. Ja, zó kan het ook!
Na de middag fiets ik om de stadswallen heen, onder oude bomen, in de koele schaduw, de geur van bloemen&kruiden. In het oude centrum veel bezienswaardigheden. Posters van Ferrara Art Festival: in een mooi Palazzo expo van internationale beeldend kunstenaars. Niets wat mij bijzonder raakte, maar mooie locatie. In het MEIS (het nationaal museum) Emanuele Luzzati, bekend Italiaans illustrator, film-maker, stage designer. In 1921 geboren, getogen en overleden in 2007 in Genua. Er speelt een video: een teken film over de geschiedenis van de stad Jeruzalem. Boeiend verbeeld, prachtige tekeningen en kleuren, in het hebreeuws maar engels ondertiteld. Ik heb genoten! Totdat er ouders met 2 krijsende dochtertjes kwamen. Snel weer op de fiets. www.meisweb.it.
Ik kom langs de Coop en kan het niet laten, ik Coop weer teveel: kaasjes, ham&halve meloen, tomaten, mozzerella, basilicum plantje, rode wijn (ik ging voor een half flesje melk).
Geen terrasje, om 7 uur weer op de camping, een laat Happy Hour.
De ‘eenzame fietser’ blijkt een stoere Hollander te zijn, 15 dagen geleden uit de Beemster vertrokken, op weg naar Rome. Ik vraag of hij zin heeft in een glas wijn en even op een echte stoel zitten. Ik heb teveel lekkers en zoek iemand om mee te eten.
Een gezellige zomeravond, om middernacht hebben we de 2 flessen wijn leeg, een schaal meloen&ham, een bord caprese salade. Reisverhalen. Zijn vrouw vliegt volgende week naar Rome, daar vieren ze zijn 63e verjaardag. Aan het meer van Bracciano hebben NLanders een camping, zij verzorgen fietstransport terug naar je adres in NL. Handige Hollanders! Een gat in de markt gevonden.
En toen bleek het al zaterdag te zijn! Ik had besloten Venetië uit te stellen, ik rij naar Ravenna, op zoek naar de mozaïeken. De mooie route die ik uitzoek valt tegen, het is hier plat, wijds. Beetje Groninger Hogeland, klei en kanalen. Ik heb liever het Twentse met boswallen en beetje glooiend. Ik heb bomen nodig om me lekker te voelen.
Veel mais, fruit en grote velden rijst. Ik koop duroni’s (dikke zwarte kersen) maar zo heerlijk zoet als die eerste keer zijn ze niet. Abrikozen, nectarines, uien, wie komt er eten?
De camperplaats Rocca Brancaleone, is prima! Ik sta tegen een oude stadsmuur, in de schaduw, het is bloedheet. Ik sta in een bocht van de muur, heb dus plek om stoel&tafeltje neer te zetten. Er staat één grote nieuwe NL camper, even later komt daar een jong stel met baby en 2 honden. Zij brengen de camper van vrienden naar Zuid Italie en vinden dat camperen super! Zij stapt achter het stuur, ze waren even het stadje in en ik krijg de plattegrond/route van de hop on/off bus.
Op wandeltocht door de stad blijkt de kaart niet duidelijk te zijn. Bij de basiliek geen senioren kaarten, gewoon €9. Morgen misschien? Ik heb eigenlijk mijn buik&hoofd wel vol van kerken. Maar als ik de Duomo binnen kom begint het orgel te spelen. Dat is wel weer mooi. Ik zit op de kunstig beschilderde banken, lijken gebeeldhouwd. Ik brand een kaarsje, heerlijk koel hier.
Dan espresso bij een bar met wifi, ff de post binnenhalen. Er staat voetbal aan, Chili-Brasil, zo blijf je op de hoogte van het wereldgebeuren. Nog wat dwalen, in een park locale zang&dans, dan weer naar de camper op de parkeerplaats. Volgens Acsi: mooie plaats, kans op verkeerslawaai, 250meter van het centrum. Dat klopt. Een paar wilde jongens draaien sliprondjes over het stoffige veld, maar als die uitgespeeld zijn wordt het rustig en koeler. Ui, knoflook, champignons, potje saus in de pan. Flesje wijn open. Geen pasta (koolhydraten) maar gnocchi di patate (aardappel dus). de saus is lekker, die gnocchi is helemaal niks!
Zondag de stad in, de VVV is open en ik krijg een betere plattegrond. Gelukkig ben ik op de fiets, want het is heet en het zijn toch wel afstanden. Voor €5 een 3-in-1 kaartje voor de 3 locaties waar de mozaïeken te zien zijn. Het is mooi maar valt me tegen, omdat ik al zóveel moois gezien heb word ik niet meer verrast. Ik ontdek nu de leuke straatjes, maar het is zondag en unheimisch rustig, hoewel sommige winkels open zijn. Ik trakteer mezelf een ijsje en in de camper met de ventilator aan houd ik siësta.
Om 4 uur rij ik richting Bologna, vlak vóór de Autostrada file. Ik kan ver vooruit kijken, het staat echt stil, dus ik neem een alternatieve route. Wederom: ik vind de Po Vlakte niet mooi.
Het laatste stukje stuurt TomTom me naar de Autostrada. Wanneer ik mijn kaartje wil betalen, zoals altijd met mijn credit card, wordt die geweigerd. Ik probeer de kaart andersom, ondersteboven, achterste voren, NEE! Achter me begint getoeter. Een Italiaanse stem door de intercom, heel verhaal, dan: insert card……. Maar de card wordt weer uitgespuugd. Dan komt er ineens een lange kassabon tevoorschijn en de slagboom gaat omhoog. Ik lees dat ik binnen 15 dagen € 1,20 moet betalen, anders word ik vervolgd.
Ik ben om half zeven bij Airport Bologna. Je kunt hier volop parkeren: in garages, max 2,50meter hoog. Het is bloedheet, vrijwel 100%vocht in de lucht, dreigende luchten en lichten in de verte, waar blijft dat onweer? Eva belt dat ze in Eindhoven in het vliegtuig zit, het ziet ernaar uit dat ze op tijd aankomt, 10 voor 9 dus. Ik sta prima in de schaduw, maak koffie, laptop aan, zó kan ik wel 2uur wachten. Wanneer Eva belt dat ze bij de bagageband staat breekt de onweersbui los. Ik loop haar met paraplu tegemoet, het eerste wat ze roept als ze me ziet: we hebben gewonnen!!
Wij hebben de voetbalwedstrijd dus niet gezien, maar in het vliegtuig werd omgeroepen: this is your captain speaking: Holland –Mexico 3-1.
Haha, dan komt al het oranje dat ze in de koffer heeft goed van pas.
We rijden door stortende buien, voor het eerst in 2 maanden rij ik in het donker, bergen&bochten….. om 11 uur is Eva na 2 maanden weer in haar huis. De honden zijn blij en de oppassers schenken een glas wijn. Al met al is het 2 uur voor ik in mijn bed lig, de camper staat erg schuin, dat komt morgen wel. Op de berg, in de zomer lekker koel maar in de nacht dus hartstikke koud!!! Gelukkig heb ik mijn fleece binnen handbereik.
Nu is het dinsdag 1 juli, 3 maanden geleden was ik jarig, kwam toen net uit Suriname……
En morgen vlieg ik naar Malta! Vanaf Bologna een retourtje voor € 51.
Zoon Floris &Alicia hebben zich daar onlangs gevestigd, hebben al een baan in de horeca, huren een penthouse met logeerkamer, moeder is welkom. Wel mijn eigen lakens&handdoeken mee nemen en nog wat overtollige pannen&borden uit de camper, dus toch maar mét bagage reizen. Kost die koffer van 20kg €70 !!! maar hij staat gepakt, al in de auto van Eva, zij brengt mij morgen naar het vliegveld. De camper mag 2 weken bij Gijs op de oprit.
Ik ging een jaar reizen….. nu, dat lukt dus aardig.
Ik wil in augustus in NL zijn , maar daarna…..? Ik heb de route al bekeken van de Vagebond Reis naar Turkije, er gaan 9 solo’s mee, prachtige route. In 49 dagen van Budapest naar Dubrovnik, 6300km.
Maar eerst naar Malta!!!

Tot later, liefs van lijn

• 01 Juli 2014 - 22:39

Madelon:

wat een heerlijk verhaal. ik ben jaloers ! zoooveel dingen die ik nog niet heb gezien. veel plezier in Malta. ciao

• 02 Juli 2014 - 11:52

Margriet Bijker:

Plezier gelezen, herken je opmerkingen over de natuur rond Ravenna en de Po-vlakte. Veel plezier. Geniet van Valetta en de Mdina!!