Emilia Romagna - Reisverslag uit Montese, Italië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu Emilia Romagna - Reisverslag uit Montese, Italië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

Emilia Romagna

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

23 Juni 2014 | Italië, Montese

Maandag 16 juni liep de camping leeg, ik had vrij uitzicht op het meer, dat heb ik nog ff gefilmd.
Wat een mooie plek is dit! maar toch ga ik inpakken. Fiets, luifel, stoelen, water, wc…… het bekende ritueel. Of je nu een nacht of een week staat.
Ik betaal € 12,50 per nacht voor deze perfecte camping www.porticciolo.it Ik zal ze op Zoover opzoeken om mijn complimenten te schrijven. Bij veel NLanders al bekend. De campingbus rijdt je voor een euro naar het stadje Bracciano, met een OV dagkaart van €8 ben je in een uur met de trein in Rome. Dat heb ik vrijdag toch nog maar een keer gedaan: uitgebreid over het Forum Romanum gelopen, daarna door een duizend-rozen-tuin en toen in de Jodenbuurt een heerlijke lunch: Lamsvlees&Artisjokken. De Trevi fontijn staat droog en in de steigers, ik heb dus géén muntje in het water kunnen gooien om terugkeer af te dwingen. Adieu Roma!
Om 12 uur breekt de hemel open, provincie Lazio huilt mij uit. Ik neem de Autostrada door een stuk Umbria, dan kom ik in Toscane. Wat een mooi landschap weer! Ik kan me voorstellen dat de glooiende korenvelden in de zon oogverblindend zijn. Nu zandkleurig tegen de zwarte onweerswolken. Af&toe een bliksemschicht in de verte, prachtige dreigende lucht.
Ik kom in Siena bij de gratis camperplaats Belverde.
Grote parkeerplaats tussen woonflats bij bushalte. Er staan een zestal campers. Het weer nodigt niet uit om de stad in te gaan, dus ik rij door naar Acsi Camperplaats Monteriggioni.
Grote parkeerplaats voor bezoek aan het middeleeuwse ommuurde stadje. Je betaalt (van 8-24uur) in de parkeer automaat, max €6 voor camper dagkaart.
Ik kwam om 5uur en ging de volgende dag het stadje in, moest dus 2x een dagkaart kopen. Voordeliger als je er vroeg bent en aansluitend blijft overnachten.
Het mini stadje is mooi gerestaureerd, voor €2 mag je over de stadsmuren lopen, veel horeca en kunstnijverheids winkeltjes.
Mooie plek, geen voorzieningen, wel ruimte rust en mooi uitzicht. Ik ontmoet een Duitse solo vrouw, zij heeft haar huis verkocht en zwerft nu een half jaar in haar camper door Europa. In de herfst misschien naar zuid Spanje…..?
Ik neem de tolweg om Florence heen en bij Pistoia eraf, weer de bergen in. Wat prachtig!! Ik ken deze weg en geniet telkens weer. Regelmatig ‘vluchtstroken’ om haastige auto’s achter mij voorbij te laten, ik kronkel naar boven. Bij Sambuca pauzeer ik op een parkeerstrook, boven mij hoge bergen, beneden de klaterende rivier. Deur open, frisse wind, ik maak lunch en lees mijn boek “Pensionado’s” door Van Sambeek, schrijfster van “zadelpijn” . Zo leuk en zo herkenbaar…… regelmatig prijs ik me gelukkig dat ik solo ben.
Bij Porretta is een camperplaats bij de ‘thermen’ daar wil ik ook nog heen, maar niet nu.
Ik kronkel&kreun, vaak in de 1e versnelling, de berg op richting Lizzano en kom langs Castellugio, de kaasfabriek. Heerlijke Parmigiano Reggiano en schaap/koe kaas gekocht. Dan nog ff de flessen vullen bij de bron met zuiver water. Ik kan het niet laten onder langs I Canoni te rijden, het huis van Hans. Gebeurt daar nog iets mee? Ik betaal in ieder geval géén WOZ belasting meer, ook al ben ik misschien wettelijk voor een deel eigenaar….???
Op HappyHour ben ik welkom bij neef Gijs&Hetty die sinds vorige week in hun huis in Maserno zijn. Zij hebben een brede vlakke oprit met uitzicht op de Monte Cimone waar zelfs nog vlekken sneeuw te zien zijn. Hier hield ik ooit wintersport met zonen&schoondochter. Moeilijke tijd toen, Hans zat op dat moment in zijn huis iets verderop, ik weet nog hoe verdrietig ik was. Toen we na die week thuiskwamen lag er bericht van Patrimonium: er is een senioren flat voor u in Groningen, 2 maanden later werd ik 60.
Wat is er veel gebeurd in 5 jaar!!! Ik prijs mij gelukkig, it didn’t kill me, it made me stronger!!!

Nicht Eva is nog in NL herstellende van een heupoperatie, ik verheug me erop haar volgende week weer te ontmoeten, hier in haar huis op de berg. Leuk om weer op vertrouwd terrein te zijn.
Gisteren keken we voetbal bij Jan, in zijn huisje naast de kerk op de berg Montespeccio. Berbera en nog 2 bekenden (uit New York en Nw Zeeland) waren er ook, we genoten een gewonnen wedstrijd en een verrukkelijke maaltijd met elkaar, met uiteraard wijn en zelfgemaakte limoncello en noccino. Wat een leven!!! Het is nu de tijd om de (nog groene) walnoten te plukken en in de alcohol te zetten. Hetty zoekt ook het recept voor limoncello, ik zette de schil van de echte citroenen uit Sorento al op wodka, nu moet het nog limoncello worden.
Vanmorgen met de camper naar de Fiat Garage omdat ik de motorkap niet open kan krijgen. Met wat kunstgrepen lukte het en met een spuit silicone is het euvel verholpen. Thank You, ByeBye zei de garage-man en ik kon, zonder kosten, weer vertrekken. GRAZIE !!
Toen naar de groenteman voor een nieuwe voorraad fruit en nu via een nostalgische route over een berg terug. Heerlijk plekje in de schaduw met riant uitzicht, vers fruit lunch en de belevenissen weer opschrijven. Er gebeurt zóveel….. en het geheugen is met pensioen.
Straks ga ik risotto con funghi maken, fijn als er mensen mee eten, éénpersoons maaltijden is nog steeds niet mijn kunst. Funghi Porcini, eekhoorntjesbrood, hier volop gedroogd te koop, ik at het ook al 2x vers. De lakens hangen aan de waslijn, ik slaap weer onder mijn ‘winterdek’ want het is best koud ’snachts onder de heldere sterrenhemel. Wat heerlijk om weer in donker stil gebied te zijn. Géén vliegtuigen, geen lichtvervuiling, tientallen vuurvliegjes en af&toe in de verte een blaffende hond.
Morgen proberen of ik met de fiets de berg op kan komen, anders moet ik maar eens een flink eind gaan lopen. Ondanks al bijna 2 maanden koolhydraat-arm di-eten heb ik niet de indruk dat er al veel kilo’s af zijn. Ik heb gisteren genoten van verse torteloni met ricotta&spinazie, dat maakte Gijs voor lunch. Heerlijk wijntje erbij. Wég goede voornemens!

Een prachtige camperplek hier aan de Via Rossa. De 3 honden, Border Collies, liggen hoopvol bij mijn deur om met de bal te spelen. De bal wordt op mijn treeplank gelegd, ik hoef alleen maar een schop te geven! In NL zijn ze getraind om schapen te drijven, hier leren ze truffels te vinden. De lindebomen staan volop in bloei, een zoemend bijenkoor en overweldigende geur. Weer eens wat anders dan de bedwelmende jasmijn van de laatste weken.
Er is een wasmachine! Dus hangen mijn handdoeken aan de lijn te wapperen. Er moet gesnoeid worden, we sjouwen met takken bossen, er is heerlijke koffie, een boekenkast, een douche….. en mijn internet dongel doet het goed. Heerlijk even geen musea en oude kastelen. Gezellig met mijn familie, die ik nauwelijks kende, aan de borrel en lekker eten.
Zaterdag is er 24 Ore Suonate in Bologna, dwz de hele dag muziek op verscheidene locaties. We zitten om half 9 in de auto, na ruim een uur zijn we bij een parkeergarage. We lopen via een leuke markt aan de Via Indipendenza naar Teatro Arena del Sole. Daar verrast een groep van 5 gepassioneerde jonge mannen (La Van Guardia, even opzoeken op Spottify, zegt Gijs) ons een half uur met flamenco-swing-balkan-jazz-tango-manouche…….. geweldig!!! Mooi theater ook, zo kom je nog eens ergens.
We lopen naar de Basiliek San Petronio, waar we met Berbera afgesproken hebben. Hier twee historische orgels : Prato uit 1475 en Malamini uit 1596, die bespeeld zullen worden door de beroemde organisten Tagliavini en ‘onze’ Liuwe Tamminga.
Indrukwekkend, 17e eeuwse muziek op 2 orgels uit de 15e en 16e eeuw…..en daar zit je dan op prachtig bewerkte houten koorbanken. Berbera speelt zelf orgel en na afloop spraken we even met de organisten. Tamminga is doorlopend op tournee, speelt de hele wereld over, maar dít orgel Prato, het oudste bespeelbare orgel ter wereld, is toch wel een favoriet. Bijzondere ontmoeting!
Gijs&Hetty moeten weer op tijd naar de honden dus ik sluit me aan bij Berbera en Beate, een leuke Duitse vrouw die hier al 25 jaar woont&werkt. Gescheiden, 4 kinderen, kent Berbera van de International Women Group. Mooi mens! We gaan lunchen, een héérlijke spelt salade.
Dan lopen we naar het Oratorio di San Filippo Neri, aan de Via Manzoni. Een prachtig gerestaureerde kerk, waar stukken muur en plafond gelaten zijn in baksteen en hout. Hier het orgel Fratti, Matteo Messori speelt Bach. Fantastisch!
Dan staat op het programma: Duo Acoustic Travellers… ??. Twee 60+ mannen met gitaren, veel tijd nodig om te stemmen en de kabels OK te krijgen, maar toen ze begonnen te spelen&zingen……. WOW! Jammer dat we maar 20 minuten kunnen luisteren, de parkeerkaart loopt af en Berbera moet nog boodschappen doen.
Op naar Carrefour. Eerst een heerlijke ‘koffie’ bij een Italiaans charmante barman en toen met een karretje door de supermarkt. Weer heerlijk veel lekkere dingen gekocht die niet op de boodschappenlijst stonden. Genieten!
Op weg naar huis nog ff langs een groente&fruit stal langs de weg, een kilo duroni (dikke bijna zwarte kersen) gekocht. Smullen!! Om 7 uur weer thuis in Maserno, wat een mooie dag!
’s Avonds kwamen Berbera&Paulo ons halen om ‘beneden bij de rivier’ heerlijke pizza’s te eten. Ik liet mij ook nog verleiden tot een tiramisu met kersen…… OEFFFF… weet je wat tira mi su betekent? Trek mij omhoog!!! Terecht, ik zat volledig voldaan aan mijn stoel gekluisterd. La dolce Vita, het betere leven in Italia.

Het is weer zondag, ik fiets de berg op, met mijn ‘trapondersteuning’ red ik het precies. Om half 11 speelt Berbera orgel in de kerk. Ik was hier al eerder, maar vandaag is het feest van San Giovanni Batista, patroon van Maserno. Vanmiddag, na de vesper, processie door het dorp. Het grote beeld staat al vóór in de kerk. Op het dorpsplein is kunst-markt. Ik koop een flesje ‘olio essenziale di Lavenda’ bij Carla die hier bio lavendel verbouwt. Leuke vrouw die engels spreekt.
22 juni, San Giovanni, Sint Jan dus. In NL eind van de aspergetijd, hier de dag om de groene walnoten te plukken voor de Noccino. Met Hetty 2x 24 onrijpe noten van de boom gehaald. Doorsnijden en met kruiden in een grote pot zetten. Ik heb 95% alcohol gekocht, Hetty zet ze deze keer op Grappa. Ziet er prachtig uit, doorgesneden walnoten, als een embryo zie je al de vorm van wat een walnoot gaat worden. De vorm van hersenen dus. Moet 20 dagen staan, als ik terug kom van Malta kan ik ‘zeven’, verdunnen en suiker toevoegen. Ben benieuwd! Kan een gevaarlijk lekker drankje worden.
Ik zette eerder al de dunne schil van Sorento Citroen op wodka, dat hebben we vandaag gezeefd, suiker toegevoegd en nu geniet ik mijn eigen limoncello. LEKKER!! Erg zoet, heb er dus maar wat bubbelwater bij gedaan nu. Ook minder heftig.
Het is alweer middernacht geweest, maandag dus. Ik zit in de camper, het koelt af en begint ineens flink te waaien. Hier nog een heldere sterrenhemel. maar in het volgende dal veel bliksem en prachtige lichten in de lucht. Zou het dan eindelijk gaan regenen? De rozen hebben water nodig.
Morgen weer naar de garage want ik zag dat aan de zijkant van de camper een hoog lampje verdwenen is. Toch niet schade vrij langs al die lage bomen op de camping gekomen dus. Daarna weer voetbal kijken! Weer bij Jan, hij heeft een grote tv, we nemen aperol en lekkere hapjes mee. Ik maakte wraps met gerookte zalm, Hetty gevulde eieren. Heb al begrepen dat NL niet eens hoeft te winnen, ze zijn al door. Ik verheug me op de finale, bij Floris op Malta.

En toen werd het maandagavond, een oranje avond met Aperol Spritz, gevulde eieren, oranje meloen&ham, wraps met zalm……. En twee doelpunten!!
Ik hoop dat ik nog internet heb, kan mijn blog de lucht in.
Morgen ga ik weer rijden, naar kapper Simona in Porretta Therme. Daar zijn 2 camperplaatsen.
Dan naar Ravenna? Ferrara? Venezia? In ieder geval zondag bij Eva, maar ik hoor dat er zaterdag wéér voetballen is, misschien kom ik wel eerder terug. Heb de smaak (van oranje Aperol) helemaal te pakken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 900
Totaal aantal bezoekers 179361

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: