oktober - Reisverslag uit Bergentheim, Nederland van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu oktober - Reisverslag uit Bergentheim, Nederland van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

oktober

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

17 Oktober 2013 | Nederland, Bergentheim

1 oktober 2013, een zonnige najaarsdag, vol voetstappen en herinneringen.

precies 5 jaar geleden begon ik het Pieterpad te lopen. Ik was van plan het jaar rond mijn 60e verjaardag (op 1 april 2009) de 485km in 27 etappes af te leggen.
Het 'liep' anders

1 oktober 2008, in een enorme plensbui stapte ik in Groningen Noord in de trein richting Pieterburen. In Winsum het routeboek gekocht: het laatste exemplaar; én een regenponcho, want het zag ernaar uit dat mijn jack niet voldoende zou zijn.
Deze dag zou ik etappe 2 gaan lopen, Winsum - Groningen, 18 km.
Het werd een bijzondere dag, de natuur huilde met mij mee. Ik probeerde mijn verdriet eruit te lopen: mijn grote lief Hans (wij trouwden 14 juli 2005, nadat bij hem kanker was geconstateerd) wilde 'meer ruimte' en deelde steeds minder met mij. Ik voelde me eenzaam en verlaten. Lopen is een uitstekend medicijn en bovendien goed voor je lijf.

In de maanden, jaren daarna liep ik een aantal trajecten, meestal solo. Het probleem is dan: hoe kom ik weer op de plek waar ik vanmorgen mijn auto achterliet? Daardoor wordt een wandeling van 15-20 km vaak een dagtocht.

Een paar weken geleden sprak ik af met mijn campermaatje Madelon (uit Zwolle).
Ik vertrok vanuit Bergentheim, we parkeerden onze auto's bij station Ommen. We gingen op Pieterpad, etappe 10 richting Hellendoorn: Besthmenerberg, Archemerberg, Lemelerberg ........pfffffff....
na 10 km bereikten wij Park 1813. In 1913 aangelegd ter ere van het 100jarig bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden. Destijds kon je voor tien gulden een boom planten. Dit jaar (2013) kan dat weer: voor 500 euro!!
Wij vielen in een stoel op het volbezette zonovergoten terras van de bekende uitspanning de Lemelerberg. Na koffie en een mosterdsoep besloten we dezelfde route terug te lopen. In Hellendoorn rijden op zondag waarschijnlijk geen bussen en we moesten wel terug naar de auto's in Ommen.

Dus de 2e helft van etappe 10 moest nog gelopen worden, ik vond 1 oktober, 5 jaar later een mooie datum.
Het was stralend weer, ik reed met de auto naar Lemele en vervolgde bij zaal DIJK mijn Pieterpad. Als snel op de route een ANWB paddestoel: linksaf Pieterburen 179,5km. rechtsaf Pietersberg 305,5km. Hellendoorn 9,5km.
Ik genoot van de ruimte en rust, wat is Overijssel toch mooi. Gelukkig veel door het bos, een stevige wind liep met me mee en waaide de haren uit mijn gezicht. Uren vol voetstappen en herinneringen. Wat is er véél gebeurd in die 5 jaar.....
Eelerberg, Hellendoornse berg. Heuvels slechts, maar toch.......
In Hellendoorn bleek dat er per dag één bus gaat: de schoolbus om 8.20 uur.
Na een korte pauze in het 'bakkerij&ijs museum' reed ik met een taxi terug naar mijn auto in Lemele. Het was een mooie dag, een voldaan gevoel, vooral in mijn heupen.

De volgende dag met moeite het bed uit. De heupen kraken&kreunen!! ik heb een afspraak met Joanna in Deventer. Ik kreeg onlangs van haar een heel bijzondere accordeon: die was 50 jaar geleden van Johnny Jordaan gekregen en daarna nooit meer bespeeld. Ik heb em laten reviseren en ben weer aan het spelen gegaan. Dat valt niet mee! maar het is erg leuk. Terwijl Joanna een heerlijke maaltijd bereidde heb ik een aantal smartlappen ten gehore gebracht: er moet nog veel geoefend worden!

3 oktober.
Ik breng de camper naar de garage voor een grote beurt en APK, dan kan ik volgende week weer op stap. Madelon vertrekt vandaag weer richting Eifel, daar zijn we ruim 2 weken geleden door de regen verjaagd.
Vanavond komt zoon Floris met zijn lief uit Spanje, een weekje Nederland, op doorreis naar Australie. Zaterdag dus een bijzonder family dinner: 2 zonen én 2 schoondochters aan tafel.
Maandag wil ik met de camper aansluiten bij Madelon en Ria voor 2 weken wandelen en fietsen, Maagdenburg? Dresden? Berlijn? plannen genoeg, afhankelijk van het weer.

Ik jaag met de stofzuiger door het huis. Een huis in het bos, altijd overal spinnen. Ik maak de logeerkamer in orde en een boodschappenlijst. Nog gauw even grasmaaien, laatste keer voor de winter, morgen gaat het regenen................

en toen ging het dus FOUT!!!
je weet het, het is je eigen schuld, in een flits is het gebeurd: vingers ertussen. Het doet niet eens pijn, totaal verdoofd, bloed, veel bloed, en veel adrenaline. Ik stop mijn linker hand in mijn mond en voel met mijn tong dat er veel kapot is. Ik zoek tussen het gemaaide gras of ik de vingertop kan vinden. Niet dus.
In crisis situaties reageer meestal goed, zelfs nu ik zélf de dupe ben. Huisarts is er niet, met 3 vingers in mijn mond probeer ik me duidelijk te maken. Erg adekwaat reageren de assistentes niet, maar als ik boven een wastafel laat zien wat er aan de 'hand' is.....
Ik bereik uiteindelijk een buurvrouw die me naar de eerste hulp in Hardenberg brengt. Dan komt de pijn. Pillen en een spuit, een foto, met veel moeite wordt mijn ring doorgezaagd. De orthopedisch arts wil er een chirurg bij halen. Ik vertel dat het voor mij héél belangrijk is weer accordeon te kunnen spelen, dus een kwaliteits arts is vereist. Ik ken een aantal slechte resultaten uit dit ziekenhuis en sta erop naar Zwolle verwezen te worden. Ik krijg de foto's op een cd mee.
De taxi laat lang op zich wachten, moet uit Coevorden komen. De morfine spuit begint te werken.
Om kwart over 7 begint een plastisch chirurg van het 'handenteam' in Zwolle aan een flinke klus. De verdoving is buitengewoon pijnlijk, maar als ie erin zit beleef ik een interessante operatie. Om kwart voor 9 zijn3 vingers zo mooi mogelijk in elkaar geborduurd. Knap werk, ik zat er met mijn neus boven op.
Een half uur later komen Floris&Alicia met een huurauto van Schiphol, we rijden naar huis waar de buurvrouw voor wijn&pizza gezorgd heeft.

Met veel piijnstillers en een kleurige camouflage om mijn verbonden hand hebben we een gezellig familie weekend in Groningen. Een bijzondere avond met mijn zonen en schoondochters: Alexander&Anna zijn al meer dan 3 jaar samen, Floris&Alicia ruim 2jaar en gaan nu samen naar Australie. Ik deel de 3 gouden armbanden (Arabische bengels, die ik altijd draag) nu mijn schoondochters. Voor één avond heb ik een groot gezin, in Groningen. Het volgende etentje in Australie?

17 oktober, 2 weken later,
de hechtingen zijn eruit, het ziet er (relatief) 'goed' uit. De linker middelvinger is een stuk korter, de vingers daarnaast worden waarschijnlijk weer redelijk 'normaal'.
Mijn broer Pieter (uit Tsjechie) is een week hier. Zijn camper staat in Hardenberg in reparatie, ondertussen doet hij wat klussen in mijn huis. Hij kan heerlijk koken, dus ik ben goed verzorgd.
Ik kan met minder pijnstillers toe, heb van de hand-therapeut bewegings oefeningen gekregen en leer mijn vingertoppen intapen om ze weer in model te krijgen.
Het typen met links slechts een duim valt mee, de vingertoppen zijn deels gevoelloos, deels pijnlijk. Voorzichtig dus, niet teveel doen, das lastig! Gelukkig is auto rijden geen probleem.
Morgen ga ik naar de koffieochtend van Campersolo's Oost. Ik ben van plan met de camper te gaan en in Holten te blijven slapen. Zaterdag belooft mooi weer te worden. Dan fiets ik naar Hellendoorn en loop terug naar de camper, dat is traject 11 van het Pieterpad.

Volgende week het traditionele campersolo einde-seizoen-weekend bij de Palingboer in Loozen. Een mini camping waar we altijd veel plezier hebben. We zitten tot diep in de nacht rond de grote vuurpot in de Tipi (een heel grote wigwam). Veel verhalen en veel drank om warm te blijven. Zondag wordt de Tipi ontmanteld en gaan we de winter tegemoet.
Dan gaat ook mijn camper in de winterstalling. Ik heb nl andere reisplannen:

een lang gekoesterde wens: ik ga naar Suriname!
in 1976 was ik daar op vakantie
in 1977 ging ik daar wonen
in 1978 trouwde ik daar met Jan (de vader van mijn zonen).
in 1979 gingen wij terug naar Nederland.
Sinds die tijd mis ik het oerwoud. Helaas werden wij als expats steeds naar het Midden Oosten gestuurd. Woestijnen! geen spoor van oerwoud!
Al jaren ben ik van plan terug te gaan en nu liep ik op de 50+camperbeurs in Utrecht tegen een mooie 50+ rondreis aan.
Ik vlieg dus 7 november, 3 weken rondreis door Suriname. We gaan het binnenland in en naar bekende en onbekende plaatsen. Ons huis staat er niet meer, ik heb gehoord dat het stafdorp Billiton afgebroken is.
Ik heb de koffer zomerkleren al tevoorschijn gehaald.

Iin Bergentheim wordt momenteel het huis bekogeld wordt door vallende eikels. Mijn eekhoorn werkt zich rot: sprint de kastanjeboom in om de vruchten naar beneden te gooien, en graaft zijn wintervoorraad in onder de dikke mosdeken. Dat wordt voor mij dus volgend jaar weer véél jonge kastanje boompjes rooien. Ondertussen oogst ik eekhoorntjesbrood. Een flinke portie heb ik al gedroogd. Helaas zijn veel mooie grote exemplaren vorige week door de zware regen tot moes geslagen.
Gelukkig schijnt regelmatig de zon op de mooie herfstgekleurde bomen, maar dit is niet mijn favoriete jaargetijde. Het vooruitzicht op een lange grijze winter deprimeert mij altijd.
Daaarom is Suriname een warm vooruitzicht.
en daarna?
als ik zoon Floris binnen een jaar (of langer) wil zien zal ik toch naar Australie moeten. Ik heb al 8 boeken en 2 dvd's uit de bieb gehaald en krijg van alle kanten positieve reisadviezen.
Voorlopig genoeg aan mijn hoofd en dat is maar goed ook.

Lieve lezers, ik hoop binnenkort leukere berichten te kunnen schrijven. Dank voor de opbeurende mailtjes en ik vind het fijn te horen dat er naar mijn berichten uitgekeken wordt. Ik beloof jullie weer kleurige reisverslagen, uit het Surinaams Regenwoud, met slangen, apen en papagaaien.
Ik ben er nog lang niet aan toe achter de geraniums te blijven.

liefs van lijn

  • 17 Oktober 2013 - 16:48

    Peter - 1:

    Met plezier gelezen!

  • 17 Oktober 2013 - 16:55

    Madelon :

    lieve lijn, genoten van a great story of part of your life (to be). Wat een akelig verhaal over je vingers, maar het lijkt er goed uit te zien. Laten we na jouw Suriname trip het Pieterpad weer oppakken voordat je misschien down under verdwijnt ..... Heel veel jungle-fun maar voordien zien we elkaar nog !! liefs lon

  • 17 Oktober 2013 - 17:31

    Ria Van Der Land:

    Tjemig Marjolijn, wat een akelige toestand met je vingers, hopelijk komt alles weer goed en kun je weer accordeon spelen. Straks heerlijk op reis naar Suriname. Ik kom niet naar de Palingboer en wens je vanaf hier een hele fijne reis toe. Ik lees wel hoe het allemaal gaat.
    fijne reis en groetjes Ria

  • 17 Oktober 2013 - 23:01

    Corinne:

    Tjee meis ..... een boeiend verhaal al schrik ik van je grasmaaier-vinger toestanden.
    Ik hoop dat je het gevoelloze weer terug komt en kan uit ervaring zeggen dat dit een kwestie van tijd en vooral geduld is
    Sterkte en we zien en 'zuipen' er één ..... bij de palingboer
    Liefs Corinne

  • 19 Oktober 2013 - 15:08

    Jelma:

    Bedankt voor je verhaal,Marjolijn.
    Never a dull moment zal ik maar zeggen.
    Hoop dat je vingers weer zo goed mogelijk gaan functioneren.
    En weer goed met de accordion bezig kunt gaan.
    Hou je vingers in de bush in je zakken,steek ze niet uit de boot of ergens in!
    Het ga je goed en tot ziens
    Liefs,Jelma en Klaas.

  • 20 Oktober 2013 - 17:28

    Jan Schaafsma:

    Als je mijn naam en maileadres ziet denk je mogelijk, wie is dat dan. Als ik nu schrijf dat we elkaar bij de door jou hierboven genoemde koffieklets hebben ontmoet (ik denk twee minuten) en ik jou mijn adres moest mailen i.v.m. een solo-treffen met een tipi weet je het. Ik moest vertelllen waar ik woonde. Ja, Vorden. Mooi dan kun jij mij mooi helpen met het lopen van het pieterpad. Wat het pieterpad betreft ben je welkom en als Madelon mee wil kan dat ook.
    Marjolijn leuk dat ik je ontmoet heb en het ligt aan je uitstraling en je energie, dat ik je ging zoeken en je mooie inspirerende verhalen tegen kwam. Bedankt. Ik hoor mogelijk nog van je.
    Vriendelijk groet, Jan Schaafsma.




  • 22 Oktober 2013 - 19:46

    Gert Jan En Jantien:

    Oh oh Marjolein wat erg van je vingers. We hopen echt dat je weer snel accordeon kunt spelen.
    Mooi verhaal heb je er weer van gemaakt. We hebben het met plezier gelezen.
    Wensen je heel veel mooie weken in Suriname toe.
    Liefs, Gert Jan en Jantien

  • 06 November 2013 - 20:04

    Juul:

    Morgen vertrek je al naar Suriname,ook beter dan deze nattigheid! Ik wens je een goede (nostalgische?) reis toe, waarmee bovendien een hartewens weer in vervulling gaat van je.Tel je deze af of creëer je weer nieuwe? Liefs, Juul.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 749
Totaal aantal bezoekers 179349

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: