Brabant, Limburg, Belgie, Zeeland........ - Reisverslag uit Bergentheim, Nederland van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu Brabant, Limburg, Belgie, Zeeland........ - Reisverslag uit Bergentheim, Nederland van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

Brabant, Limburg, Belgie, Zeeland........

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

05 Augustus 2013 | Nederland, Bergentheim

Augustus alweer,
zuchtte zij..............

De site 'waarbenjij' was een tijd niet te bereiken, dus heb ik ook maar niet geschreven.
Mijn laatste lange verhaal was 'juni in NL' ,
daarna een kort bericht vanuit Limburg.

We waren op stap met 3 campers in Limburg, www.madelon19.waarbenjij.nu heeft daar uitgebreid verslag van gehouden, dus wie alsnog wil lezen wat&waar we fietsten, aten, genoten enz.....
kan dat op haar blog lezen.

Na het verjaarsfeestje van Wips ben ik dus met de camper naar Grave-beneden-de-sluis gereden. Voor 'mijn generatie' bekend van de 'waterhoogten' op de radio, vroeger!

Op de parkeerplaats aan de jachthaven stonden 3 campers, 3 solo's, net buik vol BBQ.
Ik kreeg een stoel en een wijntje en met uitzicht over de bootjes en de grote tent waar al druk gesoundchecked werd stond ik snel weer in de 'vrijheid-modus' .
De volgende (zon)dag begon het genieten al vroeg: de bussen die de uitverkoren koren aanvoerden parkeerden aan het eind van het dorp en mooi uitgedost liepen de zangers aan ons voorbij. Wij zaten met ons ontbijtje op de eerste rang!
Ooit had één van onze solo's Martin een kroeg in Grave, op de één of andere manier is hij de aanstichter geweest van dit www.smartlappenfestivalgrave.nl waar nu 36 koren geselecteerd worden uit de tientallen aanmeldingen. Een aanrader! Volgend jaar ga ik zeker weer.

MAANDAG 8 juli
reden Theo en ik naar Limburg. Bij het rozendorp Lottum was ons een mooie camperplaats www.indeverte.nl geadviseerd.
Daar kwam ook Madelon, met een pan heerlijke pasta.
Het was nog vroeg dus de dames sprongen op de fiets voor een orientatie rondje langs de Maas.
Met pontje over, aan de andere kant terug, weer pontje over en om 6 uur (pas) genoten wij met Theo ons Happy Hour met een schitterend uitzicht over velden vol bloemen. Wat een mooie plek!!!
We smulden de pasta en maakten nog even een 'avondwandelingetje' .
Zonder kaart.
We hadden een keer linksaf gemoeten...... zo liepen we ruim anderhalf uur, zagen een prachtige zonsondergang achter de watersluiers die over het land gesproeid werden
en waren nét voor donker thuis.....

Dinsdag 9 juli, stralende zon, vandaag gaan we écht fietsen.
Theo en ik met volle accu's (de mijne goed voor 40, Theo voor 100km) en Madelon doet het op eigen trapkracht.
Een stralende dag,
binnen een kwartier een stop: een boom vol krieken (heerlijke kleine kersen)
weer een stop: een veld vol jonge mensen die............ ? Rozen oculeren!!
lees het blog van Madelon of Wikipedia er op na.
Het kasteel in Arcen is ons te duur voor wat het is, dus
we fietsen naar Kevelaar waar Madelon&ik uiteraard de kerk in moeten.
Theo wacht geduldig op een terras tot wij voldoende cultuur&zegen tot ons genomen hebben.

Ik had bij een 'e-bike oplaadpunt' mijn accu een uurtje aan de stekker gelegd, maar dat bleek toch niet genoeg te zijn voor de 70!!!km die we getrapt hebben. GOEDZO !!

Onder het genot van veel water en een biertje kook ik voor ons een vega rijsttafel met de bekende oranje eieren.
Het is een prachtige zwoele avond en Madelon&ik liggen nog tot laat languit achterover in de luie stoelen, starend naar de hemel, genietend van de vallende sterren.
Onder het genot van een glaasje limoncello.
Je hoeft voor deze piek-ervaringen dus helemaal Nland niet uit.

Woensdag fietsen we naar Venlo. Ik herken de weg: dit stuk Pieterpad liep ik ooit!
Op de fiets gaat het een stuk sneller.
Ook van deze dag schreef Madelon19 een mooi verslag, ik verval niet in herhaling.

Donderdag zakken we af naar het uiterste zuiden van ons land.
Ik programmeer de 'toeristische' route, maar die valt tegen. Door niet mooie dorpen, rotondes, stoplichten, bedrijven terreinen........... jammer! Ik had beter de snelweg kunnen nemen. Zo lijkt Limburg helemaal niet mooi!

In Thorn, het witte stadje, treffen we elkaar weer op de parkeerplaats buiten het centrum.
We kopen bij de VVV een stadswandeling, maar eerst: koffie met aardbeienvlaai !!!!
smmmmmmmmullen.
Een mooi stadje, voor verslag zie Madelon19............. juist ja.

We komen bij de camping Oosterdriessen, ten Z van Maastricht.
Hier hebben we vanaf morgen gereserveerd, maar gelukkig! We kunnen nu al terecht.
Ruime plekken (we gaan knus naast elkaar staan), en in de avondzon genieten we een drankje en beginnen eindelijk aan de aardappelsalade! Theo's bijdrage in de gezamenlijke maaltijden, waar we steeds niet aan toe komen.
Bij de bar is internet, dus we komen elkaar tegen op het muurtje, met uitzicht op de Pietersberg aan de overzijde van de Maas. Leuk zo'n berg, maar dan is de zon wel eerder onder.

Vrijdag, what to do?
Eijsden zou mooi zijn, 3km nóg verder naar het zuiden, hier val je bijna het land uit.
We willen langs de Maas fietsen, maar dat kan niet. De Maas heeft ruimte om te overstromen, dus géén fietspaden. Eijsden is helemaal niks! Dus we gaan terug, dan maar naar Maastricht. De afstanden zijn peanuts, sinds we 70km in de benen hebben.
In Maastricht mag je de fiets niet in het centrum parkeren, dus in de gratis, overdekte, bewaakte stalling. Prima!
We lopen het centrum in, dat volledig bepaald wordt door de concerten van 'ons' André,
3 weekenden van 3 avonden. Goed voor de economie!!
alle nationaliteiten lopen hier, hotels volgeboekt, menu Rieu, posters, de Vrijthof geheel omsingeld met hekken vol foto's van André, terrassen gesloten vanaf 4 uur, alleen voor de 'special: 3 gangen diner & gratis concert' (€ 82,50)
Wij zijn net op tijd voor een lunch menu, toen we ons bord leeg hadden snel betalen en weg wezen.
We liepen de stadswandeling, Theo weet ons veel te vertellen. Als kind (hij komt uit een varend gezin) 'lagen' ze hier vaak en hij weet (nog) veel van de stad. Leuke kleine dingen, die ons niet zouden opvallen. We komen in een park waar 'quatorze juillet' in 3 dagen gevierd wordt. We besluiten hier morgen te gaan eten, vóór we om 8 uur het Vrijthof op mogen.

Een heerlijke niet-nederlandse stad, Bourgondische sfeer, mooie geklede mensen, aandacht voor uiterlijk. Je voelt je al bijna in het buitenland.

We fietsen terug naar de camping,
komen langs het Bonnefanten Museum en besluiten daar morgen heen te gaan.
Op de camping zijn inmiddels de meesten van de andere solo's / solexen aangekomen.
Zij staan op het volgend veld, een groep van 14 campers. Er worden pannenkoeken gebakken en Jaap verrast ons met een warm toetje, met stroop.
Later sluiten we met een stoel en een glas aan in de kring, er wordt heel wat bijgepraat.

Zaterdag 13 juli, niet zo heet als voorspeld gelukkig.
Wij fietsen naar het museum, Theo vermaakt zich op een terras aan de Maas en herinnert zich de tijden van weleer. Madelon en ik storten ons in de cultuur. Mooie exposities in een schitterend gebouw van architect Aldo Rossi, met zijn bekende cupola (koepel).
Dan de stad in. Fiets weer in de kelder,
Op het 'franse terras' bemachtigen we de laatste stoelen en genieten van wijn, vis en Theo van 'echt Maastrichts zoervlees' : paardenvlees in azijn. Lekker!! De muziek is slecht, te hard, af&toe een Frans nummer maar zeker niet de musette avond die aangekondigd was.
Na een paar hints en later een persoonlijk vriendelijk doch dringend verzoek van mijn kant, kreeg ik van de DJ een handkus, een compliment en..... één frans chanson. Maar gelukkig ging de volume knop omlaag.

vanavond HET concert van André Rieu op zijn geboortegrond!!
De hele wereld kent hem, vanmiddag wordt het concert (opgenomen dus) wereldwijd in de bioscopen van de Metropolitan Opera uitgezonden.
Wat een belevenis. Uitgedoste mensen vanuit Overal, landsvlaggen zwaaien boven het publiek, hoedjes (ik heb deze keer blauwe veren op mijn hoofd, kleurend bij mijn blauwe zonnejurk), toeters&bellen. Hoeveel duizend stoelen? Geen idee. Naast mij 5 stoelen leeg. Trein gemist?
Theo en ik zitten redelijk vooraan, de solo groep met 14 op een rij iets verderop, achteraan nóg een groep van de solo's.....
Naast het podium grote schermen, maar tv kijken kan thuis ook, dus concentreer ik me op het toneel. Wat een show! met veel video op de achtergrond. Veel terugblik op het Kronings Concert met bijbehorende beelden. Na de pauze kwam er wat meer beweging in de 'zaal', met Germaine Jackson (ja, broer van), Trini Lopez, zo oud als ie is, met z'n hamer en la Bamba.
De afsluiting kwam al vroeg, maar toen nog bijna een uur toegiften en vuurwerk.
Met z'n allen zingen we : Adieu mein kleiner Garde-Offizier, nóg meer vuurwerk en
al met al werd het na middernacht en dus quatorze juillet,
met vuurwerk, dat was mijn wens.
De dringende noodzaak om naar Frankrijk te rijden morgen is er dus niet meer.

Zondag, Quatorze Juillet.
Deze datum beleef ik ieder jaar op een andere plaats, met andere mensen.
In 2005 trouwde ik met Hans,
in 2007 zouden we in Katmandu zijn maar het werd met de camper in de Champagne.
Kan het dorp niet meer vinden, een prachtige plek vóór het gemeentehuis, het vuurwerk in onze schoot, een glas heerlijke champagne in de hand.
In 2008 met een gebroken hart op weg naar Plum Village
in 2011 op reis door de Baltische Staten..............
en nu met een stel leuke camper maatjes op stap.

Mijn idee was: noord Frankrijk, maar we bleven hangen in Belgie.
Ik ken de prachtige Ardennen, maar Belgisch Limburg is dus helemaal niks.
We kwamen op camping Zilverstrand bij Mol. Een prachtige camping, veel ruimte, dennenbos, grote natuur zwemvijver, waar Madelon direct in verdween.
Veel 'faciliteiten' op deze familie camping, waarvan wij dus géén gebruik maken.
Je betaalt hier € 25.40 per nacht voor één persoon in één camper, dus maandagochtend snel nog lekker zwemmen voordat de gezinnen met kinderen in waterfietsen de rust komen verstoren en vóór 12 uur vertrokken.

Maandag 15 juli.
We willen toch minstens Belgische frieten eten, dat kan nog nét voor de grens: Turnhout.
We zoeken een P plaats, maar met 3 flinke campers gaat dat natuurlijk niet lukken.....
Midden in het centrum een groot plein met fonteinen, 'bedriegertjes' grote stralen water die recht uit de grond omhoog spuiten, een grote boxer-hond springt als een waanzinnige heen&weer. Helaas! Geen camera. We overleggen en daar komt de politie al aan!
Ik loop er maar direct op af om te vragen of er voor ons, toeristen in deze prachtige stad misschien een Parkeerplaats is? (Joke Voois regelde in Marokko voor 5 campers dat ze onder begeleiding tot midden op het grote plein geloodst werden. Gratis).
Er werd mij op de TomTom uitgelegd waar te gaan, buiten het centrum.
We hebben de frieten maar vergeten en zijn doorgereden naar ZEELAND

Op de Brouwersdam mag je in het zomerseizoen gratis parkeren van 7-21 uur.
Onze Cor (oprichtster van de campersolo's, inmiddels 82 jaren oud) staat daar de maanden juli&augustus, iedere dag, met haar camper. Dat doet ze al 35 jaar!
In de avond rijdt ze naar een camping vlakbij, voor een nachttarief overnacht ze daar.
Om half 7 gaat de wekker, ze stapt uit bed, achter het stuur, naar de dam, anders is haar 'eigen plekje' door een ander bezet. Dan gaat ze verder slapen. Vanaf 10 uur is er koffie.

Veel campersolo's weten dat en velen bezoeken haar daar.
Omdat 35 jaar toch wel bijzonder is hebben een paar solo's bedacht dat dit gevierd moet worden.
Achter Cor langs is er een happening georganiseerd:
verzamelen op camping Claeskinderen, met 40 campers vol ballonnen, toeters&bellen rijden wij donderdag 18 juli in optocht de dam op. Zeeland tv en 3 kranten zullen aanwezig zijn.

Wij komen dus op een vrij lege camping, want iedereen komt alleen om te overnachten. We plaatsen onze 3 campers zó dat we een mooi pleintje hebben.
Borrel erbij, lekker eten gemaakt (was het zuurkool?), en in de loop van de avond komen méér en méér solo campers aanrijden.
Al snel zit ons 'pleintje' vol gezellige borrelaars.
Men gaat iedere dag naar de dam, maar dat lijkt ons niets. Wij gaan Zeeland fietsen, voor ons nog onbekend gebied.
Dit doen wij dinsdag en woensdag, ook hiervan uitgebreid verslag door Madelon.

Op DONDERDAG 18 JULI het spektakel op de dam, het was indrukwekkend.
Niet alleen voor de verbijsterde Cor, ook voor de tientallen onbekende camperaars die daar staan. Radio&TV erbij. Wat een feestje! JA, de campersolo's presenteren zich. Op deze manier groeit de groep natuurlijk steeds groter en loopt het risico aan zijn eigen succes ten onder te gaan.

Want velen van ons vinden het 'te groot en onpersoonlijk' worden.
Dat is ook een drempel voor nieuwe solo's .
De groep is bedoeld om camperaars die solo worden, die dat nog moeten leren en vaak nog verdrietig zijn, op te vangen. Het is niet alleen LOL, de groep is een warm vangnet, er is begrip, we delen en begrijpen, er is ruimte om te huilen en te lachen. Het is géén dating club, je hoeft niet te zoeken en wordt niet gezocht. Onderling vormen zich groepjes die met elkaar op stap gaan. Ieder heeft zijn voorkeur, daarom is het ook goed dat we met velen zijn. Je kunt kiezen, dat kan je je familie niet. De familie is vaak na een jaar wel klaar met 'mee'leven. Wij solo's weten dat het verdriet of de eenzaamheid vaak na een jaar nog harder toeslaat.

Maar dit soort Happenings tekenen wel duidelijk de sfeer van : dit doen we voor/met elkaar.
Ik zie alweer uit naar het volgende solo weekend.
Begin september staan we met (schrik niet) waarschijnlijk 150 campers in Beekbergen. Om elkaar te ontmoeten en op ons reisplein reismaatjes te vinden.
Er zijn inmiddels ongeveer 450 leden. 'Nieuwe' solo's worden per regio door een coordinator van te voren gebeld en opgevangen en de weg gewezen.
Als je iemand in je omgeving kent die misschien deze formule wil delen, geef mijn naam/nummer maar door!


En zo werd het vrijdag 19 juli.
Camping Claeskinderen loopt leeg, Men gaat naar de dam, of naar huis, of op doorreis.
Theo vertrekt weer richting Harlingen.
Ik ga hem missen, bijna 2 weken met z'n 3en op stap,
het was aktief, relaxed, gezellig, leuk......
DANK Theo, voor je gezelligheid, je geduld, je aanpassing aan 2 museum freeks, je lekkere wijn en de aardappelsalade!
Vandaag met Madelon nog even decadent lunchen: de Oosterschelde Kreeft schijnt wereld beroemd te zijn. Dat moeten wij toch zéker testen.

En het wás lekker!!!

Ik zwaai Madelon uit en rij naar Utrecht.
Daar staan mijn broer&schoonzus met de camper.
Bij zijn dochter bouwt Pieter een badkamer, bij zijn zoon even een laminaat vloer leggen. Daarna in Groningen aan zijn eigen boot klussen.
Ik praat gezellig bij met Mila, met een wijntje in de camper, op de parkeer bij de Lidl.

Zaterdag 20juli, na precies 2 weken weer in Groningen.
Wips heeft me uitgenodigd Paella te komen eten. Een gezellige en lekkere maaltijd en dan weer eens in mijn flat-bed. Morgen naar het Groninger Museum, achter de balie!
Ik heb me aanwezig gemeld en als vliegende keep beschikbaar voor inval. Veel collega's zijn met vakantie, dat komt dus goed uit.

Zoon Alexander &Anna willen naar Zoon Floris in Gijon.
Na 2 ½ jaar Spanje wil Floris wel weer op reis (van wie heeft ie dat toch?)
Hij heeft een visum & werkvergunning voor een jaar Australie!!
De broertjes willen nog wel even Spanje doen en dan kan direct wat spul mee terug naar Nland.
Ik heb er lang over nagedacht, toch maar besloten om mijn heilige huisje op wielen aan de kinderen uit te lenen. Alexander is een buitengewoon goed chauffeur en Anna houdt de zaakjes goed op orde.
Ze krijgen het voordeel van de twijfel, én de sleutels.
Nog even gauw een beurt en jawel: er moeten nieuwe remmen-blokken-schijven-? in.
Dat werd dus spannend, vrijdagavond was de camper klaar, zaterdagochtend vertrekken.
Eerst naar Berlijn. Met 4 (grote!) mensen, Anna's moeder had in Berlijn een huisje gehuurd, grote broer Jordi ook mee, dus volle bak!!
Omdat er tegenwoordig gewichtscontrole is (max 3500kg) werden alle 'overbodige' zaken uit de 'Stau-raum' gehaald.
Ik rijd nu al bijna 150duizend km solo in mijn camper, heb all-season kleding bij me, dus...... je weet niet wát je allemaal tegenkomt als je de kasten leeg haalt.

Ik heb nu dus een paar weken 'huisarrest' . Nou ja, ik heb een auto en 2 huizen, dus........
Zondag dan maar lopen?
Spreek met Madelon af dat zijn vanuit Zwolle, ik vanuit Bergentheim naar Ommen rijd.
Dan lopen wij het Pieterpad, Ommen-Hellendoorn. De helft dus! Want we moeten ook weer terug.
Dat is lang gelden!!! Bestmenerberg, Archemerberg, Lemelerberg....... oefffffffff
na 3 uur lopen (en rusten en kijken en puffen) vallen we op het terras van café Lemelerberg. Water, koffie, mosterdsoep, en gáán we weer. AUAU mijn heupen......
Na 2 uur zijn we terug in Ommen, sapje en verse aardbeien, dan toch maar één wijntje?
Dan blijken vrienden van Madelon wél thuis te zijn. Daar nog heerlijk in de tuin gezeten, met nóg een wijntje.
Om half 11 thuis, moe maar voldaan.

Ook nog een leuke dag naar Museum Assen georganiseerd.
Een bezoek, met inleiding, aan de DodeZee Rollen. Geweldig interessant! Ik had een groep van 27 museum liefhebbers uit het hele land bij elkaar. AANrader. In oktober wslk nog een keer voor degenen die niet konden.

En gisteravond naar Spanga.
Nooit van gehoord? Ik ook niet.
In Spanga, bij Wolvega wordt al jaren opera gespeeld in de buitenlucht, Verona van het Noorden. Www.operaspanga.nl de moeite waard even te bekijken

Vroeger in het weiland onder de open hemel, tegenwoordig in een grote tent.
Shakespeare: Romeo&Julia in een eigentijds verhaal.
Indrukwekkend!!! applaus voor Corina van Eijk, artistiek leider, en alle spelers en het Jeugd Harmonie Orkest.



En zo werd het 5 augustus.
Ik heb nu weer internet in Groningen, dus kan mijn blog versturen.
Bovendien hoor ik van Madelon19 dat waarbenjij.nu het weer doet.
Ik hoop dat jullie niet overvoerd zijn door al mijn verhalen, maar ik zeg het nogmaals:
lezen is niet verplicht !!

Ik vind het leuk om reacties te krijgen als: waarom schrijf je niet meer?
Dit was een goede reden om mijn geheugen op te frissen (DANK Madelon voor jouw blog, een goede geheugensteun voor mij). Nu het weer allemaal voor mij op een rijtje staat zeg ik weer:

wat een mooi leven heb ik!
Gelukkig (nou ja, helaas) is mijn huis in Bergentheim niet verhuurd (de crisis opvang duurde 10 dagen) dus ontmoet ik daar morgen mijn vrienden JanKarel&Charlotte. We gaan fietsen in Drenthe, woensdag, de enige dag dat het volgens de radar gaat regenen!! haha!!





  • 05 Augustus 2013 - 22:23

    Madelon :

    een geweldig verhaal over een geweldige tijd. dank voor je gezelligheid en heerlijke kookkunsten. super om oo zo'n ondernemende reisgenoot gevonden te hebben. en Theo is zo reuzeleuk om erbij te hebben. Ik vind het allemaal voor herhaling en voortzetting vatbaar. Ik zou dit niet meer willen missen. En dat de sologroep zo groot is (ik denk dat er in beekbergen wel ca 200 zullen komen) vind ik wel prima: zo kun je ruim kiezen uit mensen waar je wel of niet mee wilt reizen, of stadswandelen, of babbelen, of museummen, fietsen, varen, kruiendijskuieren, happy hourene .... de een heeft dit en de ander dat..... helemaal goed ! als ik de solo's niet had, had ik nu een vreselijke saaie oude dag. lang leve de NKC camper solo's !!

  • 05 Augustus 2013 - 23:26

    Peter:

    Leuk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1249
Totaal aantal bezoekers 179341

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: