op TERUGweg, McD dus - Reisverslag uit Clermont-Ferrand, Frankrijk van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu op TERUGweg, McD dus - Reisverslag uit Clermont-Ferrand, Frankrijk van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

op TERUGweg, McD dus

Door: marjolijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

28 Mei 2013 | Frankrijk, Clermont-Ferrand

22 mei, Burgos
Gisteravond weer een zeer geslaagde PubQuizz (we werden bijna 1e!), deze keer in een English Pub.
Brandnew (3 maanden) zag er prachtig uit, vooral het toilet! Ga ik volgend jaar nog eens naar toe om te kijken of ze het zo mooi hebben kunnen houden (dat is nl meestal niet het geval).
Volgens plan heb ik hier mijn afscheidsavond van gemaakt, Veel HUGS en 'come back soon' en om één uur thuis met een taxi. Een leuke chauffeuse, die redelijk engels sprak, in een Hybrid auto! vreemd geen geluid te horen bij het stoplicht. Ja, elektrische auto heeft wel wat, maar hij gaat mij (letterlijk) niet vér genoeg.
Vanmorgen uitgeslapen, totdat 3 jonge mannen eindeloos onder mijn raam aan het kakelen waren. Na half uur ben ik dan maar opgestaan.
Laatste fruit tot een ontbijt verwerkt,
plee geleegd in dat super automatische toilet,
bij de wasstraat grijswatertank geleegd, ramen en neus van de camper vliegvrij gewassen, watertank gevuld en
bij BuenaVista nog een kop heerlijke koffie (met gratis tapas!) en wifi,
een laatste blik op de golven van Biskaje en toen via de Lidl naar het zuiden.

Dezelfde route als ik 19 maart reed. Toen was Marokko nog een aanstaand avontuur, nu ben ik ruim 2 maanden verder. Heel wat ervaringen rijker (en geen illusies armer).
Net als toen ben ik weer (nog steeds) onder de indruk van de overweldigend mooie natuur. Deze keer neem ik niet de Autovia maar de N630, een rode weg met een groen streepje. Prachtig! Ik klim met 17% !! tot een hoogte van boven de 1300m.
TomTom moet maar eens met vakantie naar Spanje, want ik rij een aantal mooie nieuwe snelwegen die nog niet geregistreerd staan. Grappig hoe Tom dan in de war raakt! maar IK niet, ik volg de borden Burgos.
Ik rijd ruim ten zuiden van de Picos Europas, maar die zijn blijkbaar zo hoog als de Alpen, je blijft ze zien! De zon zet het sneeuwdak in de spotlights. Doet me denken aan de Himalya die in Nepal óveral te zien is.
Burgos, ik kom om 6 uur aan, op de camperplaats uit het Acsi boek. Coördinaten kloppen precies, maar............ deze parkeerplaats in het centrum, aan de rivier, staat VOL met touristenbussen. Aan de andere kant van de rotonde 'gewone' parkeerplaats, waar af-en-toen iemand weg rijdt. Ik heb een plek, maar dan komt een mooiere ruimere plek vrij, met uitzicht op de rivier.
Betaald parkeren, maar als ik één euro ingooi mag ik staan tot morgenochtend 10 over 10.
De zon schijnt maar er waait een forse wind. Dat merkte ik onderweg al. Altijd waarschijnlijk want de horizon staat vól windmolens. Mooi gezicht onderweg: de wijdse akkers met golvend graan. De camper had stevig stuur nodig om midden op de weg te blijven.

Ik kleed me warm aan en loop de stad in. Ik vind een Tourist Information, volgens het bordje tot 20 uur open, maar (het is bijna half 8) dicht.
Ik vraag aan een voorbijganger waar de Kathedraal is? ze loopt me voor, 2x een bocht om en wijst: JA.......... dat kan je niet missen (als je van de andere kant komt).
Ook hier is de Tourist Info dicht. De Kathedraal ook, maar er is een mis (niet voor touristen). Iedere avond om half 8 een mis, veel pelgrims (hier een stempelpost voor Santiago de Compostella gangers). Een kleine kapel, maar VOL dus.
Zoals ook in Sevilla: een kerk is mooier wanneer hij gevuld is met 'gelovigen' dan met touristen.
Ik had dus weer een goed moment getroffen.

Buiten veel wind, souvenirs winkels, weinig touristen, geen café dat mij uitnodigde, dus naar de camper, waar veel lekkere happen&dranken in voorraad.

Ik kook (heel kort!) groene asperges.
Ik warm 2 groene (spinazie)tortillas op
ik maak een pak Gravad Laks open
een doosje smeer-roomkaas met kruiden
en geniet van de lekkerste wrap die je kunt bedenken
mét een fles witte wijn, uiteraard.

Het is half elf, de parkeerplaats is inmiddels vrijwel leeg. Er staan 4 campers: een E(spagnol), een D(uitser) en nog een NL(ander). Het waait nog steeds, de maan probeert weer vol te worden. Ik heb mijn foldertje bekeken en vind dat ik met de stadswandeling en de mis in de Kathedraal voldoende van Burgos gezien heb.
Morgen naar Jaca?

Donderdag 23 mei.
Burgos uitrijdend kom ik langs een Repsol tankstation en ze hebben LPG!!! Stond (nog) niet op mijn lijstje. Helemaal bijgevuld, voor 6 euro, dan kan de kachel weer branden.
Deze weg heet: ....... de Santiago de Compostella. En inderdaad: veel pelgrims.
Héél veel pelgrims.
En nóg veel meer pelgrims.
Lijkt de wandel vierdaagse wel: ze lopen in kleine en grote groepen.
Heb er wel honderden gezien!
Ik neem de Autovia en rijd 100km/uur de andere kant op.

Na Pamplona is de snelweg nog niet klaar.
Gelukkig, want nu rijd ik langs een kilometers-lang stuwmeer, door een bijzonder landschap. Kale ronde bergen, alsof ze net geschuurd zijn. Dan langs een groot dal waar de pijlers voor de snelweg al staan. Ik krijg diep respect voor weg- en bruggenbouwers! Ook nog even naar Millau dan maar?
In Jaca gaat de N330 recht naar het noorden. Een rode weg met een groen streepje: mooi dus. Het is maar 29km naar Frankrijk!! Er zou nog een tankstation zijn, maar dat is gesloten, helaas. Maar ik zit nog half vol met goedkope (?) Spaanse diesel. Ik rijd in de stralende zon, de wit besneeuwde bergen tegemoet.
Maar.......... dan wordt het in de verte mistig.
En dan donker, want ik rij een tunnel in.
De Somport Tunnel, stond niet op mijn (oude) kaart, ik had een pas verwacht.
Wat een eind!!! ik heb niet opgelet, maar ik denk wel 10km.
En dan ineens: FRANKRIJK !! regen !
Haut Pyrenée, de hoogte valt me tegen. Ik zag deze reis ook al zóveel hoge bergen. Ik had iets onherbergzaams verwacht, maar het is een vriendelijke groene omgeving. Mooie uitzichten, klaterende watervallen. Eerst maar eens een eind richting Pau.

Dan laat ik me door TomTom naar Lourdes leiden. De kortste route gaat door een schitterend Parc National. Weer berg op&af, mooi maar schiet niet op. Ik heb gekozen voor een camping met wifi en sauna, aan de rand van Lourdes.
Dan kom ik langs een supermarkt met pomp: diesel € 1.34
Haha! dat is goedkoper dan in Spanje.

Ik wordt dwars door Lourdes geleid (danku Tom, ik heb nu direkt de Heiligdommen gezien). Het regent, het is 5 uur, dus borreltijd. Ik kom op de camping, er is nog één verharde plek gelukkig, want het heeft hier 2 weken geregend en alles is zompig.
De sauna moet 3uur van te voren aangezet worden, morgen misschien?
Ik sta aan stroom, kacheltje aan en met een glas wijn ga ik de foldertjes bestuderen. Lourdes.
Er is een bushalte vóór de poort, ik loop ernaar toe: 1x per 90 minuten een bus, dat wordt dus morgen vroeg op, om 8.55 uur staan! Ik loop wat over de camping, de zon is doorgebroken, men komt voorzichtig naar buiten. Er is wifi op het terras, maar geen bar, dus eigen fles wijn mee. Ik krijg wel verbinding, maar geen internet toegang. !?!?!?
De camping bazin wijst mij op een Belgisch stel naast mij: hij had dat ook maar heeft er verstand van...... Deze Vlamingen huurden een chalet, kwamen om te fietsen en zitten al 2 weken binnen, hij kwam mij graag even helpen......
Dus alwéér een Vlaamse digi dokter die mij 'online gezet heeft'. Het punt is: je moet je in Frankrijk (gratis) registreren vóór je op een openbaar netwerk kan. En inderdaad: ik kan nu op elke wifi inloggen.

Vrijdag loop ik om 9.15 uur al in Lourdes, de Tourist Information is net open.
Een aardig meisje die redelijk engels spreekt voorziet mij van info en folders. Nu koffie. There is a coffeeshop in that street!
Een frans croissantje, café au lait, wifi, de dag kan beginnen.

Ik besluit eerst maar wat rond te lopen en verbaas me over de hoeveelheid militairen die ik tegenkom. Van alle leeftijden, alle kleuren, alle nationaliteiten. Grote en kleine groepjes, schitterende uniformen, vlaggen, instrumenten..... Dit weekend is de jaarlijkse Military Pelgrimage! Duizenden, vanuit de hele wereld zijn hier bijeen.
Ik (ver)dwaal wat en kom op een groot kerkhof. Daar een groep Nlanders, zeker 20 vrijwilligers die 20 rolstoelen voort duwen. Ja, dit is Lourdes, vanuit alle hoeken van de wereld komt men hier danken en/of bidden voor herstel.
Ik besluit een combi ticket te nemen: met een mini trein langs de hoogtepunten (en dat is letterlijk: veel berg op&af) inclusief bezoek aan verschillende musea.
Een soort madurodam waar het verhaal van Bernadette verteld en getoond wordt. Erg mooi gedaan! met audiotour óók in Nlands, die het verhaal vertelt terwijl je de route loopt.
Zo ook een wassen beeldenmuseum (en daar was ik nog nooit!). Helaas als je achter een groep fransen loopt: zij hebben geen hoofdtelefoon maar het verhaal knalt door de zaal (en dan kan ik mijn tour niet meer verstaan).
Het is nog steeds droog en vrij zonnig. Ik laat mij met het treintje naar buiten het stadje brengen. Hier kan je met een kabelbaan naar 1000m. Prachtig uitzicht, maar.... het is lunchtijd, dus de volgende trein komt pas over 3 uur. Morgen?
Ik geniet een uiensoep en ga de Heiligdommen bekijken. Het is groot. Het is veel. Het is mooi. Het is indrukwekkend.
Veel bezoekers maar veel ruimte.
Er zijn de hele dag door missen in verschillende talen, staat goed aangegeven. In de avond om 9 uur de druk bezochte processie, met kaarslicht. In de winkeltjes dunnen kaarsen te koop voor 50 cent, met een papieren kelk tegen de wind. Bij de grot alleen grotere en nóg grotere kaarsen te koop, voor een 'adviesprijs' vanaf € 2.50
Een brievenbus voor het geld, geen controle. Zo ook 'flesjes' te koop en heel veel kranen waar je bronwater kunt tappen. Ik giet mijn eigen flesje leeg en hervul het, met Lourdes water.
Het betrekt, ik stap weer in het treintje. Bij de kabelbaan regent het, dus ik blijf zitten tot het Chateau Fort, daarin het Musée Pyrénéen. Met de lift omhoog, maar ik klim ook nog de 104 treden !! de toren op.
Wat een uitzicht en wat een prachtige botanische tuin.

Het is bijna 7 uur, ik sta al 10 uur op de benen. Ik wil graag de fakkeltocht meemaken dus nestel mij ergens met een glas wijn en een pizza. Om half 9 loop ik richting grot, ik koop 2 kaarsen en brand er één voor alle mensen die mij lief zijn. Een straat met een indrukwekkende collectie grote en héél grote kaarsen, met de meest uiteenlopende opschriften. MOOI is dit.
Met mijn 2e kaars loop ik naar de grot, het is nog rustig. Dit is de plek waar Bernadette in 1858 18x de 'dame in het wit' heeft gezien.
In een holte in de berg staat een mooi Maria Beeld. Bijzonder om hier langs te lopen, talloze handen hebben de bergwand gepolijst. We lopen er in een rustige rij langs. Het wordt al voller. Honderden mensen verzamelen zich voor de (meertalige) viering. In alle talen wordt mee gebeden en gezongen.
De groep van 'honderden' groeit aan tot duizenden wanneer de dienst bij de grot overgaat in de fakkeltocht naar het grote plein. Perfekt georganiseeerd, rolstoelen vooraan. Alleen dat zijn er al honderden. Groepen met vlaggen. De meeste processie gangers met kaarsen. Indrukwekkend! mooi om mee te maken. Wat een energie en eenheid straalt hier af. Ook live te volgen op www.lourdes-france.org
Ga ik zeker een keer bekijken. Wanneer je hier eens geweest bent zegt het je toch meer.
Om 10 uur is deze processie afgelopen, deze keer gelijk met het eind van de openings ceremonie voor de duizenden militairen, in de ondergrondse Pius X Basiliek.
Je kunt je voorstellen hoeveel mensen er dan inEENS die kleine straatjes in willen?
Ik had daar al rekening mee gehouden en was aan de goede kant van het plein gaan staan. Met een omtrekkende beweging ben ik naar de taxi standplaats gelopen, maar de taxi's die ik zag waren vól! Gelukkig was er een klant die uitstapte, dus kwam ik om half 11 op de camping terug.
Ik brand nog een klein kaarsje en warm op, mét een glas brandy.
Ik slaap lekker, met doorlopend het geluid van regen op het dak. Wat een mazzel had ik weer: vrijwel de hele dag droog. Ben benieuwd naar morgen.

Zaterdag 25 mei.
Er zijn nog een paar plaatsen die ik zou willen zien in Lourdes én er is vandaag veel programma door de militairen. Parades en muziek en zo. Maar dat begint pas in de middag. De bus gaat zeer spaarzaam en een taxi terug kost € 18.- dus ik rijd met de camper naar de gratis camperplaats 'op loopafstand' van het centrum.
Een grote lege parkeerplaats voor schoolbussen, centrum is toch wel een half uur lopen, schat ik, en het stort van de regen.
Plan B:
ik rijd 15km naar het volgende dorp waar een water-wellness gebeuren is.
Wat kan je met dit weer beter doen dan naar de sauna, massage, zwembad?
'Wellness' is hier een redelijk spartaans gebeuren, net als ik ooit in Spa beleefde.
Massage? therapeuten in witte jassen op stevige stappers.
Ik ben om 10 voor 10 binnen en er is nog net plek voor een 'journee de cure' . Ik betaal € 38 en krijg een badjas en op een briefje:
10u04 onderwater massage (geweldig: 20 minuten massage zoals Marjan dat doet, ayurvedisch. Je ligt onder een warme douche,
10u32 douche: vanaf een flinke afstand word je met een knoertharde straal volgens een patroon bestraald. Voelt wel goed, maar doet heel barbaars aan. Doet me denken aan de dr Kneipp begietingen in een kuurweek in Zeeland, maar die straal was koud.
10u50 'bain' dwz een vol ligbad (met handvaten om je vast te houden) warm water met jacuzzi bubbels en massage stralen volgens een schema heen en weer je lijf langs. Volautomatisch, op de klok, een half uur.
Om half 12 loop ik door de wit betegeld gangen, op zoek naar mijn kleedkastje.
Ik ben schoon en gekneed, lekker haren gewassen en nu koffie!

Het regent nog steeds dus ik laat Lourdes links liggen en rij naar het noorden, moet toch eens naar huis!
Ik wil geen tolwegen, geen Parijs, dus Clermont Ferrand.
Maar dát is nog ver! zien hoever ik kom.
Niet ver dus want ik word vreselijk slaperig en parkeer de camper op een marktplein in een uitgestorven dorpje waar iedereen zit te eten waarschijnlijk. Ik slaap anderhalf uur, maak een kop koffie, crackertje met kaas, ik zoek op de kaart en zie
Condom, dat verzin je toch niet! en er is ook een camperplaats!
bij een boerderij, wasmachine, maaltijden en een sympathieke eigenaresse! wat wil ik nog meer?
Na veel mooie kilometers, kaarsrechte wegen over hellingen waarvan je de andere kant niet ziet (dus als een soort 8baan rij je rechtdoor omhoog naar de horizon en dan........... ?).
Gasgogne, welluidende wijnhuisnamen............ het is Happy Hour.

Ik rij rustig, gelukkig, vóór mij komt een ree uit het bos. Blijft midden op de weg staan, we kijken elkaar aan. Nee, geen hertebiefstuk vanavond. Ze draait zich om en huppelt weg.
Ik kom aanrijden om 6 uur, 8 plaatsen op een mooie weide, maar.......
zompig, want het heeft 2 weken geregend. Er staat een NL camper op de oprit, ik kan daar wel achter. Ik zoek een plekje met prachtig uitzicht over tuinbonen, wijnstokken en kersebomen. Kippen, ganzen, 2 honden en een bijzonder sympathieke dame.
Ze straalt want de zon is nét doorgebroken (bracht ik mee). Maaltijden? er zijn huisgemaakte conserven te koop (veel eend en gans), honing, jam, soort wijn, zoet? nee hoor (ja dus) doe me die maar!
Binnen een half uur heb ik de was in de Miele en zit met een glas Floc buiten in de zon. Ik eet heerlijke rijst met paddestoelen. Maak een wandeling langs de akker met graan, langs heerlijk geurende bomen en struiken, prachtige bloemen, de jonge hond rent met me mee.
Vóór het donker wordt is de was droog, ik slaap in een schoon bed vanavond. Wat een weelde voor mijn schoon geschrobte lijf.
Ik besluit de zondag maar eens een 'rustdag' te nemen.

Mijn buren Joke&Harry uit Uden zijn op de heenweg, zij willen morgen door naar het zuiden. Zij hebben tot nu toe slecht weer gehad, de Picos Europa in Spanje is ze afgeraden omdat er sneeuw ligt. De Giro Italia heeft een dag stil gelegen vanwege te slecht weer..............
en ik zit al weken overal in de zon?!? moet toch mijn dagboek er eens op nalezen, misschien verdring ik die regenbuien wel.

Ik zit met kaarsjes aan in de camper en schrijf. Wat vliegt de tijd! Alweer een week voorbij. De verhalen in mijn hoofd zijn alweer vervangen door nieuwe verhalen. Helaas, veel mooie gedachten zijn vervlogen. Ik loop even naar buiten om de avond te ruiken en wordt verrast door een grote ronde oranje maan die net boven de wijnstokken opkomt.
Ik zwaai, dat doe ik al jaren, naar mijn kinderen .
'de volle maan is een spiegel, als jij zwaait zie ik dat en zwaai terug', vertelde ik Floris toen hij op het internaat zat en ik in Syrië.

Zondag,
Ik sta in de weg als Harry&Joke willen vertrekken, maar ik ben op tijd wakker. Dan kan ik even achteruit en daarna doorschuiven naar hun plek.
Ik ontbijt met een gekookt vers boerderij scharrel ei.
En scharrelen doen ze, deze kippen! ze klimmen bijna de camper in als ik ze de kruimels en sesamzaadjes van de crackers geef. De prachtige haan maakte me al vroeg wakker maar ik draaide mij lekker om in mijn heerlijke schone bed. Een stralende ZONdag, in de verte hoor ik een kerkklok roepen, maar ik blijf thuis.
De buren hebben bedacht dat je een zonnige dag moet genieten en gaan dus NIET rijden.
De Miele draait een zondagsdienst, ik wordt om half elf op de hollandse koffie genodigd, de was wappert en wij zitten in de stralende zon reisverhalen uit te wisselen.
Zij hebben al heel wat mooie kilometers achter de rug. Prachtige landen, 2x per jaar 6-8 weken..... de 2e camper al...... en in de winter? staat in Oostenrijk de caravan bij de piste.
Maar dit jaar? wat een .....weer!

Ik wil het niet meer horen!!! ik heb me voorgenomen weg te lopen als men wéér over het .... begint. Alleen het woord ZON mag klinken, desnoods mag je een keer zeggen: geen zon vandaag. Ik ben ervan overtuigd dat woorden macht hebben, dus let op welke woorden je gebruikt. Dit is een stukje NLP, kunnen we het nog wel eens over hebben.

en zo was het een heerlijke ZONdag RUSTdag. Totale rust, want er is geen wifi.
Ik lees de Spaanse verhalen van Cees Nooteboom en weet nu wat ik wél gemist heb in Burgos. De volgende keer dan maar. Ik hoop dat mij nog veel gezonde jaren gegund zijn, ik heb nog zóveel op mijn todo-lijstje.

Voorzichtig maak ik een terugreis route, want ik kan het niet ontkennen: ik ben op de TERUGweg van straks 3 maanden weg geweest.
Ik stuur een sms naar Maria, vriendin in Brabant. Vanuit Groningen is dat een heel eind, we hebben een gezamenlijk trefpunt in Bergentheim, maar dat is al lang niet gelukt, wij zijn beurtelings op reis. Ik kan over Budel terugrijden? zaterdag afspraak in Deventer.
antwoord: hoe krijg je het voor elkaar? IK zit dan in Bergentheim!

Maandag,
Ik ben vroeg wakker (danku meneer Haan), ga douchen en rijd vóór 8 uur al door de stille maandagochtend. Er zijn mensen die naar hun werk moeten, zij hebben haast, ik niet, ik geniet. Ik ga regelmatig aan de kant om ze in te laten halen.
Tóch maar de tolweg deze keer? Het schiet wel op maar voor 70km betaal ik al een tientje, ik rij hard en zie weinig. Voorbij Montauban ga ik weer op de 'rooie weg' en kom door dorpjes, door het franse leven. Zo ook op een rotonde met McDonalds....
Tja, dan bedenk ik: daar naar de wc, wifi en in de camper ontbijten en op de kaart kijken hoe verder. Ik ben online en heb direct mijn huisbewaarder Madelon on Skype. Gezellig! we spreken af voor donderdagavond.
Ik heb met Maria afgesproken op vrijdagavond, in Bergentheim dus.
Ik lees op Wikipedia een verhaaltje over Rocamadour, zie op TomTom dat dat 63km verder is, zie in het camperboek dat er een gratis camperplaats naast het kasteel is.....
dus prachige binnendoor weggetjes (dan duurt 63km bijna 2 uur) en om 2uur zat ik bij een duitse mis in de kapel met de zwarte Madonna.
Ik loop heel wat trappen, eet een ijsje, het is té warm in de zon, in de camper is het bloedheet! Gauw ramen open en om half 5 rijd ik richting Clermont Ferrand. Dat is te ver, dus nu sta ik in Vic-s-cere, op een prachtige gratis camperplaats mét voorzieningen áchter de camping. Wat een service! Er zijn 10 plekken, 8 bezet. Ik kwam om 7 uur, plek 9. Na 10 minuten was plek 10 ook bezet. In de verte uitzicht op, je gelooft het niet: hoge bergtoppen met SNEEUW!!

Dinsdag
om 8uur reed de 1e camper weg, daar werd ik wakker van.
Maak mijn 1/2 liter bierglas thee, de vuilwatertank loopt leeg boven de put, ik toets Clermont Ferrand in: 2 uur rijden.
De besneeuwde bergtoppen zijn nu ingepakt in verse witte wolken, mijn voorruiten worden gewassen, mmmmmmmmmm wat ruikt regen lekker in het bos! Raam open en verwarming op de voeten. Met Aangenaam Barok hard op mijn Bose.......... prima zo!
De laatste 65km gaan hard, want het wordt snelweg. Dan toch maar verder over de Péage? Ik neem een afrit en kom weer een McD tegen.
Het ritueel: wc, wifi, koffie
de geur van friet, ik weet nu al hoe mijn kleren straks ruiken. Net als met roken en knoflook: je hebt er geen last van als je het zelf doet, dus misschien bezwijk ik nog voor een HappyMeal?

Nu eerst maar eens dit blog versturen, het is alweer veel te lang geworden.
Het is weer dinsdag, vanavond PubQuizz in Gijon, ik zal ze missen (en zij mij?)

en ik ben bezweken:
geen friet maar gebakken aardappel partjes in schil met een salsa creamy de luxe.............

• 28 Mei 2013 - 14:02

Lies:

Fantastisch om weer van de energie van je te genieten! Blijf schrijven zou ik zeggen. Al geef ik niet dagelijks commentaar, ik kijk wel uit naar je verhalen. Je maakt overal een feestje van!. Nog een goede terugreis en tot later. Liefs Lies