na Pompei nóg meer puin........ - Reisverslag uit Modena, Italië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu na Pompei nóg meer puin........ - Reisverslag uit Modena, Italië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

na Pompei nóg meer puin........

Door: liefsvanlijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

20 Mei 2012 | Italië, Modena

Donderdag 17 mei 2012,
in NL is het Hemelvaartsdag, in Italie doen ze daar niets aan.
65 jaar geleden trouwden mijn vader&moeder, zij zijn inmiddels allebei ten hemel gevaren.
Aan hen dank ik mijn bestaan en ik moet zeggen dat ik daar op dit moment buitengewoon gelukkig mee ben! Dat is wel eens anders geweest........

om 9 uur vertrok ik van camping Zeus, het ging de langste dagtrip worden in mijn reis tot nu toe: 450 km tot Arezzo. Dus toch maar over de autrostrada, vooral omdat die volgens 'de buren' erg mooi zou zijn. Dankzij het éénrichtingsverkeer toch weer een stuk het stadje Pompei door vóór ik voor 2,10 euro door het poortje de snelweg op mocht. Wat een troep overal! Ze noemen Napels de vuilnisbelt van Italie, hoewel het al véél beter geworden schijnt te zijn dankzij de nieuwe burgemeester. Toen ik hoorde dat in het museum veel afdelingen gesloten zijn vond ik het ook geen bezwaar Napels over te slaan, deze keer.

De route was inderdaad prachtig, vooral toen langs de weg de wildgroei van plastic zakken weer overging in klaprozen. Om 3 uur verliet ik de autostrada, ik moest 26,70 euro betalen. Na 10 km kwam ik in Arezzo op de camperplaats Palestrina, met prachtig uitzicht (8 euro voor 24 uur), vandaar loop je naar de ROLTRAP die je naar het oude stadje boven op de berg brengt Dat is wat anders dan de 250 treden klimmen in Volterra! (er is ook een gratis camperplaats Pietri, dichterbij de roltrap, maar daar stond een bord: verboden voor campers, hoewel er wél een camper stond...?)
Bovenaan de trappen een heerlijke koffiebar, 10 soorten......... ik koos voor ijskoffie, mmmmmmm, kocht een plattegrond, en zag een stapel dvd's liggen: La vitá e bella, de film die ik vorige week bekeek.
Mooi oud stadje, ooit een Etruskische hoofdstad, met verrassende pleinen en parken. En wéér posters van La vitá e bella...... wat bleek? De film is in deze stad opgenomen en nu herkende ik de pleinen en straatjes ook.
Ik smulde een ijsje, bekeek de prachtige Dom met een indrukwekkende sarcofaag van wit marmer. (deed me denken aan de Basiliek van Domenicus in Bologna: de sarcofaag door Pisano uit de 13e eeuw, 200 jaar later aangevuld met engelen door dell'Arca en Michelangelo). Veel namen uit de geschiedenislessen van lang gelden gaan hier leven!
Via de sfeervolle straatjes vol antiquairs kwam ik bij de kerk van Franciscus van Assisi. Daar kan je nog échte kaarsjes branden (vaak mag je voor 50cent een elektrische kaars aanzetten) dus ik heb geinvesteerd in het heil van mijn mannen Assies, en 'dochter' Manon Assies.
Toen voor mezelf een campari-soda op een terras in de avondzon.
Terug bij de camper een heerlijk salade caprese gemaakt, glaasje wijn en stokbrood en gedoken in het boek 'tropenjaren tellen dubbel' van campersolo Elly Engelkes. Zij werkte 4,5 jaar in Nigeria als arts en kan daar smakelijk over schrijven. Haar belevenissen zijn voor mij herkenbaar: de sfeer, plezier en frustraties brengen mij terug naar mijn tijden in Suriname en het Midden Oosten. Andere cultuur en de (noodgedwongen) verbondenheid met landgenoten, schept een band.
Op zulke momenten realiseer ik me dat ik een reiziger ben (en af en toe een toerist).

Weer heerlijk geslapen en wakker van de zon (was vergeten het dakgordijn dicht te doen).
Een thee-fruit-joggurt ontbijt, moeders met auto's brachten hun kinderen naar de creche, ik zette koffie in mijn nieuwe espresso kannetje en weer lekker lezen, totdat het om half 11 écht te warm werd. Weer de autostrada op voor 100km onderlangs Florence naar Pistoia (kosten 6.70 euro).
Ik schrijf dit omdat ik altijd vergeet hoeveel die autostrada kost.
Daarna de prachtige route via Porretta naar mijn nicht Eva, dit reed ik eerder, het voelde als thuiskomen!
Ik werd van harte ontvangen door 3 honden, Eva en een logé Henk uit Texas.
Na een kop thee met Eva boodschappen doen, even langs bij 'mijn kapper' Simona, maar die had pas om half 6 tijd voor me. We gingen naar de favoriete ijswinkel om een halve kilo ijs te kopen (Eva maakte fruitsalade voor het etentje bij Jan), genoten van een 'moccacino' (flinke lepel chocopasta, roeren met een espresso, dot slagroom erop..........) en weer de berg op.
WAT IS HET HIER MOOI!!! Eva woont hier prachtig, als je van rust&ruimte houdt.
Ik weer de berg af om naar de kapper te gaan. Heerlijk om van harte ontvangen te worden, met handen&voeten engels/italiaans te praten en uit te leggen welke coupe ik wil: hier beetje kort, daar beetje lang..... asymetrie is blijkbaar een internationaal woord! Hier wordt je haar nog gewassen en een heerlijke hoofdmassage, voor 17 euro en veel plezier zie ik er weer flitsend uit.
Eten bij Jan is altijd een feestje. Hij woont in de 'pastorie' naast het kerkje hoog op de berg in Montespeccio. Lekker eten, mooie muziek, mooie mensen, kunst langs de wanden..... een avond om in te lijsten. En dan weer de berg af, en op, Eva bracht ons veilig thuis in de fiat panda. We hebben nog even gekeken naar de grootse heldere hemel met zoooooooooooveel sterren........!!!! in alle verten lichtjes tegen de berghellingen. Buona notte.

Zaterdag, 19 mei.
Wat was het koud!! ik werd wakker, verdwaald omdat ik voor het eerst deze reis met mijn hoofd aan de andere kant lag, omdat de camper scheef staat. Ik heb mijn elektrische deken aangezet (heerlijk om op stroom te staan) en geslapen tot 9 uur.
Vandaag was een oldtimer-auto-rally van 1000 km, zou hier in de buurt langs komen. Eén van de chauffeurs: mr.Bean! Het leek Eva leuk om te gaan kijken, via internet de route uitgezocht, maar logé Henk (beetje érg relaxed) wilde ook wel gewoon thuis blijven (al 2 weken). Omdat Eva hard moet werken (tolk-vertaler) voor de kost en ik met mijn laptop op internet óók achter het toetsenbord zat, hebben we dit uitstapje voorbij laten gaan. Eva brengt Henk morgen vroeg (om 5 uur!!) naar vliegveld Bologna.

En toen BOEM !! was het zondag.
Eva was om 4 uur het bed uit om ontbijt voor Henk te maken en hem naar het vliegveld te rijden. De honden waren onrustig, en wilden naar buiten. Terug van het vliegveld in de auto zette Eva haar radio aan en hoorde van een flinke aardbeving ten N van Modena (wij zitten 50km Z van Modena). Er waren al 4 doden, ik heb direkt een bericht op facebook gezet dat het ons goed gaat. Nicht Henriette, die verder naar het N woont is het bed uitgerammeld. Ik zie net filmbeelden op NOS.nl en de schade is enorm! Het stadje Finale Emilia, waar wij gisteren naar de rally hadden zullen kijken schijnt in puin te liggen, 11 mensen zijn levend onder de brokstukken vandaan gehaald. Facebook vriendje van Eva die bij de brandweer werkt is onderweg naar Mirandola, het ziekenhuis moet ge-evacueerd worden, er worden nog meer schokken verwacht.
Er zijn inmiddels 50 gewonden in ziekenhuizen opgenomen.
Gisteren werd het nieuws volledig bepaald door de bomaanslag in Brindisi waarbij een 16jarig meisje omkwam. De school was vernoemd naar Falcone, de anti-maffia rechter die 20 jaar geleden met zijn gezin in de auto werd opgeblazen.
Vanmorgen verzamelden 60.000 mensen in Rome, waren een minuut stil in aandacht voor borstkanker. Dit gebeurde op het Piaza Republica waar wij vorige week zaten.

Wat een gebeurtenissen allemaal! op deze bewolkte zondag, zelfs de natuur doet mee aan de treurnis.
Ik ga een wasje draaien en loop en stukje de berg op, het plan is vanmiddag naar de open dag in de Recicladores te gaan, zou mooi zijn als het minstens droogblijft!

Tot later, ciao





  • 20 Mei 2012 - 10:05

    Dorotique:

    wat 'n geluk heb je gehad marjolijn, was je ook in Brindizi ? wel vlakbij he ?
    en nou weer dit...midden in 't aardbevingsgebied en jij slaapt er gewoon door heen !
    hoop dat 't bij deze schok blijft en dat je heelhuids weer terug komt.
    goeie reis

  • 21 Mei 2012 - 09:19

    Margriet:

    toen ik het hoorde van de aardbeving dacht ik meteen, wie zitten daar in de buurt? Wat heb jij een geluk gehad dat jullie niet naar de rally zijn geweest. Ws zul je nóg meer genieten van alles wat je mee maakt en je er nog bewuster van zijn dan je je al steeds bent! Goeie reis en behouden vaart. Tot in Oisterwijk??

  • 24 Mei 2012 - 21:12

    Tineke:

    Hoi Marjolijn ! Heb je dan zelf in de camper niets gemerkt van de aardbeving ? Hier ging het echt heftig heen en weer ! Groetjes en een goede reis terug naar NL ! Tineke (van het koninginnedagfeest bij Peter)

  • 27 Mei 2012 - 08:23

    Madelon:

    lieve lijn, heerlijke verhalen terwijl ik zelfs ook enorm zit te genieten nu nog op Sardinie bij Alghero, leuke stad mega grotten en lekker warm. liefs lon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 801
Totaal aantal bezoekers 179380

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: