Napels en dan.......... - Reisverslag uit Pompei, Italië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu Napels en dan.......... - Reisverslag uit Pompei, Italië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

Napels en dan..........

Door: liefsvanlijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

17 Mei 2012 | Italië, Pompei

Voor een noorderling ben ik nu wel héél ver naar het zuiden: onder Napels !
ik denk vaak aan het liedje 'Zwei kleine Italiener, sie kommen aus Napoli' (Conny Froboes??) dat ik op de accordeon speelde
2500 km gereden sinds ik 15 april bij Arnhem het land verliet.

Ik ben in Pompei, waar ik als kind al van droomde, nadat ik er ooit een boek over gelezen had.
De antieke stad is veel groter en indrukwekkender dan ik verwacht had, ik heb er gisteren van half 10 tot half 7 doorheen gesjouwd en probeerde me in te leven in de sfeer van 2000 jaar geleden. In het boek staan plaatjes van de mooie fresco's, die nu in musea te zien zijn (vraag me nog steeds af hoe ze die eraf halen), maar met fantasie (en goeie schoenen) kom je een heel eind. Ook fijn dat er een goed restaurant met schone plee en lekker eten is om af en toe terug in het nu te komen.

Toen ik maandagmiddag om 2 uur hier aankwam, na wéér een vreselijke route door achterbuurten en buitenwijken, bleek de camping aan een afrit van de autostrada te liggen. Ik vond een mooi plekje onder de bomen van camping Zeus, 50 meter van de ingang van de archeologische opgravingen. Ik ben blij dat mijn camper niet nóg groter/hoger is en dat ik goed kan sturen, want de plaatsen zijn heel krap, onder de sinasappelbomen.
Info bij de balie gehaald en om 3 uur zat ik in een bus, daarna in een 4x4 bus (grote groene stoere Hanomag, ik ben heel brutaal voorin naast de chauffeur gaan zitten) 20 minuten door het Vesuvius National Park omhoog naar 1050 meter, vervolgens 20 minuten te voet nóg hoger pffffffffffff om bij het hek te komen vanwaar je in de krater kijkt. Een vulcanologe vertelde één en ander, o.a. dat de vulkaan nog erg actief is, ze hadden de volgende eruptie allang weer verwacht, maar door hun hyper moderne metertjes weten ze het 3 dagen van te voren !!! er is een evacuatieplan, maar …....... ik hoop daar geen gebruik van te hoeven maken. (een gids door Pompei vertelde de volgende dag dat een uitbarsting 2 uur van te voren gemeten kan worden..??)
Heel bijzonder om op boven op die berg, met uitzicht over Napels, de baai, verdwenen Pompei en het moderne Pompei.......... een sms te ontvangen van Lies: hoe de afwasmachine in Bergentheim werkt !!!

Terug in de camper was ik hard aan een hapje&drankje toe, gelukkig had ik nog een rest heerlijke pasta. Geen energie meer om de douche op te zoeken, de volgende dag zou ik nog véél stoffiger worden, dus mijn tv&dvd-speler aan met 'zomersprookjes' ooit een Oerol project: grote glazen schelpen vertellen verhalen uit de zee.....
en vroeg het bed in.
Dinsdag op tijd wakker en om 9 uur, nét voor de enorme rij bussen aankwam, stond ik bij de kassa voor een kaartje van 11 euro. Helaas ben ik nog geen 65, want dan zijn in dit land alle attracties gratis! Maar je kan met een kaartje maar 1x naar binnen, dus niet even thuis lunchen. Ik bedacht dat ik mijn zonnehoed vergeten was dus even terug, ook een flesje water en nog even naar de wc, om half 10 was ik helemaal klaar voor. Ik ben de andere kant op gelopen dan de grote hordes met gidsen in alle talen, met een plattegrond kom je een heel eind. En gelukkig versta ik genoeg frans-duits-engels om iets aan informatie af te luisteren. Dat ging fout toen ik een groep NL scholieren met een erg leuke flitsende vrouwelijke gids tegen kwam bij de het eerste stenen amfi-theater ooit. Een geweldig verhaal, verstaanbaar, anecdotes waar de jeugd naar luistert (over de film Gladiator en concert van Sting), ik liep er nog even achteraan hoewel ik die kant al gehad had. Toen kwam er een paar 'ouders' aan die vertelden dat zij véél betaald hadden voor deze gids en niet wilden dat ik (gratis) liep mee te luisteren.......... haha
ik heb mijn begrip getoond, excuus aangeboden en heb de gids later persoonlijk haar kaartje gevraagd, omdat ik 'op zoek ben naar goede NL gidsen' .
Dus voor Pompei en Napels: Jeannette Vlietstra
en voor Rome: Kees van Duin.
Omdat ik dacht dat het park om half 7 dicht ging (en omdat ik ook wel helemaal OP was) zocht ik nog gauw het eerste attractie punt: de suburbane thermen (buiten de poort dus). Die had ik bij aankomst overgeslagen omdat ik de meute wilde ontlopen. In alle winkeltjes op folders en boekjes en kaarten en koelkastmagneetjes zie je de plaatjes van deze thermen: erotisch!! de kamasutra is er niks bij......... en dat 2000 jaar geleden....... maar helaas, de thermen zijn gesloten en de fresco's, jawel! zijn te bekijken in het museum.
Ik wilde in het restaurant een pizza gaan eten, maar toen de touristenstroom opdroogde ging dat dicht. Eerst douchen, knie in de arnica, en ik maakte een 'voor'gerecht van mijn tomaatjes met mozzerella en basilicum, en ben om half 9 in slaap gevallen! Werd om 11 uur wakker en ben toen maar 'op tijd' naar bed gegaan.

Mijn knie, die met het 'tuinwerk' in Zwitserland al een opdonder had gehad en sindsdien opspeelt, heeft een (te) zware dag gehad. Hoewel ik van plan was vandaag met de trein (we zitten hier naast het station) naar Napels te gaan om in het museum al het opgegraven moois te bekijken ben ik thuis gebleven. De fiets van de camper geplukt en het 'nieuwe Pompei' in waar een prachtige basiliek staat. Daar was een huwelijks-inzegening. Een mooie bruid (van achter, lange sluier) en veel verhaal. In het Italiaans, dus voor mij niet interessant (ik heb wel een idee van het verhaal). Voor de familie ook niet zo interessant blijkbaar, want behalve het bruidspaar, liep er regelmatig iemand weg. Ik ben met een cappuccino op een terras gaan zitten, tafel naast mij 3 jonge mannen, luid pratend, wat is dit voor taal? Af en toe herkende ik iets, kon het niet plaatsen. Dus ik vraag: 'what language do you speak? Sounds very nice'. Antwoord: flamish, dutch!!! uit Antwerpen dus.
Op de fiets weer naar de camping. Geen succes, want ook met 'trapondersteuning' moet je de knieen buigen en dat wil dus niet. Af en toe knakt er iets of zit op slot...??
dus haalde ik een internet code en ben weer helemaal op de hoogte van
oa een nieuwe 'baas' Andreas. 30 facebook berichten, leuk! Skype met zoon Floris in Spanje, met nicht Eva in Maserno, met broer Pieter in Tsjechie en de nodige emails. Weer helemaal BIJ, waar zijn we zonder de nieuwe media??
Morgen rijd ik weer naar het noorden, vrijdag heeft Eva een etentje bij Jan, die woont op het mooiste plekje in Emilia Romagna: in de pastorie van het kerkje van Montespeccio. Waar je ook bent: altijd zie je dát kerkje boven op die berg. Al veel heerlijke etentjes gehad daar, veel herinneringen daar, daar wil ik wel bij zijn!
Eigenlijk wil ik nog naar Assisi (de naam alleen al) en Perugia en Siena, maar dat kan niet NU...
Gelukkig blijft Italie nog wel even en ik hoop mijn camper ook en ik ook.
Plan voor morgen: Arezzo, waardige afsluiting van mijn Etruskische Reis.

Buona Notte



  • 16 Mei 2012 - 22:27

    Dorotique:

    doe in Sienna de goten aan catharina...heb weer meegenoten marjolijn

  • 17 Mei 2012 - 16:13

    Marion Schotborgh:

    dag Marjolijn,
    Hopelijk gaat het weer beter met je knie.Bij het bestijgen van de Vesuvius met een Hanomag, moest ik weer denken aan mijn eigen Hanomagavonturen(mijn ex-partner Johan Reed en Rijdt in een MondriaanHanomag.)Met Pinksteren gaat hij naar een Hanomagtreffen bij Saarbrücken.Ik zal hem vertellen van de VesuviusHanomag.Nog een prettige voortzetting van je reis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1471
Totaal aantal bezoekers 179350

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: