Rome zien en dan.......... noord of zuid? - Reisverslag uit Rome, Italië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu Rome zien en dan.......... noord of zuid? - Reisverslag uit Rome, Italië van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

Rome zien en dan.......... noord of zuid?

Door: liefsvanlijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

13 Mei 2012 | Italië, Rome

Zondag, moederdag,
begon goed: met een ontbijtje van lieve Henk: vers croissantje en warm perfect gekookt eitje !!!!
zo'n moederdagontbijt heb ik in geen jaren gehad.
Na een 'rustdag' (wasmachine aan, beetje prutsen, beetje lezen, beetje aan het zwembad zitten) zit ik nu in de geur van een pastasaus die ik maakte, eerst schrijven vóór ik aan de borrel ga.
Voor het eerst deze reis verbrak ik mijn voornemen en zat ruim vóór 5 uur al met Nel aan de witte wijn aan het zwembad. Dat is wel lekker, maar je wordt er slaperig van. Gelukkig had ik nog een handwasje op te hangen. Ziet er knus uit: waslijntje met sokken aan de luifel. De merels zijn nog luidruchtig verliefd en het wordt fris nu. De laatste dagen temperaturen van ver achter in de 20 graden denk ik.

Maandag dus uren genoten van de thermen, dinsdag naar Capalbio gereden. Het was erg warm, ik was mooi op tijd bij de ingang van “il Giardino dei Tarocchi“ deze gaat om half 3 open. Ik dacht: dan is het nog lekker rustig, maar nee: 3 grote bussen, 3x50 leerlingen op schoolreis........... wat een kabaal. Maar het was zeer de moeite waard, kijk op www.nikidesaintphalle.com
Vervolgens richting Tarquinia, waar ik het hoogtepunt van de Etruskische Route zou vinden: de necropoli (dodenstad, opgegraven grafkelders)
De Aurelia is een mooie route, vlak langs de kust, ineens kwam ik een bord 'Montalto' tegen en herinnerde me dat Nel-Henk-Chris daar heen zouden. Het liep tegen borreltijd dus ik reed naar de camping en inderdaad: 6 NL campers, ook Ria-Marjan-Jan stonden daar al een paar dagen. Vlakbij het strand, onder de bomen, lekker koel, lekker rustig. Happy Hour: breng je stoel en je glas en doe mee! Ik kon zo met doos witte wijn aanschuiven. Jan&Nel stapten op de scooter voor boodschappen, men ging BBQen. Ik maakte grote pan rosti (echte, uit Zwitserland), bietensalade, iedereen bracht lekkers in, we aten&dronken weer lekker&veel.
Woensdagochtend ben ik op tijd naar Tarquinia vertrokken. Eerst geprobeerd het stadje in te rijden. Dat lukte wel maar parkeren dus niet! met een dikke camper. Dat merk je pas als je klem staat omdat er auto's dubbel geparkeerd staan, helaas inmiddels ook al een rij auto's áchter mij...... oefff
ik ben er weer uitgekomen, met het zweet in de handen. Toen eerst maar naar de grote supermarkt gereden met grote parkeerplaats. Binnen lekker koel, veel groente&fruit, vers en bio, genieten! En dus teveel gekocht. Ik kwam met een NL stel aan de praat: zij hadden de camper 40km verder en waren met de scooter. Zij hadden Rome al 'gedaan' en adviseerden mij om zeker niet op de camping aan de Tiber te gaan staan, daar waren zij weg gevlucht. Eerst dus maar in de camper lekkere lunch gemaakt, fiets van de camper gehaald en met véél trap-ondersteuning de berg op, de om-muurde stad in, veel moois bekeken, op de fiets ben je zo'n stadje zo door. De necropoli ligt buiten de muren: ongeveer 15 grafkelders met fresco's. Er valt veel over te vertellen, er is veel over te lezen, de grafkelders uit de 5-6e eeuw vóór Christus !! zijn uiteraard nu leeg, de niet geroofde schatten liggen in de musea.
En toen door naar Rome, naar een andere camping uit het Acsi boek: Happy Village. Prima plek! Nel-Henk-Chris kwamen daar donderdag ook, toen had ik inmiddels begrepen dat er vrijdag OV staking zou zijn. Wij hadden op vrijdagmiddag een afspraak met 'gids Kees' voor een stadswandeling. Hij stelde voor die ivm de staking naar zaterdag te verplaatsen.
Voor mij aanleiding om donderdagmiddag met het camping busje en de trein alvast naar Rome te gaan en een nachtje in de oudste herberg van Rome ' Albergo Sole' te slapen.
Prachtige plek, geadviseerd door Jan uit Maserno, vlakbij Campo Fiori, waar ik eerst op een terras een aperitief genoot, toen weer een beetje lopen&kijken, toen op een ander terrasje heerlijk pasta&artisjokken gegeten, lopen&kijken en een 'kunstwerk' gekocht, op weer een ander terrasje een digestiefje (limoncello!) en uiteindelijk om één uur in bed.
DAT IS ROME !!!!
De volgende ochtend inderdaad geen metro&bus, maar ik zat om 9 uur op een terrasje met een cappuccino en een croissant. KILOMETERS heb ik gelopen, verdwaald in Park Villa Borgese op zoek naar de Villa, uiteindelijk weer op Piaza del Popolo gekomen waar honderden mensen stonden te wachten tot om 5 uur het Openbaar Vervoer weer op gang kwam. Heel bijzonder om met vele lotgenoten voor de gesloten hekken te staan, zoals je op tv ziet als op Utrecht Centraal de treinen niet rijden. Ik zat in de 1e trein die om 5over5 reed en om half 6 op Prima Porta waar het campingbusje klaar stond. Op de camping zaten de heren al aan de borrel, een half uur later kwam Nel ook, die was 's morgens vroeg met de laatste trein naar Rome gegaan en had een touristische bustour gemaakt (hop-on-hop-off) die uiteraard wél reden. We hebben in het camping restaurant gegeten en zaterdagochtend met het busje van 11 uur naar de stad.
Ik had me al een beetje in het openbaar-vervoers-net verdiept.
We kochten een OV kaartje voor de hele dag voor 4 euro. We begonnen met koffie op een terras met uitzicht (heel duur dus) en vervolgens met een busje naar het Piaza Venetia. Vervolgens met een busje naar het Colosseum. Omdat Henk inmiddels ontzettend veel last van zijn been heeft en maar korte stukjes kan lopen, was dit de oplossing. Om 3uur hadden we afgesproken met gids Kees van Duin (neef van onze mede campersolo Marjan van Duin) op het Piaza Republica, daar gingen we met de metro naar toe. Op deze Piaza was ik al eerder: de eerste en enige keer dat ik in Rome was: om samen met mijn nicht Eva, en duizenden anderen in het PAARS te demonstreren tegen Berlusconi. Met resultaat, bleek achteraf...........
Verrassing was dat we in de metro weer geconfronteerd werden met grote groepen demonstranten met vlaggen, hetzelfde partisanen lied zingend: ciao bella ciao!! Ik voelde me al helemaal thuis!
We hadden net een heerlijk broodje op toen Kees verscheen. Hij woont al 36 jaar in Rome, is reisleider, nu alleen nog stadsgids. Wij zouden aanvankelijk met ongeveer 8-10 man naar Rome gaan, nu waren we met 4, dus mooi intiem clubje, beter dan de grote groepen die je door de stad ziet dwalen. Kees liet ons prachtige dingen zien, een kerk waar 3 Caravaggio's hangen, een kerk waar een duitse dienst gaande was. Hij vertelde ons verhalen die niet in de boekjes staan, het was genieten! Regelmatig pauze voor Henk, even uitrusten op een paaltje of een hekje, naar de meest indrukwekkende ijswinkel van Rome geweest........... niet te filmen!!! met foto's van Audry Hepburn aan de wand.
En zo kan je nog weken, maanden in Rome blijven, maar ik moet nu keuzes maken.
De andere 3 vertrekken morgen richting Assisi, daarna Venetie..............
en ik? Pompei?? eerst nog een stadstour Rome?
In ieder geval heb ik via skype bijgepraat met nichten Eva en Henriette, allebei in Italie nu. Wij gaan elkaar zeker zien, deze of volgende week.

Voorlopig lopen we nu naar het restaurant, voor een pizza of een salade, in ieder geval een glas wijn. De laatste avond met mijn haak-aan/haak-af reisgenoten.
Velen haakten af om verschillende redenen. Ik ben blij dat ik de reis heb gereden zoals ik hem globaal uitgestippeld had:
Ik zag de Zwitserse Bergen vanaf mijn fiets, de besneeuwde passen, de Italiaanse meren.
Dwars door Milaan naar Modena-Montese-Maserno.
Heerlijke italiaanse maaltijden, de kaasfabriek, ik maakte een fresco, vierde Koninginnedag in het oranje, Bologna, Florence..........
en dan in de voetsporen van de Etrusken, wat een pracht en wat een historie!
De zwavelbaden en de Tarotbeelden.
Rome by night en Rome aan de hand van Kees...........

een dag pauze was goed vandaag, een moederdag om te onthouden.
Ben benieuwd van waar mijn volgende verslag komt.

Ciao Bella, ciao!!

  • 13 Mei 2012 - 19:04

    Madelon :

    woww ! ik zie alles voor me als ik jouw verhaal over rome lees. snel er naartoe als ik weer op het vasteland ben. Jammer dat ik er niet bij was ! enjoy !! ci vediamo

  • 15 Mei 2012 - 13:49

    Balou:

    een goed verslag ik maak de reis ingedachte mee ben met Willem twee keer in Italië geweest en genoten van de culture die daar is. hoop dat ik volgend jaar weer van de partij ben
    heb de moet niet opgegeven Marjolijn nog andere halve week dan geniet ik van de prachtige verhalen
    een vraag heeft Nel ook zo'n site op de computer dan kan ik van haar ook lezen en een reactie geven
    ben je nog in de Sixtijnsekapel in Rome geweest. geniet nog met volle teugen. groetjes Lillian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 850
Totaal aantal bezoekers 179371

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: