laatste dagen - Reisverslag uit Jiříkov, Tsjechische Republiek van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu laatste dagen - Reisverslag uit Jiříkov, Tsjechische Republiek van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

laatste dagen

Door: liefsvanlijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

24 Oktober 2011 | Tsjechische Republiek, Jiříkov

we bleven nog een paar dagen in Dresden en nóg niet uitgekeken.... een volgende keer, wat mij betreft komt die zeker! Prachtige stad, vooral een concert in de Frauenkirche of een ballet in de SemperOper staan nog op mijn lijstje
We reden vrijdagochtend naar het zuiden, richting Konigstein, met 4 campers achter elkaar. Ondanks WalkyTalkies raak je elkaar bij een stoplicht tóch kwijt, maar we hebben altijd het HappyHour adres in de tomtom. Deze keer was dat een camping tussen Bad Schandau en Sebnitz. Janneke en ik zijn in Konigstein nog naar boven naar de burcht gereden (te duur voor wat het lijkt) maar we kregen een sms van de heren: wij zitten te lunchen en gaan dan naar de camping. Het busje van John had moeite met berg-op! Ruim vóór borreltijd troffen wij elkaar bij de prachtige panorama-camping in Mitelndorf, 5km boven Bad Schandau. Wat een uitzicht!!! maar er was geen beheerder (en ook niet veel plek). Lang Leve de mobile telefoon: de beheerder kwam en we mochten blijven. We staan scheef en een beetje modderig, maar 1e rang uitzicht. We genoten een adembenemende zonsondergang vóór de camper en in de grote warme camping-keuken met houtfornuis verwarmden en aten wij onze blikken erwtensoep (heeft ieder camperaar blijkbaar als noodvoorraad in de kast). Ik heb nog even buiten bij het openhaardvuur gezeten met een paar Duitsers (een man die op de fiets 500km uit Frankfurt was gekomen, sliep in een superklein tentje!!). Dankzij onze kacheltjes, elektrische deken, gasverwarmig...... hebben we heerlijk geslapen, want het vriest al !!!
zaterdag 22 oktober: de wereld is heel klein : MIST...... geen berg meer te zien! maar warme broodjes door de bakker bezorgd, en zoals altijd heeft Chris om 10 uur een grote pot heerlijke hollandse koffie, in de camper van Janneke REISOVERLEG.
Ons plan was : Dresden, Sachsischer Schweiz, Tsjechie. En dat in 10 dagen.... Omdat de camper van John de hellingen niet aan kan en ook niet over voldoende voorzieningen beschikt om 'vrij' te staan, besluit hij terug te rijden naar Dresden. De zon lost de mist op, wij maken een prachtige wandeling door de bossen. Een paddenstoelen zoekend vrouwtje wijst ons de weg naar de waterval, we komen op de 'Floessersteig', waar een oude trambaan nog in gebruik is en besluiten dus maar mee te rijden naar Bad Schandau. Wat een natuurschoon! het lijkt als worden de bladeren onder onze ogen in herfstkleuren geschilderd. Bad Schandau: oud oostduitse lux vakantie plaatsje aan de Elbe. Grote hotels, wellness, Kliniek, restaurantjes. Heerlijke Kafé mit Kuchen genoten en een wandelkaart gekocht. Met het trammetje (Kirnitztalbahn) weer naar boven, een half uur mooi uitzicht, tot de voorlaatste halte (de baan is door het 'hoog water' van augustus 2010 weggespoeld), verder gelopen naar de waterval. En toen via de groene wandelroute, een Panoramaweg (handig, zo'n kaart) terug naar de camping. Best klimmen! mooie uitzichten, herfstkleuren, af en toe een bankje. Hondje Jojé geniet, en wij ook. Half 5 weer 'thuis' , we vervroegen HappyHour. Net te koud om buiten te zitten, dus in 'de keuken' uitzicht op de zonsondergang, wijntje, pilsje, toastje............ het SachsischerSchweizerleben-gevoel......
en toen (op advies van het paddenstoelenvrouwtje uit het bos) naar het Gastehaus in Mittelndorf gelopen om lekker te eten. De boerenkeuken is hier zo lekker en goedkoop dat je je de moeite van bedenken-shoppen-koken-afwassen kunt besparen.
Het was een mooie, sportieve, frisse-neus-dag, dus nu ieder naar zijn eigen plekje, morgen rijden we Tsjechie in en door een prachtig natuurgebied naar mijn familie Pieter&Mila in Jirikov. Daar wacht ons Pivo en Kip Livia en krijg ik winterbandjes.
ZONdag, letterlijk !! ik deed vanuit mijn bed mijn gordijntje omhoog en werd verrast door een wijdse roze lucht. Om 8 uur kwam een bloedrode ZON van achter de berg tevoorschijn. De velden zijn wit bevroren, mijn kacheltje (op thermostaat) was vannacht ook aan gegaan. Voor we zo gaan vertrekken loop ik nog even een rondje om de heuvel en maak foto's.
En toen reden we langs de Elbe naar de Tsjechische grens: Hrensko, waar ik in 2005 met Hans was in onze net aangeschafte camper. Wij waren 'home-camp' voor een grote groep wandelende leerlingen van de Vrije School. Memories!! maaar tot mijn verbijstering is er nogal wat kapot gegaan bij de overstroming vorig jaar: grote rotsblokken versperren nog gedeeltelijk de weg, overal nieuwe bruggen en trottoirs. Omdat ik die omgeving erg goed ken, kon ik een prachtige route door adembenemend mooi natuurgebied uit stippelen. En dan al die herfstkleuren!!! en de zon!!! wat een schoonheid valt ons weer toe.......
om 4uur kwamen we aan in Jirikov, aan de Duitse grens (de andere kant heet Ebersbach), waar mijn broer in 2005 een chalupa kocht. In de loop der jaren maakte hij nieuw dak, vloeren, plafond............ alleen de muren zijn nog in de originele staat. Mila is een enthousiast tuinierster, na ieder bezoek aan Nederland gaat ze terug met bakken vol plant- en zaaigoed. De mooiste tuin van het dorp. Voor mij is het hier steeeds weer thuiskomen, net als in mijn flatje staat het vol met spullen uit ons ouderlijk huis. We dronken tsjechisch bier bij de houtkachel, aten kip in mosterd aan de ronde keukentafel en sliepen als rozen.
en toen was het maandag, niet koud, we hebben een stuk gewandeld en raakten in Ebersbach de weg kwijt. Na heel wat straten en mooie huizen vonden we de grensovergang en dronken koffie met taart, voor 3 personen 5,50 euro! Vanavond nodigen wij Pieter&Mila uit voor een etentje en morgenochtend rijden Chris en Janneke weer naar huis. Ik blijf hier nog een paar dagen. Vanmorgen zijn er winterbanden op mijn camper gekomen, Pieter is al uren bezig een antenne te plaatsen voor mijn 'bakkie' en mijn keukenlaatje ligt al in de lijmklemmen. De zon verdwijnt achter de heuvel en het wordt fris. Mila loopt in overall, met laarzen en snoeischaar. Alweer een Happy Day en bijna Happy Hour. Het is ons weer gelukt volop te genieten.

• 26 Oktober 2011 - 20:47

Madelon:

dank voor je enthousiaste verslagen. lekker leesvoer! veel plezier in Beekbergen (is dat op onze 'solo' camping?) en rijd veilig. c u soon