alweer op stap......... in Spanje!! - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu alweer op stap......... in Spanje!! - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

alweer op stap......... in Spanje!!

Door: liefsvanlijn

03 Oktober 2011 | Spanje, Bilbao

het is maandag, ik vlieg morgen weer terug, na een weekje Spanje.
Onderstaand verhaal wil ik jullie niet onthouden, dus ........

Zaterdagavond in Gijon, Spanje, waar ik sinds dinsdag avond ben bij zoon Floris.
Een ad hoc beslissing om even naar de Spaanse Zon te gaan, om eens te kijken hoe het leven hier is.
Bij Floris, die hier is blijven hangen nadat ie in april vertrok uit Groningen om naar naar Santiago de Compostella te lopen.
We gaan zo naar het couch surfers café. Vanavond een 'international dinner' dwz ieder neemt iets
mee, recept uit eigen land. Couch Surfers zijn reizenden die een (gratis) slaapplaats zoeken, een wereldwijde organisatie die via internet werkt. Zo kwam Floris hier ooit terecht bij Jamaar, een jonge man (29) uit USA die hier bijna een jaar woont. Ze huren nu samen een appartement met woonkeuken en 3 slaapkamers, in totaal 10 slaapplaatsen. Ik heb Floris' kamer voor mij alleen, verder vliegt hier van alles in en uit. Er staat nu een Kugelhopf in de oven, gemaakt door Marlene uit Wenen, die hier ook via internet terecht kwam. Zij komt hier een half jaar werken aan een school, heeft nu in de buurt een huurflat met 3 roommates.
Ik maakte gisteren voor 10 spaanse vrienden van Floris een mini uitvoering van mijn bekende 'rijsttafel', we nemen het restje pindasaus en stokbrood mee. Typical Dutch toch??

Ik had dinsdag een directe vlucht van Amsterdam naar Bilbao. Om half 4 geland, Floris haalde mij op, om 4 uur liepen we in het Gugenheim Museum. Prachtig !!! ja, ik ben trots op mijn Groninger Museum, maar dit............
en dan ruim 3 uur rijden naar Gijon, waar wij om middernacht werden ontvangen met een tortilla maaltijd en veel flessen Sidra. Deze mensen zijn gewend 's nachts te leven, dus het was al gauw erg laat.
We zouden de volgende dag een auto huren, maar last minut was er niets goedkoops, dus gingen we woensdag met de bus naar Oviedo. Mooie oude stad.......... gelopen.........dan lunch....... dan weer lopen...... dan een biertje op een sfeervol terras met uitzicht............
Floris was hier op zijn pelgrimsroute, maar nu met je moeder is toch weer heel anders!!

Het is dus nu zaterdagavond......... en toen was ineens de Kugelhopf klaar en liepen we met 5 man met allerlei eten onder de arm naar de kroeg.
Heel veel leuke mensen, veel leeftijden, veel nationaliteiten, veel eten en veel leuke gesprekken.
Gelukkig veel engelstaligen, dat is een stuk makkelijker dan spaans.......... ik moet nog heel wat leren....

dit café Blue Sky is de ontmoetingsplek voor couch surfers, hier is WIFI, luie stoelen, lekkere betaalbare koffie en een boekenkast met ruilboeken. Op dit moment hoor ik 2 gitaren, Floris zingt (zeer verdienstelijk!) 'Johnnie be good' . Straks wordt het waarschijnlijk een jam-session, en een taxi naar huis...........

Vandaag reden we met een huurauto naar Luarca, aan de kust, 80km naar het westen. We reden langs een mooie kustweg met veel haarspeldbochten, prachtige uitzichten. Floris maakte een leuke foto die hij op facebook zette! Over een riante autoweg met indrukwekkende viaducten in een uurtje terug naar huis.
En nu dus in de kroeg.
Morgen weer een tourist-tour. We gaan een mooie wandeling maken van 15km !!!

er wordt inmiddels gezongen, ik ga meedoen !!! en neem nog een vino tinto
dit was even een update uit Spanje
veel liefs van lijn

• 03 Oktober 2011 - 21:43

Madelon:

genieten !! tot snel in Olanda ..... of zo ,...