19 juli - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu 19 juli - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

19 juli

Door: liefsvanlijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

19 Juli 2011 | Litouwen, Vilnius

19 juli, dinsdag zie ik op mijn scherm, echt vakantie: geen idee van dag&tijd.
we zijn vanmorgen met een bus naar Vilnius gereden, daar vond ik een internet cafe en maak daar gauw even gebruik van. Niet te lang, want ik wil de stad verkennen. Ik loop in mijn eentje, eigen tempo, eigen route.
Gisteren om 9 uur vertrokken uit Polen, de laatste Zlotties opgemaakt bij de benzinepomp, want we komen niet meer in Polen. Ik had de tank vol en heb dus al mijn kleingeld op de toonbank gelegd en zei (in mijn beste Pools) wodka!! er werd een fles gezocht bij het bedrag (denk ik??) en wij verder.
De grens met Polen heb ik nog net op de foto kunnen zetten. je bent er over voor je het in de gaten hebt. We hebben een park bezocht vol gigantische sovjet beelden: de Lenins en Stalins die van hun voetstuk getrokken werden zijn opgekocht door een miljonair die deze bizarre herinneringen niet verloren wilde laten gaan. Heel bijzonder!!
Onderweg weer cantharellen gekocht, (deze keer was de pan gauw leeg: iedereen wilde proeven)en na 6km ouderwets washboard (SURINAME!!) Na veel gerammel en stofwolken kwamen wij in een oase van rust en groen: camping de Harmonie. Bij een NL man die 18 geleden hier kwam, met een Litause Irena trouwde en nu veel goede dingen doet voor jeugd en arme bevolking hier. Hier konden de dozen met 'goed' die wij hadden meegenomen uitgeladen worden, Piet kan nu weer bij zijn wc (hij had 13 bananendozen in zijn ' dubbellucht mercedes'.
We stonden net geparkeerd toen het eerste noodweer losbarstte: storm, stortregen, onweer...... maar toen weer zon. De gezamelijke maaltijd was lekker en gezellig (Jaap en ik hebben voor 25 man gekookt van de resten van het overdadige welkomstdiner zondag), bord leeg en ONWEER!! Vannacht was het helemaal heftig, maar nu lopen we in de stad, droog maar erg benauwd. de bus komt om half 5 ons ophalen.
Op de camping zou wifi zijn maar ik kreeg het niet aan de praat, vanavond maar weer proberen.
Morgen hebben we een vrije dag, weer Vilnius, of fietstocht, of wandelen in het bos. Maar Piet en Jaap kruipen eerst weer bij mij onder de tafel, want ik heb geen water.... Ze zijn er al ruim een uur mee bezig geweest, maar het is een raadsel. Waarschijnlijk iets losgetrild op de washboard weg, dat was verschrikkelijk! ik zag uit mijn ooghoek dat mijn flessenkast (wodka en wijn!!!) opengetrild was, dus gauw gestopt! Later nog een keer omdat de brandblusser dreigde van de muur te vallen.
Donderdag brengen we een bezoek aan Trakai, weer met de bus. Maar Jaap en ik rijden met onze campers achter de bus aan en daarna door naar Kaunas, wij hebben dozen met spullen voor een ' pleegkind' van Jaap's zus. Leuk om bij een ' inwoner' langs te gaan, want nu ben je duidelijk tourist. Wij pakken vrijdag de groep weer op.
Ik hoop jullie nog meer te vertellen, maar ga nu eerst de stad in. Zonde van mijn tijd om nu te internetten!
Het lukt mij waarschijnlijk niet vanaf deze lokate op facebook te komen, ben heel benieuwd hoe het zijn zonen in Barcelona vergaat.
tot later (en bedankt voor alle leuke reacties!!
liefs van lijn

  • 19 Juli 2011 - 10:32

    Charlotte:

    ben benieuwd naar je belevenissen in de stad. Voor ons morgen Noorwegen. Heb er zin in. gr. Charlotte

  • 19 Juli 2011 - 10:37

    Anneke:

    Je weet ws wel dat hier ook de nodige stortbuien zijn gevallen; tjonge wat een regen! Het duinpad was net een riviertje!
    En nu is "mijn" strandtent ook nog afgebrand (ws aangestoken)! Had ik eindelijk eens een stamkroeg...
    Ga zo oa de kleine Anna ophalen van Schiphol.
    liefs en veel genoegen daar,
    Anneke.

  • 20 Juli 2011 - 20:48

    Take Van Der Velde:

    Goedemorgen Marjolijn.
    Ik zit nog even achter mijn laptop.23.48 uur. Heb verbinding dus gauw een paar verhalen er op gezet. Het is stil buiten en donker buiten dus ik denk dat jullie al liggen te maffen.
    Ik sluit ook af.

    moi

  • 20 Juli 2011 - 21:08

    Pieter & Mila:

    Zo, je hebt dus nu ervaring met een "tankodrom", dat is de naam voor zo'n wasbord-weg! De baltische staten hebben er overigens geen patent op, je komt ze ook tegen in Denemarken, de zg strand-wegen.

    Pieter

  • 23 Juli 2011 - 14:11

    Lies:

    Vandaag begonnen met je te volgen.
    Wij zaten dus 2 weken in Winterswijk wegens de geboorte van een prachtige kleindochter! Nu weer thuis. T.n.t.schrijf je weer levendige verhalen! Ik blijf ervan genieten. Geniet van je reis.Liefs Lies.

  • 23 Juli 2011 - 19:12

    Anny Dobbelsteen:

    Hoi Marjolijn ,
    ik lees nu voor het eerst je fantastisch geschreven verhalen en geniet ervan net als de anderen,
    kijk weer uit naar je volgende belevenis! Veel plezier nog op je reis en groetjes aan andere solo`s!

    groet Anny

  • 24 Juli 2011 - 18:27

    Marja Dekker:

    Hallo Marjolijn,

    Leuk om je verslagen en ervaringen te lezen. Door de 2 links kom je direct in de verslagen en ook in die van Take.
    Ik zie dat je ook al als kok fungeert voor de groep. Maar mijn ervaringen met jou als kok/organisator zijn heel goed. Ik denk daarbij aan Bartje van vorig jaar (golfweekend).
    Veel plezier en tot horens!

  • 26 Juli 2011 - 14:15

    Joke P. :

    Leuk om jullie zo te volgenen leefde met je mee, de 14de juli, is nl ook mijn trouwdag. Jammer van de regen maar zoals ik lees laten jullie je niet kisten. Genieten in St.Petersburg, dat is een ding wat zeker is.
    Groeten aan allemaal, Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 179456

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: