dag 1-2-3 - Reisverslag uit Gdansk, Polen van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu dag 1-2-3 - Reisverslag uit Gdansk, Polen van marjolijn hendriksen - WaarBenJij.nu

dag 1-2-3

Door: liefsvanlijn

Blijf op de hoogte en volg marjolijn

12 Juli 2011 | Polen, Gdansk

onderweg!
toen ik zaterdagmiddag om 6 uur in het Sacandinavisch Dorp kwam kon ik de kring sluiten: 11 campers! Met de wegenkaarten op de grond, pilsje erbij, werd de route overwogen, her-overwogen...., her.......
Na een heerlijk buffet, een goede nacht en een buitenontbijt in de stralende zon werden de coordinaten ingevoerd in de verschillende navigatie apparaten (ook verschillende voorspellingen) en vertrokken de eersten. Twee met een walkie-talkie, anderen met een 'bakkie' . Mijn bakkie getest, werkt, maar ik vertrok solo. Onderweg kom je elkaar regelmatig tegen, even samen koffie, en weer verder, doel van de dag: Schwerin, Jagerweg (nkc gids blz 128, 8 euro pn), grote parking nabij het slot. Happy Hour in de zon met prachtig uitzicht. We hebben natuurlijk allemaal eten in huis, maar : gezellig! met 8 man het mooie oude stadscentrum in gelopen en op een terras genoten van bieren en lekker eten. Er was die avond een 'Schlossfesstspiel' in het park op een Freilichtbuehne: Der Freischutz, een prachtige uitvoering met groot koor, de indrukwekkend verlichte bomen van het park als schitterend decor, met veel schutterij, hel en duivels en vuur, mooie stemmen en heel veel publiek (ik denk wel 2000 man). Ik had een mooie plek en heb genoten. Toen ik na middernacht bij de camper kwam was iedereen al in rust.
vanmorgen (maandag dus) de plannen en afspraken van gisteravond her-overwogen en gewijzigd (dat schijnt gebruikelijk te zijn) en iedereen navigeerde op eigen wijze naar Stettin (dat is POLEN!). Ik reed deze keer met Jaap&Leo, allemaal een 'bakkie' die goed werken als je vlak bij elkaar rijdt. Solo rijden vind ik heerlijk, maar het is leuk als je af en toe tegen elkaar kunt roepen hoe mooi het is!! en dat was het. Anders dan gisteren (toen reden we autobaan om op te schieten) hadden we nu een prachtige route. Dorpjes met fris gepoetste huizen en stoepen, velden vol mais, graan, klaprozen en een enorm veld vol zonnepanelen. Door bossen en dan weer wijdse uitzichten met kerkjes met spitse torens (niet de 'uien' zoals in het zuiden van oost-duitsland. Plaatsnamen op -ov en -ow, je bent al echt ver van huis! Af en toe achter een vrachtwagen die niet opschiet, destemeer tijd om rond te kijken. Na 2 uur tijd voor een stop: lossen en laden (plassen en koffie dus). Door het 'bakkie' wordt de voorste camper opgeroepen uit te kijken naar een plek, Lang Leve Lidl waar altijd parkeerplaats is voor meerdere campers. En zo waren wij in Waren, waar ik 'even' tomaten ging kopen, maar met een kar vol lekkere hapjes terug kwam. Ik ben inmiddels benoemd tot 'inkoper' voor de borrelhappen.
Jammer van rijden op navigatie vind ik dat je niet meer op een kaart kijkt en soms geen idee hebt waar je bent! Dit is het gebied van de grote meren, waar ik zijdelings iets van zag. Af en toe kan je toch beter de snelweg nemen, nu zaten we héél lang achter een truck (60km p/u) en we moesten dwars door Stettin (waar blijkbaar verschillende navigatiekaarten van zijn). Maar uiteindelijk waren we omhalf 4 op bedoelde camping, grote plaatsen onder bomen, zon, POLEN!!! echt vakantie: we moesten eerst 4km verder naar Tesco om Zloty's te pinnen, eindelijk weer eens géén euro's !! uitrekenen wat de prijs is, diesel is bijvoorbeeld goedkoop (5 Zloty is 1.25). Morgen tanken, ik heb sinds Nieuweschans bijna 600km gereden.
en nu eerst douchen, die was steeds bezet. Morgen weer op tijd op pad. De groep gaat zich nu splitsen. Er zijn er die langs de kust gaan, of een snellere route iets langer, of een mooie route iets korter, maar we vinden het zo leuk dat we elkaar in Gdansk weer treffen. Een aantal (ik dus) blijven daar 2 nachten om tijd te hebben voor de stad. Woensdagavond BBQ, de coordinaten zijn bij ieder bekend! camping met internet (volgens het boek), dan kan ik mijn verhaal de lucht insturen.
en nu is het dinsdagavond, in Gdansk. We hebben net met elkaar op het strand de zonsondergang bewonderd en na een ijsje met bosbessen-in-de-fik nu naar binnen. MUGGEN! maar wij genieten!!!

  • 13 Juli 2011 - 08:42

    Anneke:

    kan ik mijn achternaam nog deleten?
    Anneke.

    en wat een regen hier...!

  • 13 Juli 2011 - 19:32

    Marill Boer:

    Lieve Marjolijn,
    Wat een fantastisch begin van de reis. Een bijzonder beeldend verslag.
    Ik wens jou een heel goede reis.
    Warme groet,
    Marill

  • 13 Juli 2011 - 21:27

    Ria Weinans:

    Oh, heerlijk, Marjolijn, om je verslag te lezen!!!! Leve de camperclub. Ik ga je hier volgen en geniet van je verhalen!!!!
    Groet, Riaxxx

  • 14 Juli 2011 - 19:50

    Sandra En Kees:

    heel erg leuk om op deze manier mee te kunnen 'reizen'
    veel plezier met je reis.

  • 20 Juli 2011 - 18:52

    Henriette:

    leuk lijn al je avonturen.geniet.

  • 23 Juli 2011 - 15:36

    Lillian:

    Marjolijn geweldig dat je ons op de hoogte houd. wat ben jij thuis op de computer. ik wil dat leren
    zou graag les van je hebben
    nog mooier dat je balou meeneemt
    ik blijf je volgen
    Lillian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marjolijn

ik maakte al vele reizen en reisverslagen. naar Thailand (2006) naar Frankrijk/Italie (2008) naar India (2008) ook nog reisverslagen van lang geleden over ons leven in het Midden Oosten. Binnenkort met de camper op stap, zie wel waar ik kom. Dit is een mooie plek om mijn verhalen achter te laten, voor wie ze lezen wil.........

Actief sinds 27 Feb. 2010
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 179336

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2020 - 28 Oktober 2020

Op reis? Op voorgoed! Naar Asturias

28 Oktober 2019 - 01 April 2020

Winter 2019-2020

10 Oktober 2018 - 15 Maart 2019

2018/19 overwinteren

27 Augustus 2017 - 28 Maart 2018

Winter 2017-2018

22 Mei 2015 - 22 Mei 2015

2015

06 September 2014 - 06 November 2014

Balkan & Turkije met Vagebond

26 Februari 2014 - 27 Maart 2014

2014, een jaartje weg uit Groningen.........

07 November 2013 - 27 November 2013

kon bakka in swietie sranang

07 Juli 2013 - 20 Juli 2013

op stap door NL en iets verder

01 Mei 2013 - 31 Mei 2013

solo door Spanje

12 Maart 2013 - 31 Mei 2013

met Vagebond naar Marokko

07 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

solo noord wijnreis

22 Juli 2012 - 09 Augustus 2012

nu eens niet solo

15 April 2012 - 01 Juni 2012

weer met de camper op stap

10 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

met de campersolo's op stap

Landen bezocht: